[LCF-OT] Akta dig för lattefet man

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Mytmannen: Hela ditt resonemang är korrekt under
> förutsättning att du vill ha ett svar med lika
> många korrekta värdesiffror som parametrarna i
> formeln bygger på.

Jag citerar mig själv från inlägget ovan: "Sedan är konstanterna framför längderna (givna i cm) angiven med tre decimaler. Om det skall vara någon poäng med det betyder det alltså att man skall mäta sin kroppslängd på tio mikrometer (en mikrometer = en tusendels milimeter) när."

s skrev:
> Formeln är kraftigt förenklat för att även
> ekonomer skall kunna använda den.

Utan tvekan ditt bästa och roligaste inlägg på happy.

Fredrik-60p ekonom, 97.5p civilingenjör, 60p sinolog.

mytomspunnen skrev:
> Hur har man kontrollerat det?

Det finns flera sätt att mäta energianvändning hyffsat noga. Bland annat kan man använda sig av en kammare där syreåtgång, värmeutstrålning och avföring mäts.

> Nej, absolut inte. Vad som är komiskt (vilka
> flera redan har påpekat) är att man har
> femtielva värdesiffror i konstanterna när man
> sedan skall multiplicera med en massa saker som du
> med största sannolikhet inte mäter med samma
> nogrannhet.

Du har rätt i att antalet värdesiffror verkar lite löjligt, men så länge resultatet är korrekt på 100 kcal när så fyller formeln sin roll. Sen är det väl ett problem att aktivitetsfaktorn känns lite väl godtycklig och grovhuggen, men vill man vara mer exakt så tvingas man räkna på vad alla aktiviteter "kostar", och det är mer än de flesta orkar med.

Om jag vill gå ner ett halvt kilo i veckan behöver jag skapa ett energiunderskott på ca. 500 kcal per dygn. Om jag då med hjälp av formeln plus en aktivitetsfaktor på 1.5 (jag tränar 5-6 pass i veckan och cyklar till jobb/affär/träningar) kommer fram till att min energibalans ligger kring 3000 kcal så är det sen lätt för mig att anpassa maten så att jag hamnar runt 2500 kcal per dag. Jag vet att det är helt främmande för många att räkna kalorier, men det är inte alls speciellt jobbigt när man väl skaffat sig ett hum om hur energirika olika maträtter är.

Jag tycker kalkylen ser fel ut. Det saknas några siffror i konstantrna. Dessutom skall man enligt instruktionerna för Harris-Benedict formeln mäta vikt i kilo, längd i centimeter och ålder i år, och inga decimaler.

Stanna upp ett tag och tänk på att Harris-Benedict skapades 1919, dvs för snart 100 år sedan. Det har hänt en del sedan dess.

Enligt undersökningen från 2005 (http://www.adajournal.org/article/PIIS0002822305001495/abstract) så är MD Mifflin och ST St Jeor's formel ungefär 5% noggrannare.

Framför allt tycker jag att det känns bättre att använda något som skapats i modern tid för att kontrollera energiåtgång.

Det skulle självklart inte vara body metabolic rate (som jag skrev tidigare), utan basal metabolic rate. För att göra det väldigt enkelt för sin fungerar denna hyffsat bra: http://walking.about.com/cs/calories/l/blcalcalc.htm

Till BMR finns det dessutom massor med faktorer att koppla in beroende på hur ens dag ser ut och vilka aktiviteter man utövar samt i vilken ansträngningsgrad. Tycker det är lite bättre än att använda en formel från 1919 och uppskatta ansträngningen med en variabal från 1.2 - 2 där man inte har en aning om vad som motsvarar vad.

hmm ska jag gångra med 1,2 om jag har tagit en rask promenad och gångra med 2,0 om jag cyklat 40 mil i hårt tempo?
Nä jag kör nog hårt på spånken istället.

bigmollo skrev:
------------------------------------------------------
> Nä jag kör nog hårt på spånken istället.

Och jag fortsätter med semlorna. Får inte lika ont i pallet av det.

> massor med faktorer att koppla in beroende på hur ens dag ser ut och vilka aktiviteter man utövar

Ja, det kanske helt enkelt inte är en så bra idé att försöka göra fysikformler av något så makalöst godtyckligt som mat och fysisk aktivitet?

Formeln säger att jag bör äta en halv Ben&Jerrys till kvällsmat tisdag-lördag.
Jag följer ju formeln, att jag blir tjock är genetisk otur.

nenja skrev:
> Vet ni vad det roliga är? Bara man äter varierad
> kost av någorlunda kvalitet och rör på sig så
> behöver man inte kunna något av det där.

Med tanke på hur många feta cyklister det finns som dessutom brukar snacka lite om socker hit och GI dit när de har läst något i Flexpressen, verkar det som att du har fel. Just kunskap skulle hjälpa dem att inte tro på så mycket skitnack.

Men jag gratulerar dig till att du lyckades trycka på en av de tre punkter som gör mig lika trött som förbannad. "DET FUNKAR LIKA BRA MED VANLIG MAT OCH LITE MOTION, VARFÖR ORKAR NI BRY ER??!!111tre" (tm).

