Långlopp på MTB, varför är dom så korta.

Det finns ju längre lopp om man är intresserad, tex Offroad Finnmark där längsta banan är 700km fjällcykling, vinnarna det året vi var där tog 54timmar på sig.

Happy behöver inte skämmas iallafall, "vi" har ju vårt egna happy witch ride.

Kanske inte lika välbesökt som tisdagsrajderna, men 10 mil fryst lervälling verkar helt enkelt inte vara för alla, så enkelt är det nog.

Som sagt, det finns längre lopp. De har förstås inte samma marknadsföring som långloppscupen eller CV, men är man intresserad har man ju lyckats snappa upp när de går. Jag gissar att (det tragiskt avsomnade) ML12h var det som drog mest folk i Sverige? Gissar på 100-150 deltagare totalt, ca 40 i soloklass sista åren.

Så nej, intresset finns nog inte riktigt. Tyvärr. Hoppas att Lida24h kan få snurr på verksamheten.

Men å andra sidan är ju ett av långloppen på fyra-fem timmar alldeles lagom, för vad det är.

Det kanske är namnet det är fel på? Om "långlopp" är 60-100km, hur långa är då kortloppen och/eller medeldistansloppen inom mtb? Finns det ens sådana (det borde väl göra det iom existensen av ordet "långlopp")?

Örjan Lax sa:
ooms sa:
Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
För att inte tala om alla lvg-cyklister som helst måste samlas i grupp och sen hålla på och cykla i stora klungor där bara en (eller möjligen två i taget) gör dragjobbet, och alla andra sitter bakom i vindsuget och vilar benen 80% av rulltiden... :()
Konstigt. När man framför risken för skärskador pga skivbromsar i lvg-klungor framförs det att det är minst lika vanligt med klungor i mtb. Det är bara ljug alltså?

ooms sa:
Örjan Lax sa:
ooms sa:
Jag tror det är för att mtb-folket är lite veka. 4 timmar är max, sedan vill de dricka öl. Helst vill de åka lift i uppförsbackarna oxå :-)
För att inte tala om alla lvg-cyklister som helst måste samlas i grupp och sen hålla på och cykla i stora klungor där bara en (eller möjligen två i taget) gör dragjobbet, och alla andra sitter bakom i vindsuget och vilar benen 80% av rulltiden... :()
Konstigt. När man framför risken för skärskador pga skivbromsar i lvg-klungor framförs det att det är minst lika vanligt med klungor i mtb. Det är bara ljug alltså?
Nja, det förekommer säkert. Men jag är inte så insatt i kategorin "Cykelvasa-lycra-hets-stress-xc-mtb"... :)

Långloppen i Sverige är ju mer av en marknadföringsgrej, typ VR eller CV, där många skall deltaga, men utmaningen kanske inte blir så stor (alla skall med/runt, oavsett träningsgrad).
Jag gissar på att TS hänger upp sig mest på namnet, inte hur jobbigt det kan vara.
Det går ju att få till jättejobbiga lopp om man vill, allt från ett par km till många km. Långt borde i detta fall vara betydligt längre, typ RAAM.

Fältprästen sa:
Jag gissar på att TS hänger upp sig mest på namnet, inte hur jobbigt det kan vara.

Exakt. Som jag skrev i första inlägget. "60 låter ju väldigt kort i mina öron."

Det finns många trådar om "långlopp" och jag började fundera på vad det egentligen betyder, kollade runt lite vad som erbjuds, det som kallas "långlopp" är vad jag lyckades hitta något mellan 60 och 100 km. Vad kallas dom längre loppen i MTB, är det ultra då eller hyper.

Det är inte så att jag försöker håna MTB cyklister som tror att dom cyklar långt. Aron däremot gjorde ju det direkt genom att säga att dom inte begriper sig på det här med att dom måste tillföra energi.

Senast ändrad:
Håller med trådskaparen och tycker att det ger inflation åt begreppen att tala om ett långlopp om det bara tar fyra timmar, vilket ju bara är en längre söndagsrunda. Det störde mig i vintras att de i Fiskars hade ett Fatbike-maraton på 23 km. Nog borde ju ett maraton vara minst 42 km.

Jag är iofs inte det minsta intresserad av att tävla men kan gärna åka trevliga motionslopp. Dock åker jag inte bil till evenemanget i flera timmar bara för att få cykla i fyra timmar, ska nog vara minst sju timmar. Och ännu en observation: Banan får inte cyklas i flera än två varv, tre varv är redan tråkigt. Stora krav, och ytterst lite dylikt ordnas.

