Leva billigt och cykla MTB i Sverige

Om nu Hofors är så fantastiskt, varför flyttar folk därifrån?

Hofors.PNG

grondahl sa:
Luthman Photography sa:
....tvingas lära sig vad som är bra och dålig hembränt än att de ängslar sig för att fel jeans till plugget.

Vänj dig vid tanken på ett annat jobb.

Jag tror att du har en romantisk bild av mindre orter. Det blir jeansängslan och sen fentanyl

Måhända har det förändrats sen jag växte upp i en dylik ort.

Sen beror det väl på vad man har för styrsel på sina ungar kanske.

Jag förstår inte varför många hänger upp sig på att bil är en stor kostnad, om man som jag bor med familj i villa i gävleborg som kostar kring 1,5 miljoner så har man pengar över till både bil, båt, fjällsemestrar och utlandsresor! Visst, jag kör bil till jobbet, 52 km enkel resa, och det suger ibland men det tar 35 minuter så det är ändå hanterbart.

Löneläget är något lägre men för mig som skapligt välutbildad så skiljer det inte många 1000-lappar enligt tillgänglig lönestatistik så om jag med familj skulle flytta till den kungliga huvudstaden så skulle vi definitivt behövt ge avkall på en del av ovannämnda aktiviteter pga de höga boendekostnaderna.

När man letar villa i din prisklass så landar man ofta på segmentet byggt typ på 70-talet. Man ska vara medveten om att det kan finnas enorma investeringsbehov under den tiden som ni planerar att bo där. Dessa hus är ju faktiskt 40 år gamla. Det kan handla om fasad, tak, fönster, dränering, våtrum, kök osv. Ett sådant hus behöver absolut inte vara fel för det, men ska man vara ärlig mot sig själv och även vill ha lyckats amortera av bostaden så är ju löpande underhåll ett faktum. Därav inte heller självklart att ovanstående behöver åtgärdas, men man ska vara medveten iaf.

Med det sagt så kan ju totalekonomin många gånger bli bättre av att köpa ett modernare hus alt. ett som har genomgått många kostsamma åtgärder nyligen, även om inköpspriset är lite högre. Mitt budskap är helt enkelt att försöka tänka någon sorts totalekonomi över tiden som ni gissningsvis bor i huset, och inte låta just inköpspriset stå ensamt, det är inte svårt att komma upp i någon miljon på diverse renovering. Har man inte heller med sig kapital från tidigare, så kan dessa renoveringar vålla bekymmer att finansiera.

Om man dessutom just är ute efter mer fritid så hade jag undvikit ett orenoverat objekt med några årtionden på nacken.

Senast ändrad:
Det här var en intressant tråd. Själv bodde jag i radhus i södra Sthlm men när hämta-lämna-racet tog fart började vi fundera på om vi verkligen skulle bo kvar i 08-land. Jag gillar Sthlm, men staden stjäl mkt tid ifrån dig. Vi gjorde en SWAT-analys! Och hamnade till vår egna förvåning i Falun. Så vi flyttade dit. Det är 10 år sedan nu. Vi lär bli kvar. Huspriserna, tja de gamla bergmästarhusen inne i stan är dyra, men gå 2-3 km därifrån så är det inte lika farligt. Även om jag själv tycker det finns trevligare områden än just Slätta som nämndes tidigare.

Löner, jag upplever inte att det är någon jätteskillnad. Däremot finns det förstås flera möjligheter i Sthlm och andra större regioner, med större arbetsmarknad följer fler alternativa karriärvägar.

Hofors, nej tack. Nån måtta får det vara. Jag har full förståelse för grafen i tidigare inlägg.

Intressant tråd. Svårt att flytta till en annan stad när både du och din partner har jobb i Stklm.

Mina two cents är att du behöver ändra din åsikt på förorten och byta din svindyra hyresrätt till en billigare utanför tullarna. Beroende på var ni jobbar så ligger stora delar av Solna och Sundbyberg samt t.ex. "söder om Söder" på cykelavstånd från City:n och är inte alls utsatta områden. Tvärtom skulle jag nästan säga att de bjuder mer tillgång till naturen och är i vissa fall säkrare och bättre för barn. Man behöver inte ens bil om man designa sin livsstil med lite omtanken.

