Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint

Lilk

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
Då blev det hastigt och lustigt inköpt en bättre begnagad Trek Checkpoint till att ersätta den gamla Ridley X-Bow pendlartrotjänaren.
Även om detta nytillskott till stallet mest kommer att även den tjängöra som pendlare i mestadels centrala Stockholm men även dess närförorter är tanken att den ska få fylla även lite ädlare uppgifter såsom att sprätta grus, bikepacka, smaka på lokalt singletrack, och tom kanske någon utomlandsresa till de riktiga bergen (träningsläger i Alperna eller Mallorca tex), när det passar sig att flyga med en enklare och stryktåligare cykel.

Vad ska vi då göra med den ? Jag har självklart en hel del idéer som spritter i huvudet, men tänkte att jag lägger upp en byggtråd här för att kunna dela med mig lite av tankarna och få lite input !

Så vi börjar med kon i rummet: Som den står så väg
1E67C794-C3FC-4399-B2B7-C59D4D1FEACC_1_105_c.jpeg
er den bra över 10, säkert över 11 kg, ska hinna med att väga snart. Det måste göras något åt. Helst ska vi ned mot låga 9, eller tom under i grusvägskit, och under så med landsvägsdäck. För bikepacking (och fia pendling) överväger jag att sätta på ett bakre rack så man får med lite fler saker. Då kommer vikten gå lite över, men med 5-8kg packning blir cykeln tung hur man än gör 🤷‍♂️.

Skärmarna kanske blir kvar under vinterpendlingen, men i vår kommer dem ryka i förmån till FETA däck, mer lite senare i posten.

Sadelstolpen är både tung och mycket styv, så den ska bytas ut till ett dito i kolfiber. Mest för komfortens skull (gör mer än ramen i CF) men även för viktminskningens. Har sneglat mot Canyons VCLS 2.0 med bladfjäder, ser ut att flexa rejält och har haft bra erfarenhet av deras enklare stolpar i CF. Dock väger den 220 gr och kostar lite, finns det förslag på bättre/skönare/billigare stolpar ?
Samma gäller styret också, får genom otroligt mycket vibrationer här jämfört med en side-by-.side testad Canyon Grail. Kan vara för att steerern på denna är i all och den på Grailen i CF, eller har det mest med styret att göra? Får jag dämpning på högfrekventa vibrationer medelst byte till ett CF styre (eller stam)? Här tar jag gärna emot lite råd på vad jag ska kolla på !
På tal om styrstammar så är den som sitter på lite kort. Ska hitta någon nån cm eller två längre. Här kan man ju både spara vikt och sabba med nåt kul som dämpar vibrationer(?).
9E6F7F64-F3FF-47E0-8891-8368C5DF865D_1_105_c.jpeg

Däck och hjul är svintunga, väger förmodligen en bit över 2kg för hjulsetet, har fått se hela hjulparet med däck, slang, skivor och kassett vägt till 4kg i butik tidigare.
Har ett tidigare par Mason X Hunt Gravel hjul som jag ska se om de går att konvertera från QR till TA, de väger in på 1580gr paret, eller runt 3 kg enligt KPI ovan, dock med 35mm Gravel King SK på, och nu sitter det Schwalbe G-One allround på Treken. På tal om däck, sämre däck får man nog leta efter, rullar helt okej på vägen, men klart sämre än ett vanligt landsvägsdäck, är hemma på lätt grus, men där kan man lika gärna köra Conti GP5000, och i skogen på singletrack blev det som ett slick. Enligt Trek ska denna hoj ta upp till 45mm däck (fast kanske bara 40mm i storlek 52).
Funderar på att antingen fortsätta med Gravel King SKs i storlek 43, 45 eller kanske tom 50, vilket jag hört att folk fått på ändå :D. (Eller kanske kolla in några René Herse, de verkar vara lätta och få gott omdöme). Bubblaren i rummet här är att pröva lite XC MTB däck eftersom 29" MTB däck har samma innerdiameter som 28" vägdäck(?) (700c) eller har jag fått något om bakfoten här? Bifogar bild från annat forum där någon galning prövat just denna kombo, så kanske får prova ett par Rekon, Ikon eller Race King, vilka av dem rullar bäst? (För det är ju ändå en multiunderlagscykel det ska vara)

Till syvende och sist ska vi också prata om gruppsetet. Är inte sams med hoodsen på Tiagra, så ser fram emot att ev. byta mot en GRX 600 eller 810 (för 48x31), bör tappa lite vikt här (?) men där handlar det framför allt om ergonomi och komma åt den bättre modulationen i dem bromsarna. Dock är detta nog definitivt en "efter vintern" uppgradering då jag hellre sliter ned tiaran under vinterpendling än en ny GRX-grupp. :)

Tankar och inputs? Några minor? Förslag? Kommer att försöka uppdatera löpande under vintern med vad jag hittar på för denna (:
 
Senast ändrad:

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
Det är 27,5" MTB däck du ska prova men det tarvar även mindre hjul -650B om du ska kunna gå upp i däckdimension.
 

Bobbysynth

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
Har en likadan som jag gett GRX-komponenter och kör tubeless WTB Resoute 42mm plus extra hjulpar för smalare. Blir kul att se vad du trollar ihop. Ska tilläggas att jag är supernöjd med hojen.
 

Lilk

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
Okej då missuppfattade jag dig. Jag trodde du var intresserad av mer traditionella MTB-däck som 2,2 eller 2,25 bredd då du skrev om maxxis rekon och ikon.
Missade att de inte fanns i 2.0. Men ja. Tror jag föredrar 29x2.0 än 27.5x2.2. Vi får se. Andra har fått på 27.5x2.2, men då behövs nya hjul också ;) vi får se om det.
 

