LCHF & fysisk prestation

LCHF & fysisk prestation
dardos sa:
Jag tror det är väldigt individuellt hur bra man presterar på fettdrift. Jag har läst att när man vant kroppen vid fettdrift ska det kunna räcka även för högintensivt....

Det stämmer inte, läs om de energigivande processerna så framgår det varför. Är inte förvånad över att det sprids såna myter, man kan ju alltid ta 100 % oavsett tillgång på energi men det innebär inte att det är högintensivt arbete bara för att det upplevs som jobbigt. Sen är det så att kroppens förmåga att förbränna fett vid fysisk aktivitet ökar vid träning även om man tillför kolhydrater...det är en av många anpassningar av uthållighetsträning och man förbränner som mest fett runt 15 slag under tröskel (eller ca 65% av Vo2max), det brukar kallas för fatmax.

Är man intresserad av fakta i målet kan man googla på Louise Burke som jobbar på AIS och är en av de mest framstående forskarna på området. Hon vet vad hon pratar om.

LCHF & fysisk prestation
NLC sa:
Jocke77 sa:
Transwave sa:
Wow, så många intressanta svar, tack så mycket!

Era erfarenheter stämmer i hög grad med mina egna observationer. Jag känner att min explosiva styrka inte är på samma nivå som den var innan, men i utbyte har min energinivå blivit jämnare under hela dagen och min uthållighet är förbättrad. Förr blev jag lamslagen av hunger, både mentalt, fysiskt och känslomässigt. Nu kommer hungern lätt och diffust. Jag förblir funktionell även om jag skulle äta senare än vanligt, eller till och med hoppa över en måltid.

I samband med hård fysisk ansträngning under längre tid låter det rimligt att komplettera med några väl utvalda kolhydratkällor. Kan Jonas Colting ta VM-medaljer i långdistanstriathlon och Chris Froome vinna touren med LCHF som grund så borde jag kunna avverka en BRM 200k :)

Colting höll inte på med LCHF eller några andra dieter under de år han var som bäst och det är väl att stretcha sanningen långt att påstå att CF vinner touren med LCHF som grund om han håller ner på kolhydrater under december och januari när touren går i juli. Sen har det ju inte framgått i vilken utsträckning han minskar på kolhydrater, LCHF är väl under 10% kolhydrater av det totala intaget? CF kanske minskar från 70% - 50%, det vet ingen här. Kan garantera att han inte ligger på några 10% iaf med de träningsvolymer han har.

Indeed, men slutsatsen tycker jag ändå är korrekt - det går definitivt att cykla en BRM 200K (och längre) utan intag av kolhydrater om man bara har tränat sin aerobiska kapacitet (fettförbränning) och håller intensiteten på rätt nivå. Sen kanske man kan cykla snabbare med tillskott på kolhydrater (både snabba och långsammare), men det behövs definitivt inte för att ta sig runt.

Absolut. Har aldrig påstått (och säger inte att du påstår att jag gjort det heller :-D) att det inte går att genomföra i princip vilka lopp som helst utan tillförsel av kolhydrater.

Som med alla frågeställningar är det ju viktigt att veta vad man vill uppnå för att kunna svara på om ett upplägg eller lösning är bra. Sen är ju frågan om man vill att resultaten ska vara godtagbara eller bästa möjliga :-)

LCHF & fysisk prestation
Jocke77 sa:
Som med alla frågeställningar är det ju viktigt att veta vad man vill uppnå för att kunna svara på om ett upplägg eller lösning är bra. Sen är ju frågan om man vill att resultaten ska vara godtagbara eller bästa möjliga :-)

Spot on!

LCHF & fysisk prestation
poqa sa:
wobblie sa:
Om det nu är så intressant med anekdotisk bevisföring, är det inte också av intresse att 99.9% av alla världens toppatleter _inte_ äter LCHF?