De övriga två lovar jag att berätta när du träffar.

Johan A skrev:
> Jag har inte cyklat på åtta veckor men ätit
> jättemånga semlor och inte gått upp något i
> vikt. Däremot så fick jag bättre klipp i benen.
> Vilken formel är det?

Vad vill du ha sagt med din lustighet? Att du "inte kan gå upp i vikt" (TM (igen))?

JLarsson skrev:
> Skaparn: Man får dåligt humör av felaktig kost.

Haha, eller av att man igen åkt på en förkylning. Jag trodde att man bara kunde få en per säsong. Det måste vara bristen på latte. Bäst jag går och tar en nu.

skaparn skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skaparn: Man får dåligt humör av felaktig
> kost.
>
>
> Haha, eller av att man igen åkt på en
> förkylning. Jag trodde att man bara kunde få en
> per säsong. Det måste vara bristen på latte.
> Bäst jag går och tar en nu.

Fast ok, nu blev jag lite gladare. UPS stod i receptionen med en ny sadel

tn_arione_cx_lateral1.jpg

skaparn skrev:
> Vad vill du ha sagt med din lustighet? Att du
> "inte kan gå upp i vikt" (TM (igen))?

Kände mig lite lustig och ville bara säga att jag inte kan gå upp i vikt. Satan... Du slog ju huvudet på spiken..

Johan A skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > Vad vill du ha sagt med din lustighet? Att du
> > "inte kan gå upp i vikt" (TM (igen))?
>
> Kände mig lite lustig och ville bara säga att
> jag inte kan gå upp i vikt. Satan... Du slog ju
> huvudet på spiken..

Tror du detta på fullt allvar?

Johan A skrev:
> Jag har inte cyklat på åtta veckor men ätit
> jättemånga semlor och inte gått upp något i
> vikt. Däremot så fick jag bättre klipp i benen.
> Vilken formel är det?

Går du inte upp i vikt så betyder det att du befinner dig i energibalans.

De flesta viktminskningsmetoder bygger på att "lura" dig att stoppa i dig mindre energi. GI gör det till exempel genom att ett stabilare blodsockervärde ger mindre sötsug och längre mättnadskänsla.

Ditt intag av semlor kanske är en fungerande mirakelmetod för dig, men jag skulle nog inte hålla andan medans du väntar på checken från förlaget efter att du publicerat boken "Ät semlor och bli smal, en mirakelmetod av Johan A". *ler*

Det behöver väl inte betyda att man per automatik går upp i vikt bara för att man klämmer några semlor och inte rör på sig under en viss period. Om det nu är så att Johan A har en förbränning som man själv inte ens vågar drömma om att få, hur mycket man än tränar, så är det bara att gratulera (även om jag inte riktigt kan ta det han skriver på fullt allvar). Jag är lite av en "viktfascist" och så länge jag tränar kan jag äta så mycket som jag önskar, men så fort jag gör ett kortare uppehåll med träningen, ger det tyvärr utslag på vågen direkt.

bigmollo skrev:
> Jag blir tjock om jag äter en makaron för
> mycket.

Om jag vore som du, så skulle jag bara äta en makaron istället för två. Då blir du dubbelt så smal.

Jag vet inte. Jag tycker att det är rätt festligt att se och läsa om alla dessa millimeterdiskussioner. Jag är fet och då menar jag verkligen fet, inte något litet lyxproblem att man känner sig lite stinn eller ser på vågen att man har fått något hekto förändring under någon vecka...
Feta människor tuggar sig till sitt tillstånd. Mat tuggar för ofta och för fel, men framför allt rör man sig för lite. Eftersom jag inte cyklat på hela den så kallade vintern och druckit massor av latte så tror jag nog att jag är mer i målgruppen för den kanske inte så nyanserade artikeln i Aftonbladet.

Däremot när Happys cyklister generellt gör en stor grej av en lattediskussion känns det nog som ett rent icke-problem.
Själv har jag gått över till Baristas 0.9 för att döva mitt samvete en aning se sista månaderna, eftersom den är helt OK. Men jag tror iofs inte att det haft någon större effekt. Det är nog lite som det amerikanska fenomenet där man dricker cola light för sitt samvete skull men inte kollar vad man stoppar i sig i övrigt.

Vad jag tycker är intressant är tidigare kaffetrådar på happy där espresso-diskussionerna lätt vunnit och där kaffesorter, kvarnar & bryggare totalt dominerat. Jag har följt dem med stort intresse eftersom jag som lite prylhysteriker gärna vill köpa mig en av de där riktigt flådiga bryggarna, men lider av problemet att eftersom jag inte tycker om espresso förrän man gör en latte av den, tvingas att inse att det 10 år gamla kombinerade kaffebryggare och espressomaskin för någon tusenlapp duger precis lika bra.

Den här tråden däremot visar därmot att jag i alla fall är långt ifrån ensam att vurma för latten och det är kul.

