Lilks bikepacking commuting (monstercross?) Checkpoint

Lilk

Medlem
Då blev det hastigt och lustigt inköpt en bättre begnagad Trek Checkpoint till att ersätta den gamla Ridley X-Bow pendlartrotjänaren.
Även om detta nytillskott till stallet mest kommer att även den tjängöra som pendlare i mestadels centrala Stockholm men även dess närförorter är tanken att den ska få fylla även lite ädlare uppgifter såsom att sprätta grus, bikepacka, smaka på lokalt singletrack, och tom kanske någon utomlandsresa till de riktiga bergen (träningsläger i Alperna eller Mallorca tex), när det passar sig att flyga med en enklare och stryktåligare cykel.

Vad ska vi då göra med den ? Jag har självklart en hel del idéer som spritter i huvudet, men tänkte att jag lägger upp en byggtråd här för att kunna dela med mig lite av tankarna och få lite input !

Så vi börjar med kon i rummet: Som den står så väg
1E67C794-C3FC-4399-B2B7-C59D4D1FEACC_1_105_c.jpeg
er den bra över 10, säkert över 11 kg, ska hinna med att väga snart. Det måste göras något åt. Helst ska vi ned mot låga 9, eller tom under i grusvägskit, och under så med landsvägsdäck. För bikepacking (och fia pendling) överväger jag att sätta på ett bakre rack så man får med lite fler saker. Då kommer vikten gå lite över, men med 5-8kg packning blir cykeln tung hur man än gör 🤷‍♂️.

Skärmarna kanske blir kvar under vinterpendlingen, men i vår kommer dem ryka i förmån till FETA däck, mer lite senare i posten.

Sadelstolpen är både tung och mycket styv, så den ska bytas ut till ett dito i kolfiber. Mest för komfortens skull (gör mer än ramen i CF) men även för viktminskningens. Har sneglat mot Canyons VCLS 2.0 med bladfjäder, ser ut att flexa rejält och har haft bra erfarenhet av deras enklare stolpar i CF. Dock väger den 220 gr och kostar lite, finns det förslag på bättre/skönare/billigare stolpar ?
Samma gäller styret också, får genom otroligt mycket vibrationer här jämfört med en side-by-.side testad Canyon Grail. Kan vara för att steerern på denna är i all och den på Grailen i CF, eller har det mest med styret att göra? Får jag dämpning på högfrekventa vibrationer medelst byte till ett CF styre (eller stam)? Här tar jag gärna emot lite råd på vad jag ska kolla på !
På tal om styrstammar så är den som sitter på lite kort. Ska hitta någon nån cm eller två längre. Här kan man ju både spara vikt och sabba med nåt kul som dämpar vibrationer(?).
9E6F7F64-F3FF-47E0-8891-8368C5DF865D_1_105_c.jpeg

Däck och hjul är svintunga, väger förmodligen en bit över 2kg för hjulsetet, har fått se hela hjulparet med däck, slang, skivor och kassett vägt till 4kg i butik tidigare.
Har ett tidigare par Mason X Hunt Gravel hjul som jag ska se om de går att konvertera från QR till TA, de väger in på 1580gr paret, eller runt 3 kg enligt KPI ovan, dock med 35mm Gravel King SK på, och nu sitter det Schwalbe G-One allround på Treken. På tal om däck, sämre däck får man nog leta efter, rullar helt okej på vägen, men klart sämre än ett vanligt landsvägsdäck, är hemma på lätt grus, men där kan man lika gärna köra Conti GP5000, och i skogen på singletrack blev det som ett slick. Enligt Trek ska denna hoj ta upp till 45mm däck (fast kanske bara 40mm i storlek 52).
Funderar på att antingen fortsätta med Gravel King SKs i storlek 43, 45 eller kanske tom 50, vilket jag hört att folk fått på ändå :D. (Eller kanske kolla in några René Herse, de verkar vara lätta och få gott omdöme). Bubblaren i rummet här är att pröva lite XC MTB däck eftersom 29" MTB däck har samma innerdiameter som 28" vägdäck(?) (700c) eller har jag fått något om bakfoten här? Bifogar bild från annat forum där någon galning prövat just denna kombo, så kanske får prova ett par Rekon, Ikon eller Race King, vilka av dem rullar bäst? (För det är ju ändå en multiunderlagscykel det ska vara)

