Långlopp på MTB, varför är dom så korta.
Byig sida-mot genom stenkistan är inte att leka med...Miss Lycka 2.0 sa:Kantvind är väldigt ovanligt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Byig sida-mot genom stenkistan är inte att leka med...Miss Lycka 2.0 sa:Kantvind är väldigt ovanligt.
Konstigt. När man framför risken för skärskador pga skivbromsar i lvg-klungor framförs det att det är minst lika vanligt med klungor i mtb. Det är bara ljug alltså?Örjan Lax sa:För att inte tala om alla lvg-cyklister som helst måste samlas i grupp och sen hålla på och cykla i stora klungor där bara en (eller möjligen två i taget) gör dragjobbet, och alla andra sitter bakom i vindsuget och vilar benen 80% av rulltiden... :()ooms sa:Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
Nja, det förekommer säkert. Men jag är inte så insatt i kategorin "Cykelvasa-lycra-hets-stress-xc-mtb"... :)ooms sa:Konstigt. När man framför risken för skärskador pga skivbromsar i lvg-klungor framförs det att det är minst lika vanligt med klungor i mtb. Det är bara ljug alltså?Örjan Lax sa:För att inte tala om alla lvg-cyklister som helst måste samlas i grupp och sen hålla på och cykla i stora klungor där bara en (eller möjligen två i taget) gör dragjobbet, och alla andra sitter bakom i vindsuget och vilar benen 80% av rulltiden... :()ooms sa:Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
Fältprästen sa:Jag gissar på att TS hänger upp sig mest på namnet, inte hur jobbigt det kan vara.
Spacekitty sa:Fältprästen sa:Jag gissar på att TS hänger upp sig mest på namnet, inte hur jobbigt det kan vara.
Exakt. Som jag skrev i första inlägget. "60 låter ju väldigt kort i mina öron."
Det finns många trådar om "långlopp" och jag började fundera på vad det egentligen betyder, kollade runt lite vad som erbjuds, det som kallas "långlopp" är vad jag lyckades hitta något mellan 60 och 100 km. Vad kallas dom längre loppen i MTB, är det ultra då eller hyper.
Det är inte så att jag försöker håna MTB cyklister som tror att dom cyklar långt. Aron däremot gjorde ju det direkt genom att säga att dom inte begriper sig på det här med att dom måste tillföra energi.
Jensen sa:Fast om man kört både lvg lopp o mtb långlopp så vet man ju att i ren ansträngning så är ju inte ett långlopp på mtb mindre ansträngande. personligen snarare tvärt om. Om vi inte pratar 3-4 h mtb vs 10-15h lvg. Kollar jag tex min tid o snittpuls på mörksuggan så är tiden längre och snittpulsen väsentligt högre på suggan än på ett 12 mils motionslopp på lvg med snitt på över 40 km/h. Men det ä ju jag det.
Flumskola sa:Jensen sa:Fast om man kört både lvg lopp o mtb långlopp så vet man ju att i ren ansträngning så är ju inte ett långlopp på mtb mindre ansträngande. personligen snarare tvärt om. Om vi inte pratar 3-4 h mtb vs 10-15h lvg. Kollar jag tex min tid o snittpuls på mörksuggan så är tiden längre och snittpulsen väsentligt högre på suggan än på ett 12 mils motionslopp på lvg med snitt på över 40 km/h. Men det ä ju jag det.
Att man har högre intesitet på kortare lopp är väl självklart. Jag kan vara helt utpumpad efter 45 min spinning om jag vill.
Men annars anser jag att MTB och Lvg är väldigt olika sporter, som attraherar olika typer av människor. Vill man ha mer actionfylld, lekfylld träning där det händer saker hela tiden kommer man välja MTB. Den stora massan av MTB-åkare blir uttråkade efter 4h. Inget fel i det, det är kanske snarare ett sundhetstecken. Lvg har alltid ansetts vara en gubbsport, eftersom det krävs en gubbes envishet, uthållighet och tjurighet för att kunna njuta av detta monotona malande. Det krävs en alldeles särskilt typ av personlighet för att ställa klockan en lördagsmorgon och ge sig ut på en 5h-tur, och när man kommer hem genast tänka att man borde ställa klockan på söndag också för att utnyttja helgen maximalt.
Jensen sa:Jo men i vad lägger man ordet långlopp, är det bara i sträckan utan hänsyn till ansträngning. 4h mtb tex upplever jag ju i ansträngningnivå som ”längre” än 4 h lvg.
Blir så fel att säga att mtb åkare inte åker längre för att de blir uttråkade. Skulle det vara ett mått på om något är långt skulle jag personligen (efter högst personliga åsikter) klassa 3 mil solo på lvg som långt ?.
