Långtur

Långtur
Hej!
Jag är helt ny här på sidan och undrar om några saker angående en lång cykeltur.
Jag vill alltså cykla från Hälsingland till Centraleuropa men vet inte riktigt hur. Jag undrar om egentligen allt som t.ex. hur man ska träna innan eller vad man ska ha med sig o.s.v.
Har ni några tips på sånna saker till en resa som blir ungefär 20-25mil?

Långtur
Träna med några 5-10 mila turer runtom där du bor. När du känner du känner dig nöjd packar du ner en baguette, några Snickers, laglappar och pump i ryggfickorna. Sen blir det åka av. 20-25 mil är en dagstur.

Långtur
Spacekitty sa:
Träna med några 5-10 mila turer runtom där du bor. När du känner du känner dig nöjd packar du ner en baguette, några Snickers, laglappar och pump i ryggfickorna. Sen blir det åka av. 20-25 mil är en dagstur.

Visa-kortet är inte heller fel att ha med sig. :-)

Långtur
Hur ser du för dig att resan ska genomföras? Ska du köra så lätt som möjligt, bo på hotell varje natt och dra på så lite bagage som möjligt, eller ska du övernatta ute varje natt, vara självförsörjande och ta dig fram i alla väder (alltså ha med alla kläder).

Cyklade själv Stockholm-Bryssel för några år sedan och drog med alltför mycket grejer (lärde man sig i efterhand, under tiden var man jättenöjd).

Gamla E4 var riktigt trevlig att rulla på störra delen i alla fall, följde den från Mjölby till Helsingborg 2009. Inte mycket trafik och drar dig genom lagom mycket civilisation till att man kan få tag på det man önskar.

Min sambo och jag drog även en 300-milsresa i USA i 2016, där vi i princip drog på det mesta man kan tänkas behöva, ca 15kg packning per pers, inklusive tält, propankök, kastruller, etc.

Våra dagsetapper har legat på 8-16 mil, beroende på dagsform, mål för dagen, väder, sevärdheter etc. Vi är av de som drar längre etapper av touringcyklisterna vi har träffat, men inte i närheten av de som drar längsta dragen per dygn heller.

träningsmässigt har jag aldrig tränat inför resorna (inte ens den första) utan har använt inledande dagarna för att dra upp formen. Vi hade inte bråttom och kunde vila ett par dagar längre när det behövdes. Det passar kanske inte alla. Men att dra några mils resor meed packningen (om du ska ha sådan) för att bli van och se till att allt håller ihop är en bra plan. Vi höll på att tappa en pakethållare 2 mil från start i Stockholm pga lösa skruvar på första resan.

Långtur
Kul plan!

Vad har du för cykel, det kan vara stor skillnad med en touring, racer, mtb, fatbike etc vad gäller vägar och packning tips. Och vill du tälta, laga mat själv, har du gps, hur mycket tid och så ännu mer frågor :) Berätta gärna lite mer, det är bara kul att läsa och då får du också mer tips :)

Vad gäller träning innan resan, det gör jag iaf aldrig. Okej, nästan aldrig :) Mestadels är det bara hoppa på cykeln, får lite muskelvärk och efter några dagar blir konditionen bara bättre och bättre.

Jag cyklar/tältar just nu och då är det lite svårt att googla och hitta rätta länks, men här har du några länkar för att cykla ut ur Sverige:
Sverigeleder: http://www.svenska-cykelsallskapet.se/images/sveledbild.pdf
RoadFinder visar alla asfaltsvägar i Sverige med en färgklassning efter hur bra och säkra de är för cykling: http://roadfinder.se/
Lantmateriets online karta, mycket fint för tex små skogsvägar. Finns också som mobilapp: https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#
Vet inte om du har gps (kan vara mycket fint, framförallt i storstäder) för då finns det tex GPSies: https://www.gpsies.com/home.do;jses...nt=summit#10_57.649993896484375_12.5_hikebike

Långtur
Kul plan!
Börja köra lite dagsturer där du bor med och utan tält så lär du dig snart vad du föredrar. Jag gör båda. Racer med två små väskor och kreditkort 20 mil om dan. Eller fullpackat på egen hand med touring cykel. Båda har sina poänger.

Långtur
Okej! Undrar bar om bikester.se är en bra sida att köpa en cykel på eftersom jag nu har bara en vanlig stadscykel. Bra idé med racer men är det lika bra med trekking. Undrar om det lika bra på långt sikt.

Långtur
TheCycelBrother sa:
Okej! Undrar bar om bikester.se är en bra sida att köpa en cykel på eftersom jag nu har bara en vanlig stadscykel. Bra idé med racer men är det lika bra med trekking. Undrar om det lika bra på långt sikt.

Jag har handlat en del från bikester, funkar bra som de flesta tyska butiker. Har bara köpt cykel från bike-discount (radon). Racer är svårt eftersom du inte kan få skärmar eller pakethållare utan att kompromissa. Du kan inte köra grusväg heller.
Satsa på en cykel med fästen för pakethållare fram och bak, då har du valmöjligheter.

Långtur
Var bor du någonstans?

Men den går från Hudiksvall genom - Iggesund - Enånger - Lindefallet - Kungsgården - Söderhamn

Sen får du köra Jungfrukustvägen som leder dig till Gävle efter det tar du dig via Furuvik - Älvkarleby mot Mehedeby och därefter mot månkarbo - Björklinge - Uppsala. Efter Uppsala om du ska mot Stockholm får du köra Stockholmsvägen via Knivsta.

Senast ändrad:
Långtur
Härligt med långcykling!

Om man inte har bråttom så är vägvalen inte primärt. Ta en väg i rätt riktning och se var du hamnar, brukar bli bra skyltat när du närmar dig samhällen och städer. Jag har själv långcyklat mycket med "tält och Trangia" i Sverige och aldrig haft känslan av omvägar. Om du väljer tält och Trangia så sikta på 10-12 mil om dagen. Ibland när det bara är uppför och motvind så nöj dig med mindre, vissa dagar är det medvind och medlut... Själv har jag cyklat på en trekking cykel med dubbla "bakväskor" och styrväska. Sällan fått punktering. Har hänt att jag hittat asfalterade cykelvägar på gamla banvallar. Platt och rakt!
Sommaren 2016 packade jag en cx i kartong och flög enkel till Milano. Madonna del ghisallo och Stelviopasset stod på listan och därefter var det transport till Munchen, Prag och Berlin ca 20 mil/dag innan jag tog färjan till Trelleborg och hem till Malmö. Med mig hade jag en magväska med ett ombyte och mitt Visakort (luktade illa i slutet), bodde på guesthouse och hotell längs vägen. Vägar hittade jag via https://www.bikemap.net/

Har du cyklat innan och har flås i benen så behövs ingen träning (som Yonna skrev).

Viktigast är upplevelsen! Och glöm inte att stanna på glasställena.

Tillbaka
Topp