Till syvende och sist ska vi också prata om gruppsetet. Är inte sams med hoodsen på Tiagra, så ser fram emot att ev. byta mot en GRX 600 eller 810 (för 48x31), bör tappa lite vikt här (?) men där handlar det framför allt om ergonomi och komma åt den bättre modulationen i dem bromsarna. Dock är detta nog definitivt en "efter vintern" uppgradering då jag hellre sliter ned tiaran under vinterpendling än en ny GRX-grupp. :)

Tankar och inputs? Några minor? Förslag? Kommer att försöka uppdatera löpande under vintern med vad jag hittar på för denna (:

Senast ändrad:

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Det är 27,5" MTB däck du ska prova men det tarvar även mindre hjul -650B om du ska kunna gå upp i däckdimension.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Har en likadan som jag gett GRX-komponenter och kör tubeless WTB Resoute 42mm plus extra hjulpar för smalare. Blir kul att se vad du trollar ihop. Ska tilläggas att jag är supernöjd med hojen.

Lilk

Medlem
Okej då missuppfattade jag dig. Jag trodde du var intresserad av mer traditionella MTB-däck som 2,2 eller 2,25 bredd då du skrev om maxxis rekon och ikon.
Missade att de inte fanns i 2.0. Men ja. Tror jag föredrar 29x2.0 än 27.5x2.2. Vi får se. Andra har fått på 27.5x2.2, men då behövs nya hjul också ;) vi får se om det.

-Andy-

Aktiv medlem
10,9 kg är ändå rätt okej att börja med. Du kan lätt banta ner vikten en del, men frågan är vad som är rimlig målvikt med tanke på vad cykeln ska användas till. Hur som helst kommer du få en rolig höst/vinter på den där cykeln :)

ponx

Aktiv medlem
Jag kör WTB riddler 45mm 700 på min ALR4 men då måste bakaxeln vara i bakre läget annars tar framväxeln i däcket.

Jag kör 42mm dubbat med skärmar på vintern.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Jag kör WTB riddler 45mm 700 på min ALR4 men då måste bakaxeln vara i bakre läget annars tar framväxeln i däcket.

Jag kör 42mm dubbat med skärmar på vintern.
En anledning till att jag bytte från Tiagra till GRX 400, där framväxeln har annan design och inte ligger nära bakdäcket.

Murdock

Aktiv medlem
Ett bra och billigt sätt att få ner vikten är att kolla in däck och slangar (om du inte kör slanglöst förstås). René Herse Extralight är lätta, och sedan har vi Schwalbes extra-extra-light butyltuber. Sedan har vi naturligtvis latextuber och Tubolitos. Kom ihåg att sealant väger mer än lätta tuber.

Mange.

Aktiv medlem
IMG_20200828_192158.jpg

Här innan Uppsalas 600km, rullade på gravelking 32mm
Med dubbla klingor, dynamohjul och pinnar plus packning blir den rätt tung. brukar bara ha singelklinga annars. ramväskan har jag istället för ryggsäck på pendling, då väger den 9ish
Fantastiskt mångsidig cykel.

Lilk

Medlem
En anledning till att jag bytte från Tiagra till GRX 400, där framväxeln har annan design och inte ligger nära bakdäcket.
En anledning att gå med GRX! Funderar på om det inte är smartare att gå med en helt vanlig ultegra- grupp då det lär vara lättare att hitta på rea (samt lättare??) än grx 810. Kanske efterkomplettera med GRX derailleurs på en ultegra-grupp. Eller behålla bromsar, och mixmatcha en ultegra ev, växelhandtag med GRX derailleurs. Vad säger folk?

