Lång väntetid reservdel? (Bakhjul)

Hildrutt

Medlem
Hej!

Jag har problem med min lokala cykelverkstad, vill ha råd och tips om väntetiden som är just nu är normal.

Jag har lämnat in mitt bakhjul då dom ska ordna fram ett nytt pga sprucken fälg. Själv är jag inte speciellt kunnig på cyklar men det är ett bakhjul till racer, fälgbroms, aluminium och 11s kassett.

Min fråga är vad en normal väntetid på detta är? Det har nu gått 3 veckor och dom har fortfarande inte fått hem bakhjulet och dom kan inte svara på hur lång tid det tar. Är det någon här som vet hur ledtiderna ser ut just nu för reservdelar? Så jag vet om jag ska åka och hämta ut bakhjulet och lämna in någon annanstans….

Tack på förhand!!

vissa av den här typen av delar tycks tillverkas i batcher, väntetiden kan då bli lång, typ halvårsvis. finns din fälg tillverkad däremot, skall det inte ta mer än några veckor oavsett var i världen den befinner sig.

Är det garanti så kan man ju tyvärr få vänta länge om inte prylen finns i lager nånstans.
Är butiken juste, så kanske dom kan ge dig en bra deal på nåt likvärdigt ist?

det är inte så dumt att ha ett andra hjulset monterade bara som exempel med grövre däck för pendling utan punka.

eller tvärtom ett par solskenshjul. typ

under tiden kan ju din cykelaffär masa sig på med ditt ärende så har du snart två par.

är det garanti är det vanskligt läge, då står man liksom där.

de bör oavsett kunna låna ett reservhjul från sina gömmor som du kan använda under tiden saken ordnar upp sig.

Senast ändrad:
Bättre och snabbare och billigare att köpa ett begagnat.

kanske

garanti kan ta länge om den är restad, är fortfarande inte ovanligt med ledtider över 100 dagar. om du bara skall köpa ett nytt så är väl 1-2 vecka det jag hade förväntat mig. taffligt av dem om dem beställer ett hjul som är restat. sen av erfarenhet är butiker inte alltid värst organiserade, reparationer glöms bort och beställningar glöms att skickas ibland. kan ju altid ringa och fråga hur det går

Hej!

Jag har problem med min lokala cykelverkstad, vill ha råd och tips om väntetiden som är just nu är normal.

Jag har lämnat in mitt bakhjul då dom ska ordna fram ett nytt pga sprucken fälg. Själv är jag inte speciellt kunnig på cyklar men det är ett bakhjul till racer, fälgbroms, aluminium och 11s kassett.

Min fråga är vad en normal väntetid på detta är? Det har nu gått 3 veckor och dom har fortfarande inte fått hem bakhjulet och dom kan inte svara på hur lång tid det tar. Är det någon här som vet hur ledtiderna ser ut just nu för reservdelar? Så jag vet om jag ska åka och hämta ut bakhjulet och lämna in någon annanstans….

Tack på förhand!!
Som ngn antytt, om du har köpt cykeln i butiken eller om det "bara" är din lbs så får dom fixa ett hjul "sålänge" om du ska fortsätta att vara trogen kund.

Tillbaka
Topp