Så oavsett metoder så ser jag fram emot när jag skall ta hem cykeln från sin vinterförvaring om knappt 2 veckor, försöka komma igång med det som lyfte 2007 som mitt bästa år på länge, cyklingen. Det hjälpte mig i alla fall att tänka mer på vad och hur mycket jag petade i mig och kilona rasade med mycket välbefinnande och mer ork.
Jag har tyvärr dödat det mesta av det i vinter, tuggat tillbaka kilona och dragits med ett jobbigt dåligt samvete.

Intermezzo: Så bara för att det är vinter kan man inte cykla och kan man inte cykla finns det inga andra träningsalternativ att välja på? Och det betyder att brakfesten tar sin början? Alla kan gå ner i vikt med lite vilja. Det är inte det som är svårt. Det svåra är att behålla vikten. Att skaffa sig en livsstil som gör att man inte hela tiden pendlar upp och ner i vikt. Då mår kroppen och humöret som bäst.

smiley skrev:
> Intermezzo: Så bara för att det är vinter kan
> man inte cykla och kan man inte cykla finns det
> inga andra träningsalternativ att välja på? Och
> det betyder att brakfesten tar sin början? Alla
> kan gå ner i vikt med lite vilja. Det är inte
> det som är svårt. Det svåra är att behålla
> vikten. Att skaffa sig en livsstil som gör att
> man inte hela tiden pendlar upp och ner i vikt.
> Då mår kroppen och humöret som bäst.

Jag tänker inte säga emot dig en sekund. Jag är kanske dock inte helt representativ för happygenomsnittet. Det är inte ett försvar, snarare en förklaring :-)

Har levt ett 50 årigt liv utan någonsin utöva någon riktig motionsform, i alla fall inte för motionens skull. någon gång vid 20 års ålder cykelpendlade jag visserligen under ett år eller så till och från mitt jobb, en daglig repa på en 35 km.

Tyvärr är det nog preskiberat nu eftersom det gått 30 år. Sen började jag cykla förra året och tillryggalade 110 mil på en MTB varav säkert hälften varit på asfalt. För mig är det nog mer motion än jag skaffat mig de sista 20 åren eller så och jag cyklade glatt en bra bit i Oktober när temperaturerna låg runt en 5-6 grader. Sen åkte cykeln ner i källaren på landet för säsongen.

Jag var helt enkelt inte mogen för att slänga på dubbdäck och fortsätta, även om tanken definitivt fanns där..

Jo jag håller som sagt var med dig, det handlar defintivt om att skaffa sig en livstil som man trivs med och mår bra av och även om det behövs lite mer än bara LITE vilja för att bryta ett livslångt beteende så är det vad jag och många med mig behöver.

Men fröet till förändring är redan sått. Det går inte en dag utan att jag i postiva termer tänker på den happyride jag var med på i Hellas förra sommaren, där jag fick mig en genomkörare utan dess like och övriga deltagare fick stela leder av ett stadigt väntande på 'bromklossen putte'.

Bruse som självskriven ledare visade ett tålamod och en coaching som jag definitivt behövde, annars hade jag gett upp och insett att det aldrig skulle bli min grej. Vi var rätt många och jag förvånade mig över att det aldrig fälldes ett negativt ord, alla stöttade, gav så mycket av sig själva att det nog blev en av de roligaste event jag någonsin deltagit i.

Resten av sommaren harvade jag mest omkring ensam, inte med svansen mellan benen utan för att få en chans att så sakta jobba upp min egen teknik och ork. Hösten gick åt till sena kvällscyklingar på asfalt och grus mest för att pina upp kondisen en del.

Tyvärr så blev det inte något gjort under senhöst och 'vinter' trots en massa intentioner. Jag har inget att skylla på, fritt gym på jobbet, med gott om cyklar och allt lull lull, men icke...

Så jag har en lång bit kvar innan jag börjar diskutera i räkneformer runt motion och latte. Men cykla skall det bli, förhoppningsvis känner jag att jag har orken att slöa ner tempot ordentligt på någon eller några happyrides och jag känner nog den här misslyckade vintern som en injektion att försöka forsätta cyklingen lite längre nästa år, i alla fall till några minus, sen får jag väl se.

/putte

jocke_tuffing skrev:
> Alltså man ska inte vara på att hacka på
> särskrivningar men den här rubriken tog priset
> faktiskt. Den skyltar faktiskt om nåt helt annat,
> som nämnt.
>

Jag tycker att det här är värt en bump. Låt oss peka lite på jocke_tuffing som inte förstod det lite torra skämtet utan tog på sig tillrättavisarhatten och försökte skratta åt trådskaparen.

Pek.

skaparn skrev:
> jocke_tuffing skrev:
> -----
> > Alltså man ska inte vara på att hacka på
> > särskrivningar men den här rubriken tog
> priset
> > faktiskt. Den skyltar faktiskt om nåt helt
> annat,
> > som nämnt.
> >
>
>
> Jag tycker att det här är värt en bump. Låt
> oss peka lite på jocke_tuffing som inte förstod
> det lite torra skämtet utan tog på sig
> tillrättavisarhatten och försökte skratta åt
> trådskaparen.
>
>
> Pek.

Den som är utan långfinger pekar först.

Förresten så är det fult att peka finger.

Tillbaka
Topp