Lapierre pendbox

Jasefar

Ny medlem
Lapierre pendbox
Tjena!

Ny här på forumet, så det här blir min första tråd och även mitt första inlägg! :)

Hur som...
Jag sadlar en Lapierre DH TEAM av 2012 årsmodell och har stött på lite problem. Jag håller på att gå igenom hela cykeln nu innan jag får semester föra att se så allt är tipptopp så jag kan åka utan att vara orolig, men jag får inte lös Pendboxen från cykeln. Den sitter med tre genomgående bultar, med lager osv. Bultarna sitter sjukt tight och jag får inte lös den sista (den främsta, sett bakifrån, om det är till någon hjälp), jag kan snurra på den utan större problem men den är helt omöjlig att få ut. Har försökt allt möjligt men inget hjälper...

Någon som har ett ess i rockärmen eller sitter på härliga, smaskiga erfarenheter om detta och har lust att dela med sig?

thänk jo

/freddastairs

Lapierre pendbox
Lossa muttern på vänstersidan så det blir 1-3mm spel mellan muttern och lagret/ramen. Sätt sedan en hylsa av korrekt storlek på den och slå på hylsan med en hammare.

Eftersträva att ha så mycket gänga i muttern som möjligt medans du ändå har ett litet spel innanför.

Lyckas du få lite rörelse på axeln så brukar det bli lättare att kunna dra ut den sedan. Felet är ofta att innerringen på spårkullagren har rostat en smula och det gör att de sitter som berget på alu-axeln.

Lapierre pendbox
Man kan knacka med hammare på skruvskallarna. Låter inte klokt men har löst många skruvförband för mig. Om man inte vill misshandla skruvarna kan du sätta i insexnyckeln eller hylsan och slå på den, men det ska nog helst vara metall mot metall-slag. Värmepistol är ett annat knep. Akta lacken med värmepistolen.

Lapierre pendbox
Tack för svaren, men nu känns det som att jag har provat allt utan resultat. Jag har knackat/slagit med muttern på, knackat/slagit på en insex som jag stoppat i, knackat/slagit direkt på axeln, försökt pressa ut den, dra ut den, knackat samtidigt som jag snurrat på den, dränkt skiten med 5-56 men ingenting fungerar. Lyckades såklart slå lite snett på axeln så nu får jag inte på muttern heller. Det är bara elände och misär just nu, en ny axel kostar säkert guld som allt annat till denna cykel.
Jag ger upp för ikväll iaf...får ta nya tag imorgon.

Men fortsätt gärna tipsa! Skulle även vilja veta vart man får tag på dom ovala brickorna som sitter i pendbocxen, om någon vet?

Lapierre pendbox
Vartex i Varberg distribuerar Lapierre i Sverige, en handlare som har med dem att göra kan hjälpa dig.

Du har sett till att ha ett mothåll när du bankar och slår va? Om inte så se till att du har något bakom ramen/svingen som mothåll så dina slag räknas.

Rostlösare verkar du redan ha provat men låg den ligga ett tag med sådant på och testa igen, annars får det bli värme + ANNAT.

Kan tilläggas att du får använda något annat än en gummiklubba om du skall få bra respons när du slår på en hylsa exempelvis.

Lapierre pendbox
Jahaja, efter många om och men, svordommar, svett och tårar är axeln till slut ute! Yay... Lyckades dock skada axeln så pass att jag måste köpa en ny.
Behöver även byta några lager, det sitter 8 (!!!) lager i det lilla länkaget mellan själva pendboxen och svingen. Vafan! Alltså sammanlagt 10 lager bara i de två delarna...
Men men, jag tänkte att när jag liks är igång så kan jag byta alla lager i hela cykeln så vet jag att allt är i toppform!
Då till frågan: är det någon som råkar ha en lista över alla lager i cykeln? Vore sjukt smidigt att kunna kolla själv på näter vad det kan tänkas kosta att beställa. Har hört med en firma här och dom skulle höra om vartex hade ett sånt "kitt" med alla lager (och även axeln), men jag kan tänka mig att det är dyrare att köpa genom dom än att beställa själv.

Tillbaka
Topp