En 4a i hyresrätt i såna område landar kanske på 12-13000? Då har du redan sparat 7-8000 netto som i ditt fall motsvarar ~15000 brutto och innebär att du kan "förhandla ner" din lön och dina ansvar och har mer tid kvar till familjen och cykeln.

Sen finns det alltid möjligheten att starta eget och, om du har bra förutsättningar, bestämma själv när och hur mycket du vill jobba.

Söder om söder om söder om söder är rätt najs ändå alltså. Vi landar alltså kring Södertälje eller en avfart ytterligare söderut på E4an. Ni jobbar företrädesvis i krokarna (finns förvånansvärt mycket företag kring Södertälje) och har runt 30 min till Västerhaninge/Rudan, Trosa och Hellas. Typ hälften till Flottsbro och Gömmaren. Finns en del fint runt Södertälje också har jag hört, men jag har inte hittat nån kul att cykla enduro med här och då faller liksom hela poängen.

MatteXC sa:
Falun:
Helt klart ett alternativ som vi diskuterat hemma, vi får nog ta en helg i Falun i närtid och se vad vi tycker. Plus med Velodromen om den lyckas överleva. Spontant tycker jag att boendet verkar lite dyrt/riskfyllt med huspriser på 3-4 millar i en mindre stad?

Det beror på vad du har för krav.
I Slätta är det billigare och ändå nära stan. Inte så glassigt och lyxigt, men ändå ett hus https://www.booli.se/slutpriser/herrhagsvagen/80279/
Om du kan tänka dig att bo utanför stan så är det också billigare, redan i Hosjö har priserna sjunkit. Men man vill ju ändå bo nära skolor. På 12 minuter kommer du till Grycksbo, men det är inte alls lika "akademikertätt" som Falun, lite mer åt bruksort. https://www.booli.se/slutpriser/grycksbo/116118/
Ytterligare några km utanför stan hamnar du i Bjursås. https://www.booli.se/slutpriser/bjursas/116174/ Fint ställe, men den "dyraste" byn i kommunen. Bra skola och bygemenskap, men lite långt om du ska åka till Borlänge.

Senast ändrad:
Ja det här har utvecklat sig till en intressant tråd, tack för det! Finns många faktorer att ta hänsyn till som man inte har koll på utan livserfarenhet.

Vad gäller "förorteriet" vidhåller jag att det inte är någon vits för oss, vi får inte loss pengar till insats+lagfart+pantbrev i de förortsområden som skulle kunna vara aktuella för oss, dessutom blir lånen för stora ändå, räntehöjning på några enheter sen är det blodpudding for life...
Att betala 13 000kr i månaden i hyra i t.ex. solna känns inte som ett tillräckligt hållbart alternativ på lång sikt, är väl allmänt kännt att det råder förskolemisär i de flesta "närförorter" dessutom. Här behövs mer drastiska åtgärder :)

Kommer som sagt att ta en helg i Falun med familjen i oktober/november, har ändå tänkt att göra ett återbesök på velodromen, vi får se vad slutsatsen blir därefter.

Ska kika lite på arbetsmarknaden i Lund också, vi gillar helt klart den staden!

Senast ändrad:
dman sa:
Intressant tråd. Svårt att flytta till en annan stad när både du och din partner har jobb i Stklm.

Mina two cents är att du behöver ändra din åsikt på förorten och byta din svindyra hyresrätt till en billigare utanför tullarna. Beroende på var ni jobbar så ligger stora delar av Solna och Sundbyberg samt t.ex. "söder om Söder" på cykelavstånd från City:n och är inte alls utsatta områden. Tvärtom skulle jag nästan säga att de bjuder mer tillgång till naturen och är i vissa fall säkrare och bättre för barn. Man behöver inte ens bil om man designa sin livsstil med lite omtanken.

