Limma crosstuber

JPKC

Aktiv medlem
Limma crosstuber
Lyckades kavla av crosstuben från fälgen i helgen i en kurva som inte bjöd på fruktansvärd fart eller g-krafter. Irriterande och naivt överraskande. Eftersom jag på bästa youtube-manér hade följt Zipps instruktionsvideo där man limmar fälgen i tre omgångar (+ 1 gång på däcket) med 24 timmars vila mellan varje vända. När väl allt satt på fick det vila i två dagar innan det användes. Det här var för tre veckor sedan så jag har hunnit använda finhjulen vid en tävling innan utan problem.

Ett möjligt problem är att carbonfälgen är avsedd för LVG och att skålningen inte är avsedd för crosstuber vilket skulle led till en eventuell dålig anläggning mellan fälg och däck.

Ett tips som jag har hört flera gånger är att limma fast ett fälgband i tyg (10 mm) för att jämna ut det hela. Hur ska då limningen gå till? Antal lager lim under och över fälgbandet?

När jag väl börjar om limningen, ska jag göra något åt de limrester som finns kvar på fälgen? Limma något mer på däcket?

Fyll gärna ut om jag har missat att tänka på något.

Grazie!

Limma crosstuber
Vilket lim?

Använd contis gula tub, obs. inte den svarta avsedd för kolfälgar!

Sitter som berget glöm inte att lämna en dm så du får av däcket vid behov

1 omgång på däcket och en på fälgen brukar räcka låt torka över natten
sen bara att köra

//Per

Limma crosstuber
Ok - jag använde Contis för carbon. Man tycker ju att ändamålsenliga produkter borde funka.

Per, jag tolkar det som att fälgbandet är överflödigt?

Limma crosstuber
Är det 1 tub (klet) per tub(däck) som gäller?

Lyckades punka mitt nyinförskaffade tubdäck till landsvägscykeln vid ventilfoten (körde förvisso försiktigt men utan klet & med högt tryck), går det öht att laga?

Limma crosstuber
jag har aldrig hört att man behöver fälgband på tubfälgar,
gul tub och svart tub är som natt och dag
skulle aldrig våga köra i en kurva med svart tub

//Per

Limma crosstuber
1 tub brukar räcka till 4 st hjul
kör du en tub per däck får du spränga bort däcket
samt att det blir klet överallt
en dutt mellan varje ekerhål sen dra ut det jämt
på med däcket, när man byter däck låte limresterna vara kvar
på fälgen tar en evighet att få bort och gör ingen skillnad
snarare bättre att dom sitter kvar

//per

Limma crosstuber
schäfer skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har aldrig hört att man behöver fälgband
> på tubfälgar,
> gul tub och svart tub är som natt och dag
> skulle aldrig våga köra i en kurva med svart
> tub
>
> //Per

Känner att jag måste hyfsa debatten lite.
Jag har bara kört Contis svarta lim (Zipp 404 och Conti GP 4000) och aldrig haft problem. Definivt inte på nivån "aldrig våga köra i en kurva" ;-)

Limma crosstuber
schäfer skrev:
> jag har aldrig hört att man behöver fälgband
> på tubfälgar,
> gul tub och svart tub är som natt och dag
> skulle aldrig våga köra i en kurva med svart
> tub

Varför då?? Jag har (i brist på det gula) limmat både mina kolfiberfälgar och alufälgar (reflex inkl tygband) med det svarta och det sitter som satan. Åtminstone ner till 1,5 bars tryck och många svängar.

Då har jag dock fyra lager på fälg och två lager på tub.

Hade ingen aning om att det svarta skulle vara dåligt faktiskt...

Limma crosstuber
heklamama skrev:
> Crosstuber måste limmas ordentligt.
> Limmningen är mycket mer kritisk än på
> landsvägstuber som ju delvis hålls kvar på
> fälgen av ett mycket högre ringtryck.
>
> Lim + belgisktejp(veloflex)+ lim tycker jag är en
> bra metod.
>
> Bra intstruktion:
> http://www.embrocationmagazine.com/online/how-to-g
> luing-cx-tubulars

+1 för Veloxtejp enl den länken. Sitter starkt som brännvin. Följaktligen lite kämpigare när man skall byta punkat däck, men kavlar inte av vid cykling.