Men även intressant att 99,9% av väldens happyiter inte är toppatleter

Sannolikt det mest insiktsfulla som skrivits i debatten hittills... :-)

Själv orkar jag väldigt mycket mer, och framförallt under väldigt mycket längre tid åt gången, när jag tar mig i kragen och käkar riktigt strikt LCHF. I alla fall om jag gjort det ett par dagar så kroppen hunnit vänja sig. Att jag orkar mer hänger nog mest ihop med att jag dragit på mig tillräckligt med insulinresistens och trivselvikt, varav det ena ger det andra, under åren för att ligga tämligen nära att bli stämplad som diabetiker... Så om jag skulle få för mig att försöka "kolhydratladda" så blir jag bara sömnig av det.

På LCHF blir jag så småningom trött i leder och muskler, och det går åt vätska, men jag upplever aldrig "väggen" på samma sätt som annars.

Ifall det inte framgått så tillhör jag de 99,9% av Happyiterna som inte på något vis är toppatleter, men jag cyklar gärna runt med jävligt tunga saker på jävligt tunga cyklar ibland, så jag kanske är bottenatlet snarare. :-)

LCHF & fysisk prestation
poqa sa:
wobblie sa:
Om det nu är så intressant med anekdotisk bevisföring, är det inte också av intresse att 99.9% av alla världens toppatleter _inte_ äter LCHF?

Förstår inte resonemanget. Kanske pga bristfällig fettdrift?

"Jonas Colting äter LCHF och har vunnit VM!"
"Kanske, men i princip alla andra som vinner något VM äter inte LCHF"
"Men nästan ingen på Happy vinner VM"

LCHF & fysisk prestation
wobblie sa:
poqa sa:
wobblie sa:

Det var mer en reflektion än en slutledning.
Men en slutledning skulle kanske kunna se ut såhär?
-Prestation på på toppnivå för eliten kräver kolhydrater.
-kolhydratrik kost är inte hälsosam
-elitidrott är inte hälsosam
-den som tränar för sitt nöje/sin hälsa bör inte äta som en elitidrottare
Typ.

Alltså att man ska skilja på träning för hälsa resp. prestation samt även på kost för hälsa resp. prestation.

Jag tycker också att det är vettigt att börja i rätt ända. Träna upp motorn först och tanka snabbt bränsle sen.
Bilen går inte snabbare av att man tankar flygplansbränsle

Senast ändrad:
LCHF & fysisk prestation
poqa sa:
wobblie sa:
poqa sa:
wobblie sa:

Det var mer en reflektion än en slutledning.
Men en slutledning skulle kanske kunna se ut såhär?
-Prestation på på toppnivå för eliten kräver kolhydrater.
-kolhydratrik kost är inte hälsosam
-elitidrott är inte hälsosam
-den som tränar för sitt nöje/sin hälsa bör inte äta som en elitidrottare
Typ.

Alltså att man ska skilja på träning för hälsa resp. prestation samt även på kost för hälsa resp. prestation.

Jag tycker också att det är vettigt att börja i rätt ända. Träna upp motorn först och tanka snabbt bränsle sen.
Bilen går inte snabbare av att man tankar flygplansbränsle

Då är jag med på resonemanget iallafall :-) Det jag reagerar emot är när det ska försökas framställas som att LCHF är bra för allt, till och med elitidrott, när det uppenbart inte är sant. Jag tror att LCHF säkert kan vara bra för vissa, precis som att en kolhydratrik kost också funkar bra för väldigt många. Folk har helt enkelt olika förutsättningar, livsstil och krav.

LCHF & fysisk prestation
Inget om Björn Ferry som tog OS-guld på som han själv kallar det "låg-kolhydrat" kost.

Men han åt iofs enligt egen uppgift 10-15 energiprocent kolisar och det blir en del på 5000 kcal om dan...

LCHF & fysisk prestation
DRQ96 sa:
Inget om Björn Ferry som tog OS-guld på som han själv kallar det "låg-kolhydrat" kost.

Men han åt iofs enligt egen uppgift 10-15 energiprocent kolisar och det blir en del på 5000 kcal om dan...
2010 åt han fortfarande ganska mycket kolhydrater. De sista åren gick han över på mer extrem lchf och resultaten uteblev.
Riktigt trist att han slarvade bort sista åren av sin karriär på dumma matexperiment.

LCHF & fysisk prestation
Lingon sa:
DRQ96 sa:

2010 åt han fortfarande ganska mycket kolhydrater. De sista åren gick han över på mer extrem lchf och resultaten uteblev.
Riktigt trist att han slarvade bort sista åren av sin karriär på dumma matexperiment.

Ett OS-guld i skidskytte på kolhydratreducerad kost är ändå hyfsat uppseendeväckande. Enligt han själv la han om kosten 7 månader före OS från 60 till ca 15 energiprocent från kolhydrater.

Största vinsten enligt honom var att han gick ner 2,5 kg fett och ökade 1 kg muskler (antagligen Dexa-mätt).

Hur extrem han var senare i karriären vet jag inte men han gjorde en del vettiga resultat isf..

LCHF & fysisk prestation
DRQ96 sa:
Lingon sa:
DRQ96 sa:

Ett OS-guld i skidskytte på kolhydratreducerad kost är ändå hyfsat uppseendeväckande. Enligt han själv la han om kosten 7 månader före OS från 60 till ca 15 energiprocent från kolhydrater.

Största vinsten enligt honom var att han gick ner 2,5 kg fett och ökade 1 kg muskler (antagligen Dexa-mätt).

Hur extrem han var senare i karriären vet jag inte men han gjorde en del vettiga resultat isf..
Japp, många som lägger om till lchf lyckas gå ner i vikt. Jag tror dock inte att mixen av makronutrienter är så viktig. Det viktiga är att man äter kvalitetsmat och inte högprocessad energität skitmat som bara ger mer hunger och ingen mättnad.

LCHF & fysisk prestation
NLC sa:
Jocke77 sa:
Transwave sa:

Era erfarenheter stämmer i hög grad med mina egna observationer. Jag känner att min explosiva styrka inte är på samma nivå som den var innan, men i utbyte har min energinivå blivit jämnare under hela dagen och min uthållighet är förbättrad. Förr blev jag lamslagen av hunger, både mentalt, fysiskt och känslomässigt. Nu kommer hungern lätt och diffust. Jag förblir funktionell även om jag skulle äta senare än vanligt, eller till och med hoppa över en måltid.

I samband med hård fysisk ansträngning under längre tid låter det rimligt att komplettera med några väl utvalda kolhydratkällor. Kan Jonas Colting ta VM-medaljer i långdistanstriathlon och Chris Froome vinna touren med LCHF som grund så borde jag kunna avverka en BRM 200k :)

Colting höll inte på med LCHF eller några andra dieter under de år han var som bäst och det är väl att stretcha sanningen långt att påstå att CF vinner touren med LCHF som grund om han håller ner på kolhydrater under december och januari när touren går i juli. Sen har det ju inte framgått i vilken utsträckning han minskar på kolhydrater, LCHF är väl under 10% kolhydrater av det totala intaget? CF kanske minskar från 70% - 50%, det vet ingen här. Kan garantera att han inte ligger på några 10% iaf med de träningsvolymer han har.

Indeed, men slutsatsen tycker jag ändå är korrekt - det går definitivt att cykla en BRM 200K (och längre) utan intag av kolhydrater om man bara har tränat sin aerobiska kapacitet (fettförbränning) och håller intensiteten på rätt nivå. Sen kanske man kan cykla snabbare med tillskott på kolhydrater (både snabba och långsammare), men det behövs definitivt inte för att ta sig runt.

Ja, det går att cykla längre än 200 km utan kolhydrater http://www.sverigetrampet.com

För några år sedan så klarar jag kanske upp till två timmar innan hammaren slog till. Med lite ökad träningsmängd så upplever jag att det går att köra dubbelt så länge på tom mage. Så visst går det att vänja kroppen.

LCHF & fysisk prestation
Det är ju en fråga om intensitet. Kör jag ett distanspass på fastande mage är det inga problem att hålla igång 4-5 timmar. Ibland är jag inte ens särskilt hungrig när jag kommer hem efter ett sånt pass. Ok, det är inte hård distans då, men lagom. Snabbdistans, då blir det soppatorsk efter drygt två timmar.

LCHF & fysisk prestation
johan e sa:
poqa sa:
Du menar att du inte tycker det håller?

Ja jag tycker att inte att det håller.
En följdfråga:
Vad är en högkolydratkost och varför skulle den inte kunna vara hälsosam?
Varför tycker du att ditt antagande håller?

Hälsosam mat är enligt min mening näringsrik mat. Kolhydrater innehåller ingen näring, bara energi.
Fett och proteiner däremot innehåller livsviktiga (essentiella) näringsämnen.

Sen hur skadligt, eller inte, kolhydrater är för hälsan i (för) stora mängder lämnar jag osagt.
Men jag tror det råder konsensus om att kolhydrater är en stor bov i den försämrade folkhälsan?

LCHF & fysisk prestation
poqa sa:
Sen hur skadligt, eller inte, kolhydrater är för hälsan i (för) stora mängder lämnar jag osagt.
Men jag tror det råder konsensus om att kolhydrater är en stor bov i den försämrade folkhälsan?

Nu säger du ju dels att du inte vet om kolhydrater är ohälsosamt och dels att det är FÖR mycket kolhydrater du syftade på?

Om det finns något konsensus är jag övertygad om att det handlar om att FÖR mycket kolhydrater är ett problem för folkhälsan.

Detta är inte alls samma sak som att en kolhydratrik kost inte skulle kunna vara hälsosam.

LCHF & fysisk prestation
poqa sa:
Hälsosam mat är enligt min mening näringsrik mat. Kolhydrater innehåller ingen näring, bara energi.

Kan du ange några livsviktiga näringsämnen som finns i protein och fett? Är seriöst intresserad då detta är helt ny kunskap för mig.

LCHF & fysisk prestation
Jocke77 sa:
poqa sa:

Kan du ange några livsviktiga näringsämnen som finns i protein och fett? Är seriöst intresserad då detta är helt ny kunskap för mig.

Fettsyror och aminosyror

googlade fram denna vilken verkar vara en bra genomgång https://traningslara.se/essentiella-naringsamnen/

LCHF & fysisk prestation
johan e sa:
poqa sa:

Nu säger du ju dels att du inte vet om kolhydrater är ohälsosamt och dels att det är FÖR mycket kolhydrater du syftade på?
Om det finns något konsensus är jag övertygad om att det handlar om att FÖR mycket kolhydrater är ett problem för folkhälsan.
Detta är inte alls samma sak som att en kolhydratrik kost inte skulle kunna vara hälsosam.

Nej alltså jag är ingen expert i ämnet och/eller har på inget sätt någon agenda att propagera för LCHF. Min egen kost kan inte ens liknas vid LCHF.
Jag bara min egen kompass för vad som är kolhydratrik och för mycket kolhydrater, och inte några förformulerade svar.
Men om du nu vill ha ett förtydligande av mina tankar så ger jag det ett försök till.

När jag skrev "kolhydratrik" lite längre upp i tråden så menade jag implicit "för mycket kolhydrater". Det va slarvigt skrivet, men jag tänkte att lagom mycket kolhydrater mer skulle hamna under "vanlig kost". Typ.
Den typ av mat jag åsyftar med kolhydratrik, tror jag kan sammanfattas som sockrad mat och mat baserad på stor del spannmål (samt ris och potatis).

Har du några belägg för att kolhydrater är hälsosamt? På vilket vis är de isåfall hälsosamma?

LCHF & fysisk prestation
poqa sa:
johan e sa:
poqa sa:

Nej alltså jag är ingen expert i ämnet och/eller har på inget sätt någon agenda att propagera för LCHF. Min egen kost kan inte ens liknas vid LCHF.
Jag bara min egen kompass för vad som är kolhydratrik och för mycket kolhydrater, och inte några förformulerade svar.
Men om du nu vill ha ett förtydligande av mina tankar så ger jag det ett försök till.