En 4a i hyresrätt i såna område landar kanske på 12-13000? Då har du redan sparat 7-8000 netto som i ditt fall motsvarar ~15000 brutto och innebär att du kan "förhandla ner" din lön och dina ansvar och har mer tid kvar till familjen och cykeln.

Sen finns det alltid möjligheten att starta eget och, om du har bra förutsättningar, bestämma själv när och hur mycket du vill jobba.

Öh, att man har jobb nånstans innebär väl inte att man inte kan flytta? Det ska vara ett helt sjukt bra jobb om jag ska låta det påverka var jag bor.

Jag har sett att någon föreslår Falun och det låter bra men som du påpekar faktiskt ganska dyrt för att ligga som det gör.
Jag har dock sett att någon annan föreslår närheten till Vallåsen och stigarna som finns överallt på Hallandsåsen. Riktigt lämpligt då det finns närhet till massor av spännande civilisation som ex de skånska städerna och Båstad när andan faller på.
Det fina är att det också finns massor av landsbygd med billigare kåkar. Plus att klimatet gör just cykellivet mycket enklare.

En för mig viktig parameter inför en flytt i vuxen ålder är om familjen har någon form av sociala kontakter på orten. Det är segt att flytta som vuxen. Visst, man träffar andra föräldrar på dagis. Men ofta är det enda man har gemensamma att man har barn på samma dagis.
Med två flyttar i vuxen ålder har jag trasat sönder de flesta av mina gamla vänskapsband.

Mer relevant än hur många minuter det tar att åka till posten är väl hur du hanterar dina barns sociala umgänge och aktiviteter? Hur långt är det till fotbollsträningarna på helgerna? Kommer du behöva skjutsa barnen till skolan på morgon och eftermiddag? Finns det kompisar till dem i närområdet som de kan cykla till själva?

Jag skulle gärna bo i skogen utan grannar, men att kunna öppna dörren och släppa ut barnen på baksidan för att leka med alla andra barnen på radhusgården är otroligt värdefullt.

Och vad gäller "orten" så tror jag att du måste bredda din syn lite. Allt är inte västerort. Om du vill undvika problemområden/segregation/misär är det nog ett säkrare kort att undvika hyresrätter, oavsett bostadsort.

Spännande med Stockholmsfixeringen i tråden... :)

Mina tips är att antingen tar ni en semester och åker runt och känner er för på orter ni tror er vara intresserade av. Se vad ni fastnar för, det svåra är ju att två orter eller byar kan ju ha helt olika känsla, även om de ligger nära varandra geografiskt.

Eller så börjar ni i andra ändan och söker jobb, och får ni något bra napp har ni ju en riktning där.

Livet är för kort för att bo i Stockholm... själv har jag svårt för att en liten lägenhet i Stockholm kan kosta betydligt mer än ett hemman...men det är jag det.

Varför inte leva dyrt och cykla MTB i Norge?

Åkningen är ju såpass bra att det lönar sig om man ser till kvalitet istället för kvantitet. Lönenivån borde kompensera fördyringen i viss mån också.

Jag ingick avtal för köpa tomt i Knivsta under en halv miljon(bröt avtalet för säljaren var lite skum)

Jag trodde lätt det skulle gå att få ett hus på den tomten för under 2 milj ink. v/a. Tomten var tokslätt så jag trodde aldrig det hade behövs spränga. V/A biten kan dra iväg då åtminstone Knivsta hade ett av de tuffaste kraven på utsläpp från hus i landet men det finns minivattenreningsverk(bra stavn.) som grejar det.

Något som jag inte kan förstå är hur man drar på sig 20K i månaden i bostadskostnader!? Lyxfällan snart elr? Nu vet jag inte om du har köpt ditt boende men enl. det senaste så har de sjunkit 10% sett 1 år bakåt i tiden och trenden fortsätter dippa ner.

Men 1. Cutta din månadskostnader, 2. Sök efter tomt 3. Lär dig bygga hus på tomten. Det är inte så svårt och desto mera du gör själv desto mindre huvudvärk kommer du att ha med alla hantverkare som annars måste kopplas in.

Att bygga hus själv är nog ett effektivt sätt att binda upp all sin tid på sådant som kanske inte är superkul...

Bor i sydostförort och trivs som fisken i vattnet.

Men skulle jag flytta skulle nog halland/Skåne stå högt i kurs med deras åsar, bokskogar, hav och stränder.
Bo nästgårds med övriga Europa borde ju va rätt najs också .

hm sa:
Men skulle jag flytta skulle nog halland/Skåne stå högt i kurs med deras åsar, bokskogar, hav och stränder.
Bo nästgårds med övriga Europa borde ju va rätt najs också .

Det här är huvudet på spiken.

Som tillägg till mitt tidigare inlägg så har både jag och min fru kikat omkring på att flytta lite då och då men det som vi saknar är just enkelheten att komma ut i Europa. Det går liksom lika fort för oss (om man har lite flyt med färjan) att ta sig till Berlin som att ta sig till Stockholm eller bara ytterligare tre, fyra timmar till Amsterdam. Inte för att vi gör det skitofta men en gång om året är jag i Tyskland i alla fall, om så bara i Bordershop, och Köpenhamn eller Helsingør ett par gånger varje år.

Putteman sa:
När man letar villa i din prisklass så landar man ofta på segmentet byggt typ på 70-talet. Man ska vara medveten om att det kan finnas enorma investeringsbehov under den tiden som ni planerar att bo där. Dessa hus är ju faktiskt 40 år gamla. Det kan handla om fasad, tak, fönster, dränering, våtrum, kök osv. Ett sådant hus behöver absolut inte vara fel för det, men ska man vara ärlig mot sig själv och även vill ha lyckats amortera av bostaden så är ju löpande underhåll ett faktum. Därav inte heller självklart att ovanstående behöver åtgärdas, men man ska vara medveten iaf.

Med det sagt så kan ju totalekonomin många gånger bli bättre av att köpa ett modernare hus alt. ett som har genomgått många kostsamma åtgärder nyligen, även om inköpspriset är lite högre. Mitt budskap är helt enkelt att försöka tänka någon sorts totalekonomi över tiden som ni gissningsvis bor i huset, och inte låta just inköpspriset stå ensamt, det är inte svårt att komma upp i någon miljon på diverse renovering. Har man inte heller med sig kapital från tidigare, så kan dessa renoveringar vålla bekymmer att finansiera.

Om man dessutom just är ute efter mer fritid så hade jag undvikit ett orenoverat objekt med några årtionden på nacken.

Ett mycket klokt inlägg och jag är förvånad över att det tog så lång tid innan någon tog upp den aspekten. Man bör dessutom vara medveten om att ett hus och en tomt alltid kräver ett löpande underhåll. Hur mycket varierar kraftigt från hus till hus och tomt till tomt. Antingen göra man det själv eller så lejer man bort det. Oavsett så innebär det en kostnad i något led, antingen i form av mindre fritid eller högre utgifter.

Som någon redan var inne på så har det även stor betydelse när man köper. Ingen vet vad som händer i framtiden, men att priset på tillgångar är höga idag bl a pga minusräntor är nog de flesta överens om. När och hur kraftig en korrigering blir är svårt att sia om, men köper man hus idag så bör man ta i beaktande att priserna kan gå ner.

Jag tycker att det är värt att fundera på hur tungt ett specifikt intresse (MTB) ska väga. Man kan tröttna eller få nya och då kanske den nya bostadsorten inte längre är så attraktiv. Vet av egen erfarenhet, även om det i mitt fall bara blev bättre :-)

Lund är också kass att pendla till med bil. Tåg finns och många cyklar mellan malmö o Lund. Billigt med hus lär det inte vara men nära till Dalby, södra Sandby och Genarp.

MatteXC sa:
Ja det här har utvecklat sig till en intressant tråd, tack för det! Finns många faktorer att ta hänsyn till som man inte har koll på utan livserfarenhet.

