[ledinfo sökes] Östgötaleden

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
C

cal

Guest
Har vi någon här på happy som har cyklat något (bra) avsnitt av Östgötaleden? Jag har hört att
partierna närmast Linköping (där jag bor) mest skall bestå av kohagar och sumpmarker vilket
knappast lockar. Däremot skall det bli bättre efter att man passerat Bräkne-Säby (7).

Det vore kul att höra vilka partier av leden som är mest tekniskt krävande och kuperade.
Grusvägsåka lockar inte, utan gärna berghällar eller stigar fyllda med rötter uppåt bredden.
Nedåt Kisa bör det ju vara kuperat och fint men kanske finns det någon del närmre Linköping
som är bra?

Målet är att kunna göra lite längre epics på 2-3 mil åt ena hållet (om man orkar) vid något avsnitt
av leden, för att sedan vända tillbaka till startpunkten (och bilen) igen. Det bästa vore ju om man
slapp köra samma bit av leden i båda riktningar men det arrangemanget blir nog svårt om avsnitten
närmast Linköping är så dåliga som det sägs.

Tips, idéer och erfarenheter om leden mottages tacksamt! :)

se_oversiktskarta.gif

© Ostgötaleden.nu

Senast ändrad:
Den enda biten som jag känner till är mellan 10 och 11. Tror inte att du skulle uppskatta leden där, en blandning av kohagar/vägar/omöjliga stigar. Omberg är ju en annan story men det vet du redan :-)

Det här var intressant! Har inte cyklat något på av lederna men har alltid tyckt att området kring Kisa verkat högintressant. Skulle mycket väl kunna sätta mig i bilen för att medverka vid någon epic i helst de södra delarna. Där borde det väl finnas en hel del trevlig backar misstänker jag.
Håller annars på med att försöka ta mig runt Höglandsleden som ansluter i den sydöstra delen av Östgötaleden. I år får jag nog koncentrera mig på de norra delarna av denna pga stormen som troligtvis gjort stora delar ej cykelbart.

Senast redigerad av en moderator:
Har åkt en bit stig som finns mellan 29 och 30, det är ganska okej teknikåkning (tycker iaf jag som är mera intresserad av xc än freeride). Det är inga jättelånga stigbitar men det finns en hel del runt det området som inte ingår i leden (själva leden är inte så mycket att hurra för egentligen). Har inte orkat utforska området så jättenoga pga det är 2-3 mil grusväg dit enkel väg hemmifrån mig och jag har mycket stigar på närmre håll. Men jag har tänkt mig att kolla runt lite mer under våren/sommaren. Det är iofs inte åt det hållet du tänkte dig men det går nog att hoja runt i skogen där under en dag och inte åka allt för mycket grusväg. Det finns även partier för den med trial ambitioner även om det är mestadels fullt framkomliga stigar, inte så mycket klippor och berg dock.

Anledningen till att jag vill veta mer om ledens olika partier och de områden som omger den är väl
egentligen det faktum att den verkar vara väldigt varierad. Bitvis grusväg eller mindre trafikerade
asfaltsvägar som är umärkta som "led" osv. Det skulle ju helt klart kännas som en nitlott att ge sig
iväg till något avsnitt som utgörs av väg.

Sen måste det ju inte vara ultimat teknisk cykling. Men det är ju roligt att veta om det öht. finns delar
av leden med sådan karraktär eller ej. Kring Kisa och vid Omberg är ju landskapet kuperat, men det
borde finnas fler partier av leden som går genom sådant landskap. :)

Jag skall besöka lokala turistbyrån för att höra vad de vet. De säljer ju i alla fall ledkartan (5 uppslag)
för 60kr så lite borde de ju veta om leden.

Hittar man något bra avsnitt av leden eller andra stigar i anslutning till den så vore det ju kul
att anordna en liten happy-epic för folk i dom här krokarna. Det vore ju högintressant om någon
som vandrat stora delar av leden skulle husera här på forumet till exempel så att man kan få
sig en bild av hur det ser ut, utan att behöva cykla hela först. :)

Har åkt det mesta av Östgötaleden (och tillfartslederna) mellan 29 - 30. Ett turförslag finns på <http://happymtb.org/forum/rides/reviews.php?s=6&cat=0&hide=0>. Finns flera möjligheter till fina turer. Körde några små Östgöta-happy-rides i höstas, hoppas kunna fortsätta i vår...

Tack för det Mats. Sträckan Kisa - Rimforsa verkar ju intressant. Jag skall försöka ta reda på hur terrängen ser ut lite mer i detalj, hur kuperat det är osv. Det vore riktigt trevligt med nån lite längre tur längs leden frammåt vårkanten.

Om du inte har åkt Omberg så kan jag rekomendera det. Runt LKPG är det skralt annars. Platt och tråkigt.
Vi kan ju åka ut och okynnesåka Yxbacken i NKPG annras.. jag e med. =)

kokodrill Skrev:
-------------------------------------------------------

> Vi kan ju åka ut och okynnesåka Yxbacken i NKPG
> annras.. jag e med. =)
>
Familjebacken uppför - Flås, pust och stön!
Familjebacken nedför - Yes!

Stora backen uppför - Lycka till!
Stora backen nedför - jag tar med förbandslådan!

Yxbacken ser ju trevlig ut, men det kanske inte är ett ämne för en heldagsepic i teknisk terräng va? :)

mestadels av leden är varierad grusväg och stig
15-14 är cykelbar med stig mestadels du kan nog fortsätta till 18-19 med fin stig och mer kuperad terräng
20-21 mest grusväg men också kuperad stig har cyklat en hel del i de trakterna men minnet är kort och dåligt
6-7-8 går delvis på stig också hört att det cyklas en del där
om du sitter på subnet eller på uni kolla in den här länken för kartor http://www2.geoimager.com/digibib/ annars har länsbiblioteket gröna kartan om du vill leta stigar

Vid 33 finns det en riktigt bra camping. Man får dessutom cykelrabatt, om man kommer dit utan bil. Det är 20 mil från Stockholm vilket blir gör att det kan vara ett bra ställe att stanna på. Tyvär så utforskade jag inga vandringsleder när jag cyklade i de krokarna i sommras.

/rikard

Har kört 15-16 några gånger. Helt ok snabb stig, varvad med grusväg och skogsmaskinsvägar. Inte alltför tekniskt men stigen är väl underhållen och skyltad. Går att cykla grusväg nästan hela vägen från Mjölby till Bleckenstad, sen leden tillbaka.

Har utgått från Sätravallen, kört på leden bakom slalombacken mot 25 Åtvidaberg. Väldigt dåligt röjt de första 5km så man kan nästan hoppa över de första 10 km och ta vägen till Mormorsgruvans stn. Här börjar den roliga åkningen på gamla körvägar mot gruvhållen. Efter Mormorsgruvan korsar man stora vägen och börjar köra på helt underbara snabba stigar genom hagmarker fram till slottet Adelsnäs. Efter det så är det några km till Åtvidaberg. Om du inte vill ta samma väg tillbaka så gör som vi i Järfälla CK gjorde.
Vi körde några km sydväst om Åtvidaberg på asfalt tog första bästa grusväg till höger, följde ett nedlagt järnvägsspår i ca 2km. När vi såg första avtag till vänster med en brant backe, tog vi den i någon km. I nästa korsning tog vi höger med blickarna mot norr. Här var det snabba skogsvägar i flera km. Vi körde tills vi åter siktade Mormorsgruvans stn. Alla vägval vi gjorde gick på känsla men de går säkert att hitta samma tur som vi gjorde på en detaljerad karta. Hela turen tog 4-5 timmar.
Sätravallen till Björka- Säby. Fin och snabb led med grusvägar och stig, väldigt vackert efter Kinda kanal. Vi körde leden mot norra änden av sjön Rängen efter det tog vi asfalten runt sjön till Sätravallen.
Vi har kört sträckan Sätravallen -Rimforsa helt okey med stig och några grusvägar. Härligt kuperat landskap. Sträckan Rimforsa -Järnlunden är bra stigar och om man kör racer så kan jag rekommendera just denna sträckan men då på asfalt för den är väldigt kuperad och det finns en serpentin backe här! Efter Järnlunden börjar leden med en väldigt brant stigning och på toppen finns en utsikts klippa där man kan sitta och dingla med benen och se ut över sjön. Nu börjar en snårig stig mot Ulrika. Vi höll 8km i medelfart här men det finns belöning i form av en brant nerförslöpa med ett dropps på 1.5meter. Det är även en hel del våtmark så det ska nog vara torrt i markerna när man kör den här delen av leden. Sista biten till Ulrika är det grusväg. Den här turen tog oss en hel dag och då tog vi grusvägen tillbaka från Ulrika till Sätravallen.

som mats skriver så finns det dagar med bra grusvägar och stig runt sätravallen många klubbar och lag har haft träningsläger där tyvärr är inte "kocken" kvar längre men man kommer långt med karta och chansningar tyvärr är skogen snårig och tät(vanligt i de mörka östgötaskogarna) så det är begränsat med stig men de som går att cykla på är oftast tekniskt roliga

hmm kanske dags att bli med mtb igen!

Jag har vandrat 5-8 och svor över alla idioter som totalt hänsynslöst cyklat sönder vandringsstigen. Är det torrt så ska det nog inte vara några problem. Tycker du ska testa Vidingsjömotionscentrum och söderut o se hur det är. Du gillar ju NS så spångarna i början är nog bara kul :) Annars är det ju en del väg med, kanske inte lika inspirerande. Delar av sträckan kommer nog bli rejält skadad om man kör epic med flera deltagare. Tänk på att det är en vandringsled och förstör den inte. Det finns så det räcker o cykla på ändå.

