Lättrullade men tåliga däck

Höjdskräck

Aktiv medlem
Lättrullade men tåliga däck
Yo!

Har snart slitit ut mina gamla däck och är i färd att inhandla nya. Har ingen som helst koll på vilka däck som är bra eller dåliga och tar tacksamt emot tips o hjälp.

Har idag WTB ST i29-fälgar samt WTB Vigilante fram o Trailboss bak. Enligt min bedöming är däcken tåliga och har mkt grepp när det blir brant.

Jag kör blandat asfalt, grusväg till halvt ofarbar bergig terräng. Underlaget på grus/bergsvägarna är obarmhärtigt vasst o hårt så därför måste däcken vara tåliga. Däremot så försakar jag gärna greppet mot lite mer lättrullade däck då jag kör långa transportsträckor.

Finns det alltså ngt tåligt men lite mer lättrullat alternativ eller är det jag redan har den bästa kompromissen?
 
Senast ändrad:
Lättrullade men tåliga däck
Dina däck finns väl i TCS Light eller Tough casing, och i Fast Rolling eller High Grip gummi? Exakt vilka däck har du idag?

Magic Mary SnakeSkin rullar typ hälften så trögt som Magic Mary Super Gravity som i sin tur rullar lättare Magic Mary DH Wire. Så det är inte bara mönstret som påverkar, man får kompromissa mellan rull och tålighet helt enkelt.

Generellt så rullar Schwalbe riktigt bra i förhållande till vilket grepp de erbjuder, Magic Mary fram och Hand Dampf bak är nog vettigast från Schwalbe
SnakeSkin MM https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Magic-Mary-29-x-235-ADDIX-Soft-EVO-Snakeskin-TL-Easy
SnakeSkin HD https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Hans-Dampf-29-x-235-ADDIX-Soft-EVO-SnakeSkin-TL-Easy-2019
SuperGravity MM https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Magic-Mary-29-x-235-ADDIX-Soft-Super-Gravity-TL-Easy
SuperGravity HD https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-H...Soft-EVO-Super-Gravity-SnakeSkin-TL-Easy-2019
 
Lättrullade men tåliga däck
Tack för svar!

Visste inte att det fanns olika versioner av mina däck. Gick ut o kollade vilket jag hade men kunde tyvärr inte utläsa det. Men tittar jag på årets Nucleus på CRC hittar jag följande:
Front Tyre: WTB Vigilante 2.3" x 29" Comp with high Grip Compound
Rear Tyre: WTB Trailboss 2.25" x 29" Comp

Kanske jag kan hitta någon "fast rolling"-variant av däcken. Annars så ska jag ta mig en titt på Schwalbe. Viktigt att de fortfarande tål vassa stenar dock.
 
Lättrullade men tåliga däck
instämmer med sixten.

att tillägga att ’snabba’ gummiblandningar ofta är liktydigt med begränsat grepp på fuktigt underlag, inte precis vad man vill ha denna årstid.

upplever schwalbes speedgrip som en vettig kompromiss.

vill du pröva i butiken köp en durometer. värden över 60 är i princip oanvändbart denna årstid. 50 är önskvärt.
 
Lättrullade men tåliga däck
Tack kais01!

Cyklar i södra Spanien (därav de vassa stenarna) så det där med fuktigt underlag är inte ett problem men det kan vara bra att veta om man flyttar till Sverige igen av ngn anledning.
 
Lättrullade men tåliga däck
Dina däck är nog den billigaste varianten: Comp med single-ply 60 tpi (inte speciellt tålig stomme alltså), ej TL-ready, kanttråd i stålwire, väger nog 970 gram bak och 1050 gram fram skulle jag tro. Det är de lyxigare TCS-däcken (vikbara, TL-ready) som finns olika varianter (Light/Tough, Fast/Grip).

MM / HD 29x2.35" Evo SnakeSkin TL-E blir nog bra ersättare. Det är vad jag har på min cykel.

Edit: Vassa stenar i Spanien kanske du bör välja SuperGravity casing iaf bak? Det är ruggigt svårt att rekommendera rätt tålighet, hur man cyklar spelar jättestor roll. En del klarar sig med XC-däck där andra punkar sina SuperGravity däck. Etc.

Även Maxxis har fina däck för hårda/torra underlag i en mängd olika utförande och nivå på stomme.
 
Senast ändrad:
Lättrullade men tåliga däck
Sixten Fors sa:
Dina däck är nog den billigaste varianten: Comp med single-ply 60 tpi (inte speciellt tålig stomme alltså), ej TL-ready, kanttråd i stålwire, väger nog 970 gram bak och 1050 gram fram skulle jag tro. Det är de lyxigare TCS-däcken (vikbara, TL-ready) som finns olika varianter (Light/Tough, Fast/Grip).