Limma crosstuber
Om jag tolkar Ekstams tips korrekt ska man bara stryka ett lager lim direkt på fälgen som får torka tills det inte klibbar mer. Eftersom jag är en orolig själ låter det otillräckligt med att trycka till fälgbandet på torrt lim - då fäster det väl inte?

Är jag en klåpare? Javisst - men jag jobbar mot förbättring...

Limma crosstuber
Det svarta är helt värdelöst på gränsen till livsfarligt faktiskt(rent subjektivt inga vetenskapliga belägg där utan bara egen erfarenhet av avkavlat däck)!
det gula däremot funkar kanon, skulle inte chansa det är ju som bekant
halvkul att kavla av däcket i en kurva, dyrt blir det också

@daddy.d.lux bra om det funkar för dig vet ju inte hur
hårt du frestar på limningen, troligtvis inte gp lopp i höga farter
för då funkar det inte.

//Per

Limma crosstuber
Tufo-tejpen funkar bra så länge det är torrt märkte jag i helgen. Körde nervöst sista varven i lördags i Kumla med ett dåligt sittande bakdäck.

Limma crosstuber
Har kört med contis gula, contis svarta, Vittoria Mastif, veloxtejpen. Allt har funkat klanderfritt utan diverse bomullsband och regndanser. Den största skillnaden är väl hår svårt det är att få av däcket vid byte/punka. Veloxtejpen var överlägset svårast att bekämpa, vilket resulterade i att bumullsytan på däcket blev kvar på fälgen.

Allt handlar om att få det att bottna i fälgen, testa lite fantasi, eller en spännrem

Limma crosstuber
Vad var det som fallerade?
Lim-fälg eller lim-tub?

Jag misstänker att förarbetet spelar en viss roll, rena och aningen uppruggade ytor bör fästa betydligt bättre.

Att bara ha ett lager lim ger i vart fall på lvg-hjul högre rullmotstånd enligt något test jag läst.

Limma crosstuber
Kristoffer skrev:
> Att bara ha ett lager lim ger i vart fall på
> lvg-hjul högre rullmotstånd enligt något test
> jag läst.

Att bara ha ett lager lim på CX är fel oavsett rullmotstånd. Fäste är prio ett när man limmar cxtuber.

Steg 1: Se till att köpa bra fälgar, runda, släta sådana. Fin jämförelse med Mavic Reflex som är djupa, har en skår och ganska taskig form jämfört med Ambrosio Crono F20 som är sjukt fina att limma.

Limma crosstuber
Min första upplevelse med contis svarta var att tuben lossnade lite när jag låste bakhjulet vid en klungkrasch och det blev en bula på tuben. Sedan kunde jag princip dra loss den med tum- och pekfinger. Satt inte fast alls och framtuben kändes som den svajade i kurvorna.

Andra gången (samma klisterburk) hade jag betydligt mer klister, fick slita som ett djur för att få av den och den satt som berget.

Antar att jag limmade dåligt första gången, men jag körde också en 5-6 timmar i regn den gången. Kanske det svarta inte gillar väta (men jag tror mest att jag hade snålat med limmet).

Limma crosstuber
JKolmo sa:
Nej, ingen Tufotejp. Det duger inte ens till lvg. Velox Jantex + lim skall det vara. Belgian style.

Finns det något alternativ till Velox Jantex för lite bredare fälgar (24 mm)?
Mina nya har dessutom en skåra i mitten, så där lär inte Jantex-tejpen göra mycket nytta.

Limma crosstuber
Den här metoden/guiden är klockren. Sitter som berget.

Man limmar: fälgen - däcket - fälgen+på med tejp - däcket - lim på tejpen - montage!

Limma crosstuber
Tufos mtb-tejp har funkat utmärkt för mig på just mtb (dvs med lera, vatten och skit) under flera år med olika hjul. Lvg-tejpen har funkat utmärkt på landsväg. Har använt just som de rekommenderar utan att försöka kombinera med lim.

Limma crosstuber
Tillbaka
Topp