Spacekitty
Aktiv medlem
Långlopp på MTB, varför är dom så korta.
Bockstensturen med sina 100 km verkar vara längst i Sverige. Dom andra runt 60-70-80 km. 60 låter ju väldigt kort i mina öron.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
skogsvakt sa:Tävlingstider på i de flesta fall 3h+ är väl alldeles lagom. Kallas ju utomlands för XC marathon. Vad är din poäng? Jag är väldigt nöjd efter 3:24h Ränneslätt och skulle inte vilja köra en km till. Många kör tex nämda lopp långt över 4h
Spacekitty sa:Bockstensturen med sina 100 km verkar vara längst i Sverige. Dom andra runt 60-70-80 km. 60 låter ju väldigt kort i mina öron.
Vad pratar du om? Har du nånsin kört ett långlopp på mtb? BST100 eller tex Mörksuggan är ju sjukt tuffa papper som det ärSpacekitty sa:skogsvakt sa:Tävlingstider på i de flesta fall 3h+ är väl alldeles lagom. Kallas ju utomlands för XC marathon. Vad är din poäng? Jag är väldigt nöjd efter 3:24h Ränneslätt och skulle inte vilja köra en km till. Många kör tex nämda lopp långt över 4h
Varför skulle du inte vilja köra 200-300 km som på landsväg eller gravelrace?
Kul för dig.Sixten Fors sa:Finnmarksturen var väl 112 km förut (1997-2010) vilket var kul men långt. Med tider i mål mellan 4 och 9½ timmar.
Jag ser ingen större poäng med längre lopp än vad de är idag.
Vilket av dem?Henrik_E sa:Kul för dig.Sixten Fors sa:Finnmarksturen var väl 112 km förut (1997-2010) vilket var kul men långt. Med tider i mål mellan 4 och 9½ timmar.
Jag ser ingen större poäng med längre lopp än vad de är idag.
Raggamuffin sa:Det finns längre lopp men då övergår det mer till att överleva / balansera kraftuttaget än att maxa allt man har, chansa i svängar mm. Det lockar förmodligen en annan kategori cyklister och inte många från den stora (mtb-)massan.
Spacekitty sa:Jag frågar här. Svara istället för att komma med intetsägande motfrågor, man kan ju få för sig att du själv inte provat.
thomaslundstrom sa:Här har vi ett 160 km långlopp i varje fall: https://www.siljan100.se
Träffade banläggaren(?) idag i lvg-klungan, en britt boende i THN. Mycket trevlig prick.
arnehavre sa:thomaslundstrom sa:Här har vi ett 160 km långlopp i varje fall: https://www.siljan100.se
Träffade banläggaren(?) idag i lvg-klungan, en britt boende i THN. Mycket trevlig prick.
Hmmm ett flertal från klubben körde siljan-100 för ett par år sedan... kan säga så mycket att ingen var sugen på att köra en meter till :-)
Tog runt 10 timmar tror jag...
Bergan sa:Ragunda 100 miles är ju inte jättekort.
ooms sa:Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
ooms sa:Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
ooms sa:Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max,
Bengt-re sa:ooms sa:Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
De som kör ett dygn i lida lär ju lida.
Camelbaken kanske är tom efter 4 timmar? Och den blockerar väl ryggfickorna också så ingen energi kan tas med där?Spacekitty sa:Ska vi summera tråden med att MTB cyklisterna är för veka (ooms) på grund av inte klarar av att tillföra energi under loppet (Aron).
För att inte tala om alla lvg-cyklister som helst måste samlas i grupp och sen hålla på och cykla i stora klungor där bara en (eller möjligen två i taget) gör dragjobbet, och alla andra sitter bakom i vindsuget och vilar benen 80% av rulltiden... :()ooms sa:Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
Men dom kommer ju i vart fall upp i sån fart så et gör någon skillnad.Örjan Lax sa:För att inte tala om alla lvg-cyklister som helst måste samlas i grupp och sen hålla på och cykla i stora klungor där bara en (eller möjligen två i taget) gör dragjobbet, och alla andra sitter bakom i vindsuget och vilar benen 80% av rulltiden... :()ooms sa:Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
emmer sa:Men dom kommer ju i vart fall upp i sån fart så et gör någon skillnad.Örjan Lax sa:För att inte tala om alla lvg-cyklister som helst måste samlas i grupp och sen hålla på och cykla i stora klungor där bara en (eller möjligen två i taget) gör dragjobbet, och alla andra sitter bakom i vindsuget och vilar benen 80% av rulltiden... :()ooms sa:Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
Harvar man bara några få timmar i knappa tjugo kilometer i timman så spelar ju sådant ingen roll.