MM / HD 29x2.35" Evo SnakeSkin TL-E blir nog bra ersättare. Det är vad jag har på min cykel.

Edit: Vassa stenar i Spanien kanske du bör välja SuperGravity casing iaf bak? Det är ruggigt svårt att rekommendera rätt tålighet, hur man cyklar spelar jättestor roll. En del klarar sig med XC-däck där andra punkar sina SuperGravity däck. Etc.

Även Maxxis har fina däck för hårda/torra underlag i en mängd olika utförande och nivå på stomme.

Thx, ska kolla dom där SnakeSkin-däcken. Fränt namn i varje fall. :)

Tror nog mina däck faktiskt var TL-ready. Åtminstone har jag gjort dom tubeless... Strunt samma, det är vad det är och kan man kanske komma ner några gram i vikt är det ju bara positivt.

Jag kör nog inte speciellt aggressivt men stenarna är så j-a vassa ibland att man tror det skär in i däcken som knivar. Dessutom är det ju en HT vi talar om. Det handlar mest om att om oturen är framme.
 
Lättrullade men tåliga däck
Ett snabbrullande bakdäck som funkar när det är torrt men också finns som stöddigt är annars rock razor.
 
Senast ändrad:
Lättrullade men tåliga däck
Glöm Rock Razor om du kör 29”, de går sönder bara man tittar på dem. I 27.5 finns de i SuperGravity (som du bör välja om du ska ha RoRa), men inte i 29.
 
Lättrullade men tåliga däck
Var bara beredd på att däck med högt punkaskydd kostar $$$

Snabbaste däcket med fett punkaskydd jag stött på måste vara Maxxis Ikon med DoubleDown casing, sjukt svårt att få tag på dock:
https://www.maxxis.com/catalog/tire-278-140-ikon
Men finns ibland inne här: https://www.chainreactioncycles.com/mobile/maxxis-ikon-mtb-tyre-3c-tr-dd/rp-prod183894

Skulle satsat på ett sånt bak och något greppigare fram, ex. Maxxis Minion DHF eller DHR2 också här med DD-casing (DHF spårar bättre än DHR2 i löst under lag, medans DHR2 bromsar bättre än DHF, bara att välja)

Sen finns Specialized däcken Eliminator och Butcher i Spech motsvarande kralligare enduro-casing Black Dmnd: https://m.pinkbike.com/news/specializeds-new-blck-dmnd-tire-casing-ews-petzen-jamnica-2018.html
https://www.specialized.com/us/en/eliminator-blck-dmnd-2bliss-ready/p/157849?color=237522-157849
https://www.specialized.com/us/en/butcher-blck-dmnd-2bliss-ready/p/157756?color=237113-157756
(Kör på Eliminator BlckDmnd som bakdäck men kört för lite för att kunna uttala mig, men ”so far so good”)

Avslutar med en bubblare från Kenda i form av deras HellDriver och HellCat:
https://enduro-mtb.com/en/first-ride-review-kenda-hellkat-helldiver-pro/
 
Lättrullade men tåliga däck
Nucleus 29 är inte en FS downhill/endurocykel, det är en 29" XC HT med 100 mm gaffel. Tror kanske inte att värsta DH-däcken är vad som passar cykeln/cyklingen bäst, även om stenarna i Spanien är vassare än de i Hellas.

Nuvarande däck som TS anser vara tåliga är WTB Comp med single-ply 60 tpi casing https://www.wtb.com/collections/29-tires/products/trailboss?variant=973924572 där något som rullar bättre än WTB sökes.
 
Senast ändrad:
Lättrullade men tåliga däck
SocialGimp sa:
Jag kör blandat asfalt, grusväg till halvt ofarbar bergig terräng. Underlaget på grus/bergsvägarna är obarmhärtigt vasst o hårt så därför måste däcken vara tåliga. Däremot så försakar jag gärna greppet mot lite mer lättrullade däck då jag kör långa transportsträckor.

