Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Capra ibex sa:Om jag letar otekniska o snabba långlopp likt cv är lidingöloppet nåt för mig?
Bubblan163 sa:Är det ok att åka banan som träning (eller går den på löpspår/andra ställen de inte vill ha cyklister på året runt)?
Finns den som strava-segment eller likande som man kan följa?
Capra ibex sa:Om jag letar otekniska o snabba långlopp likt cv är lidingöloppet nåt för mig?
Helt annorlunda? Jag tycker de verkar ha gjort ungefär lika, man kan antingen skänka startavgiften eller flytta startplatsen till ett annat lopp. Precis som på Lidingö. Dock är det helt i linje med Gbg-varvets villkor. Lidingös villkor säger att man har rätt att få tillbaka 25% vid inställt lopp, så det är lite fult att de inte nämner det nu när de ställer in.Lidingöloppet MTB 2020 är inställt vilket väl är föga förvånande...man erbjuds deltagande i en förkortad nattur i höst som kompensation... Annars vill man behålla deltagaravgiften ograverad...
Har kört loppet förut och verkligen gillat det men den höga avgiften har gjort att jag passat senaste åren, så även i år. Nu vill man behålla hela avgiften (895 kr ?), vilket känns så där...
Göteborgsvarvet har ju gjort helt anorlunda, se: https://www.goteborgsvarvet.se/nyhe...et-med-anled-ning-av-coro-n-aviruset-covid-19
Ni som torskar insatsen till LidingöMTB, hur känns det?
Jo, helt annorlunda är hårddraget men att kunna köra nästa år finns väl inte som alternativ i Lidingö MTB...det är väl det alternativ jag skulle ha valt.Helt annorlunda? Jag tycker de verkar ha gjort ungefär lika, man kan antingen skänka startavgiften eller flytta startplatsen till ett annat lopp. Precis som på Lidingö. Dock är det helt i linje med Gbg-varvets villkor. Lidingös villkor säger att man har rätt att få tillbaka 25% vid inställt lopp, så det är lite fult att de inte nämner det nu när de ställer in.
Jo, att få flytta starten till nästa år borde vara det snyggaste att erbjuda, å andra sidan är de egentligen inte skyldiga att erbjuda nåt enl villkoren. Hur mycket de åtar sig betala tillbaka anges också i villkoren, och det är ju nåt man godkänner vid anmälan så det är inte nåt att bjäbba om. I Lidingös fall är det 25%, så som sagt lite fult av dem att inte upplysa om det nu, men tar man kontakt med dem och hänvisar till villkoren borde de ha svårt att neka den återbetalningen.Jo, helt annorlunda är hårddraget men att kunna köra nästa år finns väl inte som alternativ i Lidingö MTB...det är väl det alternativ jag skulle ha valt.
Att inte betala tillbaka del av avgiften eller hela avgiften som alternativ tycker jag som princip är osunt, speciellt när avgiften är ohemult hög...
Kopierat från en tråd i facebook-gruppen ”Vi som älskar landsvägscykling”:Jo, att få flytta starten till nästa år borde vara det snyggaste att erbjuda, å andra sidan är de egentligen inte skyldiga att erbjuda nåt enl villkoren. Hur mycket de åtar sig betala tillbaka anges också i villkoren, och det är ju nåt man godkänner vid anmälan så det är inte nåt att bjäbba om. I Lidingös fall är det 25%, så som sagt lite fult av dem att inte upplysa om det nu, men tar man kontakt med dem och hänvisar till villkoren borde de ha svårt att neka den återbetalningen.
Intressant. För skojs skull kollade jag vad som gäller Vasaloppet, och de har olika regler beroende på om det är ex.vis snöbrist (50% tillbaka) eller force majeur (ingenting tillbaka) dit de räknar ex.vis myndighetsbeslut och smittspridning.Kopierat från en tråd i facebook-gruppen ”Vi som älskar landsvägscykling”:
”Då vi har två lopp själva här i Mora tog jag kontakt med Konsumentverket under veckan.
Igår fick jag svar från en av deras jurister.
Skyddet i Konsumentköplagen får inte avtalas bort*.
Han menar att alla kan kräva 100 % tillbaka oavsett vad man har accepterat i samband med anmälan.
Detta sagt sade han att detta är deras professionella bedömning och inte en juridiskt utslag. Om man inte acceptera det som arrangören erbjuder krävs att någon driva detta till domstol för en rättslig prövning. Först då har vi en prejudicerand dom.”
Så rent lagmässigt är det kanske inte självklart, men det är ju som sagt inte provat i domstol.
Därför att det vore intressant med ett prejudicerande fall. Bra för alla att veta vad som gäller innan man anmäler sig.Varför skulle det vara intressant? Är du ens anmäld till Lidingöloppet MTB?