Vad gäller "förorteriet" vidhåller jag att det inte är någon vits för oss, vi får inte loss pengar till insats+lagfart+pantbrev i de förortsområden som skulle kunna vara aktuella för oss, dessutom blir lånen för stora ändå, räntehöjning på några enheter sen är det blodpudding for life...
Att betala 13 000kr i månaden i hyra i t.ex. solna känns inte som ett tillräckligt hållbart alternativ på lång sikt, är väl allmänt kännt att det råder förskolemisär i de flesta "närförorter" dessutom. Här behövs mer drastiska åtgärder :)

Kommer som sagt att ta en helg i Falun med familjen i oktober/november, har ändå tänkt att göra ett återbesök på velodromen, vi får se vad slutsatsen blir därefter.

En aspekt som inte nämnts hittills är närhet till familj. Nu har ni små barn och kanske fortfarande är föräldralediga. Men den dagen ni jobbar bägge två är det guld värt att kunna få hjälp av en mor- farförälder eller syskon med hämtning ibland. Eller att någon som barnen är trygga med kan komma och vabba den dagen ni bägge sitter fast med stora projektpresentationen och storägaren sitter i rummet och chefen går upp i brygga av ångest samtidigt som barnen ligger hemma och kräks. Någon gång ibland så kanske ni också vill kunna gå ut och äta middag tillsammans som ett par och få sitta ned och prata som vuxna en hel kväll utan att bli avbrutna. Osv.

Sant, landade tillbaks i byn pga att frugan prioriterar detta o nu är man fast. Barnen är vana vid att bo nära kusiner och kompisar.

Aron sa:
En aspekt som inte nämnts hittills är närhet till familj. Nu har ni små barn och kanske fortfarande är föräldralediga. Men den dagen ni jobbar bägge två är det guld värt att kunna få hjälp av en mor- farförälder eller syskon med hämtning ibland. Eller att någon som barnen är trygga med kan komma och vabba den dagen ni bägge sitter fast med stora projektpresentationen och storägaren sitter i rummet och chefen går upp i brygga av ångest samtidigt som barnen ligger hemma och kräks. Någon gång ibland så kanske ni också vill kunna gå ut och äta middag tillsammans som ett par och få sitta ned och prata som vuxna en hel kväll utan att bli avbrutna. Osv.

+1 på den men tror att det är en felaktig tidsangivelse. ”Sitta ned och prata som vuxna en hel kväll utan att bli avbrutna” ska nog egentligen stå ”...hel minut utan att bli avbrutna.” :)

jonte987 sa:
Lund är också kass att pendla till med bil. Tåg finns och många cyklar mellan malmö o Lund. Billigt med hus lär det inte vara men nära till Dalby, södra Sandby och Genarp.

MatteXC sa:

Billigaste husen i Dalby/S Sandby/ Genarp ligger på runt 3,5 mille nu. Men det är utmärkta ställen att bo på. Dalby har bäst anslutning till Lund. Veberöd är bra med, lite längre till Lund, men nära fin cykling och vettiga kommunikationer.

Putteman sa:
Det där gäller väl i stort sett alla hus utom splirrans nya kanske, men de har ju redan en rejält högre prislapp. Det finns alltid något att göra på ett hus eller tomt.
Men visst är det bra med en helhetssyn.

Fältprästen sa:
Jag blir lite nyfiken på vad som menas med kvalificerat arbete och varför man relaterar det till storstäder?
Nu killgissar jag, men troligtvis arbeten som kräver en längre högskoleutbildning (4-5 år), kontinuerlig specialisering och kompetensutveckling, och jobben därför i första hand finns på storföretag och ev myndigheter.
Men nån som gillar att slänga sig med uttrycket får gärna komplettera min killgissning.

Aron sa:

Fast det är ju en prioriteringsfråga. Om man verkligen inte trivs med där man bor så kanske man får köpa att sånt blir svårare om man flyttar, men allt annat blir bättre. I det här fallet låter det ju som att TS vill att vardagen ska vara smidigare och enklare, då kanske man får ta att undantagsfallen blir svårare.

Sen resonerar jag visserligen som så att det där med egentid är i mångt och mkt nåt man frånsäger sig om man skaffar barn.

Tillbaka
Topp