Lilk

Medlem
Ett bra och billigt sätt att få ner vikten är att kolla in däck och slangar (om du inte kör slanglöst förstås). René Herse Extralight är lätta, och sedan har vi Schwalbes extra-extra-light butyltuber. Sedan har vi naturligtvis latextuber och Tubolitos. Kom ihåg att sealant väger mer än lätta tuber.
Slanglöst blir det! Tack för tipset, ska spana in dem!

Bobbysynth

Aktiv medlem
En anledning att gå med GRX! Funderar på om det inte är smartare att gå med en helt vanlig ultegra- grupp då det lär vara lättare att hitta på rea (samt lättare??) än grx 810. Kanske efterkomplettera med GRX derailleurs på en ultegra-grupp. Eller behålla bromsar, och mixmatcha en ultegra ev, växelhandtag med GRX derailleurs. Vad säger folk?
Så länge du slipper Tiagras framväxelndesign och har bakväxel med clutch kvittar det egentligen. Ultegra RX kanske? Jag har dock 10-delat fortfarande av kostnadsskäl. Blev därför GRX 400.

Lilk

Medlem
Visa bilaga 442979
Här innan Uppsalas 600km, rullade på gravelking 32mm
Med dubbla klingor, dynamohjul och pinnar plus packning blir den rätt tung. brukar bara ha singelklinga annars. ramväskan har jag istället för ryggsäck på pendling, då väger den 9ish
Fantastiskt mångsidig cykel.
Riktigt fin hoj! Vet att ditt ramset väger 600gr mindre så att också komma med på samma vikt kan bli knepigt... Fortsättning följer...

DHL hjultomten från CRC hade även med sig ytterligare en tingelse, nämligen ett styre, men med över 30gr högre än annonsera vikt kanske det blir retur, eller happysälj om jag går med något annat... Vi får se..

Bilagor

Lilk

Medlem
En tur ut till Ljusterö över helgen. Lite tyngre som den står på bild ;), men ack så fint att komma ut. Riktigt kul att väghållningen känns fortfarande som en race bike även tungt packad. Dock suger däcken såfort det är lite större hinder än fint grus (läs: så fort gruskornen är större än en gammal femtioöring), samt både bakdel och axlar känner mycket av vägen. Mycket men än på ex en grail vilket är vad jag har att jämföra med.. Hopps bättre däck råder bot på det. Sadelstolpen flexar tyvärr inte lika mycket som man hade kunnat önska (men kanske, kanske tar bort en del högfrekventa vibrationer. Skulle behöva göra lite back to back testing för att bli varse med det).

Hoppas i övrigt att det kommer lite fler roliga delar i veckan!

Bilagor

Lilk

Medlem
Kom ett kul paket idag från CRC. Tror jag kommer kunna lätta 200gr på styre och stam. Uppdatering kommer!

Väntar med störst längtan på paketet från hunt med axel-adaptrar så jag kan byta ut bontrager-hjulen. Vet inte riktigt vad de hjulen ska ligga på men hoppas att kunna droppa if 500gr går med hjul, slangar osv.

Lilk

Medlem
Har ett par Mason X Hunt 4 season från min gamla cx pendlare som ska bli konverterade från QR till TA..

Lilk

Medlem
142-109=33 sparade gram

Totalt 361+ 33 = 394gr.
Ffa flex ar den lite och efter en kvartersprovkörning känns den betydligt komfortablare.

Tyvärr har jag märkt att min bagagevåg inte är så precis. Trots knappa 400gr lättade säger den fortfarande 10.9 kg. 🤷‍♂️

Bilagor

Senast ändrad:

Lilk

Medlem
325-174 = 151 sparade gram med nytt styre.
6EDAFD8F-526C-4069-9373-210DB7C6AF02.jpegE6854F50-E0E5-4B1E-B2BF-728076DD30C1.jpeg

Total 394 + 151 = 545gr.
Har ingen tillräckligt precis våg för hela schabraket, men Garmin-kroppsvågen tycker den väger in på 10.4 med skärmat.

