Lastcykel som hundtransport

Hej alla,
Jag har kikat runt på forumet ett tag och följt pendlingstråden lite men gör ett inlägg för första gången.

Jag funderar på att köpa en lastcykel för att transportera min hund, en husky-blandras som är en pigg pensionär på 13 år. Han har ett par åldersrelaterade krämpor men är i väldigt bra form. Så cyklandet ska bli mer av en komplement till våra vanliga aktiviteter. Vi bor i södra Stockholm så det blir mest cykelbanor och smågator som vi kommer att cykla på.

Eftersom jag cyklar en del själv är jag ut efter något med ”cykelkänslan” och är inte riktigt pigg på något med el eller en trehjulig. De som jag har fastnat mest för, och som verkar motsvarar våra behov, är en av Omniums lastcyklar, en Bullitt eller en tvåhjulig Bakfiets.
Alla har väl sina för- och nackdelar. Jag gillar att några av Omniums cyklar och Bullitt går att beställa med remdrift numera. Medan Bakfiets går att anpassa lådan till hundar. Ja och en del annat förstås.

Jag kommer att provcykla med alla alternativ så småningom men vad jag är intresserad av att höra är erfarenheter av att cykla med en hund med någon av ovanstående lastcyklar. Är det något särskilt jag bör tänka på eller överväga? Är hans ålder något som jag bör ha i åtanke när jag väljer maskinen?

Tack på förhand!

Ja, jag har denna setup. Hunden är vuxen och springer hellre bredvid numera, men jag kan ha en sele och dra ett koppel underifrån så han inte kan hoppa ur.

Ja, jag har denna setup. Hunden är vuxen och springer hellre bredvid numera, men jag kan ha en sele och dra ett koppel underifrån så han inte kan hoppa ur.

Tack och fin hund! Det var bl.a dina inlägg som hjälpte mig överväga Omnium som ett alternativ när jag började söka lite mer aktiv.
Hur är det att cykla med vovven åkande på flaket? Och vad tycker/tyckte han, framförallt i början?

Vad tror du om att köpa Svenskt istället? Borde var det bästa om "cykelkänslan" är prioriterad.

Bilagor

• 241086950_1269650350162545_1363148495221490042_n.jpg
    241086950_1269650350162545_1363148495221490042_n.jpg
    131.9 KB · Besök: 92
Jag och sambon kör vår norska buhund i vår Bullit.

Det var en liten process i början för att han skulle acceptera att sitta däri. Efter några gånger med uppmuntrande ord och godis så accepterade han det, han är dock inte överförtjust...än.
Han är ju inte jättestor (ca 17kg) men trots det kan det bli lite vingligt ibland när han rör på sig.
Överlag funkar det skitbra! :)

Vad tror du om att köpa Svenskt istället? Borde var det bästa om "cykelkänslan" är prioriterad.

Helt klart ett alternativ som jag ska kika närmare på! Tror vovven blir nöjd med ett kortare avstånd mellan honom och godisväskan.

Jag och sambon kör vår norska buhund i vår Bullit.

Det var en liten process i början för att han skulle acceptera att sitta däri. Efter några gånger med uppmuntrande ord och godis så accepterade han det, han är dock inte överförtjust...än.
Han är ju inte jättestor (ca 17kg) men trots det kan det bli lite vingligt ibland när han rör på sig.
Överlag funkar det skitbra! :)
Tack för det och bra att veta, om hundens synpunkter och vingligheten! Får helt enkelt se om jag kan testa något av alternativen med hunden med och se vad han tycker, eller se om det går att motarbeta eventuella åsikter med lite godis. :)

En Omnium verkar ju vara en grym lastcykel på många sätt, men i det här fallet skulle jag fundera över den relativt höga tyngdpunkten på flaket. Om hunden rör sig under färd kan det nog bli ganska läskigt.

En Omnium verkar ju vara en grym lastcykel på många sätt, men i det här fallet skulle jag fundera över den relativt höga tyngdpunkten på flaket. Om hunden rör sig under färd kan det nog bli ganska läskigt.
Tack, ja det är det som oroar mig lite. Tror inte att vi kommer bryta några hastighetsgränser på våra turer men läskigt blir det nog ändå om han bestämmer byta ställning på en olämplig plats under färden.

Jag kör med en gammal cykelvägen till hundarna. Två dansk-svenska gårdshundar. Den äldre totalvägrar springa jämte när temperaturen överstiger 15 grader. Sätter fast koppel med karbinhake så kan de röra sig lite men inte så mycket att de kan ta sig ur.

Jag hade en mycket mindre hund, och i cykelkorg, men hon älskade att sitta i den och spana. Jag hade sele och ett kort rep utifall hon skulle få för sig att hoppa ur, vilket aldrig hände. Dock ville hon stå upp i bland.

Tillbaka
Topp