Långlopp på MTB, varför är dom så korta.

Bengt-re sa:
gerrardsdobbar sa:
ooms sa:
Ett typiskt tempolopp på lvg är ju i princip lika långt som ett "långlopp" på mtb, skiljer väl nån mil på sin höjd...
Så jag skulle inte kalla tempoloppet kort, dessutom har det ju inte "lång" i namnet...

Tacka vet jag OS-tempot 1912 - 34 mil!

De var lite hårdare då...

Giro d'Italia 1914, det var hårt. Råa ägg, rödvin och stryknin...

ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
gerrardsdobbar sa:
ooms sa:
Ett typiskt tempolopp på lvg är ju i princip lika långt som ett "långlopp" på mtb, skiljer väl nån mil på sin höjd...
Så jag skulle inte kalla tempoloppet kort, dessutom har det ju inte "lång" i namnet...

Tacka vet jag OS-tempot 1912 - 34 mil!

De var lite hårdare då...

Giro d'Italia 1914, det var hårt. Råa ägg, rödvin och stryknin...

...fast det var väl fler dödsfall 1913...

Står om svenska långlopp i Fredrik Erikssons cykelträningsbok. För att kompensera avsaknad av bra berg så har svenska långlopp generellt sett mer korta backar och platt teknisk stig.

konscious sa:
Ett klassiskt långlopp på ca 70km är inte kort, fortfarande ett tydligt Endurance-event.

Det beror väl på hur stökigt det är? 70km grusväg som körs sub2 kan man väl inte med någon måttstock kallas långlopp?

Bengt-re sa:
konscious sa:
Ett klassiskt långlopp på ca 70km är inte kort, fortfarande ett tydligt Endurance-event.

Det beror väl på hur stökigt det är? 70km grusväg som körs sub2 kan man väl inte med någon måttstock kallas långlopp?

Precis stöket ger variationen och min erfarenhet är väl att det är runt 50% grusväg?
Inget långlopp körs väl Sub2?, ett av de snabbaste är väl Engelbrektsturen och vinnaren https://www.strava.com/activities/1720756934/zone-distribution med justerad effekt på gränsen mellan Z2/3 med ca 20% ovan tröskeln.

I början av 2000 talet kördes ju Red Bull Nonstop 24h i Hemavan.
Kommer inte ihåg sträckan men Mattias Fredriksson vann iallafall.

Långlopp behöver inte vara längre än 60-70 km. Jag har åkt Finnmarksturen när den var över 11 mil och även om det går så är det knappast något att sikta mot pga logistikproblematiken med funktionärer osv. Apparaten blir helt enkelt för stor.
Det var Mattias Lundqvist som vann. Man fick en gratis hoodie med hem också.

Tillbaka
Topp