Passade på att plocka av och väga skärmarna också, vilka vägde mer än jag hade gissat på:

7B7CEF1C-9A1D-4965-BFFA-B11FD30050CB.jpegE82B4BF2-8FB4-44D8-AB0A-C4447051EF4E.jpeg
278+284 gr bak resp fram = 562 (Fast ska vi räkna dem riktigt än, jag vet inte?)

Väntar nu allra mest på axel-adapters från Hunt. De har fastnat i Danmark, tack PostMord. Där har de befunnit sig en vecka. (5 dar). Undra om jag någonsin får se dem :’(. Snabbvägning ger en skillnad på drygt 400gr i bak och ca 100 i framhjulen inkl kassett, bromsskiva och däck med tub/tätning. Dock tänkte jag nog flytta med 11-34 kassetten från Bonttragerhjulen och på Hunt sitter det en 11-25, vilket bör vara anledningen till en stor del av viktskillnaden beskriven. Dock har jag vägt Hunthjulen inkl QR skewers (och vägde Bontrager utan TAs) så eftersom de försvinner kanske viktskillnaden mellan 11-25 och 11-34 äts upp, jag vet inte.

Tankarna går vidare, tydligen så har Tiagra 4700 samma pull ratio som 11-delade system. Lurar lite på en “billig” 11-speed uppgradering genom att byta shifters (Ultegra eller GRX 600/810), kassett och kedja, men då behålla derailleurs. På det sättet behöver jag inte lägga ut alla pengar på en gång, och kan fundera lite om jag vill ha GRX front derailleur och vevparti för kedjelinjens skull, eller om det är bättre på att satsa på en vanlig grupp och då kanske häda lite, köra ett SRAM Red vevparti, som är betydligt lättare än ett Ultegradito?

Lilk

Medlem
Sådär ja! Nu kom det ett par axeladaptrar och hjulen är konverterade! Vilken skillnad!
1561-1381 = 180 sparade gram för komplett framhjul
2169 -1698 =471 sparade gr för bakhjul komplett, totalt 651gr

Totalt löpande 545+651gr = 1196gr
Dock aningen missvisande just nu. Sitter en 11-25 kassett på hunt hjulet vilket väger mindre än 11-34 som är tanken att ha. Ska ha andra däck (men som ska vara ungefär samma vikt). sitter även en 140mm skiva på bakhjulet, så det blir till att ta bort adaptern för bromsen i bak, eller att köpa nya skivor (med center lock) och då kunna vaska CL-6BOLT adapter på hjulen. Har en gammal rishoj som skulle behöva sina 6 bolt skivor tillbaka också ;)

Bilagor

Lilk

Medlem
Gött. Har en GRX-framväxel till salu om du vill ha mer clearance.
Åh, det skulle nog kunna vara Nice ❤
Kommer ju behöva nytt vevparti till den, så det får nog bli om kedjelinjen behöver komma ut lite. Klarar kedjelinjen tänkta däck tror jag att jag håller mig till standard 11-delat och har lite alternativ på både vevpartier och smalare Q-faktor.

kroem

Aktiv medlem
Du har skalat på de flesta "enkla" ställen, nu kommer det jobbiga ;)

Spontana WW-parts:
SRAM Red GXP vevar brukar vara rätt billiga. 1500:-? 590g (du kan nog inte ha bb30 versionen i bb90-ramen?)
Generic 650B kolfiberhjul från Kina, Novatec-nav. 6-7000:-, 1150-1200g
Sroad 10-36 kassett, 800:-, 280g
att gå 1x och köra typ 3T 9-32 (240g) skulle skala ganska många grammen också...

robsa

Aktiv medlem
Kanske kan bidra med lite inspo till bikepacking å checkpoint med denna varianten på setup jag körde i somras på en 3 dagars =)

Angående däckbredder och vad man kan klämma in i ramen kan jag meddela att Bontrager gr1 40mm mäter 43,5mm på mina aeolus pro 3v med 25mm innerbredd.
09FF9BE3-A8AE-43A5-991D-3659C48B0EEE.JPG

