Lida Loop '14

Lida Loop '14
Kan meddela det lilla jag vet jag stog och ringde ambulans och agerade staket så ingen anban skulle göra sig illa vid tittande. Hon hade fruktansvärda rygg och nack smärtor och domningar i vänster sidan samt en hel del sår från omgivningen och för modligen från ramen...?

Lida Loop '14
Från FB om olyckan:

"Olyckan. Cyklisten i olyckan var Sandra Salinger. Ett särskilt tack till Emelie Borg CK Hymer och Elisabeth Bjurenhed Karlskoga Cyklisterna som stannade och agerade, utan er hade skadorna kunnat vara än värre. Sandra befinner sig på Karolinska i Solna. Hon har fraktur i halsryggen, fraktur bröstbenet, tre revbensfrakturer, 6 st transversalutskottsfrakturer, fraktur vänster armbåge. Skadad lunga samt knä. Hjärnskakning. Med tanke på alla skador mår ändå Sandra bra. Hon är vid medvetande och närmsta tiden är kritisk och fler undersökningar väntar under morgondagen. Ni var fler som hjälpte till även ni ett stort tack. Sandra Salinger och Keith Johansson"

Lida Loop '14
thomalin skrev:
-------------------------------------------------------
> Från FB om olyckan:
>
> "Olyckan. Cyklisten i olyckan var Sandra Salinger.
> Ett särskilt tack till Emelie Borg CK Hymer och
> Elisabeth Bjurenhed Karlskoga Cyklisterna som
> stannade och agerade, utan er hade skadorna kunnat
> vara än värre. Sandra befinner sig på
> Karolinska i Solna. Hon har fraktur i halsryggen,
> fraktur bröstbenet, tre revbensfrakturer, 6 st
> transversalutskottsfrakturer, fraktur vänster
> armbåge. Skadad lunga samt knä. Hjärnskakning.
> Med tanke på alla skador mår ändå Sandra bra.
> Hon är vid medvetande och närmsta tiden är
> kritisk och fler undersökningar väntar under
> morgondagen. Ni var fler som hjälpte till även
> ni ett stort tack. Sandra Salinger och Keith
> Johansson"

Shit pommes! Vilken praktvurpa det måste varit. Eller bara ovanligt oturlig landning. Vad hände? Av skadelistan att dömma så kan man tro att du krockade med en timmerbil!
Krya på dig Sandra!

Lida Loop '14
Otäckt med krascher, gick själv omkull i stenpartiet i slutet av första loopen. Lätt blåslagen idag med ryggont, trasig bakväxel och väldigt glad att det inte gick värre. Kunde i alla fall fullfölja tävlingen till slut.

Sen var det ju en stor gruppkrasch en bit in på motionsspåret på första loopen. Låg cyklar och cyklister lite överallt. Nån som vet hur det gick? Och vad var det för JÄVLA IDIOTER som passade på att avancera och köra om i olycksområdet när alla andra stannade upp för att passera säkert. Någon som noterade startnummer? Lynchning?

Lida Loop '14
Det rimliga är faktiskt att de som inte faktiskt hjälper till vid en krasch passerar och fortsätter cykla. Nu vet jag inte hur det såg ut vid just den här olycksplatsen, men det är vanligtvis inte vettigt om alla ska stanna upp och stå och vänta. Att börja hetsa om startnummer är ju bara larvigt, lägg ner det.

Lida Loop '14
Det handlar väl mer om att man som grupp och individer neutraliserar tävlingen vid passage av ambulans med personal på smalt motionsspår och tar det lugnt. Omkörningar i det läget känns bara idiotiskt.

Lida Loop '14
DNF för min del. Slarvade med att fylla på gucka och glömde sadelväskan med nödslang i baksätet på bilen. Som grädde på moset har min rammonterade pump slutat fungera, så när jag började på sidoväggspys med 6 km kvar kunde jag inte ens pumpa mig in i mål.
Trots det var det ett oerhört kul lopp. Var också snabbare på det tekniska än gruset, så det var lite frustrerande att inte kunna släppa på rejält på all stig där det låg långsammare cyklister före.

Hoppas Sandra (och alla andra som vurpat rejält) blir helt återställd. Hennes cykel såg ut som en Brompton där den låg vid sidan av stigen.

Är det förresten inte kutym att förvarna när man är på väg att köra om någon? Inte en enda som passerade mig (ibland väldigt tight) på gruset gav någon form av förvarning. Samma sak var det i skogen, med några få undantag.

Lida Loop '14
Olyckan, jag tror hon kan ha rammat stora tallen som hon låg bredvid, min GoPro fick med henne när hon låg ner. Och ja, det ser ut som hon fått in benet genom ramtriangeln. Det var ytterligare en cyklist inblandad, en kille på en Cannondale med Lefty-gaffel, han kröp på alla fyra när jag passerade. Enligt rykten efter loppet ska hon ha försökt att avancera på vänster sida och signalerat "kommer vänster" vilket fungerat bra tills en cyklist (han med Cannondalen?) väjer vänster, och kraschen var ett faktum. Den inträffade på ett relativt snabbt parti, tror säkert farten var >35km/h vid olyckstillfället....
Hoppas verkligen hon blir fullt återställd!

Lida Loop '14
Min sambo vill sända en tack till den gentleman som vände om och hjälpte henne när hon OTBade, med en faceplant som resultat, på hällarna i slutet på första loopen. Hon klarade sig med en fläskläpp och stukat självförtroende.

Lida Loop '14
Innan loppet funderade jag på om jag skulle ha ryggskydd eller inte. Jag tog det, eftersom jag tänkte att OM det händer något och jag INTE tog skyddet kommer jag aldrig förlåta mig själv, eftersom jag tänkt tanken...
När jag passerade Sandra kändes det rätt med skyddet.

Lida Loop '14
Första DNF någonsin (då har jag kört långlopp sedan 99'. Först en tubeless-"rap" så sidoväggen släppte, strax efter surhålet. Försökte desperat pumpa men det var bara att ge upp. I med slang för att få punka igen längst ut i Storvreten. Hittade en person med fotpump och testade slanglöst igen men det gick inte. Ovanpå allt böjde jag ett av blecken till bromsbeläggen och hade inga torxnycklar med mig. Rena skitfel! Att formen var kass gjorde inte saken bättre, bara att bryat ihop och komma igen.

Lida Loop '14
Inser nu att jag läste Dr Durdens inlägg lite slarvigt, jag läste att han var arg på att folk passerade, inte att de körde om de som saktade ner. Ber om ursäkt för detta. Givetvis är det inte ok att köra om när folk saktar in för att passera en olycka.

Lida Loop '14
JockeS skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > +1 på bilderna.
> >
> > Dom där dödsrötterna, fanns dom på andra
> > loopen?
> >
> > Dom med lite fukt på kan bli lite väl
> > spännande:-)
>
> Du var inte med förra året va? :)

Nej, men jag kan lätt föreställa mig att dom lätt blir riktigt utmanande när det är blött ute. :-)

Lida Loop '14
sandelin skrev:
> Olyckan, jag tror hon kan ha rammat stora tallen
> som hon låg bredvid...

Det stämmer bra, jag låg 2-3 cyklister bakom på höger sida av vägen då jag i ögonvrån såg en svartklädd cyklist som träffade tallen, tror det var med sidan före, och det hördes tydligt att ramen gick av. Det gick fort på den delen av banan. Otroligt olyckligt och jag hoppas att Sandra snabbt blir återställd.

Lida Loop '14
Kanske är dags att dela upp motionsklassen i startgrupper med lämpligt intervall och antal. På de första grussträckorna tar jag det sjukt lugnt pga hetsen. 99% håller sig i skinnet och gör smarta omkörningar där det är lämpligt, men jag litar inte en sekund på att alla gör det. Har spenderat 5 dygn på intensiven och vet hur det känns att vakna upp och undra hur det ska gå. Det är ingen höjdare... :/

Vore nog inte så dumt med grupper om 100 pers varannan minut kanske? Seedning kan baseras på ens första varv, för efter det så är det ju inga problem längre.

Lida Loop '14
Ledsen som fan igår eftersom det tyvärr blev en DNS för min del.
Vaknade med illamående som stoppade alla former av näringsintag på morgonen :(

Var bara att packa ihop & åka hem igen med svansen mellan benen....
Mådde verkligen skit över detta antiklimax igår!!

Fast när jag läser om Sandra's olycka känner jag mig bara skamligt gnällig.

Lida Loop '14
oxr skrev:
> Hoppas jag inte tacklade någon. Jag körde inte
> fort för att jag hade bråttom utan för att jag
> hade roligt. Det var därför jag körde så
> långsamt i uppförsbackarna sedan.

Var det du som körde i happymtbtröja?

