Långlopp på MTB, varför är dom så korta.

fhloston sa:
mhenry sa:
Vem har sagt något om njutning? Det ska fan inte vara kul.

Får man ont i händerna under längre lopp som MTB-cyklist? Jag skulle inte vilja ha ett rakt styre på långlopp på landsväg i alla fall.

Jag kan få ont (domnade) händer, under ett långlopp. Men det kan jag få även på lvg. För mig handlar det om att jag sitter rätt och varierar mig lite. På MTB kommer variationen lite av sig själv eftersom man sällan sitter och maler någon längre sträcka, om det är stigcykling vi pratar om. Grusvägsrallyn skulle nog ge mig mer problem.

Tack, då förstår jag lite bättre :) Min MTB-erfarenhet innefattar i stort sett helstela 26-tummare och det minns jag som tidvis påfrestande för händer och armar.

Spacekitty sa:
Det här är ett diskussionsforum där man diskuterat och kommer fram till saker. Poäng delas sällas ut i diskussioner.

När man använder order "poäng" i dessa sammanhang så handlar det inte om poängräkning utan är en fråga om vad du egentligen vill veta eller funderar över.
Väldigt svårt att diskutera och "komma fram till saker" om du inte tydliggör din frågeställning. Även AddeKvark tycker din frågeställning är väldigt otydlig.

sparhawk sa:
Spacekitty sa:
Det här är ett diskussionsforum där man diskuterat och kommer fram till saker. Poäng delas sällas ut i diskussioner.

När man använder order "poäng" i dessa sammanhang så handlar det inte om poängräkning utan är en fråga om vad du egentligen vill veta eller funderar över.
Väldigt svårt att diskutera och "komma fram till saker" om du inte tydliggör din frågeställning. Även AddeKvark tycker din frågeställning är väldigt otydlig.

Det var ingen frågeställning, se avsaknaden av frågetecken i inledningen. Se det lite som kallprat vid busshållplatsen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion

Diskussion är ett substantiv med betydelsen samtal eller överläggning.

Ordet kommer från det latinska verbet discutare, där förleden är dis- (isär) och efterleden är quatere (skaka). Det har med tiden fått betydelsen 'undersöka, pröva'. [1]

En diskussion är ett framhållande av för- och motargument eller framställande av olika sidor hos något genom till exempel tal eller skrift. En diskussion kan vara en monolog eller dialog.[2]

En specifik typ av diskussion är debatt varvid två eller fler parter argumenterar och tar ställning mot varandra.

Spacekitty sa:
Varför är dom så korta var frågan. Förklara istället varför det t.ex. skulle vara så mycket jobbigare än Dirty Kanza 300km där folk harvar runt i 12 timmar.

Min erfarenhet av MTB är att jag har kört ca 30km på Snapphaneturen Hovdala på vintern när det var 0˚ grader (på lånad cykel i för liten storlek), sen blev det lite kallt om fötterna, men jag hade gärna kört mer.

edit: la till Snapphaneturen

Spacekitty sa:
Jag frågar här. Svara istället för att komma med intetsägande motfrågor, man kan ju få för sig att du själv inte provat.

Spacekitty sa:
Ska vi summera tråden med att MTB cyklisterna är för veka (ooms) på grund av inte klarar av att tillföra energi under loppet (Aron).

Spacekitty sa:
Fältprästen sa:
Jag gissar på att TS hänger upp sig mest på namnet, inte hur jobbigt det kan vara.

Exakt. Som jag skrev i första inlägget. "60 låter ju väldigt kort i mina öron."

Det finns många trådar om "långlopp" och jag började fundera på vad det egentligen betyder, kollade runt lite vad som erbjuds, det som kallas "långlopp" är vad jag lyckades hitta något mellan 60 och 100 km. Vad kallas dom längre loppen i MTB, är det ultra då eller hyper.

Det är inte så att jag försöker håna MTB cyklister som tror att dom cyklar långt. Aron däremot gjorde ju det direkt genom att säga att dom inte begriper sig på det här med att dom måste tillföra energi.

Du gör det onödigt krångligt för dig själv och jag börjar undra om du inte bara trollar.
Ovan har du preciserat flera gånger att det faktiskt var en fråga du ställde oavsett om du hade ett frågetecken eller inte... Du ställer också frågor utan frågetecken vilket leder mig att tro att du inte är säker på hur frågetecken används och därav hakade jag inte direkt upp mig på att din rubrik saknade frågetecken.

Vidare så verkar du inte heller vilja diskutera i ordets rätta mening (enligt din wikipedia länk...) då du snäser av ett försök att få igång en diskussion med ditt svar "Svara istället för att komma med intetsägande motfrågor".

Men okey; jag försöker då diskutera med dig.
Personligen tycker jag att man inte kan jämföra distanser mellan tex landsväg och MTB. Jag upplever att jag snabbare blir trött när jag cyklar MTB jämfört när jag cyklar LVG om jag ser till framförallt distansen men även i viss mån sett till tiden. Jag kan kanske tycka att 60 km är i kortaste laget men samtidigt har man ju ofta något slags gräns och många använder tydligen 60 km för detta.
Vad tycker du då SpaceKitty, hur långt ska det vara (sträcka och/eller tid) för att du ska räkna det som långt?

Kommer de bästa runt på under 4 timmar är det inte långlopp.

Långlopp betyder "äta på rundan" på cykliska och eftersom det är ätförbud på rundor under 4 timmar så är saken klar!!

#åsikt
#liteironi

TBone sa:
Det korta (pun intended) svaret är att arrangörer inte får ihop logistik, tillräckligt många funktionärer, bansträckning och tillräckligt många deltagare för att de ska orka och/eller löna sig att arrangera loppen.
Så om antalet funktionärer inte räcker till så blir det långt?
Bansträckning borde inte vara något problem för ett land som är +150 mil långt, och varför det skall vara så många funktionärer förstår jag heller inte.
Lönsamt? Man gör/kör väl det för att det är kul?

Jävla dumt att tjafsa om längden på ett MTB-lopp överhuvudtaget. Beror väl mer på terrängen om något. En jävla skillnad på 20km grusväg och 20 km stenkistor/rotmattor/berg.

Spacekitty sa:
Bockstensturen med sina 100 km verkar vara längst i Sverige. Dom andra runt 60-70-80 km. 60 låter ju väldigt kort i mina öron.

Det är intressant att du nämner det. XCM-SM (maraton-SM) gick ju ganska nyligen: Banan var 82km, nästan helt platt, och hade segertider på under 3 timmar. Jämför det med engelska mästerskapen i XCM som gick helgen innan med över 10 mil, en massa berg, och tider på över 5 timmar bland de snabbaste. Nästan dubbelt så jobbigt som vårt mästerskap med andra ord. Själv drar jag söderut och kör etapplopp i Alperna och andra bergskedjor i Europa när jag vill ha en rejälare utmaning.

skogsvakt sa:
Jag har kört cirkus 30 st långlopp fördelat på 10 år. Ingen har nånsin sagt vid afterbikesnacket att banan var för kort. Det är en maratondistans. Det passar elit, motionär och nybörjare som vill ha en rejäl utmaning som ändå är överkomlig. Långloppscupen är Big buisness och lockar runt 1500 deltagare. Ett koncept som alltså går hem.

Jag har kört LLC i 10 år nu och jag har ganska ofta sagt just att loppet varit för kort. Vi kör ganska långväga för att delta och de snabbaste av långloppen tar mig bara strax över 2 timmar att avverka. Det går för mig åt en hel helg med transport + logistik för att köra tävling i 2 timmar. Värdelös tid/prestanda-kvot.

Oakman sa:
Jävla dumt att tjafsa om längden på ett MTB-lopp överhuvudtaget. Beror väl mer på terrängen om något. En jävla skillnad på 20km grusväg och 20 km stenkistor/rotmattor/berg.

+1
Och ännu mer meningslöst att jämföra det med lvg.
Och att sitta och trampa 100+km grusväg är inte mtb i mina ögon.

tror ni inte orddelen lång i ordet långlopp inte i första hand syftar till distansen, utan är ett sätt att beskriva aktiviteten? ungefär som längdåkning på skidor. som kan vara hur kort som helst nuförtiden.

långfärdsskridsko är ett annat exempel, som iofs ibland är hyggligt lång distans, men också kan vara en 5km runda på plogad bana.

att sas logistiska svårigheter att anordna längre mtb-långlopp skulle hindra en utveckling åt det hållet är långsökt. det är väl isf möjligt att köra varv på en bana. snarare tror jag på en bedömning av marknaden och intresset.

det är väl inte heller antal km som är mest intressant, snarare tiden. cirka 3 timmar för elit betyder 4-5 timmar för gemene man, kan nog vara svårt att få en bulk av inkomstbringande deltagare att attraheras något längre.

då är man inne på något för utvalda få, och därmed sämre ekonomi. det finns definitivt en attraktion i att åka samma distans som eliten.

eller också är det illa översatt från norskans langrenn. som också kan vara hur kort som helst. och egentligen betyder långlopp. finns också varianten lengdeløp.

Fulkinesen sa:
skogsvakt sa:
Jag har kört cirkus 30 st långlopp fördelat på 10 år. Ingen har nånsin sagt vid afterbikesnacket att banan var för kort. Det är en maratondistans. Det passar elit, motionär och nybörjare som vill ha en rejäl utmaning som ändå är överkomlig. Långloppscupen är Big buisness och lockar runt 1500 deltagare. Ett koncept som alltså går hem.

Jag har kört LLC i 10 år nu och jag har ganska ofta sagt just att loppet varit för kort. Vi kör ganska långväga för att delta och de snabbaste av långloppen tar mig bara strax över 2 timmar att avverka. Det går för mig åt en hel helg med transport + logistik för att köra tävling i 2 timmar. Värdelös tid/prestanda-kvot.

Varför stannar du inte bara hemma då?

Bajker sa:
Fulkinesen sa:
skogsvakt sa:
Varför stannar du inte bara hemma då?
Vore det inte bättre han kunde köra två eller tre varv så det blev några timmars trampande?
På så sätt kan ju de "elajta" köra ett varv och vara utsjasade och de andra köra ett femtimmar eller åttatimmars rejs som känns...

Herregud vad många defensiva mountainbikecyklister i den här tråden.

Jag antar att de som inte är så pepp på ett långlopp som sträcker sig längre än 10 mil har sen tidigare inte någon större lust att sitta på en MTB så pass länge ändå. 6 mil gissar jag på är "sweet spot", hm? De som är mer positiva till 10+ mil "långlopp" kommer förmodligen från landsvägscyklingen där 10 mil är minimum för tävling. Förslag: köp en CX eller gravelhoj och kötta gärnet förbi alla högmodsskogscyklister ute på Vasaloppet och Bockstensturen! Det är ju ändå i stort sett ett enda långt grusvägslopp med lite enkel singletrack här och där.

Benämningen "långlopp" är nog (som säkert tidigare nämnts) avvägt efter snittet för en medelsvensson på MTB. Såg att nån skrev att en normal söndagstur för de flesta ligger på ca. 20-30km. Så ett "långlopp" på minst 60km blir ju då per automatik rätt långt. Relativt sett.

Personligen så kör jag gärna längre turer och lopp än så. Kanske skulle vara på sin plats att se om arrangörerna till långloppscupen (och andra långlopp) skulle kunna testa klasser för de som vill köra riktigt långt - bara att låta dom som vill köra ett eller ett par varv till.

Egress sa:
Benämningen "långlopp" är nog (som säkert tidigare nämnts) avvägt efter snittet för en medelsvensson på MTB. Såg att nån skrev att en normal söndagstur för de flesta ligger på ca. 20-30km. Så ett "långlopp" på minst 60km blir ju då per automatik rätt långt. Relativt sett.

Personligen så kör jag gärna längre turer och lopp än så. Kanske skulle vara på sin plats att se om arrangörerna till långloppscupen (och andra långlopp) skulle kunna testa klasser för de som vill köra riktigt långt - bara att låta dom som vill köra ett eller ett par varv till.

Ja det är dom säkert jättesugna på. Låt dom som vill ta ett varv till på bockstensturen göra det. Funktionärer och frivilliga som vill ställa upp råder det ingen brist på. Hur enkelt somhelst att bara låta folk köra så långt dom vill. Kanske tre varv vore lagom?

Senast ändrad:
långt kan vara kul, och spontankör jag utan deadline hemma blir det gärna 4-5 timmar. och liknande längd på långpassen i lokala klubben.

men den retoriska frågan i rubriket antyder att längre är bättre. så är det inte nödvändigtvis. alls.

större och mer är inte alltid bättre. då skulle vi hoja runt på 137-tummare.

Som det har skrivits förut, det finns längre lopp både i Sverige och utomlands. ”Långlopps”-beteckningen kommer av att de är längre än ”vanliga” XC-lopp, jmf internationellt ”Maraton”.

Egress sa:
...

TahkoMTB är Finlands största MTB-evenemang och körs på en 60 km lång bana. Länge var längsta distansen 120 km, men när intresse uppstod provades längre versioner. Nu finns 180 km och 240 km (alternerande från år till år). Statistik från 2017:

180 km – 65 hlö
120 km – 148 hlö
60 km – 1118 hlö
Yö 60 km – 203 hlö
FatBike – 102 hlö
ElektroBike – 4 hlö
45 km – 168 hlö
25 km – 156 hlö

Själv har jag inte kört kortare än 120 km. Kör man bil i 600 km för att komma dit vill man nog cykla i mer än fyra timmar.

CW sa:
Herregud vad många defensiva mountainbikecyklister i den här tråden.

Jag antar att de som inte är så pepp på ett långlopp som sträcker sig längre än 10 mil har sen tidigare inte någon större lust att sitta på en MTB så pass länge ändå. 6 mil gissar jag på är "sweet spot", hm? De som är mer positiva till 10+ mil "långlopp" kommer förmodligen från landsvägscyklingen där 10 mil är minimum för tävling. Förslag: köp en CX eller gravelhoj och kötta gärnet förbi alla högmodsskogscyklister ute på Vasaloppet och Bockstensturen! Det är ju ändå i stort sett ett enda långt grusvägslopp med lite enkel singletrack här och där.

Känns som att man ska vara duktig på att cykla, iaf på cykelvasan för att ha en suck med en CX eller gravel. Är väl ett par tre per år som "cyklar igenom" med trendiga gravel bikes, men det är ju inga tider att tala om.
Plus att Bock är förbjudet i tävlingsklass.

När cyklade du cykelvasan CW?

För övrigt så cyklade jag Siljan 100 i fjol. Vilket elände :D repris i år!

Senast ändrad:
Bajker sa:
Ja det är dom säkert jättesugna på. Låt dom som vill ta ett varv till på bockstensturen göra det. Funktionärer och frivilliga som vill ställa upp råder det ingen brist på. Hur enkelt somhelst att bara låta folk köra så långt dom vill. Kanske tre varv vore lagom?

Men oj så sarkastisk man kan vara då. Vaknat på fel sida idag?
Ber om ursäkt för att jag yttrade en i mitt tycke konstruktiv tanke utan att kolla distans och bansträckning på alla lopp.

Freddie L sa:
”Långlopps”-beteckningen kommer av att de är längre än ”vanliga” XC-lopp, jmf internationellt ”Maraton”.

Tack för rättelse. Givetvis är det så.

Senast ändrad:
Tahko MTB, 100st fatbikes? Lät många, är de mer vanligt i Finland att cykla fatbiked och noterar att de var endast 4 elcyklar?

gerrardsdobbar sa:
Efter 120+ inlägg, kan vi enas om att bara folk slutar med att myscykla på dessa lopp och faktiskt tar i, så är de långa nog?

-1
Saknar den riktiga polariseringen, 3 sidor är väldigt lite (eller kort) för en äkta Happydiskussion. Tacka vet jag fälgbroms vs. skivbroms-tråden.

me.I.am sa:
gerrardsdobbar sa:
Efter 120+ inlägg, kan vi enas om att bara folk slutar med att myscykla på dessa lopp och faktiskt tar i, så är de långa nog?

-1
Saknar den riktiga polariseringen, 3 sidor är väldigt lite (eller kort) för en äkta Happydiskussion. Tacka vet jag fälgbroms vs. skivbroms-tråden.

Eller elcyklar på tisdagsrajden. Den var fin!

gerrardsdobbar sa:
me.I.am sa:
gerrardsdobbar sa:

-1

Eller elcyklar på tisdagsrajden. Den var fin!

+1
Den var det riv i, trots mycket kortare än fälg/skivbromstråden så kändes den mer kvalitativ :)

lundatok sa:
Är det inte dags för en diktator?
Okej’rå:
BB341044-A83D-47C3-B74F-B4D5985562C1.jpeg

Enligt UCI är XCM
" The 2014 UCI rules limit events to distances between 60 km (37 mi) and 160 km (99 mi)"

Det klagas väldigt mycket om jag inte minns fel var sporten på väg utför då man körde grusvägsmarathon.

Oooh sa:
Tahko MTB, 100st fatbikes? Lät många, är de mer vanligt i Finland att cykla fatbiked och noterar att de var endast 4 elcyklar?

Nu vet jag inte hur mycket fatbikes det finns i Sverige, men fatbike-boomen började väl två år tidigare i Finland än i Sverige, och fatbikes är definitivt ganska vanliga.

CW sa:
Jag antar att de som inte är så pepp på ett långlopp som sträcker sig längre än 10 mil har sen tidigare inte någon större lust att sitta på en MTB så pass länge ändå. 6 mil gissar jag på är "sweet spot", hm? De som är mer positiva till 10+ mil "långlopp" kommer förmodligen från landsvägscyklingen där 10 mil är minimum för tävling.

Jag tror inte att det är så enkelt. 10 mil landsväg är en vanlig söndagsrunda för många, men dessa personer sätter sig inte alltför ofta och kör 10 mil MTB. 10 mil landsväg och jag är återhämtad till nästa dag, men efter 10 mil MTB på stigar är kroppen sliten en vecka senare.

Tillbaka
Topp