Lite ny på DH/AM cyklar och behöver köpråd / tips

Dagotia

Ny medlem
1278455433.jpg
1263688623.jpg
1216020523.jpg

Tänkte införskaffa mig följande cykel och

Det är en Down hill / all mountain cykel.

Ramen är en DH Yeti as-X
Framgaffeln är en Rock Shox Recon Tora (2013)
5-th Element dämpare bak.
Hydrauliska Shimano Deore bromsar (2013)
växlar Deore från (2013)
Ny Fun sadel.
26" Shimano MT15 fälg bak (ny).
26" Sub Zero fälg fram.

Skickar med diverse kullager, reparationssats och nya fjädrar till båda dämparna. (Ny Nukeproof 800x2,25 bak för den som väger 85-90 kg. Sitter en "lättare" på nu.)

Är det en okej cykel för 5500:- och är det något jag skall tänka på imorgon när jag ska ta mig en titt på den

Tacksam för alla tips / hjälp man kan få

Mvh

Senast ändrad:
Tänkt använda den till både pendling och skoj i skogen då man bor ett stenkast ifrån skatås i göteborg.

Så jag blir nog tvungen att köpa mig ett par däck för pendling med.

Tänk på att bakdämparen är gammal och troligtvis inte går att få delar till för service så du kan behöva köpa ny bakdämpare när det är dags för service.

Tack för tipset Peter, googlade runt lite och ja det verkade rätt kört
Synd att http://www.tftunedshox.com hade lagt ner servicen på just 5th.

La till de få bilder jag hade än så länge.

Hmm undra vad man skulle ersätta den med för dämpare den dagen det är dags, några förslag?
Sen vid val av dämpare så antar jag att jag får titta efter någon speciell som funkar på en Yeti as-X ram.

Tyckte jag såg någon som hade en manual här på forumet så tror jag får ta och skicka iväg ett meddelande.

Recon och Tora är två olika Rock Shox-gafflar, av bilden att döma sitter ingendera på den där hojen. På bilden är det en dubbelkronad downhillgaffel, ser ut som en Domain DC. Bara gaffeln väger uppåt 3,5 kg.

Skulle inte rekommendera den cykeln varken till pendling eller skoj i skogen om skojet inte går ut på att köra ner för långa utförslöpor för att sedan antingen bli skjutsad eller knuffa cykeln upp till toppen igen. Kort sagt, en DH är en DH och kommer inte vara kul till så mycket annat än utförsåkning.

Blev oxå lite fundersam över att det skulle vara en "Recon Tora". En annan sak är ju att killen som säljer hojen inte vet vad det sitter för prylar på den.

Är inte imponerad av specen och skulle valt en annan hoj som mer passar ditt ändamål. Satsa på en lekfull HT tycker jag.

Har själv haft en AS-X en gång i tiden och kan säga att det är en kapabel (utför) men ganska gungig historia, och även om ramen är ganska lätt så är det inte optimalt att försöka cykla stig på 180-200mm slaglängd. Dubbelkronad gaffel är inte särskilt lätt eller optimalt för Skatås. Du behöver nog bestämma om det är DH eller AM/stig du vill köra. För det senare bör du satsa på något lättare med mindre slag, så blir det roligare. Sen GÅR det alldeles utmärkt att köra fort i skogen med en sån där, men det kräver mycket benstyrka.

Verkar som jag har fastnat för att jag vill ha en heldämpad cykel, några märken/modeller ni kan rekommendera?

Senast ändrad:
Budget? För de pengarna krävs det att du gör en riktigt bra deal för att hitta någon rolig heldämpad cykel. En rolig hardtail däremot borde inte vara några större problem.

Enligt klistermärkena ser det ut att vara en rock shox domain precis som Arkis skriver en bit upp. Ingen rolig cykel för att cykla i skatås med. Alldeles för tung för att trampa runt med.

Ah missade att det va en rock shox Domain DC han menade trodde det va ett annat märke (amatör i gaffelskogen)

Så frågan återstår, en lättare fulldämpad hoj hmm hmm vart ska dom ligga i total vikt och vad cyklar ni på för skoj?

Dagotia skrev:
-------------------------------------------------------
> > Snackade med säljaren om gaffeln och han står
> på sig om att det är en rock shox gaffel och bad
> mig zooma in gaffeln och se till höger (det ser
> ut att vara ett märke där det står något som
> kan likna rock shox iaf de första bokstäverna)
>
> men kan inte hitta någon liknande rock shox
> gaffel när jag tittar på bilder på massa rock
> shox gafflar.

Rock Shox är namnen på gaffeln och Domain DC är modellen. Lika så är Recon och Tora med det är två olika modeller.

Hur som helst så bör du passa på detta köp.

Om du ska ha en heldämpad hoj för AM/Stig - leta efter något med 140-150 (ev -160)mm slaglängd fram och bak. Målvikt är väl under 14kg, men det kanske blir svårt med din budget, så du behöver inte vara jätterädd för 15 heller.

Jag tror det kommer vara billigare i slutändan för dig om du kan tänka dig att lägga 10 än 5, för att du får så mycket bättre grejer direkt att du slipper serva och uppgradera allt första året.

Westman förklara gärna innebörden med "140-150 (ev -160)mm slaglängd fram och bak"

Blir det skillnaden på hur mjukt man kör på hinder eller är det något annat?

Tillbaka
Topp