poqa sa:
johan e sa:
poqa sa:
Sen hur skadligt, eller inte, kolhydrater är för hälsan i (för) stora mängder lämnar jag osagt.
Men jag tror det råder konsensus om att kolhydrater är en stor bov i den försämrade folkhälsan?
Nu säger du ju dels att du inte vet om kolhydrater är ohälsosamt och dels att det är FÖR mycket kolhydrater du syftade på?
Om det finns något konsensus är jag övertygad om att det handlar om att FÖR mycket kolhydrater är ett problem för folkhälsan.
Detta är inte alls samma sak som att en kolhydratrik kost inte skulle kunna vara hälsosam.
Nej alltså jag är ingen expert i ämnet och/eller har på inget sätt någon agenda att propagera för LCHF. Min egen kost kan inte ens liknas vid LCHF.
Jag bara min egen kompass för vad som är kolhydratrik och för mycket kolhydrater, och inte några förformulerade svar.
Men om du nu vill ha ett förtydligande av mina tankar så ger jag det ett försök till.
När jag skrev "kolhydratrik" lite längre upp i tråden så menade jag implicit "för mycket kolhydrater". Det va slarvigt skrivet, men jag tänkte att lagom mycket kolhydrater mer skulle hamna under "vanlig kost". Typ.
Den typ av mat jag åsyftar med kolhydratrik, tror jag kan sammanfattas som sockrad mat och mat baserad på stor del spannmål (samt ris och potatis).
Har du några belägg för att kolhydrater är hälsosamt? På vilket vis är de isåfall hälsosamma?
Tomater är jättefarligt att äta, bevisa att jag har fel.
Skriver du något så är det väl ändå du som ska bevisa att det du skriver stämmer.
Är det farligt att äta grönsaker? Morötter? Potatis? Bönor? Linser?
Det finns hur mycket mat som helst som innehåller både mycket kolhydrater och näringsämnen.
Det som inte är bra att äta är isåfall "tomma kolhydrater". Alltså mat som innehåller mycket kolhydrater men lite näringsämnen, tänk mat som innehåller mycket socker, mjöl mm.
Precis som att det inte är hälsosamt att dricka frityrolja bara för att det innehåller mycket fett.
LCHF som diet fungerar som alla andra Dieter, du äter mindre kalorier, om du lyckas följa dieten, och du går ner i vikt pga av det. Det är ingen magiskt med att äta fett eller kolhydrater i en diet.
Det kan helt klart vara så att LCHF är lättare för många att följa som diet än att t.ex räkna kalorier och därför kan var bra, SOM DIET.
Eftersom du själv länkade till träningslära så länkar jag till en artikel av samma författare som driver träningslära,
http://tyngre.se/artiklar/den-stoer...hydratkost-aer-klar-och-den-visar-inget-nytt/