Lilk

Medlem
Du har skalat på de flesta "enkla" ställen, nu kommer det jobbiga ;)

Spontana WW-parts:
SRAM Red GXP vevar brukar vara rätt billiga. 1500:-? 590g (du kan nog inte ha bb30 versionen i bb90-ramen?)
Generic 650B kolfiberhjul från Kina, Novatec-nav. 6-7000:-, 1150-1200g
Sroad 10-36 kassett, 800:-, 280g
att gå 1x och köra typ 3T 9-32 (240g) skulle skala ganska många grammen också...
Åh, tack för inspo! Har helt klart övervägt en GXP vev! Har dock dålig koll på BB standards och vad som är kompatibelt här.
Gillar att ha en tätstegad kassett för väg när man åker längre eller höstrundor med laget. Så 2x är fixed, en stor anledning till att jag valde denna ram. Ska dock kolla på dina kassettförslag!

Lilk

Medlem
Ut med det gamla och in med det nya! Sa ju att det skulle snudda på Monstercross, eftersom Fred är namnet på undertecknad var jag bara tvungen att skaffa dessa däck med namnet på däcksidan. Dessutom ett ganska brett (för grave) däck och för mtb ganska snabbt däck, bör bli optimalt! Trots 23gr högre vikt per däck =46gr verkar jag ha skalat av ca 23gr totalt med mer snål på tätningsvätskan! Dessa är 29x2.0" mtb däck som jag är osäker på om de ska vara avsedda för tubeless och visst ska jag erkänna att jag lade stora problem att både få dem att seata samt att de gråtit lite genom däcksidorna. Vi får se hur bra det blir. Tyvärr mäter de bara ca 45-46mm brett på mina fälgar, hade hoppats kring 50.

Bilagor

Lilk

Medlem
Ett paket nya spacers, sänkte vikt från 30 till 17 gram med ny stack. 13 gr savings. Inte koll riktigt på running total, för det har skett lite fler förändringar än ovan nämnda.
På spacers blev ingraverat Skywalker, ska jonnen måhända bli kallad Leia?
bifogar teasbild från testrundan..
B514F823-1B78-4CD1-861E-DFD650EFD819.jpeg

Lilk

Medlem
Fick hem några nya snygga skivor (XTR) som sparade lite vikt få jag kunde skippa 6 bolt adapters. Ice tech skivorna kommer nog bromsa lite bättre också, samt skönt att gå upp till 160 från 140 i bak på en sådan här hoj.
26BCA26E-7EB7-499F-840B-C49DE791F6E1.jpegD4A8DC46-E854-46E9-A595-6949A5716151.jpeg74EE2E84-662D-42CB-87E7-F5B6D873AFC8.jpeg
127+162 -2x114= 61 sparade gram.
Bytte kassetter så här torskade jag tyvärr 137 gr:
5DD01CF0-1684-4036-9489-457AFD2B89CD.jpegED86C157-9065-40AB-8A8A-B7D938506F81.jpeg
258-395 = -137.
Trist med ett steg framåt och två bakåt, men jag vill ha 2x och denna utväxling. Får se vad jag kan hitta. Kanske en gammal 10 delad xt Kassett? Verkar väga under 300 för 11-32 och strax över för 11-34. Ultegra 11-34 är jättetungt på ca 350.

Andbo0123

Medlem
Här får du lite checkpointinspo från sommaren bikepackingtur. Inte någon lättviktare men den går fint att bikepacka med! IMG_20200807_131526.jpg

Lilk

Medlem
Sjukt nice @Andbo0123 ! Vad har du för front rack? Och hur har det fungerat med flaskstället under downtube? Överväger om det är ett bra ställe för att medföra bensin till köket, men det kanske tar för mycket stryk där, när man tar sig över bröte, jag vet inte.

