Långlopp på MTB, varför är dom så korta.

Spacekitty

Aktiv medlem
Bockstensturen med sina 100 km verkar vara längst i Sverige. Dom andra runt 60-70-80 km. 60 låter ju väldigt kort i mina öron.

Tävlingstider på i de flesta fall 3h+ är väl alldeles lagom. Kallas ju utomlands för XC marathon. Vad är din poäng? Jag är väldigt nöjd efter 3:24h Ränneslätt och skulle inte vilja köra en km till. Många kör tex nämda lopp långt över 4h

Senast ändrad:
skogsvakt sa:
Tävlingstider på i de flesta fall 3h+ är väl alldeles lagom. Kallas ju utomlands för XC marathon. Vad är din poäng? Jag är väldigt nöjd efter 3:24h Ränneslätt och skulle inte vilja köra en km till. Många kör tex nämda lopp långt över 4h

Varför skulle du inte vilja köra 200-300 km som på landsväg eller gravelrace?

Spacekitty sa:
skogsvakt sa:

Varför skulle du inte vilja köra 200-300 km som på landsväg eller gravelrace?
Vad pratar du om? Har du nånsin kört ett långlopp på mtb? BST100 eller tex Mörksuggan är ju sjukt tuffa papper som det är

Varför är dom så korta var frågan. Förklara istället varför det t.ex. skulle vara så mycket jobbigare än Dirty Kanza 300km där folk harvar runt i 12 timmar.

Min erfarenhet av MTB är att jag har kört ca 30km på Snapphaneturen Hovdala på vintern när det var 0˚ grader (på lånad cykel i för liten storlek), sen blev det lite kallt om fötterna, men jag hade gärna kört mer.

edit: la till Snapphaneturen

Senast ändrad:
Finnmarksturen var väl 112 km förut (1997-2010) vilket var kul men långt. Med tider i mål mellan 4 och 9½ timmar.
Jag ser ingen större poäng med längre lopp än vad de är idag.

Senast ändrad:
Jag frågar här. Svara istället för att komma med intetsägande motfrågor, man kan ju få för sig att du själv inte provat.

Det finns längre lopp men då övergår det mer till att överleva / balansera kraftuttaget än att maxa allt man har, chansa i svängar mm. Det lockar förmodligen en annan kategori cyklister och inte många från den stora (mtb-)massan.

Raggamuffin sa:
Det finns längre lopp men då övergår det mer till att överleva / balansera kraftuttaget än att maxa allt man har, chansa i svängar mm. Det lockar förmodligen en annan kategori cyklister och inte många från den stora (mtb-)massan.

Mycket bra svar. Tack.

Jag (kill)gissar att det i Sverige är svårt att både få ihop en intressant bana och tillräckligt många startande för MTB-lopp där de snabbaste är klara först efter +4 h.

Spacekitty sa:
Jag frågar här. Svara istället för att komma med intetsägande motfrågor, man kan ju få för sig att du själv inte provat.

Jag har kört cirkus 30 st långlopp fördelat på 10 år. Ingen har nånsin sagt vid afterbikesnacket att banan var för kort. Det är en maratondistans. Det passar elit, motionär och nybörjare som vill ha en rejäl utmaning som ändå är överkomlig. Långloppscupen är Big buisness och lockar runt 1500 deltagare. Ett koncept som alltså går hem.

08XC var 12 mil (arlanda-stadion) Det är ju några år sedan. Det var halvjobbigt men kul. Man överlevde. Minns inte riktigt tiden det tog.
Men det är nog enormt beroende av bansträckningen hur jobbigt det blir.

Mtb-vättern, minns ej hur långt det var, 7mil kanske? Också helt överkomligt. Där såg jag en kille som körde på gammal damcykel. Han var kul!

det skulle krävas sjukt mycket jobb och flaggvakter för att arrangera ett 200km mtb-lopp.
Ska det sen vara någorlunda mycket stig blir inte snittfarten mycket mer än 20km/h. 10h i tävlingstempo är inte många sugna på att betala för, det sliter mycket mer på kroppen än att rulla runt en sjö i 10h.

det finns en del mtb-lopp som iaf tar lång tid, 25 augusti ska jag köra ultrabirken i Norge där vinnartiden ligger på ca 6h, men de får oftast inte ihop 500 deltagare trots att det bara är 11 mil.

thomaslundstrom sa:
Här har vi ett 160 km långlopp i varje fall: https://www.siljan100.se

Träffade banläggaren(?) idag i lvg-klungan, en britt boende i THN. Mycket trevlig prick.

Hmmm ett flertal från klubben körde siljan-100 för ett par år sedan... kan säga så mycket att ingen var sugen på att köra en meter till :-)
Tog runt 10 timmar tror jag...

arnehavre sa:
thomaslundstrom sa:
Här har vi ett 160 km långlopp i varje fall: https://www.siljan100.se

Träffade banläggaren(?) idag i lvg-klungan, en britt boende i THN. Mycket trevlig prick.

