Ledare om elcyklar vs elbilar i Expressen

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är det förresten med värme i till exempel
> tesla. Går den på batteriet så borde väl
> räckvidden minska dramatiskt på vintern. Eller
> har de som Volvo hade i någon prototyp en
> brännare för värmen? Hur gör andra
> elbilstillverkare?

Ingen aning hur det påverkar förbrukningen med värmare men så stor skillnad mot att kyla på sommaren kan det väl ändå inte vara? Det är ju inget problem i Norge där det kryllar av Tesla i fjällen även på vintern.

Det är alltid lika lustigt hur man kan välja att tolka statistik hur man vill. Förändringen i antalet sålda elbilar är ju intressantare än siffran på antalet om man ska tolka hur det går kan jag tycka.

Expressen:
"Trots detta såldes det under första halvåret i år bara runt 1 500 elbilar i Sverige."

Sveriges Radio:
"Det har sålts tre gånger så många elbilar i Sverige under första halvåret, jämfört med samma period i fjol."

staine skrev:
> Jag tror elbil är lite jobbigt än så länge.
> När man kommer till Jönköping, denna numera
> berömda metropol, och behöver tanka ska man
> tydligen ut på landet nån mil och hitta en
> bondgård där man kan ladda sitt åk. Gäller att
> ha gps med sig.

Menar du Toftaholm, så har Tesla en "supercharger" där. Anledningen till att Tesla i första hand förlägger sina snabbladdare till mindre platser är att de just är tänkta att först och främst användas vid långresor. Skulle de enbart placeras i storstäder skulle de hela tiden vara ockuperade av lokala elbilsägare som saknar egen laddningsmöjlighet hemma (t.ex. lägenhetsboende).

Rattnalle skrev:
> elbilstillverkare?

Tesla har luftvärmepump, både för värme och kyla.

Som vanligt så ses elcyklar som något miljövänligt.

Elbilar = miljövänligare bil
Elcyklar = EJ miljövänligare cykel

Senast ändrad:
Men elcykel konkurrerar väl ffa med bil. Då blir det miljövänligare.
Ang tesla. Borde inte batteriet ge en hel del spillvärme?

perzzon skrev:
------------------------------------------------------
> Ang tesla. Borde inte batteriet ge en hel del
> spillvärme?

Ja, batteriet kyls ju när det är varmt och värms upp när det är kallt för att få optimala prestanda.

Att använda lite bränsle för att värma (batterier och kupé) är inte nåt allvarligt problem ur utsläppssynpunkt. I en bränsledriven värmare sker förbränningen "öppet", så inga kväveoxider och rätt lite sot bildas. Det mesta blir koldioxid och vatten.

geologen skrev:
> Med en liten förbränningsmotor eliminerar man
> behovet av långa laddtider. Den lilla motorn kan
> optimeras för ett varvtal och en jämn
> belastning, och bara köras som hjälpmotor. Om
> man har 30 mils räckvidd på ren eldrift skulle
> kanske ett tillskott på 30 liter bränsle ge en
> räckvidd på 100 mil.

Jag kanske borde citerat Thomas om Volt egentligen.

Konceptet med förbränningsmotor som försörjer/laddar en elmaskiner/batteri är inget bra. Praktiskt på många sätt men inte Energiomvandlingarna kostar mycket mer än man kan vinna på "jämnt varvtal och last" än mer om man skall ha ett ett energilager (batteri) för att klara backar mm.

Plug in hybrid är nog det just nu smartaste alternativet just nu. Dvs en "vanlig bil" med förmåga till energiåtervinning i start/stopp körning och att köra köer och korta sträckor på el - de sträckor där en förbränningsmotor är som allra sämst.

Tyvärr skall det av någon konstig anledning alltid siktas mot stjärnorna 20-30 år bort hela tiden istället för att-göra-något-som-funkar-nu.

Men just därför har vi det transportsystem vi har.

Kinnekulle skrev:
> Tesla har luftvärmepump, både för värme och
> kyla.

Smart. Ja då blir ju energiåtgången hanterbar.

