Lätt gaffel till MTB

niska

Ny medlem
Lätt gaffel till MTB
Jag letar efter en ny gaffel till min scott spark 10. Är det någon som har några tips på bra butiker?Den ska max väga 1300g. Finns Rock Shox SID Carbon ,FRM Airway-90 BiCarbon Ti att köpa?

Senast redigerad av en moderator:
Lätt gaffel till MTB
ska du ha SID, ska du ha den nya SID, o den har inte kommit me kolfiberkrona ännu.

manitou har väll en gaffel under 1300 och även lättaste magura ska väll väga under 1300. skulle ta de alla dagar före FRM. men det ä jag det.

Lätt gaffel till MTB
SID WC skulle ja då inte köpa, absolit inte den gamla, o troligen inte den nya heller. varför? för att skillnaden mot näst värsta SID:en är typ lite lite titan o två små fyrkanter i kolfiber på ytterbenen o en viktskillnad som är extremt liten, sett till prisskillnaden

Lätt gaffel till MTB
Jag har en Fox 32 f100 RL på nu tycker den funkar bra men den är tung.
Tittade på nya Scott LTD på sitter det en DT Swiss XRC 100. carbon är det någon som vet nåt om den?
Jensen vad är det som du inte tycker om på FRM?
var finns manitou och magura att köpa?

Lätt gaffel till MTB
En anden fordel ved den nye sid er at den er super let at servicere dvs man kan gøre det selv, alternativt koster det en del hos en forhandler og hvis man har avid bremser så findes der en ret fin RL.

Lätt gaffel till MTB
Nya SIDen är ju tyng jämfört med en Durin SL.

niska: FRM är ju rätt flexig och lär kräva en hel del service. DTs gaffel kan vara riktigt bra om du har tur. En kompis gaffel gav upp igår, då har han bara kört den sen mars-april eller något på sin Scott Scale. Kasst enligt mig för den var verkligen död.

Manitou R7 är inte styvaste men riktigt lätt för bra pris. Magura Durin SL är grym på alla sätt, fin fin gaffel helt enkelt även om de kan säcka till sig lite med för mycket lera på bussningarna. De samlar lätt lera men grymt bra annars. (Talar utifrån dämpning på Race men SL har likadan dämpning men "automatisk" lock-out och lite lättad)

Lätt gaffel till MTB
har inte testat FRM själv, dock vad jag hört från vänner som testat och vad jag läst mig till, är det lite rockshox mag21 känsla över den (för de som inte vet, mag21 = gammal klassiker från rockshox från 90 talets mitt). dämpar, men inte alls i klass me dags gafflar. men som sagt, smaken ä som baken.

DT, finns många här som älskar dem. dock verkar det skilja lite på de lite mer "freeride" gafflarna, me lite mer slag och deras XC gafflar. eller rättare sagt, när de gafflarna hette Pace, så snackades det mycket på en hel del forum om problem med stiction,alltså hög friction o kräver därmed väldigt tät service. enligt pappret behöver t.ex. en Reba o nya SID det med, men i de fallen, så brukar de hålla bra mycket längre än så utan massa service. vet att DT snackade om att göra om konstruktionen på sikt, men om det gjorts vet ja inte.

har ju inte testat själv, så egentligen kan ja ju inte säga nått me säkerhet. men JAG skulle inte chansa me de gafflarna. men det ä jag det. lovar, vikt är inte allt.

Tillbaka
Topp