Lidingöloppet mtb hur är backarna?

hjulle

Medlem
Varför denna fråga? Jo jag funderar på om jag ska köra 36 framdrev eller 34. Är backarna värre än att ta sig upp för Hammarbybacken?

Beror väl lite på vad du har för kassett också. Körde på elvadelad och 32t förra året. Backarna kändes tunga på slutet. Tänkte testa 36t i år, trots det.

Ingen backe går att jämföra med HBB.

Då klarar du lidingös backar enkelt. Det är i regel endast kortare partier. Aborrebacken är den som är värst då den är lite längre men med den utväxlingen klarar du dig fint. Jag körde sist 42-27 som lättast och fick förvisso slita lite men endast på enstaka ställen. Och jag är inte i nåt vidare form:)

Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Hjulstorlek? Däckstorlek? Minst lika relevant som
> resten

29:er thunder Burt 2,1
Men jag funderat på RaRa 2,1 fram istället!

Senast ändrad:
Förutsatt att det håller sig torrt, ta det mest lättrullade. Jag har kört banan på conti 4 seasons lamdsvägsdäck :) givetvis vill man ha marginaler och kunna damma på på ett lopp så thunder burt funkar finfint om det inte blir mycket regn. Vid regn blir det rätt mjukåkt.

Varför jag tvekar och ha thunder b fram är att jag tycker kantgreppet är lite för dåligt. Åkte omkull 2 gr igår på baksidan av hbb där det är sten/rullgrus och vägen svänger ner mot hammarbyhöjden. Finns det några rullgrus partier på lidingöloppet?

Jag har aldrig kört loppet så jag vet inte om de grusar på extra för att minska slitage? Men annars tycker jag inte det är så värst grusigt? Men ta racing ralph fram då?

Globalistic skrev:
> Ehm, 38t fram, bra eller anus?

Coolt iaf och då kvittar det om det är bra!

Globalistic skrev:
> Ehm, 38t fram, bra eller anus?

Happykoncensus är 38T fram om du kör xx1 eller 42 om du har 11t som minsta bak. Annars kommer du att trampa ur på första bästa grussträcka!
;-)

Tillbaka
Topp