Andbo0123

Medlem
Sjukt nice @Andbo0123 ! Vad har du för front rack? Och hur har det fungerat med flaskstället under downtube? Överväger om det är ett bra ställe för att medföra bensin till köket, men det kanske tar för mycket stryk där, när man tar sig över bröte, jag vet inte.
Frontracket är från Rubus, Tara lowrider. Lätt och väldigt stabilt. Funkade grymt bra med ortliebväskor.

Ja, det skulle ev kunna fungera. Lite trångt att få dit flaskstället då det går lite kabel där under. Och försök hitta en smal flaskhållare så den inte går emot lilla klingan.

// Anders

Lilk

Medlem
Sådärja ! Lite bilder från första och andra turen. Är helt sjukt nöjd. (Mycket sitter nog i däcken dock, så hoppas att de håller tätt trots icke specade till slanglöstkompatibelt).
75CF2EFE-A4F3-47D9-BC79-B8F5A9EDD94E.jpeg

skrev såhärsom kort sammanfattning efter första provkörningen :

”It's a goldilocks. Accelerates and rolls 90% as a road bike. Probably does 80% of an XC mtb as well. Crazy.”
0BF72657-BDFA-4378-9465-CDB7405CC017.jpeg

och jag är nog redo att double down på det. Prövade en klättring i skogen idag som varit knepig med tidigare cx pga utväxling och linjevalet med smala däck, samt knepigt med HT AM cykel för att det är så brant att framhjulet vandrar och framhjulsres. Denna hoj flög uppför som ett skållat troll i jämförelse med båda, samtidigt som rullmotstånd på landsväg känns försumbart mot landsvägsdäck, kanske inte hänger med Pelotonen med denna men väl någon hofvetgrupp ;)
CE22D885-10B3-4064-8E15-45373A88215E.jpegB60E0055-DAAE-48BB-B318-589B2C053A58.jpeg

Bobbysynth

Aktiv medlem
Hur funkar däcksbredden (2 tum?) med ramen förresten? Gissar att dropsen är maxade bakåt?

Lilk

Medlem
Hur funkar däcksbredden (2 tum?) med ramen förresten? Gissar att dropsen är maxade bakåt?
De är nog inga 2 tum riktigt, tror Schwalbes däck mäter under dimension. Så jag mätte dem till 45-46 på bredaste stället (17c fälg). Så droppen står som jag fick henne, ca halvvägs eller aningen mer bakåt. Är dock just nu rätt right på ena kedjestaget, men tror jag skulle få mer space längst bak ja. Kan skicka lite bilder imorgon. :)

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Fick hem några nya snygga skivor (XTR) som sparade lite vikt få jag kunde skippa 6 bolt adapters. Ice tech skivorna kommer nog bromsa lite bättre också, samt skönt att gå upp till 160 från 140 i bak på en sådan här hoj.
Visa bilaga 448719Visa bilaga 448720Visa bilaga 448721
127+162 -2x114= 61 sparade gram.
Bytte kassetter så här torskade jag tyvärr 137 gr:
Visa bilaga 448722Visa bilaga 448723
258-395 = -137.
Trist med ett steg framåt och två bakåt, men jag vill ha 2x och denna utväxling. Får se vad jag kan hitta. Kanske en gammal 10 delad xt Kassett? Verkar väga under 300 för 11-32 och strax över för 11-34. Ultegra 11-34 är jättetungt på ca 350.
Om du kan nöja dig med 11-32 så är väl sram red22 xg-1190 en av dom lättaste med vikt på 196g.

Lilk

Medlem
Om du kan nöja dig med 11-32 så är väl sram red22 xg-1190 en av dom lättaste med vikt på 196g.
Det är ett riktigt bra förslag, men är dels 11-delat så får vänta till sådan uppgradering, och dels ganska hög kostnad (2500) per gram sparat i relation till en 11-32 ultegrakassett för 700kr på 278gr speciellt i relation till cykelns budget. Har hittills plöjt ned ca 15 på denna inkl cykelinköp + de delar jag inte redan hade. Planen är 11 delad grx för omkring 20’.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer