lite nybörjarfrågor om skivbromsar

Naikon

Medlem
Tjänare!

Är rätt ny på mtb men jag köpte iaf min första FS nu på vinterrean och har hunnit köra några goa rundor :) Dock har jag haft lite problem med bromsarna, efter typ första turen så slutade frambromsarna att ta något. Kom bara ett klickande ljud men utan särskilt mycket bromseffekt. Fick tips om att det kanske har kommit olja på beläggen, men jag har inte haft tid att köpa nya än (tråkigt då cykeln också är helt ny).
Nu har jag två andra problem! :D

- När jag var ute förra turen så helt plötsligt kände jag att hela bromsskivan fram hade lossnat. Såg att denna center"skruven" satt löst:

RlDPNfM.jpg

Fick skruva fast den med handkraft när jag var ute, så den höll temporärt. Men nu ser jag ju att den ska skruvas till 40nm, och det är ju omöjligt med bara fingrarna! Kan inte klura ut vad för slags hylsa jag ska använda, är det något slags specialverktyg?

- Bakbromsen har börjat ta lite "längre ner", man måste trycka in handtagen längre in innan den börjar greppa. Vart justerar jag detta så att den "tar tidigare" igen? :)

Ha de gött

Verktyget som behövs ser ut att vara samma som för gängade vevlager. Köper du ett sånt för Shimano-lager så bör det ju förhoppningsvis passa.

Ingreppet justeras uppe på reglaget med en skruv, om det är Shimanobromsar du har. På Deore (och enklare?) behöver du insexnyckel, medan SLX och finare har ett litet vred.

Kolla så det inte ser oljigt ut kring bromsoket och slanginfästningen. Att bromsverkan försvinner på mer eller mindre nya bromsar verkar konstigt. Det är inte så att du tagit i skivan med kletiga fingrar? Det behövs tyvärr inte särskilt mycket fett för att försämra bromsverkan. Eventuellt kan du ta loss klossarna och slipa ner ytan något. Observera dock att de då kommer ta skitdåligt innan de är inkörda igen, vilket tar ganska många hårda inbromsningar. Så kasta dig inte utför nån backe eller i trafiken det första du gör:-)

Hej! Tack för svaret!

Ja jag hittade den pyttelilla skruven som satt inuti handtaget, nu tar den högre upp!

Fan vad kasst att det ska behövas ett specialverktyg för att spänna den... ska man hålla på att försöka införskaffa sig ett sånt också :( Vad trött man blir. om dom inte har spänt den tillräckligt hårt från fabrik så kan dom ju iaf skicka med ett verktyg som passar. Får försöka dra så hårt man nu så att man iaf kan ut och cykla :)

Angående bromsbeläggen så kanske jag får göra så att jag tar av dom och slipar som du föreslog :)
Nej jag vart aldrig på med fingrar och kletade, utan det uppstod direkt efter första rundan.

Tillbaka
Topp