Längre sträckor utan vedertagen sittposition

den är relevant när man skall lyfta sin cykel över ett hinder.

den är inte lika relevant när det gäller att cykla över ett hinder. men det finns en gräns där någonstans kring 12 kg på mtb när inte heller det blir roligt längre. så därovan blir dom staplade grammen sas tyngre:)

jo som sagt.

man trivs med olika position olika dagar. olika energinivå kanske?

tror dropper möjligen kan tänkas komma även på landsväg, hur osannolikt det än kan verka. dels vill man sitta lägre på plan väg än en lång stigning. och i kraftiga långa nerförslut minskar frontarean betydligt om man sänker sadeln ännu mer. bättre rull:)

jag har iaf redan sedan en tid funderat på att pröva.

eller också förbjuds det av uci på grund av någon påhittad risk, ivrigt påhejat av ett gäng nejsägare bland tävlingscyklisterna. man lyckades hålla bakväxeln borta från tdf i över 30 år, så det finns goda traditioner att falla tillbaka på.

som jag skrev längre upp i tråden finns potential att öka rullfarten nedför, om detta skulle visa sig stämma kommer det snart att sprida sig bland de tävlingscyklister som nu lägger tyngder i sina hojar för att uppnå minimivikt.

övriga får nog viktnoja.

men det vore kul att testa:)

Sixten Fors sa:
Hur långt har du cyklat idag? Denna vecka? Hur många gånger? Eller antal timmar om du föredrar det framför mil. Förra veckan? Veckan innan det? Senaste månade?

På vilket sätt är det relevant för om man ska väga cykeln eller inte? Jag cyklade fem skogsturer förra veckan och då använde jag droppern minst 20 gånger per tur. Hade gått jäkligt mycket långsammare utan, och framför allt varit sjukt mycket tråkigare och jobbigare.

Jag tror min hoj väger minst ett kilo mer nu än när jag köpte den, och alla viktökande komponenter har gjort den bättre. Konstigt va? Jag skulle kunna väga den, men varför? Det gör ju ingen skillnad att jag vet vad den väger. Den kommer kännas precis likadan efteråt.

emmer sa:
kais01 sa:
men det vore kul att testa:)
Gör det och återkom om du skulle märka en enda bra sak.
(Så som nyttan av att aldrig hitta tillbaka till rätt position igen.)

Hur menar du att man inte skulle hitta tillbaka till rätt position igen? Toppläget är ju där det är, exakt som på en fast sadelstolpe.
För övrigt såg jag en video med nån som testade sänkstolpe på LVG och tyckte det var skitbra när det gick utför. Vore konstigt annars.

Makten sa:
Sixten Fors sa:
Hur långt har du cyklat idag? Denna vecka? Hur många gånger? Eller antal timmar om du föredrar det framför mil. Förra veckan? Veckan innan det? Senaste månade?

På vilket sätt är det relevant för om man ska väga cykeln eller inte? Jag cyklade fem skogsturer förra veckan och då använde jag droppern minst 20 gånger per tur. Hade gått jäkligt mycket långsammare utan, och framför allt varit sjukt mycket tråkigare och jobbigare.

Jag tror min hoj väger minst ett kilo mer nu än när jag köpte den, och alla viktökande komponenter har gjort den bättre. Konstigt va? Jag skulle kunna väga den, men varför? Det gör ju ingen skillnad att jag vet vad den väger. Den kommer kännas precis likadan efteråt.

Det är bäst att låta bli att väga. Tänk om den är ocykelbar!? ;)

Tillbaka
Topp