Lekfull HT

Fischer37

Medlem
Lekfull HT
Vet att det finns trådar här där man säkert kan få fram en hel del om detta men har läst en del och med två småbarn hemma hinner jag inte med så mycket läsning.
Hoppas det är ok med denna tråd.

Letar efter en lekfull HT. Prio ett är att den ska uppmana till skoj snarare än att det ska gå snabbt och att den ska vara lätt att bunnyhoppa mm.
Korta kedjestag och inte för mycket BB-drop samt annan geo på gör den poppig och kul. Tyvärr så är de ju rätt svårt eftersom alla bygger allt mer LLS.
Gärna låg sadelstolpe. Inte allt för tung, vilket jag tänker att jag kan styra en del om jag bygger själv.
Kan tänka mig köpa ram och bygga.

Tittat på tex RSD middlechild som verkar nice. Dock dyr att ta från Kanada.

Ragley har ju ett par men de är kanske lite för slacka i gaffeln..?

Hittade nyligen Stanton men läste här att de känns osäkert med företaget...

Kom med tips om ni har något som ni tror skulle passa..

Lekfull HT
Nej, jag är bara en sucker för lila. Jag har en DMR Trailstar. Gillar den men kan nog inte rekommendera den idag då den kör 2016 standarder.
Kanske kolla Chromag Stylus om du är intresserad av 27.5. Den har lite längre reach men beroende på din längd så kan du siza ner.

Radical All Mountain ska släppa en lekfullare variant av Chili Dog, men där får man nog vänta ett år till.
Är du lång kanske Pipedream moxie vara intressant. Då du kan justera chainstay ner till 425mm

Lekfull HT
Jag kör en Nordesr Bardino. Tredje generationen som säljas ny är lite flackare. Men den har fortfarande kort 425 kedjestag och hög vevlager (för att den också funkar som 27,5") så att man kan köra 140 mm gaffel och inte får för flack gaffelrörsvinkel. Jag är riktigt nöjd med min på knigixa stigar i Hellas.

Lekfull HT
Polaren ska sälja en Stanton ram som är typ nyskick i medium har jag för mig. Å annars så har Dan Stanton köpt tillbaka sin firma så det är nog inga problem där längre?
Kolla in steel is real på fb för tips om ramar mm?

Lekfull HT
Gillar verkligen min Stanton Switchback Gen 3 med 415mm kedjestag. Kanske den roligaste cykel som jag har haft till och med. Byggde min från lös ram. Kör 27,5 hjul och 140mm gaffel.

Stanton är ju ett litet företag. Lägger mer tid på rambygge än att svara på mail kändes det som. Men när ramen väl kom var allt förlåtet, hantverket och kvalitetskontroll är toppklass. Det är min upplevelse.

Jag köpte min innan konkursen. Men Dan Stanton har nu drivit igång företaget igen som det ser ut så det verkar gå att beställa ramar.

Lekfull HT
Nej, jag är bara en sucker för lila. Jag har en DMR Trailstar. Gillar den men kan nog inte rekommendera den idag då den kör 2016 standarder.
Kanske kolla Chromag Stylus om du är intresserad av 27.5. Den har lite längre reach men beroende på din längd så kan du siza ner.

Radical All Mountain ska släppa en lekfullare variant av Chili Dog, men där får man nog vänta ett år till.
Är du lång kanske Pipedream moxie vara intressant. Då du kan justera chainstay ner till 425mm

Ja den Stylus hade ju flera rätt i geometri. De andra två tror jag är lite mycket bb-drop om jag inte bara fått för mig att de är viktigt för att få cykeln riktigt lekfull och lätt att dra upp på bakhjulet för bunnyhops mm. Cyklat mycket BMX i vinter och vill ha en mtb som är mer åt de hållet när de gäller tex hur lätt de är att hoppa mm.

Tycker fortfarande middlechild verkar vara en av de mer intressanta, bara synd att lägga halva kostnaden på till, moms och frakt.

Tillbaka
Topp