Limma eller tejpa tubdäck?

bjorn293

Ny medlem
Jag lyckades med att köpa tubhjul (det var inte med mening, så nu får jag stå mitt kast).
Jag har hittat tejp på wiggle, är det någon som har provat?
Tufo tätningsmedel, funkar det?

Limma istället för att tejpa. Sök här på "limma" så hittar du en massa info.

Och låt inte så negativ. Tubhjul är gött. Kör själv tub hela sommarhalvåret.

Miss Lycka sa:
Vid punka med tejpade tubdäck så blir det lätt otejpat efteråt.
Blir det "lagom" limmat så är det bra, men en tejpning blir alltid bra och likadan.Tycker det går rätt bra att slita av ett tejpat däck.
En limning som är "lätt" att få av vågar inte jag lita på när jag kör, och en limning med lite säkerhetsmarginal som man kan lita på kan vara svårare att få av än ett tejpat däck.
Slutsats för mig: tävlingshjul tejpas. Pendlingsdäck limmas.

Jag limmar mina, en trevlig sysla som är mindre omständig än man tror. Ta tid på dig och pensla på tunna fina lager, låt torka ordentligt mellan strykningarna. Och montera när limmet har slutat kladda så är det lätt att få rakt och jämnt

Hej. Tack för inläggen. Jag läste lite gamla inlägg om exakt samma fråga. Och det är verkligen en delad fråga. Jag vet inte varför jag är så fundersam till tubdäck... Kanske ovana och det låter bökigare. Men jag kommer nog att prova tejpen. Och ha med mig tätningsgucka... Sen får jag utvärdera det. I värsta fall så får frugan köra 15 mil och hämta mig ??

Tubdäckens krånglighet är kraftigt överdriven. Lim är inte speciellt besvärligt och byta däck mha tejp är enklare än att byta kanttrådsdäck.
Med tätningsgucka är det dessutom säkert och tryggt - tubdäck: för trygghetsnarkomaner :-)

Lejon sa:
Tubdäckens krånglighet är kraftigt överdriven. Lim är inte speciellt besvärligt och byta däck mha tejp är enklare än att byta kanttrådsdäck.
Med tätningsgucka är det dessutom säkert och tryggt - tubdäck: för trygghetsnarkomaner :-)

Nackdelen är att om punkan kommer tidigt så är den ganska dyr.

Miss Lycka sa:
Så du har med en tejp förutom gucka och extratub?
Nej, men även om jag hade haft det så vore det enklare än att ha med en extracykel som du enligt tidigare utsaga har.
Jag nöjer mig med en flaska gucka à knappt ett hekto plus en pump.

Konkret sa:
Lejon sa:

Nackdelen är att om punkan kommer tidigt så är den ganska dyr.
Må så vara, eller så kör man vidare länge med det tätade däcket - det har oftast funkat bra för mig.

Jag har stått och sett gucka spruta ut ur en punkad tub. Ser rätt skoj ut.
Det tog bara en halvtimme innan det var ordnat hemresa för den cyklisten.

Miss Lycka sa:
Jag har sett styren gå av och kanttrådsdäck skäras upp, hjullager som skurit, gaffel som gått av mm. Ser rätt jobbigt ut det också. Ändå kör jag inte med ett extra styre, hjullager eller komplett verkstad utan jag gör en sannolikhetskalkyl och tar med det som känns rimligt i reservdelsväg. De senaste 4 åren med över 2500 mil på tubdäck har jag blivit stående en gång pga däckshaveri, därför är jag än så länge nöjd med min strategi och tycker fördelarna överväger nackdelarna.
Men vi är ju i grunden ense om att tubdäck är funktionellt, så till TS verkar det som vi båda menar att det inte är så mycket att fundera över, ta med gucka samt ett extra däck om du vill.

Lejon sa:
Miss Lycka sa:
Jag har sett styren gå av och kanttrådsdäck skäras upp, hjullager som skurit, gaffel som gått av mm. Ser rätt jobbigt ut det också. Ändå kör jag inte med ett extra styre, hjullager eller komplett verkstad utan jag gör en sannolikhetskalkyl och tar med det som känns rimligt i reservdelsväg. De senaste 4 åren med över 2500 mil på tubdäck har jag blivit stående en gång pga däckshaveri, därför är jag än så länge nöjd med min strategi och tycker fördelarna överväger nackdelarna.
Men vi är ju i grunden ense om att tubdäck är funktionellt, så till TS verkar det som vi båda menar att det inte är så mycket att fundera över, ta med gucka samt ett extra däck om du vill.

+1 !
"Banne mig....vill du ha ett fikon ? "

Limmar mina tub, aldrig provat tejp (än) har kört över 300 mil på tub som lagats med spray kladd, har med en xtra förlimmad tub på långturer, spray på kortturer.

Om man inte lägger ner för mkt i kurvorna så kan man ju i princip köra med olimmade tuber. Kan va bra att veta när man t ex bytt däck efter punka på en träningstur. Man ska dock ha någorlunda bra me luft i dem.

Jag bytte tub förra året på Mallis och mekanikern som hjälpte mig använde tejp. Måste säga att det såg sjukt smidigt ut. Jag har inte hunnit slita ut den tuben ännu men jag ligger ofta vaken på nätterna och funderar på om tejpen måste tas bort helt innan man tejpar igen när det blir dags att byta tub. Någon som vet? Hur tar man bäst bort den gamla tejpen om det är vad man ska göra?

Intressant. Det är just problemet med att tejpen biter sig fast nåt fruktansvärt i fälgen som varit mitt argument emot att använda tejp. Här verkar ju någon ha tagit fasta på just detta. Om det funkar verkar det kanon.

Lingon sa:
Skall ju finnas nån ny tejp som släpper från fälgen när man tar bort däcket, är det denna?
http://www.effettomariposa.eu/en/products/carogna/
Sådan har jag kört med under senaste CX-säsongen. Kavlade av framdäcket under SM, men vet inte om det var tejpens fel. (Man borde kanske kontrollera vidhäftningen någon gång emellanåt...) Fick iallafall ny (bredare) tejp + Carogna Remover och Eau de Carogna från Effetto Mariposa. Tack! Ger det en chans till, men har nu strukit ett tunt lager lim på tuben för att mätta base tapen. Sjukt smidigt istället för att lägga fem lager lim + belgisk tejp + trollformler.

Har precis gått över till tub. Tyckte det var smidigt att limma och tycker det rullar bättre (trots billiga tuber). Har kört en extratub under sadeln och gaspatron och verktyg i bakfickan. Men tätningsgucka verkar ju smidigt som sjutton.

Hur är det nu för tiden:
Limmar ni hela däcket eller låter ni bli lite runt ventilen (där det ändå inte kasar i sidled fatalt) så man har någonstans att börja dra loss?

Jag limmar runt ventilen, men är försiktig att inte dra ner en massa lim i fälgen. Jag börjar alltid dra loss från motsatt sida från ventilen. Jag börjar med att få tuben att släppa genom att pressa från sida till sida. Känns inte optimalt att göra det vid ventilen.

Miss Lycka sa:
Det är rätt stor skillnad att limma inför ett Criterium eller inför ett CX-lopp.
CX kräver mycket bättre vidhäftning pga det låga trycket och snäva kurvor. På landsväg håller i princip det höga trycket däcket på plats ändå. Limmet kan dock vara rätt bra om man får punka i 70 km/h. :)

Typ samma här, en kvart per däck och då känns det nog ganska långsamt men jag gillar att ta det lite chill och hatar att få kladd på hjulen..

Stumpy sa:
Miss Lycka sa:
Det är rätt stor skillnad att limma inför ett Criterium eller inför ett CX-lopp.
CX kräver mycket bättre vidhäftning pga det låga trycket och snäva kurvor. På landsväg håller i princip det höga trycket däcket på plats ändå. Limmet kan dock vara rätt bra om man får punka i 70 km/h. :)

Ja, testa en framhjulspunka med kanttråd i 70 knyck.

Jag limmar alltid vid ventilen och lägger lite extra tryck där när jag monterar däcken.
Mittemot ventilen brukar jag lämna en lucka så att man lättare får av däcket där.
Brukar lägga fler lager men ganska tunna lager och gör man det i lite lugn takt och hyfsat noggrant samt metodiskt så är det inte svårt att få till det ganska bra.
Har aldrig provat tejp.

Tillbaka
Topp