Spacekitty sa:
Fältprästen sa:

Exakt. Som jag skrev i första inlägget. "60 låter ju väldigt kort i mina öron."

Det finns många trådar om "långlopp" och jag började fundera på vad det egentligen betyder, kollade runt lite vad som erbjuds, det som kallas "långlopp" är vad jag lyckades hitta något mellan 60 och 100 km. Vad kallas dom längre loppen i MTB, är det ultra då eller hyper.

Det är inte så att jag försöker håna MTB cyklister som tror att dom cyklar långt. Aron däremot gjorde ju det direkt genom att säga att dom inte begriper sig på det här med att dom måste tillföra energi.

Fast om man kört både lvg lopp o mtb långlopp så vet man ju att i ren ansträngning så är ju inte ett långlopp på mtb mindre ansträngande. personligen snarare tvärt om. Om vi inte pratar 3-4 h mtb vs 10-15h lvg. Kollar jag tex min tid o snittpuls på mörksuggan så är tiden längre och snittpulsen väsentligt högre på suggan än på ett 12 mils motionslopp på lvg med snitt på över 40 km/h. Men det ä ju jag det.

Senast ändrad:
Jensen sa:
Fast om man kört både lvg lopp o mtb långlopp så vet man ju att i ren ansträngning så är ju inte ett långlopp på mtb mindre ansträngande. personligen snarare tvärt om. Om vi inte pratar 3-4 h mtb vs 10-15h lvg. Kollar jag tex min tid o snittpuls på mörksuggan så är tiden längre och snittpulsen väsentligt högre på suggan än på ett 12 mils motionslopp på lvg med snitt på över 40 km/h. Men det ä ju jag det.

Att man har högre intesitet på kortare lopp är väl självklart. Jag kan vara helt utpumpad efter 45 min spinning om jag vill.

Men annars anser jag att MTB och Lvg är väldigt olika sporter, som attraherar olika typer av människor. Vill man ha mer actionfylld, lekfylld träning där det händer saker hela tiden kommer man välja MTB. Den stora massan av MTB-åkare blir uttråkade efter 4h. Inget fel i det, det är kanske snarare ett sundhetstecken. Lvg har alltid ansetts vara en gubbsport, eftersom det krävs en gubbes envishet, uthållighet och tjurighet för att kunna njuta av detta monotona malande. Det krävs en alldeles särskilt typ av personlighet för att ställa klockan en lördagsmorgon och ge sig ut på en 5h-tur, och när man kommer hem genast tänka att man borde ställa klockan på söndag också för att utnyttja helgen maximalt.

Vem har sagt något om njutning? Det ska fan inte vara kul.

Får man ont i händerna under längre lopp som MTB-cyklist? Jag skulle inte vilja ha ett rakt styre på långlopp på landsväg i alla fall.

Senast ändrad:
Flumskola sa:
Jensen sa:

Att man har högre intesitet på kortare lopp är väl självklart. Jag kan vara helt utpumpad efter 45 min spinning om jag vill.

Men annars anser jag att MTB och Lvg är väldigt olika sporter, som attraherar olika typer av människor. Vill man ha mer actionfylld, lekfylld träning där det händer saker hela tiden kommer man välja MTB. Den stora massan av MTB-åkare blir uttråkade efter 4h. Inget fel i det, det är kanske snarare ett sundhetstecken. Lvg har alltid ansetts vara en gubbsport, eftersom det krävs en gubbes envishet, uthållighet och tjurighet för att kunna njuta av detta monotona malande. Det krävs en alldeles särskilt typ av personlighet för att ställa klockan en lördagsmorgon och ge sig ut på en 5h-tur, och när man kommer hem genast tänka att man borde ställa klockan på söndag också för att utnyttja helgen maximalt.

Jo men i vad lägger man ordet långlopp, är det bara i sträckan utan hänsyn till ansträngning. 4h mtb tex upplever jag ju i ansträngningnivå som ”längre” än 4 h lvg.

Blir så fel att säga att mtb åkare inte åker längre för att de blir uttråkade. Skulle det vara ett mått på om något är långt skulle jag personligen (efter högst personliga åsikter) klassa 3 mil solo på lvg som långt ?.

Egentligen är ju mil ett rätt dåligt mått på ”långt”. Då det inte säger något om förutsättningarna. Tiden och omständigheterna säger mer.

Men alla har ju rätt till en åsikt och man behöver inte tycka lika. O detta gällde ju lopp. Inte vanliga söndagsrundan.

