Längre sträckor utan vedertagen sittposition

Anonymous

Medlem
Hej alla!

Ny på forumet och ny i MTB-träsket.

Jag har sedan ett par veckor tillbaka införskaffat mig en Scott Scale 930 som används flitigt.

Min fråga till er med erfarenhet handlar om kroppshållningen på cykeln. Överallt på nätet rekommenderas samma tillvägagångssätt för hur man ställer in, främst sadeln. Det är dock med XC i åtanke och mina förväntningar med cyklingen är lite spridda. Jag vill cykla långa sträckor i blandad terräng, men även "annan" typ av cykling, lite mer tekniskt som lätta downhill-spår, lära mig cykla på bakhjulet, bunny jumps etc. Med en allt för framåtlutad och droppad hållning känns inte styrningen helt kontrollerad.

Jag har vänt på styrstammen (tror den är 100mm eller 110mm lång) för att få upp styret en aning och det känns bra. Däremot funderar jag på sadelhöjd och eventuellt byta styrstammen mot en kortare (70 eller 80mm) för bättre kontroll.

Är jag korkad som kör på en i sammanhanget låg sadelhöjd? Bäddar jag för t ex knäproblem? Är det någon som sticker ut från mängden och faktiskt kör längre sträckor (några mil) utan sträckta ben i bottenläget?

Jag vet att mycket är personliga preferenser men samtidigt är jag alltid ute efter att optimera allt jag gör och få bästa möjliga förutsättningar.

Ja jag tror du kommer få ont i knäna. Men även tappa kraft. Beror iofs på hur låg sadel du kör med.

I övrigt, du kan göra allt du beskriver med "rätt" sadelhöjd. Kolla bara på hur xco-banorna ser ut idag i världskuppen och vad de cyklisterna kan göra utan dropper-post. Finns även en hel del som både kan cykla på bakhjulet och bunnyhoppa med en lvg eller cyclocross.

Kör också Scale 900. Kör sadeln på trampeffektiv höjd i de flesta lägen, när jag står inför ett mycket tekniskt parti utför sänker jag sadeln ca 15 mm vilket räcker för att få lite bättre manöverutrymme, men höjer upp sadeln igen så fort partiet är avklarat.

Kan köra med 80 mm +6 grader stam på vintern när det typiskt går långsammare och är stökigare, annars trivs jag bättre med 100 mm -6 grader vilket är vad jag kör idag. En stam kostar typ 300 kr och tar 5 minuter att byta, aldrig fel att ha ett par olika att skifta mellan. Billig och lätt stam https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=27473 (finns även andra färger, och andra märken etc.)

Är väl ingen som har sträcka ben i botten läget ? Jag körde iaf 30mil i helgen utan att räta ut benen helt..

Kör på en sadelhöjd som känns bekvämt. Om du inte har det, skaffa dropperpost för att kunna justera sadelhöjden efter terrängen. Typiskt vill man ofta ha en eller ett par cm lägre sadel när det är tekniskt jämfört med otekniskt och sadeln fullt i botten när det går nerför, ska droppas etc.

Justera styrets position så det känns naturligt, det kan innebära högre rise på styret och kortare stam exempelvis.

Tack för alla inputs!

Jag ska testa att höja sadeln en aning igen för maximal trampeffekt och även kika efter en kortare styrstam för bättre kontroll när jag svänger. Bara jag hittar en som smälter in hyfsat i övriga designen på cykeln så det blir någorlunda enhetligt.

Blir kanske en dropperpost framöver, men vill inte byta för mycket komponenter såpass tätt inpå inköpet :)

Sitter det snabblås till stolpen? Annars kan du ju börja med det innan sänkstolpen. Som Sixten skriver går det ju utmärkt att justera sadelhöjden under turen.

Enligt vad specialized lärt ut i deras BG-Fit program är 30-35 grader böjj i benet optimalt när vevarmen ligger i lägsta position och i linje med sadelröret / sadelstolpen.

Vissa mountainbikecyklister kör dock med närmare 40 grader böjj i benet vid den här positionen för att det kan ge lite mer kraft, det blir lättare att lägga sig bakom sadeln och det kompenserar lite för den höga kadensen, dock kan det ge smärta vid knäskålen.

Sixten Fors sa:
Erik O sa:
När du väl köper en dropperpost kommer du att undra varför du inte köpte en tidigare :)
Kanske ändå inte till en Scale 29" HT i plast. Beror nog lite på vilken typ av cykling man gillar. Plus 500 gram och minus 3000 kr.

Läs första inlägget :), där står lite om vad ts vill med sin cykling.

Sen tycker jag inte att han behöver lägga 3000 på en hisstolpe. Finns ju mkt billigare.

Sixten Fors sa:
Erik O sa:
När du väl köper en dropperpost kommer du att undra varför du inte köpte en tidigare :)
Kanske ändå inte till en Scale 29" HT i plast. Beror nog lite på vilken typ av cykling man gillar. Plus 500 gram och minus 3000 kr.

Eller +300g och -1500kr. För den stolpen som sitter där redan tas bort och det finns bra hisspinnar för 1500kr.
Och vilket material ramen är gjord av är ointressant. Vart man cyklar spelar större roll. Oavsett om sadeln är i vägen någon enstaka gång eller ofta är det oerhört bekvämt med hisspinne.

plumse sa:
Och vilket material ramen är gjord av är ointressant. Vart man cyklar spelar större roll. Oavsett om sadeln är i vägen någon enstaka gång eller ofta är det oerhört bekvämt med hisspinne.
Förutom att en Scale 930 i plast har 34.9 mm stolpe och en Scale 960 i alu har 31.6 mm stolpe, vilket påverkar utbudet med faktor 20x.

K ristian sa:
Ja jag tror du kommer få ont i knäna. Men även tappa kraft. Beror iofs på hur låg sadel du kör med.

I övrigt, du kan göra allt du beskriver med "rätt" sadelhöjd. Kolla bara på hur xco-banorna ser ut idag i världskuppen och vad de cyklisterna kan göra utan dropper-post. Finns även en hel del som både kan cykla på bakhjulet och bunnyhoppa med en lvg eller cyclocross.

+1

vedertaget och vedertaget. inte alltid optimalt.

uci har länge påbjudit horisontell sitsposition, ett säkert sätt att få problem i underlivet. enter blöja.

du hittar nog en position att trivas med. prova dig fram, det är inte som att du eller cykeln faller i bitar..

Sixten Fors sa:
Tips på bra och billig hisspinne, ca 500 gram (inkl. allt i diameter 34.9 mm) och ca 1500 kr mottages gärna.

Detta är vad B24 för https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...u=1000,2,110&pgc[79][5016]=1&pgc[11013]=11022

Visst, man kan köra med adapter då extremt få hisspinnar kommer i dia 34.9 mm.

Brand-X Ascend kommer ganska nära (beroende på vilken värdering du lägger i "ca")

http://www.ubyk.se/brand-x-ascend-dropper-seatpost-120mm/66794

550g (ex remote/kabel)
Men priset är ju trevligt. :)

Sixten Fors sa:
plumse sa:
Förutom att en Scale 930 i plast har 34.9 mm stolpe och en Scale 960 i alu har 31.6 mm stolpe, vilket påverkar utbudet med faktor 20x.

Och det var relevant för TS första inlägg på vilket sätt då?

ceel sa:
Sixten Fors sa:
Tips på bra och billig hisspinne, ca 500 gram (inkl. allt i diameter 34.9 mm) och ca 1500 kr mottages gärna.

Detta är vad B24 för https://www.bike24.com/1.php?__qf_p...u=1000,2,110&pgc[79][5016]=1&pgc[11013]=11022

Brand-X Ascend kommer ganska nära (beroende på vilken värdering du lägger i "ca")

550g (ex remote/kabel)
Men finns tydligen inte i dia som passar TS ram, alltså 34,9 mm. Och om det funnit i 34,9 mm hade troligtvis vikten varit plus 50-100 g.

plumse sa:
Sixten Fors sa:
plumse sa:
Det intressanta i sammanhanget är inte materialet i ramen, vilket jag aldrig har påstått, utan vad det specifikt får för konsekvenser gällande diameter på sadelstolpen på en Scott Scale 9xx.

TS plastcykel kräver en "ovanlig" diameter på hisspinnen. Vilket få tillverkar. Vilket gör att det blir relativt dyrare och tyngre. Vilket gör att om man kan tänka sig att stanna till i 5 sekunder och sänka stolpen manuellt vid de tillfällen man vill träna på kaninhopp, bakhjulsåka, manualer eller köra något störtloppsspår, är det ett rimligt alternativ till att köpa en hisspinne.

Sixten Fors sa:
plumse sa:
Sixten Fors sa:
plumse sa:
Det intressanta i sammanhanget är inte materialet i ramen, vilket jag aldrig har påstått, utan vad det specifikt får för konsekvenser gällande diameter på sadelstolpen på en Scott Scale 9xx.

TS plastcykel kräver en "ovanlig" diameter på hisspinnen. Vilket få tillverkar. Vilket gör att det blir relativt dyrare och tyngre. Vilket gör att om man kan tänka sig att stanna till i 5 sekunder och sänka stolpen manuellt vid de tillfällen man vill träna på kaninhopp, bakhjulsåka, manualer eller köra något störtloppsspår, är det ett rimligt alternativ till att köpa en hisspinne.

Bra, nu börjar du resonera. Enklare att förstå dig då jämfört med när du drygar dig.
Att stanna bara för att ändra sadelhöjd är sällan ett option efter att ha upplevt bekvämligheten med hisspinne, vilket flera försökt påtala i tråden.

Självklart kan man stanna och sänka och höja stolpen manuellt. "Alla" gjorde väl så innan hisstolparna kom. Grejen är att om man cyklar stig så får man ett helt annat flyt och blir det så jäkla mycket roligare om man slipper stanna i ett. Så nej, snabbkoppling är inget riktigt bra alternativ.

De ivrigaste förespråkarna av att hålla cykeln lätt brukar hävda att man vinner tid på det. Lustigt hur det nu plötsligt är oväsentligt att behöva stanna och ändra sadelhöjd stup i kvarten, för att "spara" några ynka gram. Det är ungefär samma galenskap som att köra omkring med skitsmala däck för att de är lätta, och därmed studsa som en pingisboll på varenda jävla rot och/eller punka väldigt ofta.

Det finns många exempel på när tyngre komponenter gör framfarten betydligt snabbare. Hisspinne är en sådan.

Det är väl för att man letar (abstrakta) argument för att ens åsikt skall vinna, man bygger inte sin åsikt på argument.

Sixten Fors sa:
ceel sa:
Sixten Fors sa:

550g (ex remote/kabel)
Men finns tydligen inte i dia som passar TS ram, alltså 34,9 mm. Och om det funnit i 34,9 mm hade troligtvis vikten varit plus 50-100 g.

Diametern fixar man ju med en shim. Å den väger ju inte många gram. Shim+remote+vajer/hölje däremot gör nog att totalvikten landar över 600.

min ena hisspinne med runt 400g med remote och kabel. inte så farligt viktstraff. en lev carbon. den sänker bara 65 mm, men det är absolut tillräckligt, och gör stor skillnad. kör inte direkt dh, men gärna rätt stökigt.

har nästan inte kört mtb utan hisspinne, min äldre hoj är från 2006. den sänker 100, behövs inte i min värld. andra med mer dh-faiblesse kan tycka annorlunda.

har med tiden ändrat användningen så att jag använder den mer sällan, har ett lägre normalläge än förut på stig, vilket gör att jag sänker bara i mer speciella situationer. men då är den desto skönare att ha. och går upp på max bara på längre grussträckor.

med hisspinne blir det roligare, tryggare, mer flexibelt. snabbare? det vete fan, men att vara utan skulle kännas b. att äga en cykel utan den? i princip inte tänkbart.

för att ansluta till tråden gör den mycket smidigare att hitta optimal arbetsställning.

Använder hissen mer än framväxeln (vilket senare gjorde att jag konverterade till 1x10...). Går inte förklara värdet av den innan man testat. Som att säga att man inte behöver bil. Har man väl provat att äga bil kan man plötsligt inte leva utan.

Säger inte att dropper är dåligt, tvärt om, det är jättebra. Men Jag vill inte ha en tung All Mountain dropper på en XC, då är jag hellre utan.

Jag tror att fler vettiga XC-hisspinnar är på väg, som sänker 30-90 mm och väger 300-400 gram. Jenny's hisspinne sänker väl 30-35 mm om jag inte minns helt fel? Har försökt att följa vad Ritchey håller på med https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/ritchey-gets-down-with-a-new-dropper-post/ , har snackats om 350 gram, men än så länge har jag inte sett några färdiga produkter. Har även kollat KS Lev C som är verkar vettig, men 5000 kr för en djävla sadelstolpe är fel pengar (för mig). Produkten jag vill ha verkar inte finnas ännu.

99% i XCO WC kör utan dropper och det verkar funka, jag kör inte XCO WC men det funkar utmärkt utan dropper för mig med. Tills vidare.

Sån här var het i början av 1990-talet. Borde vara lättare än hisspinne.

Bilagor

• IMG_0278.JPG
    IMG_0278.JPG
    102.2 KB · Besök: 31
Sixten Fors sa:
Säger inte att dropper är dåligt, tvärt om, det är jättebra. Men Jag vill inte ha en tung All Mountain dropper på en XC, då är jag hellre utan.

Jag tror att fler vettiga XC-hisspinnar är på väg, som sänker 30-90 mm och väger 300-400 gram. Jenny's hisspinne sänker väl 30-35 mm om jag inte minns helt fel? Har försökt att följa vad Ritchey håller på med https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/ritchey-gets-down-with-a-new-dropper-post/ , har snackats om 350 gram, men än så länge har jag inte sett några färdiga produkter. Har även kollat KS Lev C som är verkar vettig, men 5000 kr för en djävla sadelstolpe är fel pengar (för mig). Produkten jag vill ha verkar inte finnas ännu.

99% i XCO WC kör utan dropper och det verkar funka, jag kör inte XCO WC men det funkar utmärkt utan dropper för mig med. Tills vidare.

Nä det är vidrigt dyrt men kommer nog dyka upp billigare och lättare.
Jag som inte bryr mig så mycket om vikten är väldigt nöjd med dropper och visst klarar man sig utan men med så kan man köra på ett annat (roligare enligt mig) sätt.

lättare ja, men prisbilden lär bli stabil ett antal år iom att det fortfarande finns en förbättringspotential när det gäller vikten. först när man nått vägs ände där kommer jag-också-produkterna som inte har utvecklingskostnader och hype att bära. en och annat i det tyngre segmentet börjar dock komma. min joplin från 2006 väger bortåt 600g så det verkar inte pågå någon rask utveckling. ot-ot: det senaste är förresten sänkstolpar på servicehojar på tdf, så är det lättare att ställa in höjden. (man kommer snart att upptäcka att sänkning i nerförsbacke höjer farten :-)

begagnat kan vara ett alternativ, min ks lev carbon fick jag kring två papp. men då ska man nog vara beredd att skruva själv, det är en del pyssel med sänkstolpar, och även denna.

när det gäller ks finns en excellent tråd i servicefrågan på mtbr. ks säger dont do this at home, men släpper man bara ut trycket och är renlig är det inga större problem. är den beggad har man ingen garanti att oroa sig för, lika bra det, det är smidigare att fixa själv.

för att åter fånga upp frågeställningen i tråden, en optimal sittställning för mtb i olika situationer är svår att tänka sig utan sänkstolpe, möjligen ned undantag för en hoj uteslutande tänkt för typ cykelvasan eller snäll terräng. men jag märker att jag inte alltid vill ha samma arbetshöjd även på slätt underlag, det kan vara dagsformen i benen eller ryggen, och kanske olika skor.

Fundering på vikt:
Jag får intrycket av att de som jagar gram och reagerar på hisspinnarnas vikt glömmer bort att det är mellanskilladen som skall läggas på cykelns vikt. Nån annan som får samma intryck?
+200g är kanske mycket för en gramjägare, men vilda spekulationer leder mig att tro vinsten med större möjligheter i skogen överträffar belastningen med ökad vikt.
Ungefär samma stirra-sig-blind-på-enskilda-parametrar-syndromet som är vanligt i köpa-ny-cykel-trådar (undertecknad inkluderad).

I rätt dimension gissar jag att KS LEV väger runt 600 gram och Reverb runt 650 gram, båda i 34,9 mm / 125 mm (inte för att jag behöver 125 mm drop, men jag behöver stolpens totallängd runt 360-380 mm). De berättar förstås inte exakt vad skiten väger innan man spenderar 2500-4000 kr. Man måste alltså köpa först och väga sen.

9point8 Fall Line R lär ha något på gång med 70 mm drop, men inte i rätt dimension och jag vet inte när. http://www.bikeradar.com/mtb/news/a...per-seatpost-price-weight-availability-49704/

Ritchey kanske också något på gång, eller inte, eller någon annan gång.

Att hitta en vanlig stolpe runt 200 gram i alu eller CF för rimliga pengar är inte jättesvårt. Så det blir minst +400 gram för en dropper, om cykeln är en Scale 900 i CF som marknaden ser ut idag.

ks lev carbon 65 31,6 är 400mm, kostar något över 400€ och väger alltså strax över 400g. den har funnits sedan 2013.

betraktar viktstraffet på den som acceptabelt.

Tillbaka
Topp