-Andy-

Aktiv medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
10,9 kg är ändå rätt okej att börja med. Du kan lätt banta ner vikten en del, men frågan är vad som är rimlig målvikt med tanke på vad cykeln ska användas till. Hur som helst kommer du få en rolig höst/vinter på den där cykeln :)
 

ponx

Aktiv medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
Jag kör WTB riddler 45mm 700 på min ALR4 men då måste bakaxeln vara i bakre läget annars tar framväxeln i däcket.

Jag kör 42mm dubbat med skärmar på vintern.
 

Bobbysynth

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
Jag kör WTB riddler 45mm 700 på min ALR4 men då måste bakaxeln vara i bakre läget annars tar framväxeln i däcket.

Jag kör 42mm dubbat med skärmar på vintern.
En anledning till att jag bytte från Tiagra till GRX 400, där framväxeln har annan design och inte ligger nära bakdäcket.
 

Murdock

Aktiv medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
Ett bra och billigt sätt att få ner vikten är att kolla in däck och slangar (om du inte kör slanglöst förstås). René Herse Extralight är lätta, och sedan har vi Schwalbes extra-extra-light butyltuber. Sedan har vi naturligtvis latextuber och Tubolitos. Kom ihåg att sealant väger mer än lätta tuber.
 

Mange.

Aktiv medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
IMG_20200828_192158.jpg

Här innan Uppsalas 600km, rullade på gravelking 32mm
Med dubbla klingor, dynamohjul och pinnar plus packning blir den rätt tung. brukar bara ha singelklinga annars. ramväskan har jag istället för ryggsäck på pendling, då väger den 9ish
Fantastiskt mångsidig cykel.
 

Lilk

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
En anledning till att jag bytte från Tiagra till GRX 400, där framväxeln har annan design och inte ligger nära bakdäcket.
En anledning att gå med GRX! Funderar på om det inte är smartare att gå med en helt vanlig ultegra- grupp då det lär vara lättare att hitta på rea (samt lättare??) än grx 810. Kanske efterkomplettera med GRX derailleurs på en ultegra-grupp. Eller behålla bromsar, och mixmatcha en ultegra ev, växelhandtag med GRX derailleurs. Vad säger folk?
 

Lilk

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
Ett bra och billigt sätt att få ner vikten är att kolla in däck och slangar (om du inte kör slanglöst förstås). René Herse Extralight är lätta, och sedan har vi Schwalbes extra-extra-light butyltuber. Sedan har vi naturligtvis latextuber och Tubolitos. Kom ihåg att sealant väger mer än lätta tuber.
Slanglöst blir det! Tack för tipset, ska spana in dem!
 

Bobbysynth

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
En anledning att gå med GRX! Funderar på om det inte är smartare att gå med en helt vanlig ultegra- grupp då det lär vara lättare att hitta på rea (samt lättare??) än grx 810. Kanske efterkomplettera med GRX derailleurs på en ultegra-grupp. Eller behålla bromsar, och mixmatcha en ultegra ev, växelhandtag med GRX derailleurs. Vad säger folk?
Så länge du slipper Tiagras framväxelndesign och har bakväxel med clutch kvittar det egentligen. Ultegra RX kanske? Jag har dock 10-delat fortfarande av kostnadsskäl. Blev därför GRX 400.
 

Lilk

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
Visa bilaga 442979
Här innan Uppsalas 600km, rullade på gravelking 32mm
Med dubbla klingor, dynamohjul och pinnar plus packning blir den rätt tung. brukar bara ha singelklinga annars. ramväskan har jag istället för ryggsäck på pendling, då väger den 9ish
Fantastiskt mångsidig cykel.
Riktigt fin hoj! Vet att ditt ramset väger 600gr mindre så att också komma med på samma vikt kan bli knepigt... Fortsättning följer...

DHL hjultomten från CRC hade även med sig ytterligare en tingelse, nämligen ett styre, men med över 30gr högre än annonsera vikt kanske det blir retur, eller happysälj om jag går med något annat... Vi får se..
 

Bilagor

Lilk

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
En tur ut till Ljusterö över helgen. Lite tyngre som den står på bild ;), men ack så fint att komma ut. Riktigt kul att väghållningen känns fortfarande som en race bike även tungt packad. Dock suger däcken såfort det är lite större hinder än fint grus (läs: så fort gruskornen är större än en gammal femtioöring), samt både bakdel och axlar känner mycket av vägen. Mycket men än på ex en grail vilket är vad jag har att jämföra med.. Hopps bättre däck råder bot på det. Sadelstolpen flexar tyvärr inte lika mycket som man hade kunnat önska (men kanske, kanske tar bort en del högfrekventa vibrationer. Skulle behöva göra lite back to back testing för att bli varse med det).

Hoppas i övrigt att det kommer lite fler roliga delar i veckan!
 

Bilagor

Lilk

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
Kom ett kul paket idag från CRC. Tror jag kommer kunna lätta 200gr på styre och stam. Uppdatering kommer!

Väntar med störst längtan på paketet från hunt med axel-adaptrar så jag kan byta ut bontrager-hjulen. Vet inte riktigt vad de hjulen ska ligga på men hoppas att kunna droppa if 500gr går med hjul, slangar osv.
 

Lilk

Medlem
Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint
142-109=33 sparade gram

Totalt 361+ 33 = 394gr.
Ffa flex ar den lite och efter en kvartersprovkörning känns den betydligt komfortablare.

Tyvärr har jag märkt att min bagagevåg inte är så precis. Trots knappa 400gr lättade säger den fortfarande 10.9 kg. 🤷‍♂️
 

Bilagor

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer