Landsvägs-VM i Qatar 9-16 oktober 2016

I dag sa biltermometern att det var 39gr ute, ska dock bli varmare lör-sön ;-)

Damerna är taggade och Emma har gått in i bubblan.

/G

Jag tror å hoppas på Emilia Fahlin imorgon....hennes form verkar ju vara på uppgående. Tror oxå det var bra hon fick känna på värmen å fick sig en ordentlig genomkörare på tempot.

Bilagor

• 12472391_10153886141119645_4625591608673296022_n.jpg
    12472391_10153886141119645_4625591608673296022_n.jpg
    71.8 KB · Besök: 69
  • 14188620_10206986625760313_1887534945681980306_o.jpg
    14188620_10206986625760313_1887534945681980306_o.jpg
    243.7 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
NLC sa:
GoranS sa:
Hm, känner att jag inte riktigt är med. Vilka är de 10 (=143 namn i startlistan - 132 som ska bort - Emma) som ska starta? Är det holländskorna (åtta i startlistan trots att artikeln snackar om nio) + två till (vilka?)?

Äh, det spelar väl ingen större roll. Med 8 holländskor att tampas med vore det ju ändå en skräll om någon av de 2 andra blev bättre än möjligen 7:a. Så de behöver inte heller vara med.

Eller så är det som med lotteri, enda sättet att garanterat inte vinna är att inte vara med ;-)

Tänk på skridsoåkaren (shorttrack) som vann OS för att alla andra ramlade :)

1888 sa:
NLC sa:
GoranS sa:
Hm, känner att jag inte riktigt är med. Vilka är de 10 (=143 namn i startlistan - 132 som ska bort - Emma) som ska starta? Är det holländskorna (åtta i startlistan trots att artikeln snackar om nio) + två till (vilka?)?

Äh, det spelar väl ingen större roll. Med 8 holländskor att tampas med vore det ju ändå en skräll om någon av de 2 andra blev bättre än möjligen 7:a. Så de behöver inte heller vara med.

Eller så är det som med lotteri, enda sättet att garanterat inte vinna är att inte vara med ;-)

Tänk på skridsoåkaren (shorttrack) som vann OS för att alla andra ramlade :)

Sprinten i Sotchi (längd) var ju i stort sett samma där Jönsson som i stort gått in i väggen och låg obönhörligt långt bakom tog bronspengen efter att halva fältet låg i en hög i kurvan...

Men nu börjar det i alla fall komma lite attacker. Får hoppas att det blir något och att det inte stabiliseras och ingen tror att det går att komma loss. Då kan det bli en lång väntan på spurten.

Har TV via bredband och det ligger nere. Så rapportera så mycket som möjligt här, plz!

När beräknas målarfärgen ha torkat klart?

Kul resultat, men loppet var rätt trist.

En tidig utbrytning som alla visste var chanslös, lite attacker med 7 mil kvar, en soloattack av Neber som aldrig gav tillräcklig lucka för att det skulle bli någon verklig nerv, Neber inhämtad precis i början av sista varvet, ett par kortare försök därefter som inte gav något och sedan en väntan på spurten. Kändes som holländskorna gick upp för tidigt vilket i slutänden ledde till att Vos vek åt sidan lite för tidigt.

Om herrloppet får ett liknande förlopp kan man nöja sig med att se sista milen.

me.I.am sa:
Hur gick det för svenskorna då?

Emma gjorde ju en attack med drygt en mil kvar, men fick inget utrymme. Mustonen och Fahlin tyckte jag att jag låg på halvskapliga positioner med en halvmil kvar, men sedan tappade de lite. Vet inte om någon låg bakom italienskan som hade någon intressant manöver med dryga kilometern kvar och kan ha tappat lite. Var dock ingen som var med på allvar i spurten vad jag kunde se.

Senast ändrad:
Svenskornas resultat:
17: Mustonen, +0.00
49: Johansson, +0.12
55: Penton, +0.18
61: Fahlin, +0.18
DNF: Nessmar

Edit: Korrigering efter GurraG:s påpekande

Senast ändrad:
Har sällan känt mig så gammal som idag då dom tjatat på radion om att det är Emmas sista mästerskapslopp i karriären...

Herregud, hon gick ju året under mig.... Ifs har jag aldrig varken varit i närheten av eller ens intresserad av någon mästerskapskarriär, men ändå...

Money talks. Att lägga VM i en sådant skitland som dessutom levererar en sådan bana är ett hån mot både deltagare och TV-publik. Publik på plats existerade ju knappt...

Danskan spurt, hela vägen med uppdraget och allt, var dagens ljusglimt.

Svenskorna var med och körde aktivt. Kan förstå att det känns surt med klungspurt när man inte har en enda spurtare i "laget".

Å andra sidan är det väl ungefär samma publiknivå i Sverige. Ok, hade det varit VM kanske några hundra hade synts till, men cykel är en extremt liten sport i Sverige.

Kanske borde VM-lokaliseringarna begränsas till tiotalet länder, som arrangerar det enligt ett roterande schema. Nederländerna, Belgien, Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien... Ja, fyll själva på...

Skulle de lägga VM hyggligt centralt i Stockholm kan jag ge mig tusan på att det varit betydligt mer folk och tittat.

Jag tycker inte linjelopp ska gå i stadsmiljö. Det blir som ett långt GP-lopp bara, förutom alla problem det ställer till med både för cyklister och alla som bor i stan. Nej, ut på landet med dem.

Det var hundratals som kollade på Velothon i Nynäshamn i den rondellen jag passerade under det loppet, och mycket folk lära änfs andra delar av banan också. Är övertygad om att ett VM skulle dra massiv publik i Sverige.

Har inte holländska landslagstjejer råd?

Varför får Shimano sålt några DA-prylar öht om det inte påverkar resultaten?

Nja, lättare är ju alltid lättare. Men några tiotals gram, eller vad det kan handla om, lär knappast fälla avgörandet i normala cykeltävlingar.

Tillbaka
Topp