När jag skrev "kolhydratrik" lite längre upp i tråden så menade jag implicit "för mycket kolhydrater". Det va slarvigt skrivet, men jag tänkte att lagom mycket kolhydrater mer skulle hamna under "vanlig kost". Typ.
Den typ av mat jag åsyftar med kolhydratrik, tror jag kan sammanfattas som sockrad mat och mat baserad på stor del spannmål (samt ris och potatis).

Har du några belägg för att kolhydrater är hälsosamt? På vilket vis är de isåfall hälsosamma?

Tomater är jättefarligt att äta, bevisa att jag har fel.
Skriver du något så är det väl ändå du som ska bevisa att det du skriver stämmer.
Är det farligt att äta grönsaker? Morötter? Potatis? Bönor? Linser?

Det finns hur mycket mat som helst som innehåller både mycket kolhydrater och näringsämnen.
Det som inte är bra att äta är isåfall "tomma kolhydrater". Alltså mat som innehåller mycket kolhydrater men lite näringsämnen, tänk mat som innehåller mycket socker, mjöl mm.
Precis som att det inte är hälsosamt att dricka frityrolja bara för att det innehåller mycket fett.

LCHF som diet fungerar som alla andra Dieter, du äter mindre kalorier, om du lyckas följa dieten, och du går ner i vikt pga av det. Det är ingen magiskt med att äta fett eller kolhydrater i en diet.
Det kan helt klart vara så att LCHF är lättare för många att följa som diet än att t.ex räkna kalorier och därför kan var bra, SOM DIET.

Eftersom du själv länkade till träningslära så länkar jag till en artikel av samma författare som driver träningslära, http://tyngre.se/artiklar/den-stoer...hydratkost-aer-klar-och-den-visar-inget-nytt/

LCHF & fysisk prestation
poqa sa:
johan e sa:
poqa sa:

En följdfråga:

Du tror alltså att folk sitter och trycker i sig rent socker?

LCHF & fysisk prestation
Henrik_E sa:
poqa sa:
johan e sa:
poqa sa:

En följdfråga:

Du tror alltså att folk sitter och trycker i sig rent socker?
Nej, vad får dig att tro det?

LCHF & fysisk prestation
Jajjas sa:
poqa sa:
johan e sa:
poqa sa:

Skriver du något så är det väl ändå du som ska bevisa att det du skriver stämmer.

Det finns hur mycket mat som helst som innehåller både mycket kolhydrater och näringsämnen.
Det som inte är bra att äta är isåfall "tomma kolhydrater". Alltså mat som innehåller mycket kolhydrater men lite näringsämnen, tänk mat som innehåller mycket socker, mjöl mm.
Precis som att det inte är hälsosamt att dricka frityrolja bara för att det innehåller mycket fett.

LCHF som diet fungerar som alla andra Dieter, du äter mindre kalorier, om du lyckas följa dieten, och du går ner i vikt pga av det. Det är ingen magiskt med att äta fett eller kolhydrater i en diet.
Det kan helt klart vara så att LCHF är lättare för många att följa som diet än att t.ex räkna kalorier och därför kan var bra, SOM DIET.

Eftersom du själv länkade till träningslära så länkar jag till en artikel av samma författare som driver träningslära, http://tyngre.se/artiklar/den-stoer...hydratkost-aer-klar-och-den-visar-inget-nytt/

En annan länk till samma författare, https://www.instagram.com/p/BcSjvc7n4Yl/
Ja jag vet Instagram, men han har inte lagt upp dom graferna någon annanstans :)
Bevisar väl att skitmat inte är hälsosamt. Varken för mycket socker, mjöl eller fett är nyttigt, speciellt graf 3 och 4 där man började äta mindre socker men mer fett och ändå gick upp i vikt.