Kristoffer R skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med en liten förbränningsmotor eliminerar man
> > behovet av långa laddtider. Den lilla motorn
> kan
> > optimeras för ett varvtal och en jämn
> > belastning, och bara köras som hjälpmotor. Om
> > man har 30 mils räckvidd på ren eldrift
> skulle
> > kanske ett tillskott på 30 liter bränsle ge
> en
> > räckvidd på 100 mil.
>
> Jag kanske borde citerat Thomas om Volt
> egentligen.
>
> Konceptet med förbränningsmotor som
> försörjer/laddar en elmaskiner/batteri är inget
> bra. Praktiskt på många sätt men inte
> Energiomvandlingarna kostar mycket mer än man kan
> vinna på "jämnt varvtal och last" än mer om man
> skall ha ett ett energilager (batteri) för att
> klara backar mm.

Nej, nu missförstod du, medvetet eller omedvetet.

Det jag menade var för elbilar som primärt fungerar som rena elbilar. Men som ibland behöver köras så långa sträckor att det inte är praktiskt med långa laddtider. Visst, jag är fullt medveten om att det finns rejäla förluster i omvandlingen från motoraxeln till batteri. Men du verkar tycka att alternativet ska vara att ha en förbränningsmotor som alltid är på, men där eldriften hjälper till olika mycket. En fundamental skillnad i synen på vad som är viktigast!

Fördelen med en separat "generatormotor" är att den är liten, lätt och kan placeras ganska fritt i fordonet. Jag skulle tro att ca 30 hk räcker alldeles utmärkt. En komplett motor med generator skulle nog rymmas i volymen motsvarande en handbagageresväska för flyget.

Om alternativet är att det behöver tillverkas en bil till för att ha för de längre resorna, så är den lilla hjälpmotorn, även när den är ineffektiv jämfört med direktdrift, en otrolig vinst resursmässigt! Jämnt varvtal och last är saker man kan ta till för att minska förlusterna.

Om man jämför med sjöfart, så förespråkar jag en effektiv segelbåt med en liten utombordare som hjälp. Du förespråkar en motorseglare som kan segla hjälpligt men går bäst för motor.

Det enklaste är att hantera värme med en bränsledriven värmare, samma princip som i båt, för att inte stjäla räckvid från eldriften. Jag har en helt batteridriven elbil som klarar 105 km i 70 km/h på en laddning. När jag tittat på snitthastigheten i min bensindrivna BMW så ligger den på 59 km/h och jag bor inte inne i stan. En typisk vardag kör jag 90km totalt. Avsikten med elbilen är att göra en insats för miljön, odla ett energisparintresse utan att investera 400000kr i en ny elbil, och att spara pengar. Sa jag förresten att bilen fyller 20 år nästa år. Det är sjukt att man inte gör mer för att stimulera elbilsägande.

geologen skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Med en liten förbränningsmotor eliminerar
> man
> > > behovet av långa laddtider. Den lilla motorn
> > kan
> > > optimeras för ett varvtal och en jämn
> > > belastning, och bara köras som hjälpmotor.
> Om
> > > man har 30 mils räckvidd på ren eldrift
> > skulle
> > > kanske ett tillskott på 30 liter bränsle ge
> > en
> > > räckvidd på 100 mil.
> >
> > Jag kanske borde citerat Thomas om Volt
> > egentligen.
> >
> > Konceptet med förbränningsmotor som
> > försörjer/laddar en elmaskiner/batteri är
> inget
> > bra. Praktiskt på många sätt men inte
> > Energiomvandlingarna kostar mycket mer än man
> kan
> > vinna på "jämnt varvtal och last" än mer om
> man
> > skall ha ett ett energilager (batteri) för att
> > klara backar mm.
>
> Nej, nu missförstod du, medvetet eller
> omedvetet.
>
> Det jag menade var för elbilar som primärt
> fungerar som rena elbilar. Men som ibland behöver
> köras så långa sträckor att det inte är
> praktiskt med långa laddtider. Visst, jag är
> fullt medveten om att det finns rejäla förluster
> i omvandlingen från motoraxeln till batteri. Men
> du verkar tycka att alternativet ska vara att ha
> en förbränningsmotor som alltid är på, men
> där eldriften hjälper till olika mycket. En
> fundamental skillnad i synen på vad som är
> viktigast!
>
> Fördelen med en separat "generatormotor" är att
> den är liten, lätt och kan placeras ganska fritt
> i fordonet. Jag skulle tro att ca 30 hk räcker
> alldeles utmärkt. En komplett motor med generator
> skulle nog rymmas i volymen motsvarande en
> handbagageresväska för flyget.
>
> Om alternativet är att det behöver tillverkas en
> bil till för att ha för de längre resorna, så
> är den lilla hjälpmotorn, även när den är
> ineffektiv jämfört med direktdrift, en otrolig
> vinst resursmässigt! Jämnt varvtal och last är
> saker man kan ta till för att minska
> förlusterna.
>
> Om man jämför med sjöfart, så förespråkar
> jag en effektiv segelbåt med en liten utombordare
> som hjälp. Du förespråkar en motorseglare som
> kan segla hjälpligt men går bäst för motor.

Jag skrev att jag nog borde citerat om Volt. Det blev lite att vi talar förbi varandra. Egentligen är vi på nästan samma spår.

Men både en bensinmotor och en dieselmotor av idag är såpass "plana" i effekt/last-verkningsgrads planet att det inte lönar sig på det sättet att köra dem på konstant varvtal eller last. Det skiljer någon procent eller två. En omvandling från mekanisk via energilager till mekanisk (mek-el-batt-el-mek) äter upp grovt 50%.

En Plug-In hybrid (laddhybrid) kan man ladda och köra som elfordon om man vill, dvs förbränningsmotorn är inte på alls när jag skall köra 1,5 km till ICA eller dagis eller vad det är. Däremot om jag börjar köra fort (typ landsväg) eller kör 15-20 minuter är det förbränningsmotor som gäller - då blir det "värt" kallstarten, uppvärmningen mm.

Effekten får anpassas som du säger så att kombinationen av de två motorerna räcker för backar, accelerationer eller ANNAT.

Jag har jobbat heltid med hybridfordon sen 2005 för övrigt, första för GM
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Hybrid_Cooperation

2006 började jag med första generationen av denna hybrid som sen blev laddhybrid
http://www.volvobuses.com/bus/swede...ses/volvo_7900_hybrid/Pages/Introduction.aspx

och fram till december 2014 med denna
http://news.volvogroup.com/2015/05/07/here-it-is-volvos-first-electric-bus/

:)

Kristoffer R skrev:
> En omvandling från mekanisk
> via energilager till mekanisk (mek-el-batt-el-mek)
> äter upp grovt 50%.

Ohederligt att räkna med energiomvandlingen från batteri till axel. Visst, jämfört med en direktkopplad motor så, men det är ju en helt annan typ av bil då. En som kommer att köras helt annorlunda. Och som också måste ha en helt annan motorkapacitet. Dvs, onödigt resursslöseri. En bil som inbjuder till att köras med bränsle. Dvs som en kasst seglande motorseglare i stället för en bra segelbåt med liten hjälpmotor när vinden blir för svag, eller för stark.

> Effekten får anpassas som du säger så att
> kombinationen av de två motorerna räcker för
> backar, accelerationer eller ANNAT.

Nej, elmotorn ska klara allt, upp till många, många mil. Flera tiotals mil. Som elbilen i exemplet jag tog avstamp i. 40-50 mil per laddning. Inte nån blandfärs. Extramotorn ska bara fungera som generator för att förlänga räckvidden när det är absolut nödvändigt.

> Jag har jobbat heltid med hybridfordon sen 2005
> för övrigt

Precis, och inriktingen på den utvecklingen färgar tydligt vad du tycker är viktigt.

geologen skrev:

> Ohederligt att räkna med energiomvandlingen från
> batteri till axel.

Håhååå!
Det här måste jag följa.

Skulle vara kul att på rent trams konstruera en elcykel där cyklisten inte agerar "förbränningsmotor med direktdrift" utan istället "förbränningsmotor som sitter och vevar på i samma tempo och kraft oavsett backar, medvind och hastighet, och istället för att driva direkt, driver en generator som laddar cykelns batteri. Baracsom experiment alltså. Hur skulle man uppleva det?

geologen skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> > En omvandling från mekanisk
> > via energilager till mekanisk
> (mek-el-batt-el-mek)
> > äter upp grovt 50%.
>
> Ohederligt att räkna med energiomvandlingen från
> batteri till axel. Visst, jämfört med en
> direktkopplad motor så, men det är ju en helt
> annan typ av bil då. En som kommer att köras
> helt annorlunda. Och som också måste ha en helt
> annan motorkapacitet. Dvs, onödigt
> resursslöseri. En bil som inbjuder till att
> köras med bränsle. Dvs som en kasst seglande
> motorseglare i stället för en bra segelbåt med
> liten hjälpmotor när vinden blir för svag,
> eller för stark.
>
> > Effekten får anpassas som du säger så att
> > kombinationen av de två motorerna räcker för
> > backar, accelerationer eller ANNAT.
>
> Nej, elmotorn ska klara allt, upp till många,
> många mil. Flera tiotals mil. Som elbilen i
> exemplet jag tog avstamp i. 40-50 mil per
> laddning. Inte nån blandfärs. Extramotorn ska
> bara fungera som generator för att förlänga
> räckvidden när det är absolut nödvändigt.
>
> > Jag har jobbat heltid med hybridfordon sen 2005
> > för övrigt
>
> Precis, och inriktingen på den utvecklingen
> färgar tydligt vad du tycker är viktigt.

Oj, här fick jag mina fiskar varma. Jag tror inte det är värt att diskutera längre om vi skall sänka nivån såpass att anklaga mig för att vara låst i mitt tänk. Snarare är det väl tvärtom då jag arbetat med nya drivlinor i konservativa organisationer.

Jag tänkte snarare väl att en bakgrund som just beräkningsingenjör och tio års yrkeserfarenhet i drivlinor nom några olika företag och ett antal projekt i produktion (och en del som inte gick i produktion), några handledda exjobb, borde väl vara värt nåt. Jag har ju tänkt en hel del på dessa saker eftersom jag främst sysslade med reglerstrategier de första åren.

Å andra sidan inser jag att jag inte förklarar ordentligt och det borde jag ju iofs kunna. Jag får väl återkomma om jag orkar, dock tappade jag sugen just nu.

Förlåt, det var inte så jag menade. Jag menade att du i dina inlägg utgick från en helt annan typ av fordon än jag diskuterade. Och eftersom det var just den typ av lösning du arbetat med som du förde fram, så kändes det som om du fastnat i det.

Rattnalle skrev:
> elbilstillverkare?

På jobbet har jag tillgång till en Renault Kangoo ZE. Det är en ren elbil och den har en dieseldriven tillsatsvärmare med en tillhörande tank på 15 liter.

Förutom att den är "burkig" i utförandet så fungerar den utmärkt för våra tillämpningar, med många korta transporter på och omkring arbetsplatsen. Kör sällan mer än 15 km på en dag.

Räckvidden på den ska vara upp till 160 km under gynnsamma förhållanden.
Under förra vintern körde en kollega den i snöoväder från verkstaden till jobbet, lite drygt 60 km, och hade då 6 km kvar på räckviddsindikeringen när hon var framme.

Ny tjänstebil på jobbet. Jag har bokat den på måndag. Tyvärr blir det inga längre sträckor utan 3-4 km hit och liten sväng på lunchen och sen tillbaka 3-4 km igen. Ska bli kul detta :)

Capture.JPG

E: fel nuffra

Senast ändrad:
Vilken liten sak. Hade kunnat kallas gullig om den inte varit så ful ;-)
Är det två platser på längden eller? Ser smal ut. Och smidig, säkert perfekt till korta ärenden ensam.

Rattnalle skrev:
> Vilken liten sak. Hade kunnat kallas gullig om den
> inte varit så ful ;-)
> Är det två platser på längden eller? Ser smal
> ut. Och smidig, säkert perfekt till korta
> ärenden ensam.

Ja den är inte så vacker men tydligen kvick i acc och svängar. Går i 85 km/h enligt en som sa att han har "maxat" den. Smidig att parkera. En förarplats och en plats bakom till en inte så stor person. Vet inte cykeln får plats :/

Min arbetsgivare har ett samarbete med KTH så vi har fått ett antal att disponera under en begränsad tid. "Ska rulla så mycket som möjligt", sa de. Klart att jag vill vara med och bidra :P

Den är säkert riktigt rolig att köra. Som en gocart tänker jag mig. Borde inte vara så våldsamt tung.

Alit den med hälsan så att de får ordentligt med underlag till fortsatt utveckling ;-)

geologen skrev:
> Förlåt, det var inte så jag menade. Jag menade
> att du i dina inlägg utgick från en helt annan
> typ av fordon än jag diskuterade. Och eftersom
> det var just den typ av lösning du arbetat med
> som du förde fram, så kändes det som om du
> fastnat i det.

"Fastnat" är ju helt fel om du tittar ordentligt ser du att det var TIO år sen jag började med hybrider och det är en helelektrisk buss jag arbetat med under 2014. :) Du kan provåka alla "mina" bussar i Göteborg där de går i trafik.

Det du tänker dig är en "BEV" som med nödfunktionalitet blir en seriehybrid. BMW i3 med Range extender tillvalet är ett exempel på en sådan. Den fungerar uppenbarligen men skall man klippa 40-50 mil med en "normalstor" bil är det knivigt. Tesla är närmast med som det verkar 30 mil under bra förhållanden.

Men jag tänker såhär: Elbilar är idag en svindyr och begränsad nischprodukt som utgör några promille av den totala fordonsflottan i världen och de kommer under överskådlig tid (20-30 år) ge obefintlig miljönytta utan omfattande tekniska landvinningar och/eller attityd/strukturändringar i samhället vad gäller transporter.

En elbuss (eller plug-in hybrid) har fördelen att köras en bestämd rutt på bestämda tider och det är enkelt och smidigt att ordna laddare vid ändstationerna och en energistrategi som passar.

Därför tycker jag att med dagens teknik är den bästa personbilen en parallellhybrid som kan fungera som elbil kortare sträckor 20-30 km en bra kompromiss. Man får 10-30% förbrukningsvinst när man kör hybrid och många av de "småkörningar" som görs kan göras på el liksom i städer etc. Laddning kan ske över natten i vanliga uttag och man är inte strandad utan laddare. När människor lär sig att de kan spara pengar genom att ladda hemma och köra smart kommer de göra det. Man kan även vid behov transportera en cykel på taket. :D

Dyrare bränsle i kombination med batterier som räcker 3-5 mil räcker nog för att väldigt många resor ska göras helt på el. Inte minst för lokalmiljön i städer skulle det vara ett enormt lyft. Att få bort dieseln från kollektivtrafiken på samma platser vore också enormt fördelaktigt ur lokal miljösynpunkt.

Men sen har ju faktiskt elbilarna gjort hyfsat stora framsteg de senaste åren så jag tror man ska vara försiktig med att räkna bort dem helt för så lång tid framöver. Men såklart tar det tid innan det slår igenom på hela bilflottan snarare än bara nybilsförsäljningen.

Kristoffer, du verkar snöa in på förbrukning. Det är ett ganska litet "problem". Den riktigt stora vinsten med rena elbilar (med i normalfallet avstängd nödmotor/långdistansmotor) är att de inte ger lokala utsläpp och inte bullrar lika mycket. Det är därför jag inte tycker att det alternativ du för fram är intressant. Det påverkar ju i stort sett bara förbrukningen, men kvarlämnar alla andra problem som förbränningsmotordrift ger. Då tänker jag främst på trafik i större tätorter och städer.

Klart som fan också att elbilarna förblir dyra när de motarbetas och sämre alternativ hela tiden förs fram.

Jag har både elcykel och elbil, det äger! Tycker det är trist att diskutera hurvida det är bra eller dåligt, det får andra göra.. :-)

carl-pedal skrev:
> Jag har både elcykel och elbil, det äger! Tycker
> det är trist att diskutera hurvida det är bra
> eller dåligt, det får andra göra.. :-)

Jag såg ditt nick på ett annat forum jag måste hänga på nu. :)

"Sverige kan bli först med allmän elväg

Siemens deltar i två projekt där luftledningar för lastbilar ska demonstreras på allmän väg, dels i Kalifornien, dels på E16 utanför Gävle. I båda fallen handlar det om sträckor på ett par kilometer som ska förses med luftledningar.