Det skulle röra sig om en epic på 2-3 personer främst. Angående cykling och stigslitage i förhållande till vandrare är nog inte sista ordet sagt. I synnerhet inte på en cykel med en vikt som fördelas på 2st stora 2,5" däck jämfört med ytan av ett par vandrarkängor.

Samtidigt är vi knappast intresserade av att cykla i ömtålig eller våt terräng. Varför skulle vi vilja det?

De första sträckorna ned till Bjärka Säby lär ju vara ganska värdelösa att cykla enligt folk i Mera Leras klubbstyrelse.

Som det ser ut på 29-30-31 + delarna som sammansluter med Sörmlandsleden så är det vi(läs Kolmården MTB) som håller den öppen, om inte vi åkte på lederna så skulle dom nog vara igen växta vid det här laget.......
Men som sagt "hänsyn och ett gott humör" är det som gäller!!!!!

Det finns allt lite skoj ner till Bjärka-säby med. beror ju på vad man gillar såklart, men om väderleken har varit hyffsad ett tag så är det riktigt bra tycker jag. Mellan Bjärka och Sätravallen är det riktigt kul åkning, tror nog att det ligger väldans massa träd där nu dock.

Nicke:

Utveckla gärna vad du menar med "det finns så det räcker o cykla på ändå". Har du några konkreta
förslag på möjlighet till längre tekniska (läs skogsstig med hinder i form av rötter/stenar osv) i närheten
av Linköping eller någon annanstans i Östergötland? Det vore riktigt kul att få ta del av dina tips i så fall.

JoJo:

Utveckla gärna vad du menar med "kul åkning". Är det kul därför att det är utmanande terräng eller är det
kul för att det är snabbcyklade stigar? Meningen med den här tråden var att försöka kartlägga hur Östgötaledens
olika partier ser ut. Olika cyklister gillar ju olika terräng, högst personligt. Därför är det bra om du försöker
beskriva hur det ser ut istället för att bara beskriva det som "rolig cykling".

lite svårt att beskriva ett så långt parti i detalj, men långloppsstandard kanske, för en cyklist som gillar lite fart passar den fint. Alltså, en hel del snabba lättåkta partier i vacker miljö, en del grusväg en del asfalt, mer kuperat efter bjärka och lite vackrare miljö, dock redan i somras en del liggande träd. En del provåkning av banan skulle säkert ge en del. en gel:)

Kom plötligt ihåg den här tråden och kände att det var dags att gräva fram den.

Vad sägs om lite tur (tex.) Kisa - Rimforsa någon helg framöver?

Eftersom mina plastparanteser har en stuga i Rimfors kan jag definitivt avråda från att försöka cykla de 10 km närmast Rimforsa! Riktigt dåligt underhållen del av leden samt väldigt tekniskt, stenigt mm. Man börjar tillochmed dra sig för att springa där!
Hur det ser ut närmare Kisa kan jag inte uttala mig om.

OdenXT skrev:
> ...
> kan jag definitivt avråda från att försöka cykla de 10 km närmast Rimforsa!
> Riktigt dåligt underhållen del av leden samt väldigt tekniskt, stenigt mm.
> Man börjar tillochmed dra sig för att springa där!

Intressant! De partierna kanske man skulle testa.

En annan sak som är intressant är hur orden "mest tekniskt krävande" bara slinker
förbi de flesta skribenter i den här tråden! Är det för att de flesta inte alls
gillar när terrängen är svårkörd utan bara vill ha "lätta snabba fina" stigar att
köra på?

Det är kanske så att de flesta från den här delen av landet äger lätta race-inriktade
XC-hojjar som inte alls är roliga att forsera teknisk terräng med ?

Hmmmm... !! Förklara!?!

iMats: Det hade ju varit kul. Men det blir inget för mig. Tenta närmsta 10 dagarna, och därefter blir det Stockholm med Hellas och Sörmlandsleden istället. Sökande efter roliga leder i Östergötland får återupptas i höst! :)

cal skrev:
> OdenXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...
> > kan jag definitivt avråda från att försöka
> cykla de 10 km närmast Rimforsa!
> > Riktigt dåligt underhållen del av leden samt
> väldigt tekniskt, stenigt mm.
> > Man börjar tillochmed dra sig för att springa
> där!
>
> Intressant! De partierna kanske man skulle testa.

Precis vad jag tänkte också...

I övrigt tänkte jag inte ge mig på det här den närmsta framtiden jag heller. Inte för att schemat är fullspäckat men jag har lite annat för mig. Dessutom står projekt höglandsleden högre på listan men jag är ändå intresserad av dessa delar. Framåt sommaren - sensommaren kanske?

Mats, Cal >> Jag kan bara önska er lycka till! Det vore bra om ni cyklade där för då skulle åtminstone två till "slita" på marken där och få bort alla ormbunkar, hallonsnår och annat mög som hindrar en från att ta sig fram.

Vad gäller det tekniska så är det som ett enda långt stenbröte beklätt med rötter som dessutom lutar antingen brant upp eller brant ner! Jag skulle aldrig klara av att cykla där!

Återigen: Lycka till!

OdenXT skrev:
> Mats, Cal >> Jag kan bara önska er lycka
> till! Det vore bra om ni cyklade där för då skulle
> åtminstone två till "slita" på marken där och få
> bort alla ormbunkar, hallonsnår och annat mög som
> hindrar en från att ta sig fram.
>
> Vad gäller det tekniska så är det som ett enda
> långt stenbröte beklätt med rötter som dessutom
> lutar antingen brant upp eller brant ner! Jag
> skulle aldrig klara av att cykla där!
>
> Återigen: Lycka till!

Det du beskriver tycker jag låter som ganska rolig cykling ;P

OdenXT skrev:

> Vad gäller det tekniska så är det som ett enda
> långt stenbröte beklätt med rötter som dessutom
> lutar antingen brant upp eller brant ner!

Najsigt!

Jag har inte cyklat alls på leden, bara sprungit biten 5-15 km söder om Rimforsa och där är det HEMSKT!!!
De första fem km från Rfa är OK att cykla. Från 15km till Kisa har jag aldrig varit på leden så där kan jag inte uttala mig om skicket.

Nybörjarvänligt! Inget för den som söker teknsik åkning. Kör man fortare än mig, vilket de flesta som diskuterar här troligen gör så kommer man dubbelt så långt på samma tid, om inte mer.

Men jag vill passa på att tacka för tipset om att leden finns. Jag och NoOne har funderat på att cykla den länge men inte riktigt tagit tag i det. Nu när man sett en karta och fått veta att det mest är kohagar härikring så var det lättare att ta sig i kragen. Fast vi cyklade mest bland får och lam och deras bajs!

evelina* skrev:

> Fast vi cyklade mest bland får
> och lam och deras maskros!

en lama, flera lamor

Lama.jpg

Känns lagom att bumpa upp såhär lite drygt 11 år senare.

Någon som har koll på hur leden ser ut i krokarna runt Linköping? Bara koskit och sumpmarker eller finns det något roligare? Om inte, hur långt från stan måste man ta sig för att det ska bli någolunda rolig cykling?

Att cykla Östgötaleden söderut mot Bjärka Säby är trevligt, särskilt nu när det är minusgrader och förhoppningsvis krispigt och frostbitet i hagarna. (Ännu trevligare på sommaren när kaféet i slottet är öppet).

Nära Vidingsjö passerar leden ett naturreservat där det är förbjudet att cykla, så här års möter man sällan någon där. Genom reservatet finns goda möjligheter att bearbeta spångest :)

Söder om Bjärka Säby blir cyklingen lite mer krävande, utan att för den skull vara svår.

Annars finns det fina rundor runt Kolbyttemon, även norr om stan i Olstorp eller varför inte gamla hederliga Vidingsjöbanan.

velovin skrev:
> Att cykla Östgötaleden söderut mot Bjärka
> Säby är trevligt, särskilt nu när det är
> minusgrader och förhoppningsvis krispigt och
> frostbitet i hagarna. (Ännu trevligare på
> sommaren när kaféet i slottet är öppet).
>
> Nära Vidingsjö passerar leden ett naturreservat
> där det är förbjudet att cykla, så här års
> möter man sällan någon där. Genom reservatet
> finns goda möjligheter att bearbeta spångest :)
>
> Söder om Bjärka Säby blir cyklingen lite mer
> krävande, utan att för den skull vara svår.
>
> Annars finns det fina rundor runt Kolbyttemon,
> även norr om stan i Olstorp eller varför inte
> gamla hederliga Vidingsjöbanan.

Tack för svar. Det låter ju bra, får nog bli en testrunda efter nyår.

Vidingsjö har jag kört, även Olstorp (lite lång transport om man inte har bil) men kolbyttemon har jag bara passerat med landsvägscykeln. Hur hittar man till stigarna? Finns det några bra kartor?

Linköping verkar ju ha lite skralt med bra stigar, så alla tips är välkomna.

Efter de sexton kilometrarna till Olstorp är man uppvärmd :)

Rundan runt Kolbyttemon är lite svår att förklara i text, och jag har tyvärr inget gps-spår att visa.

Skicka ett PM om du vill ha guidning någon dag.

Tillbaka
Topp