LEL 2022

LEL 2022
jag har drabbats några gånger själv på mtb, när föremål på marken studsat upp i växeln. oftast kan man lirka ut kedjan, men en gång blev hylsan nödvändig. och en annan gång sammalika med en kompis.

på civiliserade vägar är förstås denna risk närmast obefintlig.

risken för ekerbrott på egenbyggda hjul är också ytterligt låg. men händer det så är det typiskt drivsidan bak. man kan ju försöka justera om kvarvarande ekrar så att inte däck eller bromsar ligger an, men med numera ofta monterade fetare däck på gränsen till vad som får plats, kan marginalerna vara mindre.

och då står man där.

den där kassetthylsan har man tycker jag plats med tillsammans med de andra verktyg man ändå har med sig, och den är bra för nattsömnen om inte annat.

LEL 2022
I skogen så ser jag det 4-5 gånger om året, på landsvägen har jag bara sett det en gång.
I skogen kan jag förstå att det finns större sannolikhet för den typen av problem. På lvg, som ju är det som är aktuellt för LEL, känns det rätt mkt som ”freak accident”.

Jag säger inte att det är fel att ha med sig utrustning för att fixa sådant, men det blir ju ngn form av bedömning av risk och skada i förhållande till ”kostnad”. Hur denna faller ut påverkas rimligen av personliga värderingar/preferenser. Man kan förklara hur man själv resonerar och prioriterar men för en person med andra prioriteringar är det inte säkert att valet blir detsamma.

LEL 2022
I skogen kan jag förstå att det finns större sannolikhet för den typen av problem. På lvg, som ju är det som är aktuellt för LEL, känns det rätt mkt som ”freak accident”.

Jag säger inte att det är fel att ha med sig utrustning för att fixa sådant, men det blir ju ngn form av bedömning av risk och skada i förhållande till ”kostnad”. Hur denna faller ut påverkas rimligen av personliga värderingar/preferenser. Man kan förklara hur man själv resonerar och prioriterar men för en person med andra prioriteringar är det inte säkert att valet blir detsamma.

Nej det är inget jag tar höjd för. Men Uniors verktyg som dubblar för kassett och skiva väger runt 25 gram och den är ändå med.

LEL 2022
Osäker på om det finns en mer aktuell grupp för LEL. Men testar. Får inte till det att ladda hem turen! Varken Komoot eller garmin Connect vill. Säger de inte stöder filtypen. Vad gör jag nu? Tips?

LEL 2022

Bilagor

• Screenshot 2022-07-21 at 21.01.50.png
    Screenshot 2022-07-21 at 21.01.50.png
    27.3 KB · Besök: 46
  • Screenshot 2022-07-21 at 21.02.34.png
    Screenshot 2022-07-21 at 21.02.34.png
    112.2 KB · Besök: 42
LEL 2022
Kör alla med tempopinnar nuförtiden? Jag har så svårt att bestämma mig. Det blir förmodligen med pinnar, även om det ser lattjo ut på min Mercian.
Jag kör utan. Har varit sugen på att prova men inte kommit mig för ännu. Har börjat med excellcykling idag och känner mig lite förbryllad över mitt val av dropbags. Första tror jag att den blev bra men tvåan och trean blev konstiga. Misstänkter dock att jag hade en klok tanke bakom. Totaltiden ser dock bra ut räknar med att anlända ett dygn innan maxtid.

LEL 2022
Mot London! Nu har vi anlänt Hollands hörn/krok och kommer att ankomma Harwich imorgon. Vi hade tur att hitta färja ifrån Holland. Hem hoppas vi Calais eller simma (Holland var fullt). Det har varit en äventyrlig resa hit. Tåg i europat kan vara rejält äventyrligt för den ovane. Som randonneur så dras man dock till äventyret och gillar det. Imorgon blir det look right keep left.
20220803_141844.jpg

LEL 2022
Mot London! Nu har vi anlänt Hollands hörn/krok och kommer att ankomma Harwich imorgon. Vi hade tur att hitta färja ifrån Holland. Hem hoppas vi Calais eller simma (Holland var fullt). Det har varit en äventyrlig resa hit. Tåg i europat kan vara rejält äventyrligt för den ovane. Som randonneur så dras man dock till äventyret och gillar det. Imorgon blir det look right keep left.Visa bilaga 571775
Stort lycka till på färden!

LEL 2022
Anlänt till hotellet nära starten. Känns härligt att vara här. Jag känner mig i mycket bra form. Grimpeuse är dock rejält trött (hon inledde koffeinfastan inför loppet i morse). Imorgon blir det inköp av cykelkläder (till drop bags) socker till flaskor och laddning av spår. Fixa solskyddsfaktor (stift ifall nyköpta kläder visar mer hud). Ev fixar vi nytt fälgband (fick fälgbandspunka som nödfixades med eltejp) ev inte (slang köper vi dock). Hoppas även hinna med lite turism. Det var underbar cykling hit ifrån färjan på små krokiga vägar kantade med häckar i ett böljande landskap. Vänstertrafiken funkade utan problem.

LEL 2022
Tåg träd och cykling var visst en dålig kombo för mig den här sommaren. Är det inte träd på spåret är det timmerbilen som hindrar min väg. Vi väntar tålmodigt i Hamburg.. ?
Ojdå hoppas det löser sig snabbt. Vet inte om man kan åka runt. Vi råkade ut för brand och inställda tåg (gräsbrand pga låsta bromsar ifrån tidigare tåg) mellan Utrecht och Rotterdam men med lite tur hittade vi en väg runt (via Amsterdam och Haag). De kan ha informerat om alternativet på Holländska men på engelska så nämndes det inte utan vi hittade det på en översiktstavla.

LEL 2022
Ojdå hoppas det löser sig snabbt. Vet inte om man kan åka runt. Vi råkade ut för brand och inställda tåg (gräsbrand pga låsta bromsar ifrån tidigare tåg) mellan Utrecht och Rotterdam men med lite tur hittade vi en väg runt (via Amsterdam och Haag). De kan ha informerat om alternativet på Holländska men på engelska så nämndes det inte utan vi hittade det på en översiktstavla.
Vi kommer vidare men försenade. Som tur är eller pga @Vagueism ’s list har vi gott om tid till båtturen där vi möter upp @kontrapunkt.

LEL 2022
Laddar med en dag i London. Svårt att hitta påsar med socker till flaskor och hitta fälgband (även inte buslätt med slang även om det gick på Evans). Racercykling verkar inte vara något man ägnar sig åt i centrala London. Misstänkter att det kanske inte är där man bosätter sig om man gillar lvg cykling eller så kanske byn är för liten för att en välsorterad cykelaffär skall bära sig.
20220805_130532.jpg

20220805_120508.jpg

Bilagor

• 20220805_131954.jpg
    20220805_131954.jpg
    651.1 KB · Besök: 65
LEL 2022
Te var betydligt lättare att hitta än sportdryck. Verkade finnas en tesalong i varje hörna, typ. Vi kände oss därför manade att prova den lokala drycken med tillhörande tilltugg.
20220805_145948.jpg

20220805_152220.jpg

Helt OK men inte är det som mumiebulle och Fanta exotic. Man kan inte heller påstå att att det blev något snabbt stopp heller. Till slut fann vi även det vi sökte.
20220805_182937.jpg

LEL 2022
Familjen incheckad och bagdropen är inlämnade.
20220806_110829.jpg

LEL organisationen som alltid väldigt välorganiserad. Allt flöt väldigt snabbt och mycket uppstyrt för att undvika misstag. Nästa steg blir att ladda spår, packa cyklar, kolla väderprognos och fundera över lämplig taktik.
Idag klämde vi bangers and mash.
20220806_131415.jpg

Imorgon lämnar vi 14:30, bland de sista startande.
20220806_130607.jpg

20220806_130814.jpg

LEL 2022
Kolhydratladdar i trädgården utanför hotellet. Lite oldfaschioned att kolhydratladda och tveksamt av nyttan av det när man skall köra 150 mil. Men för respekt av sport och tradition så hedrar vi en mångårig svensk motionstradition. I början körde vi enorma havregrynsgrötportioner. Numera har vi tonat ner grötinslaget...
20220806_174609.jpg

LEL 2022
Längst från London har den här cyklisten kommit än så länge med +30 km/h i snitt so far:

Page, Matthew A16 (#174)​

tracker3054
Time in London: 14:47
Last report: 14:44
• TA 023 257 (53.718, -0.451)
• 295.896km @ avg. 30.4km/h
• elevn 0m
• battery: 95%
C3reached @12:54
C4ETA:14:47
C5ETA:16:58

LEL 2022
Först på banan är fortfarande

Page, Matthew A16 (#174)​

tracker3054
Time in London: 07:31
Last report: 07:30
• NT 115 348 (55.599, -3.406)
• 672.536km @ avg. 25.4km/h
• elevn 0m
• battery: 81%
C8reached @05:05
C9ETA:10:09

Fram till Edingburgh och vändning är det nu ca 75 km.

Tillbaka
Topp