Senast ändrad:
LCHF & fysisk prestation
MarcusS sa:
NLC sa:
Jocke77 sa:
Transwave sa:

Ja, det går att cykla längre än 200 km utan kolhydrater http://www.sverigetrampet.com

För några år sedan så klarar jag kanske upp till två timmar innan hammaren slog till. Med lite ökad träningsmängd så upplever jag att det går att köra dubbelt så länge på tom mage. Så visst går det att vänja kroppen.

Ja det var ju uppe redan på förra sidan -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3311213/3311464#msg-3311464

LCHF & fysisk prestation
Hej.
Kanske någon redan tipsat om det tidigare i tråden men jag chansar.
Tycker man ämnet är intressant finns det massvis av info på den här sidan:
https://traningslara.se/

Om man tycker det kan gå tufft till här på happy är det INGENTING emot vad den här killen går igenom.
Han battlar för fulla muggar mot en tjej som heter Martina Johansson som förövrigt tycks vara någon slags lchf fundamentalist.
Jag blev sittandes på facebook i flera timmar då det var omöjligt att släppa pågående debatt.

På bägge sidor (särskilt lchf-sidan) fullkomligt rusar foliehattar modell xxl man ur huse för att propagera vad sin omgivning bör stoppa
in i ansiktet.
Jag blir otroligt road av att det kan vara så viktigt för en del människor vad ANDRA människor väljer att äta.

Jag har själv testat lchf varianten (har nog provat alla dieter) och visst, jag gick ned i vikt och vad träningen beträffar märkte
jag faktiskt ingen större skillnad resultatmässigt.
Men då undviker jag som regel de röda zonerna oavsett kostval.

Kunde iallafall inte fortsätta praktisera lchf då jag älskar god mat och anser att det är en omöjlighet utan socker.

LCHF & fysisk prestation
Jajjas sa:
poqa sa:
johan e sa:
poqa sa:

Antingen så skriver jag dåligt eller så läser ni inte vad jag skriver.

Intressant artikel du länkar till dock!

”I den här studien så skulle ju båda grupperna försöka eliminera socker och raffinerad stärkelse (mjöl) ur sina dieter och dessutom sa man till dem att inte äta för energität och näringsfattig mat”

LCHF & fysisk prestation
Jajjas sa:
poqa sa:
johan e sa:
poqa sa:

...
...

Jag ville ju allvarligt veta om det finns något som visar på att kolhydrater är hälsosamma.

Det är lustigt att jag blir påhoppad av massa anti-lchf folk när jag inte är lchf-anhängare själv.

LCHF & fysisk prestation
poqa sa:
Jag ville ju allvarligt veta om det finns något som visar på att kolhydrater är hälsosamma.

Det är lustigt att jag blir påhoppad av massa anti-lchf folk när jag inte är lchf-anhängare själv.

Diet och kost väcker känslor. Lagom fett, lagom kolisar, lagom protte. LFLKLP-dieten.

LCHF & fysisk prestation
poqa sa:
Jajjas sa:
poqa sa:
johan e sa:
poqa sa:

...
...

Okej, My bad.
Det är svårt att säga att just en nutrient är ohälsosam eller hälsosam.
Här är en väldigt bra artikel, från samma författare, http://tyngre.se/artiklar/massor-av-kolhydrater-och-friska-hjaertan/ där det beskrivs hur svårt det är att säga att just en nutrient är ohälsosam eller hälsosam.

Citat:
"Till exempel så hade du troligen sett sämre hälsoeffekter i en grupp som fått äta mycket fett där det mesta kommit från matolja om du jämfört det med en grupp som fått mer kolhydrater från bönor och grönsaker. Personligen skulle jag säga att en sådan studie visar att bönor och grönsaker är bättre än matolja men oftast skulle nog en sådan studie bli tolkad som att kolhydrater är bättre än fett.

Det här problemet finns hela tiden och förhållandet fett-kolhydrater kan likväl vara det omvända i nästa studie där man ger de som äter mer kolhydrater mest socker och mjölk medan gruppen som får i sig mer fett får det från nötter och olivolja. Då kommer gruppen som får i sig mer fett att få bättre hälsovärden."

Senast ändrad:
LCHF & fysisk prestation
I helgen avverkade jag min allra första BRM200k, som också är min första långa & hårda cykeltur på LCHF. Jag hade mina tvivel och var orolig över att energin inte skulle räcka till eller att jag skulle vara långsam som en sköldpadda. Men till min förvåning gick det hur bra som helst! Min energinivå var jämn och fin, det kändes naturligare att hålla ett stadigt och bra tempo. Jag fick aldrig någon plötslig trötthet som annars är vanlig när kolhydraterna börjar ta slut. Och jag kunde cykla med färre matstopp. Under eftermiddagens stämplande behövde gruppen ta en fika medan jag kände mig mätt och fräsch sedan lunchen, och kunde fortsätta ända in i mål. Såhär i efterhand känns det som att jag nu har möjligheten att ta min långcykling till en nivå jag inte kunnat tidigare, vilket känns fantastiskt.

LCHF & fysisk prestation
Låter bådande, med mindre beroende på ständigt ätande ökar minst sagt räckvidden betydligt. Hur la du upp energi/matintag före och under turen?

LCHF & fysisk prestation
NLC: Till frukost inför turen åt jag en ordentlig portion vegetarisk gratäng som jag tillagade kvällen innan. Den bestod utav hackad blomkål & vitkål med sparris, gratinerad med en burk kokosgrädde, creme fraiche och lite riven ost på toppen. Till lunch hade jag med mig en matlåda bestående av kokta ägg, avocado, fetaost, oliver, lins & böngroddar, en näve krossade nötter samt en burk tonfisk i olja. Som mellanmål hade jag med mig en liten (ca 3/4dl) flaska med bulletproof brain octane MCT olja. Hälften drack jag upp halvvägs mellan frukost och lunch (åt en ganska sen lunch), andra hälften strax innan middagstid. Kan varmt rekommendera den.

Senast ändrad:
LCHF & fysisk prestation
Med den mängden energi är det inte konstigt att du kände dig pigg och ohungrig. Hade du nog gjort oavsett vad du åt.

Mitt intag på hårda 200km träningsrundor brukar vara:

Frukost - två mackor o en kopp kaffe.

Under turen - två flaskor sportdryck och 2-3 små gel. Halvvägs en snabb ståfika på en mack med en kopp kaffe, en kanelbulle och en 0,5l Cola. Dricker ca hälften av colan och resten häller jag i en flaska o spär ut med vatten, den andra flaskan fyller jag med vatten.

Aldrig några dippar och normalt hungrig efter. Rundorna tar 6h ink stopp.

LCHF & fysisk prestation
Jocke: Jag fixade 200km rundan på 10h 45min inkl lunchstopp, och då gav jag allt. Låter som att din kropp är vida överlägsen min när det kommer till fysik, jag skulle nog inte ens kunna hålla jämna steg med dig om du cyklade på endast vatten :)

LCHF & fysisk prestation
20 mil på 6 timmar inklusive stopp är inte illa pinkat.

Självklart är det individuellt hur mycket energi man behöver tillföra under turen men det beror ju ffa på vilken intensitet (och variation av den samma) man tänker hålla.

LCHF & fysisk prestation
Transwave sa:
Jocke: Jag fixade 200km rundan på 10h 45min inkl lunchstopp, och då gav jag allt. Låter som att din kropp är vida överlägsen min när det kommer till fysik, jag skulle nog inte ens kunna hålla jämna steg med dig om du cyklade på endast vatten :)

Det var det jag menade med mitt inlägg (inte vem som är mest tränad :-D)...att energibehovet och hur effektivt kroppen använder energi är en träningssak och man kan cykla både fort och länge med kolhydrater som huvudsaklig energikälla under aktivitet, tillochmed så att man kan cykla fortare med kolhydrater som energikälla än fett.

Tillbaka
Topp