Egentligen är ju mil ett rätt dåligt mått på ”långt”. Då det inte säger något om förutsättningarna. Tiden och omständigheterna säger mer.
Men alla har ju rätt till en åsikt och man behöver inte tycka lika. O detta gällde ju lopp. Inte vanliga söndagsrundan.
Sprint på velodrom med kvaltider på som snabbast knappt 10 sekunder och Trans-Siberian Extreme med sina 910 mil på 25 dagar och allt däremellan. Nog har cykelsporten bredd vad gäller längder på tävlingarna.kais01 sa:intressant att andra discipliner som kanot, simning, längdåkning, löpning har alla möjliga distanser inklusive väldigt korta.
har cyklingen missat något?
Spacekitty sa:Det är inte så att jag försöker håna MTB cyklister som tror att dom cyklar långt. Aron däremot gjorde ju det direkt genom att säga att dom inte begriper sig på det här med att dom måste tillföra energi.
Flumskola sa:Vill man ha misär är det väl bara bra om man får ont i händerna.
Flumskola sa:Men annars anser jag att MTB och Lvg är väldigt olika sporter, som attraherar olika typer av människor. Vill man ha mer actionfylld, lekfylld träning där det händer saker hela tiden kommer man välja MTB. Den stora massan av MTB-åkare blir uttråkade efter 4h. Inget fel i det, det är kanske snarare ett sundhetstecken. Lvg har alltid ansetts vara en gubbsport, eftersom det krävs en gubbes envishet, uthållighet och tjurighet för att kunna njuta av detta monotona malande. Det krävs en alldeles särskilt typ av personlighet för att ställa klockan en lördagsmorgon och ge sig ut på en 5h-tur, och när man kommer hem genast tänka att man borde ställa klockan på söndag också för att utnyttja helgen maximalt.
Nehe. Tror att den här tråden skulle bli lite mer konstruktiv om du bara kunde slå fast vad som är långt.Spacekitty sa:Det är inte så att jag försöker håna MTB cyklister som tror att dom cyklar långt.
mhenry sa:Du besvarade inte frågan. Riskerar man att få ont i händerna när man kör långa MTB-lopp? Blir det bättre med bar ends och/eller riser-styre?
mhenry sa:Skön generalisering där. Du cyklar MTB och är har en rolig personlighet va? ?
mhenry sa:Vem har sagt något om njutning? Det ska fan inte vara kul.
Får man ont i händerna under längre lopp som MTB-cyklist? Jag skulle inte vilja ha ett rakt styre på långlopp på landsväg i alla fall.
ooms sa:Det kanske är namnet det är fel på? Om "långlopp" är 60-100km, hur långa är då kortloppen och/eller medeldistansloppen inom mtb? Finns det ens sådana (det borde väl göra det iom existensen av ordet "långlopp")?
fhloston sa:mhenry sa:Vem har sagt något om njutning? Det ska fan inte vara kul.
Får man ont i händerna under längre lopp som MTB-cyklist? Jag skulle inte vilja ha ett rakt styre på långlopp på landsväg i alla fall.
Jag kan få ont (domnade) händer, under ett långlopp. Men det kan jag få även på lvg. För mig handlar det om att jag sitter rätt och varierar mig lite. På MTB kommer variationen lite av sig själv eftersom man sällan sitter och maler någon längre sträcka, om det är stigcykling vi pratar om. Grusvägsrallyn skulle nog ge mig mer problem.
Är det inte bättre du svarar på frågorna istf att komma med påhopp? Jag har väldigt svårt att se vad som är trams i att fråga hur långa kort- resp medeldistansloppen är.NickPick sa:ooms sa:Det kanske är namnet det är fel på? Om "långlopp" är 60-100km, hur långa är då kortloppen och/eller medeldistansloppen inom mtb? Finns det ens sådana (det borde väl göra det iom existensen av ordet "långlopp")?
Kliv av din omoderna (biltemabromsade) interneträser och prova mtb någon gång. Det kommer ju mest trams från någon som har noll erfarenhet. Vid din ålder bör du veta bättre.
Haha nej eller hur? Den meningen är ju inget hånfull alls!Spacekitty sa:Bla, bla , bla
Det är inte så att jag försöker håna MTB cyklister som tror att dom cyklar långt.
Bla, bla, bla.
Förstår att du blev oerhört kränkt. Jag har dock aldrig förstått vad du undrar eller är ute efter...Vad är din poäng?Spacekitty sa:Varför kunde ingen bara säga att det är XCE, XCO och XCM som är dom klasser som gäller och att i Sverige har då någon börjat kalla XCM för långlopp för att det är det längsta. https://scf.se/mountainbike/tavling/tavlingsregler/ Det dröjde ända tills igår innan AddeKvark kom med den upplysningen.