Lida Loop '14
Tycker det är lite märkligt att det inte finns sjukvårdare/ambulans på området, när det handlar om så många deltagare i loppet, har erfarenhet av endurotävlingar där det är krav att ha sjukvårdspersonal på plats i samband tävlingar. Eller fanns det? Annars var det ett roligt lopp, dock fattas det fart i det brötigaste för min del

Lida Loop '14
mn skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Hoppas jag inte tacklade någon. Jag körde
> inte
> > fort för att jag hade bråttom utan för att
> jag
> > hade roligt. Det var därför jag körde så
> > långsamt i uppförsbackarna sedan.
>
> Var det du som körde i happymtbtröja?

japp

Lida Loop '14
greblleM skrev:
> Kanske är dags att dela upp motionsklassen i
> startgrupper med lämpligt intervall och antal.
> På de första grussträckorna tar jag det sjukt
> lugnt pga hetsen. 99% håller sig i skinnet och
> gör smarta omkörningar där det är lämpligt,
> men jag litar inte en sekund på att alla gör
> det. Har spenderat 5 dygn på intensiven och vet
> hur det känns att vakna upp och undra hur det ska
> gå. Det är ingen höjdare... :/
>
> Vore nog inte så dumt med grupper om 100 pers
> varannan minut kanske? Seedning kan baseras på
> ens första varv, för efter det så är det ju
> inga problem längre.

precis mina funderingar ute i skogen efter DNF avslutet, det är ju bara att inse att det är väldigt blandad skara cyklister med olika skills (grusväg vs stig). Dessutom vore de en bra ide att man från tävlingsledning gick ut med budskap om en så enkel "regel" att man signalerar vid omkörning.

Lida Loop '14
fredrikw skrev:
> Inser nu att jag läste Dr Durdens inlägg lite
> slarvigt, jag läste att han var arg på att folk
> passerade, inte att de körde om de som saktade
> ner. Ber om ursäkt för detta. Givetvis är det
> inte ok att köra om när folk saktar in för att
> passera en olycka.

Jo precis, klungan stannade inte utan saktade ner för att kryssa förbi skadade och cyklar som låg vid spåret. De som trängde sej förbi möttes av rätt högljudda protester längre fram i ledet så de passerade inte obemärkt...

Lida Loop '14
pumptorparn skrev:
> Tycker det är lite märkligt att det inte finns
> sjukvårdare/ambulans på området, när det
> handlar om så många deltagare i loppet, har
> erfarenhet av endurotävlingar där det är krav
> att ha sjukvårdspersonal på plats i samband
> tävlingar. Eller fanns det?

Ja, det fanns det. Ingen ambulans dock, något jag kan tycka är rimligt, olyckor som kräver akut sjuktransport är inte riktigt så vanliga.

Lida Loop '14
@Sandra: Hoppas du kryar på dig så snabbt det går.

Lite funderingar så här efteråt.

Det var väldigt odiciplinerat med folk som körde långsamt och låg till höger på grusvägarna på första loopen. En del verkade köra tillsammans och cyklade i bred:-(

Väldigt få kollade bakåt om det var klart vänster när dom körde om.

En del omkörningar på höger sida iom att det var luckor att köra om i till höger.

Körde cykelvasan förra året och man hade där informerat väldigt tydligt om hur man skulle bete sig, dvs långsamma cyklister till höger och omkörning till vänster, och när man passerade skulle man ropa "Kommer vänster".

Kanske läge för Lida Loop att titta på det här till nästa år?

+1 på GrelleMs kommentar. Jag tror att seedning och uppdelning i olika startled även för motionsklass kan vara något som ytterligare ökar säkerheten.

Men återigen: hoppas Sandra kryar på sig och även alla andra som kraschade och slog sig igår.

Edit: på höger hand sitter tummen till vänster ...

Senast ändrad:
Lida Loop '14
Jerry skrev:
----------------------------------------------------
>
> Körde cykelvasan förra året och man hade där
> informerat väldigt tydligt om hur man skulle bete
> sig, dvs långsamma cyklister till vänster och
> omkörning till höger, och när man passerade
> skulle man ropa "Kommer vänster".
>

Verkar inte som informationen helt gick fram ändå, för det där blev lite snurrigt ;)

Lida Loop '14
oxr skrev:
> mn skrev:
> -----
> > oxr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hoppas jag inte tacklade någon. Jag körde
> > inte
> > > fort för att jag hade bråttom utan för att
> > jag
> > > hade roligt. Det var därför jag körde så
> > > långsamt i uppförsbackarna sedan.
> >
> > Var det du som körde i happymtbtröja?
>
> japp

Eller så var det jag ;-)

Lida Loop '14
Jerry skrev:

Varför ska man ropa "kommer vänster" om man kör om på höger sida? Det förvirrar ju ganska mycket och varför ska långsammare cyklister cykla på vänster sida när vi har högertrafik i Sverige både för bil och cykel där man normalt kör om ett långsammare fordon på vänster sida?

