Lättaste integralhjälmen

Jonne

Medlem
Lättaste integralhjälmen
Vad finns det för integralhjälmar om man ska prova på lite DH som inte är så himla tunga?
De jag sett väger ju 1300-1500g, det är lika mycket som min gamla mc-Endurohjälm, och den skulle jag inte vilja ha på mig när jag cyklar.
Tänkte nämligen att jag skulle kunna ha hjälmen även i skogen, inte bara utför.

Förslag?

Lättaste integralhjälmen
Bell Bellistic väger under kilot och är dessutom inte så dyr som andra tunga lyxmärken. Tumregeln är ändå att välja en bekvämt välsittande hjälm. Vikten får bli en sekundär fråga.

Lättaste integralhjälmen
Om man inte cyklar så fort så att fartvinden överröstar andningen, som hörs väldigt bra in en FF, så skulle jag nästan rekomendera 2 hjälmar. Men jag antar att det inte handlar om stigcykling utna kanske NS. =)

Lättaste integralhjälmen
Såg ju inte helt ful ut heller!
T-072_T-073-Ramp_starpower-.jpg
ramp_1.jpg

Lättaste integralhjälmen
Riktigt lätt den där. Frågan är ju hur väl den skyddar.

Det fetare alternativet är väl en Dainese Raptor Carbon..inte billig, men väger dryga 900g och skyddar minst lika bra som 1500g-hjälmarna.
dns_draptor_fiber.jpg

Finns på min önskelista.

Sedan som en bisak så har jag alltid trott att integralhjälm har nedfällbart visir, medans crosshjälmar/fullface-hjälmar har öppet ansikte, eller har jag fel?

Senast redigerad av en moderator:
Lättaste integralhjälmen
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg ju inte helt ful ut heller!

Den jag köpte verkar ha utgått. Den är svart förståss.

Lättaste integralhjälmen
Specialized har en FF-hjälm som heter Deviant:

This highly ventilated full-face helmet is as breezy as many XC helmets, and is the lightest in its class - built for riders looking for full-face protection with full ventilation. It’s ideal for freeride, aggressive XC, or in any conditions that benefit from the extended coverage of a full face design. This one made with lightweight fiberglass. Available in lighter carbon fiber version.
06HelmetDeviant_All_d.jpg

Kolfiber-varianten verkar väga 900g.

Edit: Länk till den vanliga: http://www.specialized.com/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=12720

Senast redigerad av en moderator:
Lättaste integralhjälmen
En ff hjälm som väger mer än kilot måste vara onödigt tung tycker jag. Min mc-hjälm väger 1350g med visir enligt specen. En cykel-ff ser ut som att den bör vara skapligt mycket lättare.

Lättaste integralhjälmen
Bell Bellistic vcerkar som en shysst hjälm. Lagom lätt också.
Men ska man trampa runt i skogen så är väl något med sånt här mer lämpligt.

parachuteantra.jpg

Lättaste integralhjälmen
Jag kan avråda från Met parachute, för tuff åkning. Min delade sig som den skall i Gesunda. Blir ganska dyrt att paja en hjälm för över tusen kr varje gång man ramlar i längden..poängen med en FF är ju att den tål många smällar utan att spricka och dela sig som en xc-hjälm(met parachute) skall göra.

Lättaste integralhjälmen
Tack för alla svar, det är sånt här ett bra forum är till för!

MET Parachute var jag sugen på redan tidigare, men Westman's inlägg är ju tänkvärt!
Kan bli dyrt om den faktiskt pajar vid en DH-vurpa, plus att det inte blir mer åka den dagen.

Specialized Deviant och Bell Bellistic väger båda c:a 900g, fortfarande lite tungt tycker jag.

Om Cratoni Ramp Freeride verkligen bra, väger 510g, och kostar en 5-hundring, är den ju högintressant.

Två hjälmar är kanske det bästa, rikard, men jag kan ta en runda på en mil i Huddingeskogar, och plötsligt stå på Flottsbrotoppen. Jag kommer inte ha med mig två hjälmar från början.

Lättaste integralhjälmen
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg ju inte helt ful ut heller!
> http://www.cratoni.com/newimages/article2006/produ
> ct/T-072_T-073-Ramp_starpower-.jpghttp://www.crato
> ni.com/newimages/article2006/variante/ramp_1.jpg

Den köpte jag till fyraåringen, i minsta storleken (hans favvopryl nu:). Fast då med Limars logga på. Riktigt lätt men inte DH-klassad. Käkbygeln är snarast fjädrande. Som (varm) lättare FR-kruka fungerar den nog bra.

Tillbaka
Topp