Så mycket som anmälningsavgiften till populära lopp gått upp de senaste åren, så bör det finnas marginaler att åtminstone leva upp till de villkor man själv satt upp. Om inte, har nog kostymen växt lite för mycket (de flesta stora lopp sitter väl med både VD, marknadsföringsorganisationer, och annat), och det kanske bara är nyttigt att banta lite.Om föreningen riskerar sänkas pga detta så får dom väl söka stöd från någon stiftelse, som många andra föreningar i landet gör.
Du cyklar väl ändå inte MTB?Därför att det vore intressant med ett prejudicerande fall. Bra för alla att veta vad som gäller innan man anmäler sig.
Nä, men ett prejudicerande fall är nåt alla lopp kommer att behöva förhålla sig till. Oavsett sport.Du cyklar väl ändå inte MTB?
Som jag har förstått det är det AB:t som arrangerar alla loppen, mtb såväl som löpning. Så, det kan väl sägas vara en ganska stark relation.Vilken relation, om någon, har Lidingölopet MTB med Lidingöloppet Marknads AB?
Som jag har förstått det är det AB:t som arrangerar alla loppen, mtb såväl som löpning. Så, det kan väl sägas vara en ganska stark relation.
![]()
Världens största terränglopp.
Hitta din utmaning i världens största terränglopp. Läs mer om kommande lopp, träningsinspiration, och förbered dig för din nästa utmaning.www.lidingoloppet.se
Vem är så hjärtlös att hen hellre sänker en ideell idrottsförening än att efterskänka sin startavgift (om det lopp som erbjuds som alternativ inte passar) när föreningen tvingas ställa in pga covid-19?
Som jag har förstått det är det AB:t som arrangerar alla loppen, mtb såväl som löpning. Så, det kan väl sägas vara en ganska stark relation.
Brukar det diskuteras mtb-lopp där?Shit, har jag hamnat på Flashback utan att märka något?
Om det var dit du skulle så har du kommit fel, ja.Shit, har jag hamnat på Flashback utan att märka något?
Ja, jag tycker det är helt ok att de behåller en del, men att behålla allt är nog att skjuta sig i foten. Visst, om man tvingas ställa in med en veckas varsel eller nåt är det ju en sak, men när man som nu kan ställa in med 1-2 månaders framförhållning bör man definitivt kunna undvika en hel del av de kostnader arrangemanget för med sig. Att inte återbörda det till de anmälda är i mina ögon girigt. Visst, man kan motivera att det kommer ungdomsidrotten till del, men i så fall föredrar nog jag att ge mina pengar till min lokala klubb istället.Jag anar i framtiden ett förändrat beteenden med anmälningar till motionslopp, stora som små. Att färre köper en tidig startplats och istället hoppas komma åt en startlapp i andrahand, eller köpa på plats. Är så klart risk med det genom att man kanske blir utan. Jag tror ingen eller i alla fall väldigt få förväntar sig full återbetalning, en visad god vilja åt båda håll är aldrig fel. Här får nog arrangörerna tänka till hur konsekvenserna blir om ingen återbetalning sker, eller på annat vis ersätter den som betalat sin avgift. En konsekvens kan bli att många väljer att inte ställa upp i framtidens lopp då man ser sig blivit "lurad" även om de flesta fattar orsaken. Eller så har gemene person glömt bort det här till nästa säsong och ride on as usual.
Jag anar i framtiden ett förändrat beteenden med anmälningar till motionslopp, stora som små. Att färre köper en tidig startplats och istället hoppas komma åt en startlapp i andrahand, eller köpa på plats. Är så klart risk med det genom att man kanske blir utan. Jag tror ingen eller i alla fall väldigt få förväntar sig full återbetalning, en visad god vilja åt båda håll är aldrig fel. Här får nog arrangörerna tänka till hur konsekvenserna blir om ingen återbetalning sker, eller på annat vis ersätter den som betalat sin avgift. En konsekvens kan bli att många väljer att inte ställa upp i framtidens lopp då man ser sig blivit "lurad" även om de flesta fattar orsaken. Eller så har gemene person glömt bort det här till nästa säsong och ride on as usual.
Billingeracet 2020 inställt
På grund av nya restriktioner som nu införts för att minska risken för spridning av Corona-viruset har vi tyvärr tvingats ta beslutet att ställa in Billingeracet 2020. Vi ser inte någon möjlighet att hitta ett nytt datum för att genomföra tävlingen senare i år, Redan nu vill vi dock passa på...happyride.se
Det verkar gå bra för andra att betala tillbaka.
Vem kommer, i framtiden, att vilja anmäla sig till Lidingöloppet MTB och andra liknande lopp som behåller pengarna utan att leverera?