Lida Loop '14
Jerry skrev:

Nu blandar du väl ändå ihop höger och vänster? ;-)

Lida Loop '14
hm skrev:
> Jerry skrev:
> --
> >
> > Körde cykelvasan förra året och man hade
> där
> > informerat väldigt tydligt om hur man skulle
> bete
> > sig, dvs långsamma cyklister till vänster och
> > omkörning till höger, och när man passerade
> > skulle man ropa "Kommer vänster".
> >
>
> Verkar inte som informationen helt gick fram
> ändå, för det där blev lite snurrigt ;)

Hahaha :)

Lida Loop '14
hm skrev:
> Jerry skrev:
> --
> >
> > Körde cykelvasan förra året och man hade
> där
> > informerat väldigt tydligt om hur man skulle
> bete
> > sig, dvs långsamma cyklister till vänster och
> > omkörning till höger, och när man passerade
> > skulle man ropa "Kommer vänster".
> >
>
> Verkar inte som informationen helt gick fram
> ändå, för det där blev lite snurrigt ;)

Jamen va f.n långsamma cyklister till höger å snabba till vänster ska det ju vara. Det är därför det behövs en tävlingsledning som pekar med hela handen:-)

Lida Loop '14
Undrar vart allt folk som efter CV förra året tyckte att lite krascher hör till håller hus nu?

Angående ambulanser är det kanske inte ett problem för LL-arrangörer eftersom det är så många startande. Men för mindre arrangörer kan det bli tufft, de är inte gratis att hyra direkt.

Inom rally bestäms det av insatstiden mellan station och de olika sträckorna. Det avgörs av larmcentralen tror jag. Men sen finns det lite problem med verklighet och teori också.

/Freddo

Lida Loop '14
Det är förhållandevis små förändringar sedan 2011. Tror det var 2010 som det lades till ett stigparti efter drickastationen på varv två som förlängde banan. Sen ändras banan på loop ett lite varje år varefter stenbrottet äter sig innåt skogen och något år drogs det om lite precis innan flygrakan.

Det är vad jag kan komma på nu.

Lida Loop '14
pumptorparn skrev:
> Tycker det är lite märkligt att det inte finns
> sjukvårdare/ambulans på området, när det
> handlar om så många deltagare i loppet, har
> erfarenhet av endurotävlingar där det är krav
> att ha sjukvårdspersonal på plats i samband
> tävlingar. Eller fanns det? Annars var det ett
> roligt lopp, dock fattas det fart i det
> brötigaste för min del

Vi har självklart ett välorganiserat sjukvårdsteam på plats vid målområdet som består av 1 läkare och 1-3 sjuksköterskor. Vi har dessutom en dedikerad 6-hjuling med släp för sjuktransport av skadade utifrån skogen in till Lida. Alla ca 50 banvakter som står utmed banan har 1a förband för enklare insatser samt en karta över hela banan med koordinater så att dom kan ange position om ambulans etc behöver komma ut till ev skadade. Vi har ett separat akutmobilnummer som finns angivet i tävlings-PM och som går direkt till vårt sjv.team. Det enda vi inte har är en ambulans parkerad på Lida stand-by.

Vid gårdagens olycka fick vi larm direkt och skickade ut 6-hjuling med läkare/sköterskor. Parallellt larmades ambulans och helikopter. Den skadade fick omedelbar hjälp av 2 st cyklister som stannade varav en av dom jobbade inom sjv. Ambulans körde den skadade till väntande helikopter på parkeringen före Lida. Ca 40-50 min efter att olyckan skedde var hon under professionell vård.

Jag har idag pratat med personen som körde 6-hjulingen och som var tidigt på plats och han berättade att dom, utan att veta exakt var olyckan inträffat, var på plats väldigt snabbt.

Vi kommer de närmaste dagarna att utvärdera vår insats i samband med olyckan för att se vad som ev kan göras bättre om liknande situation inträffar igen.

/Roger, banchef Lida Loop

Tillbaka
Topp