Via strömavtagare på lastbilarnas tak ska fordonen automatiskt koppla om till eldrift. När lastbilarna lämnar luftledningarna ska de drivas med batteri i någon kilometer tills dieselmotorn drar igång."

http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/byggartiklar/article3929682.ece

"Kostnaden för att ”elektrifiera” en väg i båda riktningarna bedöms vara cirka 100 miljoner kronor per mil eller cirka 10–15 procent av kostnaden för att bygga en ny modern väg eller järnväg. För att säkra kunskap måste forskningsprojekten komma längre och praktiska prov genomföras. Det är en utmanande tanke att Sverige som första land i världen skulle komma fram med en lösning av detta slag. Det skulle få stor betydelse för transporter i vårt eget land, men också öppna oanade möjligheter för nya exportmöjligheter."

http://www.svd.se/sverige-bor-satsa-pa-elvagar

Skönt att höra att Sverige inte bara är först och störst när det gäller idioti. Detta tycker jag verkar intressant även om det främst verkar handla om godstransporter.

geologen skrev:
> Kristoffer, du verkar snöa in på förbrukning.
> Det är ett ganska litet "problem". Den riktigt
> stora vinsten med rena elbilar (med i normalfallet
> avstängd nödmotor/långdistansmotor) är att de
> inte ger lokala utsläpp och inte bullrar lika
> mycket. Det är därför jag inte tycker att det
> alternativ du för fram är intressant. Det
> påverkar ju i stort sett bara förbrukningen, men
> kvarlämnar alla andra problem som
> förbränningsmotordrift ger. Då tänker jag
> främst på trafik i större tätorter och
> städer.
>
> Klart som fan också att elbilarna förblir dyra
> när de motarbetas och sämre alternativ hela
> tiden förs fram.

Nej, jag tänker på allt, det är ju mitt jobb. Det jag jobbar med är ju faktiskt just elektriska drivlinor Jag förstår inte hur du kan mena att jag "snöar in" på saker eller "fastnar", varför får du för dig det?

Just nu har elbilar ingen som helst teknisk chans att konkurrera på massmarknaden, och det beror på att de inte är bra nog. Inte att andra alternativ "förs fram". Skall man köra elbil med husvagn, cyklar på taket, i minusgrader, i motvind, i snöslask eller uppför berg är det bara att lägga ner för man kommer inte fram. De bilar som säljs idag är extremt dyra. För att det skall accepteras måste de antingen bli bättre eller samhället förändras radikalt.

Vill inom rimlig tidshorisont (från 20 år kanske) åstadkomma mindre lokala utsläpp, mindre globala utsläpp och mindre buller är plug-in-hybriden nästa steg framåt. Just genom en elektrisk räckvidd på ca 2-3 mil kan man slippa de problemen du skriver genom att de körs på el i tätorten.

Just den plugin-bussen som vi gör nu har en funktion där man kan "stängsla" geografiskt så den körs på el just i tätorter eller på vissa platser. Den går beroende på strategi 1-2 mil helt på el och det räcker lätt för att köra en rutt genom Göteborg. Tyst och inga lokala utsläpp.

Prova linje 60 i Göteborg är du snäll.
http://www.mynewsdesk.com/se/vasttrafik/pressreleases/uppskattad-laddhybridbuss-paa-linje-60-983001

Kristoffer R skrev:
> Just nu har elbilar ingen som helst teknisk chans
> att konkurrera på massmarknaden, och det beror
> på att de inte är bra nog. Inte att andra
> alternativ "förs fram". Skall man köra elbil med
> husvagn, cyklar på taket, i minusgrader, i
> motvind, i snöslask eller uppför berg är det
> bara att lägga ner för man kommer inte fram. De
> bilar som säljs idag är extremt dyra. För att
> det skall accepteras måste de antingen bli
> bättre eller samhället förändras radikalt.

Att elbilar inte måste vara dåliga har väl Tesla bevisat ganska bra? Ta sig fram i snöslask går ju bättre än vilken tvåhjulsdriven bil som helst. Det känns ganska orelevenat att dra husvagnar , finns många bensindrivana bilar på marknaden som inte är särskilt bra på att dra husvagnar eller skanar dragkrok. Att elbilsförsäljningen har ökat tre gånger på ett år är ett ganska bra tecken på att de äntligen har börjat kunna konkurera med funktionen, det stora problemet är att de fortfarande är på tok för dyra för en vanlig medelinkomsttagare.

Sherpa skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> > Just nu har elbilar ingen som helst teknisk
> chans
> > att konkurrera på massmarknaden, och det beror
> > på att de inte är bra nog. Inte att andra
> > alternativ "förs fram". Skall man köra elbil
> med
> > husvagn, cyklar på taket, i minusgrader, i
> > motvind, i snöslask eller uppför berg är det
> > bara att lägga ner för man kommer inte fram.
> De
> > bilar som säljs idag är extremt dyra. För
> att
> > det skall accepteras måste de antingen bli
> > bättre eller samhället förändras radikalt.
>
> Att elbilar inte måste vara dåliga har väl
> Tesla bevisat ganska bra? Ta sig fram i snöslask
> går ju bättre än vilken tvåhjulsdriven bil som
> helst. Det känns ganska orelevenat att dra
> husvagnar , finns många bensindrivana bilar på
> marknaden som inte är särskilt bra på att dra
> husvagnar eller skanar dragkrok. Att
> elbilsförsäljningen har ökat tre gånger på
> ett år är ett ganska bra tecken på att de
> äntligen har börjat kunna konkurera med
> funktionen, det stora problemet är att de
> fortfarande är på tok för dyra för en vanlig
> medelinkomsttagare.

Jag skriver inte att alla förbränningsmotordrivna bilar kan det. Jag skriver att ingen elbil kan det. Samt att de inte är redo för massmarknaden.

snöslask = trögrullat = räckvidd
cyklar på tak = luftmotstånd = räckvidd
Berg = uppför = räckvidd
Dragkrok = Nej
Etc

Frånsett det höga inköpspriset är också batterilivslängd ett frågetecken.

Elbilar stod för 0,02% av världens bilflotta (IEA.org) för några år sen. Det ökar och det är bra, fortsätter det dubblas (eller mer) varje år i US Jap och EU fram till säg 2020 kanske man tar sig över den kritiska gränsen så de blir allmänt accepterade. Det är på väg tror jag. Tesla spelar oerhört stor roll där. Det andra är batteripriser. Fortsätter de sjunka är det avgörande.

Jag tror dock att Leaf skulle kunna funka som en av två bilar i många hushåll. 15 mil verklig räckvidd är dock lite i kortaste laget för en enda-bil.

Kristoffer R skrev:
>
> Jag skriver inte att alla
> förbränningsmotordrivna bilar kan det. Jag
> skriver att ingen elbil kan det.

Tesla Model X säljs ju med dragkrok, och är godkänd för en dragvikt på ca 2200 kg.

Det borde räcka för de flesta behov av drag.

Kinnekulle skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> >
> > Jag skriver inte att alla
> > förbränningsmotordrivna bilar kan det. Jag
> > skriver att ingen elbil kan det.
>
> Tesla Model X säljs ju med dragkrok, och är
> godkänd för en dragvikt på ca 2200 kg.
>
> Det borde räcka för de flesta behov av drag.

Jag visste faktiskt inte att den kommit ut till slut men den första levererades tydligen till en kund i USA för en dryg vecka sen. I Sverige efter årsskiftet. Den har varit försenad bland annat pga problem med motorkylningen med släpvagn. :D

Kristoffer R skrev:
>
> Jag visste faktiskt inte att den kommit ut till
> slut men den första levererades tydligen till en
> kund i USA för en dryg vecka sen. I Sverige efter
> årsskiftet. Den har varit försenad bland annat
> pga problem med motorkylningen med släpvagn. :D

Japp, den är alldeles färsk, de första leveranserna till kunder skedde 29 september under pompa och ståt av Elon Musk.

Kinnekulle skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> >
> > Jag visste faktiskt inte att den kommit ut till
> > slut men den första levererades tydligen till
> en
> > kund i USA för en dryg vecka sen. I Sverige
> efter
> > årsskiftet. Den har varit försenad bland
> annat
> > pga problem med motorkylningen med släpvagn.
> :D
>
> Japp, den är alldeles färsk, de första
> leveranserna till kunder skedde 29 september under
> pompa och ståt av Elon Musk.

Jag gillar Elon Musk.

Kristoffer R skrev:

> Jag gillar Elon Musk.

Är det inte lite märkligt att världens typ mäktigaste elbilentusiast heter Elon? Har han en bror som heter Elof också?

Förlåt, GBG-influensen.

Tillbaka
Topp