Jensen sa:
Jo men i vad lägger man ordet långlopp, är det bara i sträckan utan hänsyn till ansträngning. 4h mtb tex upplever jag ju i ansträngningnivå som ”längre” än 4 h lvg.

Blir så fel att säga att mtb åkare inte åker längre för att de blir uttråkade. Skulle det vara ett mått på om något är långt skulle jag personligen (efter högst personliga åsikter) klassa 3 mil solo på lvg som långt ?.

Egentligen är ju mil ett rätt dåligt mått på ”långt”. Då det inte säger något om förutsättningarna. Tiden och omständigheterna säger mer.

Men alla har ju rätt till en åsikt och man behöver inte tycka lika. O detta gällde ju lopp. Inte vanliga söndagsrundan.

Jag har väl inte sagt något annat än att det är tiden vi beaktar? Vätternrundan bör ta längre tid att fullfölja än Cykelvasan, om vi nu ska jämföra de två populäraste inom respektive gren. Ansträngning väljer du ju själv.

kais01 sa:
intressant att andra discipliner som kanot, simning, längdåkning, löpning har alla möjliga distanser inklusive väldigt korta.

har cyklingen missat något?
Sprint på velodrom med kvaltider på som snabbast knappt 10 sekunder och Trans-Siberian Extreme med sina 910 mil på 25 dagar och allt däremellan. Nog har cykelsporten bredd vad gäller längder på tävlingarna.

Spacekitty sa:

I så fall missförstod du mig fullständigt, och jag har ärligt talat svårt att läsa in något hånfullt i det jag skrev.

Men jag får väl utveckla det hela i ett lägre svar. Kroppen är inte en förbränningsmotor, det är inte så att om man bara tillför energi så fortsätter den att jobba på timme efter timme. Det bildas slaggprodukter och muskelfibrerna ”bryts” gradvis ned. Kör du tillräckligt långt kommer du att börja lukta ammoniak. Oavsett hur mycket energi du proppar i dig så behöver kroppen vila efter ett tag. På riktigt långa distanser börjar också ligament och senor att protestera efter ett tag.

Det handlar alltså inte bara om att ”äta rätt”. För att kunna genomföra ett riktigt långt lopp på såpass gott humör att man kan tänka sig att göra om det igen året efter, vilket ju arrangören önskar, krävs att man har lagt väldigt mycket tid på att förbereda kroppen. Tid som de flesta antagligen inte anser sig ha.

Att cykla 60-90 km långloppsterräng är genomförbart för många motionärer, utan att lidandet blir för avskräckande. Om sträckan ökades till tex 110+ skulle deltagarantalet bli mycket färre, och arrangörsklubbens inkomster betydligt mindre.

Det finns helt uppenbart en marknad för 3-4 h lopp. Det är lagom jobbigt och lagom mycket ”värde” för resan och startavgiften.

Jag har heller inga invändningar mot namnet. En genomsnittlig lördagsrunda för de flesta MTB åkare i Stockholm ligger nog kring 20-30 km. Om det är en ”vardagsrunda” så blir ju 60+ km långt.

Allt e skoj

Kört både rando och i år kör ja långlopp MTB också redigt skitskoj. Allt har sin tjusning. Ja blandar MTB landsväg och orientering samma vecka alltid bara tävlingar. Hinner inte ”träna” som småbarnsförälder

Blir klart mest slut på att köra max på fjällturen eller mörksuggan. Motför mitt tempo på en 200-300k brevet. Rolig erfarenhet iaf

Flumskola sa:
Vill man ha misär är det väl bara bra om man får ont i händerna.

Du besvarade inte frågan. Riskerar man att få ont i händerna när man kör långa MTB-lopp? Blir det bättre med bar ends och/eller riser-styre?

Flumskola sa:

Skön generalisering där. Du cyklar MTB och är har en rolig personlighet va? ?

Det korta (pun intended) svaret är att arrangörer inte får ihop logistik, tillräckligt många funktionärer, bansträckning och tillräckligt många deltagare för att de ska orka och/eller löna sig att arrangera loppen.

nästan som en fredagstråd:)

namnet långlopp för 2-4 timmar känns iaf rimligt för mig. vill man ha något längre får man väl göra som aron.

återkommer til att det inte är något direkt intresse kring riktigt korta lopp. borde åtminstone vara tv-mässigt. eller ska vi se downhill eller cx 45 min som exempel? velodromernas korta sträckor som togs upp härovan har iaf inte rosat marknaden senaste seklet.

mhenry sa:

Får man ont i händerna under längre lopp som MTB-cyklist? Jag skulle inte vilja ha ett rakt styre på långlopp på landsväg i alla fall.