Finns det alltså ngt tåligt men lite mer lättrullat alternativ eller är det jag redan har den bästa kompromissen?
Jan Heines Rene Herse Cycles lättrullade däck finns i 700C X 42, Hurricane Ridge, som extra punkteringsskyddade och med hyfsat mönster
Hurricane_Ridge_End_3394_s.jpg

https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700c-x-42-hurricane-ridge-tc/
Men de kanske inte är tillräckligt breda utan mer passande för (blöt o lös) gravel?
Dessutom är de dyra och kan vara svåra att få tag på
Så här skriver Jan Heine om dem
https://janheine.wordpress.com/2019/05/22/new-tires-hurricane-ridge-and-endurance-casings/
https://janheine.wordpress.com/2019/05/06/the-long-road-to-dual-purpose-knobbies/
https://janheine.wordpress.com/2019/07/25/rene-herse-700c-x-44-with-endurance-casing/


/Håkan
 
Lättrullade men tåliga däck
Sixten Fors sa:
Nucleus 29 är inte en FS downhill/endurocykel, det är en 29" XC HT med 100 mm gaffel. Tror kanske inte att värsta DH-däcken är vad som passar cykeln/cyklingen bäst, även om stenarna i Spanien är vassare än de i Hellas.

Nuvarande däck som TS anser vara tåliga är WTB Comp med single-ply 60 tpi casing https://www.wtb.com/collections/29-tires/products/trailboss?variant=973924572 där något som rullar bättre än WTB sökes.

Intressant att du klankar ner på min rekommendation när du själv föreslagit MM/HD... ;)

Men ja du har ändå rätt i sak, TS bör nog inte ha SÅ grovt mönster då hen till viss del verkar köra asfalt/grusväg... Därav min rekommendation om Ikon DD...
Som ju är ett rent XC-däck men iom DD har fått ett rejält punkaskydd :)
Som framdäck brukar man normalt vilja ha något grövre mönster för man vill till varje mån undvika framhjuls-släpp (och att sladda m bakhjulet är tufft!! )
Och har faktiskt lite svårt att komma på något däck med bara LITE grövre mönster än Ikon och samtidigt rejält m punka-skydd?! Skulle iof vara Maxxis Aggressor som ju också finns med DD-casing...
 
Lättrullade men tåliga däck
Tack för alla förslag. Har insett hur lite jag verkligen vet om just däck när jag läser diskussionerna, ändå sägs det att det är däcken som gör störst skillnad på en cykel.

Tror inte däcken behöver mer punkteringsskydd än de jag redan har, det jag menar är att jag tror att lätta XC-däck inte skulle göra jobbet även om de rullar fort.

Borde väl skrivit att jag bara fått punka några ggr med de däcken jag redan har och då har det varit från taggbuskar (finns jobbiga taggar som kan ligga löst på marken kring buskarna här). Bakdäcket har däremot slitits ordentligt mot stenar på sidan så att väven syns men det kanske är normalt. Det kanske är sidorna som mest behöver förstärkning mot vassa stenar?

Har bara framdäcket som tubeless då det är bredare och gick att pumpa luft i. Bakre däcket är så smalt att däckssidorna liksom ligger i mitten av fälgen och oavsett kompressor e t c gick det inte att få i tillräckligt luft att få ut däckssidorna mot fälgkanten. Det hände absolut ingenting, däckssidorna rörde sig knappt från mitten. Så kanske det viktigaste är att få ett bakdäck som lättare kan pumpas upp utan slang och sätta sig mot en 29 mm-fälg?
 
Senast ändrad:
Lättrullade men tåliga däck
Maxxis ikon har jag tittat lite på. Verkar helt ok. Kostar en slant dock?

Schwalbe Nobby Nic då? Det däcket verkar vara omtyckt av Canyon i varje fall o sitter på några av deras Neuron-modeller. Hur står det sig mot Magic Mary?
 
Lättrullade men tåliga däck
Nobby nic är väldigt tunna och punkar lätt.

Bontrager SE4 och SE3 fram/bak är riktigt fina! Eller XR4/3 om man inte behöver extra punkaskydd.

Kör dom själv i 2.6 nu och är supernöjd.
 
Senast ändrad:
Lättrullade men tåliga däck
utbrott sa:
Nobby nic är väldigt tunna och punkar lätt.

Bontrager SE4 och SE3 fram/bak är riktigt fina! Eller XR4/3 om man inte behöver extra punkaskydd.

Kör dom själv i 2.6 nu och är supernöjd.

Ok, tack för svar! Hade faktiskt vart skönt med lite extra volym för dämpningens skull så slipper tänderna skallra loss fullständigt.
 
Lättrullade men tåliga däck
utbrott sa:
Nobby nic är väldigt tunna och punkar lätt.

Bontrager SE4 och SE3 fram/bak är riktigt fina! Eller XR4/3 om man inte behöver extra punkaskydd.

Kör dom själv i 2.6 nu och är supernöjd.

+1 Men SE3'an (som du vill ha som bakdäck) finns bara som 2.3" i nuvarande modell som kommer att ersättas mot helt ny version till ngn gång nästa år.
SE4'a är o andra sidan väldigt lättrullat i relation till sitt mönster.
 
