[Linköping] Nybörjarvänliga stigar i Linköping?

Freddie L

Aktiv medlem
Jag ska försöka locka min brorsa in i MTB-träsket. Jag har visat runt honom här hemma på Ränneslätts-banan bla. Nu ska jag upp till honom i Linköping och vi ska ta en tur. Frågan är vilket område som ger trevligast nybörjarcykling i Lkpg?

Jag har tittat på Mera Leras sida. De har flera förslag. Valla och Vidingsjö tex. Jag tror vi skulle ha roligast på en ganska enkel, flowig stig utan för mycket rötter. Men absolut inte motionsspår, lite mer "långloppsstuk", kanske... Killen är rätt tuff och har skapligt flås, men jag vill ju helst inte avskräcka honom med en för teknisk och stötig tur.

Någon som kan tipsa?

/Fredrik

Senast redigerad av en moderator:
om du vill så an jag visa dig 1 mil spåret i ljungsbro som är fint :)
annars så har meralera några fina spår :)

Det är ont om nybörjarstigar i Linköping, tyvärr. Nästan alla är rätt så rotiga och steniga. I Vidingsjö finns en ännu ej uppmärkt "blåbärsslinga" som går på lite enklare stigar runt s&m-området. Annars kan ni hoja ut till Malmslätt, http://www.meraleramtb.com/?q=node/49. Där finns en pytteliten skogsdunge full med roliga stigar som liknar de ni har nere i Eksjö. Ingen uppmärkt bana, dock.

Vill ni ha en väl uppmärkt bana så finns egentligen bara Vidingsjö. Å den är inte speciellt svår, bara lite skumpig.

/Dag

Schysst med ett snabbt svar!

Vore smidigast att hålla sig i stan tror jag. Men jag tackar för erbjudandet, jag hör av mig när det blir aktuellt!

/Fredrik

Valla är nog det mest nybörjarvänliga inne i stan. Man behöver ju inte köra banan utan kan irra runt på olika spår i evigheter där om man vill. :D

Banan är inte jätteteknisk den heller, om den inte har gjorts om sen 2006. :P

Oj, ett till.

Malmslätt eller Vidingsjö då, kanske.

Senast var vi ute ett par timmar, så man kanske kan ta flera områden? Är det 3-4 km mellan Vidingsjö och Valla?

/Fredrik

Jag hinner inte med... ;-)

Valla + ev Vidingsjö, dårå? För man ska väl inte ut till den nya banan i Vreta Kloster?

Mer?

/Fredrik

Jag är ständigt ett steg efter Mårten... ;-)

Då kan man ta en kaffe på macken vid stora "I4-rondellen".

/Fredrik

Ok, kollade kartan... Man kan snirkla sig fram på mindre vägar väster om leden. Är det det som kallas "eklandskapet"?

/Fredrik

Min vanliga runda som jag brukar köra ett par gånger i veckan är att köra genom vallaskogen sen grusvägar ner till vidingsjö och sen köra igenom den banan. Ger en hyffsad längd på passet, vidingsjö är väldigt "oflowigt" men det är väldigt lätt att få upp pulsen högt eftersom det är så brötigt att man får använda hela kroppen, iaf om man kör HT som jag. Man kan som alternativ till lite grusvägar köra genom lite hagar men då kan fårskit i munnen bli ett problem!

Vidingsjöbanan e bättre än valla. vallas bana e inte lika snabb och den har mer rötter. iaf enligt min asikt.. Vidingsjö e den lätt bästa i linköping. den har ju ocksa gula och röda alternativ beroende pa hur modig man e :)

Ok, tack för tipsen! Verkar som åsikterna går isär lite om vilken som är brötigast, tror vi provar båda. Borde väl räcka några timmar.

Vidingsjöbanan har ju start/mål, något lämpligt ställe att börja i Valla?

Någon som provat Vreta Klosters 24 km slinga? Längden är nog lagom, om den inte är för teknisk.

/Fredrik

Vreta Klosters 24km slinga är egentligen inte så teknisk, däremot kan den bli lite knepig då banan är känslig för regn. Det kan bli sjukt lerig och blött ganska långa partier om vädret varit dåligt ett tag innan. Slingan som är 4,5km brukar klara sig bättre vid regn.

/Mattias

Lånar tråden lite. Är helt nyinflyttad till Linköping, och har bara varit ute och cyklat en gång. Körde lite i Vallaskogen då. Läste på MeraLera om att det var någon slags naturskyddsområde där och förstod det som att man kanske inte fick cykla överallt. Är det så, och var får man isf inte vara?

Det blev en tur idag istället. Irrade runt en del i Vidingsjö, massor av roliga stigar överallt. Hände dock då och då att man träffade på en ekorrstig som helt plötsligt tog slut. Vet inte om vi körde något på MTB-banan, vi var ganska vilsna så det får kollas upp till nästa gång.

Tog en tur i lördags. Först en stund i Valla. Trevliga stigar, kanske lite korta. Mycket folk ute i solen.

Sedan transfer i blåsten mot Vidingsjö genom eklandskapet. Körde på känn och kom riktigt snett, hittade en orienteringskarta som tur var. Brände förbi Vidingsjöbanan ute på asfalten, insåg det först nere vid korpplanen. Då var klockan så mycket att vi inte vände tillbaka.

Så det får bli Vidingsjö vid ett annat tillfälle. Och Vreta Kloster och Ljungsbro.

/Fredrik

Rapport från Engströms "kompis":

Det var riktigt trevligt i Vidingsjö måste jag säga. Ganska teknisk stig bitvis, men också en del riktigt snabba partier.

Vi såg en ekorre, ett rådjur och 300 pensionärer.

/Adam

jonzén skrev:
-------------------------------------------------------
> finns de nån pumptrack i linköping? eller måste
> jag investera i en spade?

Är nog spade som gäller skulle jag tippa.

Tillbaka
Topp