Jag kan få ont (domnade) händer, under ett långlopp. Men det kan jag få även på lvg. För mig handlar det om att jag sitter rätt och varierar mig lite. På MTB kommer variationen lite av sig själv eftersom man sällan sitter och maler någon längre sträcka, om det är stigcykling vi pratar om. Grusvägsrallyn skulle nog ge mig mer problem.

ooms sa:
Det kanske är namnet det är fel på? Om "långlopp" är 60-100km, hur långa är då kortloppen och/eller medeldistansloppen inom mtb? Finns det ens sådana (det borde väl göra det iom existensen av ordet "långlopp")?

Kliv av din omoderna (biltemabromsade) interneträser och prova mtb någon gång. Det kommer ju mest trams från någon som har noll erfarenhet. Vid din ålder bör du veta bättre.

Internationellt finns en del ultramarathonlopp, bl.a. anordnas nått slags europamästerskap http://uec.ch/en/event/75/2018-mtb-ultra-marathon-european-championships
Körde själv ett lopp som heter Salzkammergut trophy för ett par år sen, 21 mil och 7200 höjdmeter på en dag. Är utan konkurrens det jobbigaste jag gjort. Har kört Ragunda 100 miles också (trevligt lopp), men det är nånstans efter den distansen som det blir riktigt tufft. I Sverige tror jag marknaden för den typen av lopp är för liten, det råder redan tävlingsskräck bland många cyklister och nivån på en genomsnittlig Svensk motionär är för låg för att klara ett tufft (mycket stig, mycket höjdmeter) 20-millopp under ett dygns ljusa timmar. Och som sagt - organisatoriskt är det inte helt enkelt heller.

Jag är inte jätterfaren mtb-cyklist, men mig veterligen finns väl de ganska vedertagna begreppen: XCE (sprint), XCO ("medeldistans"?) och XCM (Maraton/Långlopp). Där hamnar väl ganska uppenbart ett 65+lopp i det sistnämnda. Frågeställningen är mycket oklar.

fhloston sa:
mhenry sa:

Jag kan få ont (domnade) händer, under ett långlopp. Men det kan jag få även på lvg. För mig handlar det om att jag sitter rätt och varierar mig lite. På MTB kommer variationen lite av sig själv eftersom man sällan sitter och maler någon längre sträcka, om det är stigcykling vi pratar om. Grusvägsrallyn skulle nog ge mig mer problem.

Jag minns inte att jag fått ont i händerna av rakt styre. Barends hade man ju då men är ute nu så dom får väl gilla läget?
Åas, lvg, var får man inte ont där hehe

NickPick sa:
ooms sa:

Kliv av din omoderna (biltemabromsade) interneträser och prova mtb någon gång. Det kommer ju mest trams från någon som har noll erfarenhet. Vid din ålder bör du veta bättre.
Är det inte bättre du svarar på frågorna istf att komma med påhopp? Jag har väldigt svårt att se vad som är trams i att fråga hur långa kort- resp medeldistansloppen är.

Världen är full av ultrawannabe med bekräftelsebehov som heroiskt beskriver hur de sista milen bestod av kramp punka och spyor

75km i terränglådan räcker.

Det finns säkert ett behov för längre lopp i Sverige, tror det är viktigt att få det tillräckligt tekniskt utmanande för att det ska vara intressant att nöta på så länge.
Vi har några etablerade lopp i Finland som körs på 60km slinga mellan 1-4varv.
Tahko mtb drar 2000cyklister varav ett par-tre hundra kör 120km eller längre.
Samma princip hos Syöte mtb som gick i helgen, loppet är begränsat till 650 startande och vi var 36 galningar som körde 120km. Loppet är tufft, min sluttid var 8:50, vilket placerade mig mitt i resultatlistan.
Det blir lite av en sjukdom. Efter att man kört dubbla distansen ett år så känns det inte så utmanande att ta kortare sträckor nästa år..

Spacekitty sa:
Varför kunde ingen bara säga att det är XCE, XCO och XCM som är dom klasser som gäller och att i Sverige har då någon börjat kalla XCM för långlopp för att det är det längsta. https://scf.se/mountainbike/tavling/tavlingsregler/ Det dröjde ända tills igår innan AddeKvark kom med den upplysningen.
Förstår att du blev oerhört kränkt. Jag har dock aldrig förstått vad du undrar eller är ute efter...Vad är din poäng?

Det här är ett diskussionsforum där man diskuterat och kommer fram till saker. Poäng delas sällas ut i diskussioner.

Tillbaka
Topp