Lättrullade men tåliga däck
Härliga alternativ, både Bontrager o Specialized Ground Ctrl.

SE3 2.3 bak borde väl räcka men det hade varit kul att testa lite större volym (om det får plats) för dämpningens skull som sagt.

Förstår att GRID är extra förstärkning på däckssidorna. Är väl där det behövs mest gissar jag med tanke på hur mina nuvarande däck ser ut.
 
Lättrullade men tåliga däck
larsaw sa:
utbrott sa:
Nobby nic är väldigt tunna och punkar lätt.

Bontrager SE4 och SE3 fram/bak är riktigt fina! Eller XR4/3 om man inte behöver extra punkaskydd.

Kör dom själv i 2.6 nu och är supernöjd.

+1 Men SE3'an (som du vill ha som bakdäck) finns bara som 2.3" i nuvarande modell som kommer att ersättas mot helt ny version till ngn gång nästa år.
SE4'a är o andra sidan väldigt lättrullat i relation till sitt mönster.

Ja jag kör alltså SE4 fram o bak nu. Kommer SE3 i 2.6 så är jag all over that shit :)

Gillar verkligen profilen och dom är riktigt stora jämfört med andras 2.6:or. Ger en skön dämpad känsla över stök.
 
Senast ändrad:
Lättrullade men tåliga däck
SocialGimp sa:
utbrott sa:
Ja jag kör alltså SE4 fram o bak nu. Kommer SE3 i 2.6 så är jag all over that shit :)

Rullar de lätt då? Blir det inte segare med större bredd? Hur upplever du skillnaden mot mer "normala" däck?

Alla tester jag har läst visar tvärtom att större däck rullar lättare så fort underlaget inte är 100% slätt, t.ex. asfalt. Ju stökigare underlag desto snabbare rullar större däck jämfört med mindre.
 
Lättrullade men tåliga däck
utbrott sa:
Nobby nic är väldigt tunna och punkar lätt.

Bontrager SE4 och SE3 fram/bak är riktigt fina! Eller XR4/3 om man inte behöver extra punkaskydd.

Kör dom själv i 2.6 nu och är supernöjd.

det är just de tunna väggarna som gör ett däck lättrullat, det finns helt enkelt ingen väg runt detta. viktigare är materialets styrka. har för all del aldrig punkat nobby nic snakeskin, kör i stökigt stök, men det är ju bara en anekdotisk information. hur det står emot kaktustaggar vet jag inte. men bicyclerollingresistance mäter bland annat motstånd mot genomstick, och värdena är rätt ok, dock samma i sulan som sidorna. just genomstick är bara ett problem om man ditchar slanglöst.

har även jag funderat på bontrager, men hittills varit nöjd med nobby nic speedgrip snakeskin, ffa rullet och våtgreppet.
 
Lättrullade men tåliga däck
Vittoria Barso tnt är ett riktigt bra däck om man kör mycket bland vassa stenar. Det rullar riktigt bra och ändå med ett rejält mönster (för att vara xc däck) Mycket populära bland dom som kör xc/adventure tävlingar i södra Europa.

Jag körde Alps epic i somras och tog mig igenom hela tävlingen utan en enda punka trots rena dh spåren med massor av vassa stenar när det gick utför. Körde även med Pepis tire noodels i däcken.
 
Lättrullade men tåliga däck
Anders Lantz sa:
Vittoria Barso tnt är ett riktigt bra däck om man kör mycket bland vassa stenar. Det rullar riktigt bra och ändå med ett rejält mönster (för att vara xc däck) Mycket populära bland dom som kör xc/adventure tävlingar i södra Europa.

Jag körde Alps epic i somras och tog mig igenom hela tävlingen utan en enda punka trots rena dh spåren med massor av vassa stenar när det gick utför. Körde även med Pepis tire noodels i däcken.
Låter som en sweetspot för mig. Tack för tipset!
 
Lättrullade men tåliga däck
Der Kaiser sa:
Jag skaffade ett Nobby nic performance-däck som sommardäck till min am-cykel, efter lite för mycket punkor, iof främst genomslag, med double defence. Sofar har det enda jag har att klaga på på däcket har varit greppet när det inte varit torrt underlag, men det var ett medvetet val.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=240785;menu=1000,2,103,212;mid[6]=1;pgc[9301][9457]=1
Jäkligt bra pris! Om det är dåligt grepp på blött underlag spelar mindre roll även om det finns lerhål här med på sina ställen.
 