Hmmm ett flertal från klubben körde siljan-100 för ett par år sedan... kan säga så mycket att ingen var sugen på att köra en meter till :-)
Tog runt 10 timmar tror jag...

Ja, han sade att deras ambition var att göra det tuffaste loppet i (Sverige/Skandinavien). Det verkar som om de lyckades?

TS borde ställa sin fråga till befintliga arrangörer istället. Och/eller kanske ordna något eget lopp.

Här kommer i alla fall ett tips på ett mtb-lopp om 140 km. Jättelångt heter det och går ifrån Öregrund till Norrtälje. Känner flera som brukar köra. Om det inte räcker kan du/ni efter övernattning på t.ex. Åtellet i hjärtat av Norrtälje fortsätta Roslagsleden till Danderyd och på så sätt få ihop mer än 250 km.
http://www.jattelangt.se/mtb/

Edit: Öregrund.

Senast ändrad:
Jag körde bocksten 10 mil för några år sedan i regnväder, och vill minnas att nära på 30% av motionsklassen föll för "repet", så det ger nog en fingervisning att längre lopp än detta knappast kommer locka många startande. Ps. Jag tycker att Snapphaneloppet är ett trevligt lopp, och lagom långt.

Vi arrangerade 08xc mellan Arlanda och Stockholm i början av 2000-talet. Typ 12,4 mil långt. Kan ju säga att det hade hunnit bli mörkt långt innan de sista trillade in. Och krävdes sjukt mycket funktionärer.

Personligen tycker jag 2,5-4 h är mer än nog. Du verkar ju heller inte ha nån direkt erfarenhet av mtb och långt. Men du kan ju pröva lida24 om du inte tycker vanliga långloppen räcker

Senast ändrad:
För att folk inte gillar att lukta ammoniak.

(Doften sägs vara en bieffekt av när kroppen börjar knapra proteiner aka muskler som bränsle)

XCM innebär cross country längre än 4 mil, simple as that.
Längre lopp blir mycket svårare med bana, funktionärer, tillstånd osv. Det räcker inte att dra sig ut i 2 led efter en asfalterad bilväg och ligga på rulle för att få ett intressant lopp.
De med iaf lite tävlingserfarenhet vet nog att det spelar ingen roll hur långt eller kort loppet är, de som tävlar kör musten ur sig ändå (först över mållinjen vinner ju...). :)

Svårt att romantisera om dirty kanza i på glesa landsbygden i amerikat, men nog verkar det "kul" om man gillar elände. Jag skulle ställa upp.

intressant att andra discipliner som kanot, simning, längdåkning, löpning har alla möjliga distanser inklusive väldigt korta.

har cyklingen missat något?

Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)

Min spaning är att det är för blött i Sverige och att cykeln för den stora massan cyklister är så smutsig efter en 8 mil att funktionen börjar försämras avsevärt. För min del är det inte speciellt roligt att harva på 6 mil till när växlarna är fulla med lerblandat gräs. Hade vi haft möjlighet att lägga en torr teknisk bana på 14 mil så visst.

Ska vi summera tråden med att MTB cyklisterna är för veka (ooms) på grund av inte klarar av att tillföra energi under loppet (Aron).

Spacekitty sa:
Ska vi summera tråden med att MTB cyklisterna är för veka (ooms) på grund av inte klarar av att tillföra energi under loppet (Aron).
Camelbaken kanske är tom efter 4 timmar? Och den blockerar väl ryggfickorna också så ingen energi kan tas med där?

ooms sa:
Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
För att inte tala om alla lvg-cyklister som helst måste samlas i grupp och sen hålla på och cykla i stora klungor där bara en (eller möjligen två i taget) gör dragjobbet, och alla andra sitter bakom i vindsuget och vilar benen 80% av rulltiden... :()

Örjan Lax sa:
ooms sa:
För att inte tala om alla lvg-cyklister som helst måste samlas i grupp och sen hålla på och cykla i stora klungor där bara en (eller möjligen två i taget) gör dragjobbet, och alla andra sitter bakom i vindsuget och vilar benen 80% av rulltiden... :()
Men dom kommer ju i vart fall upp i sån fart så et gör någon skillnad.
Harvar man bara några få timmar i knappa tjugo kilometer i timman så spelar ju sådant ingen roll.

emmer sa:
Örjan Lax sa:
ooms sa:
Men dom kommer ju i vart fall upp i sån fart så et gör någon skillnad.
Harvar man bara några få timmar i knappa tjugo kilometer i timman så spelar ju sådant ingen roll.

Målet är att ha kul under tiden man håller på. Inte att komma fram.

I början av 2000 talet kördes ju Red Bull Nonstop 24h i Hemavan.
Kommer inte ihåg sträckan men Mattias Fredriksson vann iallafall.

Långlopp behöver inte vara längre än 60-70 km. Jag har åkt Finnmarksturen när den var över 11 mil och även om det går så är det knappast något att sikta mot pga logistikproblematiken med funktionärer osv. Apparaten blir helt enkelt för stor.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp