Hur ser du för dig att resan ska genomföras? Ska du köra så lätt som möjligt, bo på hotell varje natt och dra på så lite bagage som möjligt, eller ska du övernatta ute varje natt, vara självförsörjande och ta dig fram i alla väder (alltså ha med alla kläder).
Cyklade själv Stockholm-Bryssel för några år sedan och drog med alltför mycket grejer (lärde man sig i efterhand, under tiden var man jättenöjd).
Gamla E4 var riktigt trevlig att rulla på störra delen i alla fall, följde den från Mjölby till Helsingborg 2009. Inte mycket trafik och drar dig genom lagom mycket civilisation till att man kan få tag på det man önskar.
Min sambo och jag drog även en 300-milsresa i USA i 2016, där vi i princip drog på det mesta man kan tänkas behöva, ca 15kg packning per pers, inklusive tält, propankök, kastruller, etc.
Våra dagsetapper har legat på 8-16 mil, beroende på dagsform, mål för dagen, väder, sevärdheter etc. Vi är av de som drar längre etapper av touringcyklisterna vi har träffat, men inte i närheten av de som drar längsta dragen per dygn heller.
träningsmässigt har jag aldrig tränat inför resorna (inte ens den första) utan har använt inledande dagarna för att dra upp formen. Vi hade inte bråttom och kunde vila ett par dagar längre när det behövdes. Det passar kanske inte alla. Men att dra några mils resor meed packningen (om du ska ha sådan) för att bli van och se till att allt håller ihop är en bra plan. Vi höll på att tappa en pakethållare 2 mil från start i Stockholm pga lösa skruvar på första resan.