Lås vid transport på dragkrok?

Sparkaren

Medlem
Hej,
Vad använder ni för lås när ni har cykeln lastad på dragkroken? Jag vågar knappt stanna för lunch utan att cykeln är låst när den hänger på dragkroken.

För kortare stopp: Kort vajerlås som sitter i själva stället. För lite längre stopp kan man ta en längre vajer och dra ner en ända till fälgen på bilen och sen tillbaka genom hjul och ram på cykeln.

Jag kör med kort vajer runt ramen till hänglåset som låser själva cykelhållaren. Spännband som håller hjulen på plats. Men jag kör aldrig långa stopp. Stannar jag för lunch ser jag till att ha uppsikt.

Lång wire genom ram och något av hjulen som sedan är låst med hänglås i dragkrokens ögla för säkerhetswire, samt ett vanligt kortare wirelås. D.v.s dubbla lås. Det skall se besvärligt ut att klippa upp.

Jag kör också med en klass 3-kätting, på tidigare bil fanns det hål för säkerhetsvajer där jag fick igenom låsbygeln men på nuvarande bil har jag inte behövt fundera.. Dessutom känns ett Velocompact 3 med tre ihoplåsta cyklar på inte som något man hanterar så smidigt men det ska man kanske inte lita på.

Jag låser inte när jag stannar för att äta. Det håller pauserna korta och effektiva. Blir det längre stopp så låser jag fast allt med några bygellås från Classe och en vajer.

Jag har airtags på cyklarna och kan kolla status om jag skulle bli nojig.

Att plocka en cykel från cykelhållaren är gjort på en minut. Jag brukar inte heller försöka lämna bilen utom synhåll men låser ändå.

En aning skrämd av trådar om stulna cyklar från bilar här kanske men det skadar inte att vara överförsiktig.

Jag brukar alltid låsa cyklarna med rejäla bygellås vid längre resor så behöver man inte krångla vid paus. Försöker så långt som möjligt att aldrig lämna ur sikte ändå.

En lång gummiklädd vajer låst med hänglås, monteras när resan startas. Parkerar med uppsikt eller tar drive-through. Det finns inga rimliga sätt att skydda sig mot en förberedd tjuv, men ganska enkelt att slippa ”tillfället-gör-tjuvarna”.

Tillbaka
Topp