Letar smartbike

Hasse26

Medlem
Letar smartbike
Hej! Jag är en löpare som fått problem med hälsporre och därför måste börja tänka på alternativ träning. Så jag tänkte ge mig på att köpa en smartbike. Jag är helt grön inom detta, så behöver lite råd från er experter. ?Det jag främst är ute efter är att kunna Zwifta. Har aldrig testat, men det verkar som något som skulle passa mig. Jag har kollat runt ganska mycket och vill inte spendera en förmögenhet på nåt som sen kanske visar sig inte blir så kul som jag hoppas. Max 15000 kr får det kosta. Jag har tittat en del på denna.

Någon som har en sådan kanske och kan berätta om den är bra? Kommer den funka till det jag vill ha den till? Dvs jag har en medelmåttig laptop kopplad till TVn och tänker mig att jag kör Zwift på TV-skärmen.
Sen har jag även kollar på dessa lite billigare varianter.

Jag är alltså inget cykelproffs som ni förstår och kräver kanske inte det bästa. Det viktiga är att jag kan köra Zwift på ett underhållande sätt och samtidigt underhålla min kondition. ?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Letar smartbike
Titanen verkar kunna köra Zwift, men inte de två Abilica.
Ett alternativ är ju en direktdriven smart trainer och en cykel att koppla på. Då har du en cykel att köra ute på också.

Letar smartbike
Inte för att jag ska köpa en men hur funkar det när de säger att den är zwift integrerad? Bara att den går att koppla via mobile eller dator? Det låter nästan som den kopplas direkt till zwift men det måste vara mer nackdel än fördel i så fall? Borde vara bättre att den har samma interface som en trainer?

Letar smartbike
Titanen verkar kunna köra Zwift, men inte de två Abilica.
Ett alternativ är ju en direktdriven smart trainer och en cykel att koppla på. Då har du en cykel att köra ute på också.

Tack för svar. ?
På Abilica Voyage så står det att det ska funka. Men kanske inte tillräckligt bra?
Jag har kollat på smart trainer också, men känner nog att det inte är nåt för mig. Vill ha det så enkelt som möjligt och är egentligen bara ute efter att hålla igång konditionen tills jag kan göra det jag älskar mest, löpträna. ? Sen är det ju en fördel om cykelträningen kan locka på nåt sätt, därav Zwift.

Letar smartbike
Inte för att jag ska köpa en men hur funkar det när de säger att den är zwift integrerad? Bara att den går att koppla via mobile eller dator? Det låter nästan som den kopplas direkt till zwift men det måste vara mer nackdel än fördel i så fall? Borde vara bättre att den har samma interface som en trainer?
Bra frågor. ? Hoppas på nån som kan svara.

Letar smartbike
Jag vet inget om cyklarna i sig. Det står att de finns i lager, man bör veta att det oftast inte är i lagret hos Träningsmaskiner utan i ett annat lager hos deras leverantör med tillhörande extra leveranstid på nån vecka eller två. Jag beställde två viktskivor som fanns i lager och tänkte hämta hos dom i grannbyn dagen efter, men det gick ju inte…

Letar smartbike
Det står att Titanen ska anpassa sig själv efter Zwift, jag är tveksam och skulle undersöka det närmare om funktionen är önskad. Att den överför effekt mm är nog solklart men sannolikt lika en Monark.

M

Letar smartbike
Jag har fått tag i en Ablicia UBX lätt begagnad för bara 3500, mejlade Ablicia och de skrev att den inte funkar mot Zwift. Men jag har funderat lite och kommit fram till att jag köper den begagnade nu och försöker ändå motivera mig till träning på nåt sätt. Sen sparar jag nåt år eller två så jag kan köpa en ordentlig smartbike typ WattBike Atom eller Tacx Neo Bike.
Gissar att dom är lite roligare än budgetversionerna... ? Tack för de svar jag fått! ?

Letar smartbike
Jag har fått tag i en Ablicia UBX lätt begagnad för bara 3500, mejlade Ablicia och de skrev att den inte funkar mot Zwift. Men jag har funderat lite och kommit fram till att jag köper den begagnade nu och försöker ändå motivera mig till träning på nåt sätt. Sen sparar jag nåt år eller två så jag kan köpa en ordentlig smartbike typ WattBike Atom eller Tacx Neo Bike.
Gissar att dom är lite roligare än budgetversionerna... ? Tack för de svar jag fått! ?
Det ligger ett par Vector 3s på k&s, med effektmätning så kommer du att få avataren i Zwift att röra sig . Det enda som kommer att skilja mot en styrd cykel är att när vägen böljar så får du ta i mer själv i backar för att hänga med om du cyklar med andra.

M

Letar smartbike
Det ligger ett par Vector 3s på k&s, med effektmätning så kommer du att få avataren i Zwift att röra sig . Det enda som kommer att skilja mot en styrd cykel är att när vägen böljar så får du ta i mer själv i backar för att hänga med om du cyklar med andra.

M
Förlåt min okunskap, men vad är k&s?
Köp och sälj.

Letar smartbike
För mig som tränar på mycket låg nivå så är ändå erg och effektträning guld..
Om det går att lösa nån enkel cykel är kanske ändå en beggad on wheel trainer bättre?
Jag cyklar på en gammal MTB från 2002 och kickr snap. Verkar funka bra

Tillbaka
Topp