Lättrullade stigdäck?

HHURTIG

Medlem
Lättrullade stigdäck?
Hej alla, Har en Trek Remedy 8 -20 som jag vill ha ett par alternativa däck till tider när det blir mycket stigcykling, stigar med en del rötter och lite sten och i övrigt ren stig, lite löst när det regnat men det kan jag leva med att greppet blir lite sämre när det är blött.
De alternativa däcken har jag tänkt ska var 2,3 och hyfsat lättrullade istället för mina 2,6:or som sitter på nu.

Det jag tittat på som bakdäck är Maxxis Minion SS, dock osäker på vilken typ av det däcket,
- 3C MaxxGrip, Super Tacky
- Single-ply, DoubleDown, DH casings

Vad anser ni skulle vara ett lämpligt framdäck till Minion SS??
Som ni förstår är mina kunskaper om däck på tok för undermåliga... ?

Synpunkter och tips på andra däck tas tacksamt emot!

Tack på förhand!

Lättrullade stigdäck?
Maxxis Rekon står att det ska vara för "aggressive xc trails". Så gissar att det borde vara hyffsat lättrullat. Ska köra ett sånt själv fram 2.4 och Rekon Race bak. Men det är menat för XC/Trail.

Lättrullade stigdäck?
Idag har jag Bontrager XR4 bak och XR5 fram som satt på cykeln när den kom från Trek i höstas. Kommer byta ut dem mot ett par nya 2,6:or snart, tänk mig Maxxis Minion DHF och DHR.

Lättrullade stigdäck?
Minion DHR2 2.3" Maxxterra EXO och Minion SS Dual 2.3" EXO är en relativt lätt och snabbrullad kombo som borde funka fint för en remedy som stigdäck. :-)

Lättrullade stigdäck?
Jag testkör Bontrager XR4 2.4" som framdäck nu och tycker det funkar utmärkt på torra stigar iaf. Om det blir blött och dant kommer jag dock gå tillbaka till Magic Mary, föredrar det framför DHF som också är trevligt i den lite köttigare klassen.

Lättrullade stigdäck?
Mm XR4 ser rätt schysst ut tycker jag också. Men jag köpte WildAM istället. DHR2 fram är också klart funktionellt, rullar lite lättare än DHF även om det inte är natt och dag direkt.

Lättrullade stigdäck?
Är det happy som tycker dhr rullar bättre än dhf ? Tycker mig sett fler tester som visar att dhf rullar bättre än dhr. Kör aggressor fram o bak om du vill ha något snabbt för stig el aggressor fram o rekon bak.
Screenshot_20200513-233327.png
Screenshot_20200513-233336.png

Lättrullade stigdäck?
Ett lite ovanligare alternativ kan vara Vittoria Barzo. Låter som det skulle funka bra till det du beskriver, är väl ett XC/trail däck som rullar fint med OK grepp.

Jag kör det sedan två veckor tillbaka både fram och bak, kommer nog dock byta till något lite mustigare fram för att ha lite bättre grepp när det är blött.

Lättrullade stigdäck?
Jag monterade pirelli Scorpion S 2.6 fram och R 2.4 bak på min stumpjumper som jag kör Stig med och jag är väldigt nöjd med dom

Bilagor

• 13D9A73B-2834-4D43-B84A-CA94C5D88467.jpeg
    13D9A73B-2834-4D43-B84A-CA94C5D88467.jpeg
    1.6 MB · Besök: 176
  • 8B4F5235-B355-475A-9480-0519064CF953.jpeg
    8B4F5235-B355-475A-9480-0519064CF953.jpeg
    940.9 KB · Besök: 163
Tillbaka
Topp