Lättrullade men tåliga däck
SocialGimp sa:
Der Kaiser sa:
Jag skaffade ett Nobby nic performance-däck som sommardäck till min am-cykel, efter lite för mycket punkor, iof främst genomslag, med double defence. Sofar har det enda jag har att klaga på på däcket har varit greppet när det inte varit torrt underlag, men det var ett medvetet val.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=240785;menu=1000,2,103,212;mid[6]=1;pgc[9301][9457]=1
Jäkligt bra pris! Om det är dåligt grepp på blött underlag spelar mindre roll även om det finns lerhål här med på sina ställen.

Det är för att det är ett performance, dvs budgetdäcket.
 
Lättrullade men tåliga däck
NickPick sa:
SocialGimp sa:
Der Kaiser sa:
Jag skaffade ett Nobby nic performance-däck som sommardäck till min am-cykel, efter lite för mycket punkor, iof främst genomslag, med double defence. Sofar har det enda jag har att klaga på på däcket har varit greppet när det inte varit torrt underlag, men det var ett medvetet val.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=240785;menu=1000,2,103,212;mid[6]=1;pgc[9301][9457]=1
Jäkligt bra pris! Om det är dåligt grepp på blött underlag spelar mindre roll även om det finns lerhål här med på sina ställen.

Det är för att det är ett performance, dvs budgetdäcket.
+1
Fast för just lerhål spelar ju gummiblandningen mindre roll, det är ju på blöta hällar, rötter, spång och i kyla/snö som det märks större skillnad.
 
Lättrullade men tåliga däck
Misstänkte väl att det finns en anledning bakom priset men om Der Kaiser tycker däcket gör jobbet så kan det vara värt att läsa lite till om däcket. Namnet "Performance" kanske är lite missvisande dock med tanke på att det är budgetversionen... :)
 
Lättrullade men tåliga däck
SocialGimp sa:
Misstänkte väl att det finns en anledning bakom priset men om Der Kaiser tycker däcket gör jobbet så kan det vara värt att läsa lite till om däcket. Namnet "Performance" kanske är lite missvisande dock med tanke på att det är budgetversionen... :)

Om du ska ha scwalbe-däck så är "evolution" deras premium-däck. Performance är hårt gummi som håller bra, slits långsamt, men greppar mycket sämre på allt som är det minsta blött, eller halt. Man kan argumentera att hårt gummi ger snabbare däck, men detta är mest i teorin, eftersom man tappar så mycket fart och kraft av att inte ha grepp i skogen.
 
Senast ändrad:
Lättrullade men tåliga däck
Nog för att det kan vara jäkligt skönt med någorlunda marginaler i skogen, men hur ofta ligger ni egentligen på gränsen och pressar?

Brist på fäste och kraftöverföring lär sällan innebära praktiska problem i vardagscyklandet annat än i (rejälare) backar eller vid extrem väta?
 
Lättrullade men tåliga däck
Jag gillar grepp, men ogillar punkor, när jag hade slagit igenom min samling med sommardäck och letade efter ett med bättre skydd än vanliga trailvarianter (Exo, silkskin o sånt) men ändå komma undan kilot för ett vanligt 27,5 så råkade jag på NN-performance med double defence, fortf bara knappt 900 gram. Och det höll resten av torrsäsongen.
 
Lättrullade men tåliga däck
SGS sa:
Nog för att det kan vara jäkligt skönt med någorlunda marginaler i skogen, men hur ofta ligger ni egentligen på gränsen och pressar?

Brist på fäste och kraftöverföring lär sällan innebära praktiska problem i vardagscyklandet annat än i (rejälare) backar eller vid extrem väta?
Har du cyklat MTB någon gång?
 
Lättrullade men tåliga däck
NickPick sa:
SGS sa:
Nog för att det kan vara jäkligt skönt med någorlunda marginaler i skogen, men hur ofta ligger ni egentligen på gränsen och pressar?

Brist på fäste och kraftöverföring lär sällan innebära praktiska problem i vardagscyklandet annat än i (rejälare) backar eller vid extrem väta?
Har du cyklat MTB någon gång?
+1
 
Lättrullade men tåliga däck
NickPick sa:
SGS sa:
Nog för att det kan vara jäkligt skönt med någorlunda marginaler i skogen, men hur ofta ligger ni egentligen på gränsen och pressar?

Brist på fäste och kraftöverföring lär sällan innebära praktiska problem i vardagscyklandet annat än i (rejälare) backar eller vid extrem väta?
Har du cyklat MTB någon gång?

Någon gång.

Poängen är att det verkar råda en viss skillnad på vad som påfallande ofta verkar behövas på internet och vad som syns ute i spåren.

Nog för att eliten av cykelsverige visserligen huserar härinne. Men ändå.
 
Tillbaka
Topp