Lite rörigt här...

Lite rörigt här...
Men allvarligt, är inte motståndet mot att dela upp forumet bara baksåtsträvan av folk som har hängt här sen jesus gick i kortbyxor? Den sanna happy-andan är ett synesätt som är förlegat och ologiskt. Visst kanske man gillar det om man har detta forum som hemmaplan, men som nybörjare här så känns detta systemet ologiskt och vimsigt, skitsnack och vettig fakta blandas om vart annat. Varför då inte bara bita i det sura äpplet och ta sig i kragen och inse att utvecklingen går framåt och att det finns bättre alternativ än att bara hålla på det som har fungerat för de invigda i alla år.

Min röst går till att införskaffa ett phpbb2-forum med striktare moderering och uppdelning av forumet.

Jag tycker att föredömmet av forum i sverige är SOE.se, inget hippe bullcrap men ändå god stämmning.

Detta var mina 2-cents!

Senast redigerad av en moderator:
Lite rörigt här...
Eller så gör man en webb3.0 lösning där man nyttjar användarnas vilja att tagga, kategorisera och sortera för att skapa ett forum som är så uppdelat som varje individ vill ha det.

Och två ingångssidar, och "old school happy" och en web3.0 happy som blir dynamiskt uppdelat efter hur användarna taggar trådar, ger varandra karma efter hur man tycker att en individ postat etc.

Dynamiskt skuret på alla led.

Och för den som vill så kan man alltid använda gammeldags happy för att få ha kvar känslan av "jesus i kortbyxor" :)

(skrev web3.0 bara för att retas :))

Lite rörigt här...
Pata2 skrev:
-------------------------------------------------------
> En fördel med en uppdelning vore att jag skulle
> sluta hänga här och kanske börja få saker
> gjort istället.

Samma här. Min fru och Posten skulle bli glada.

Lite rörigt här...
bigmollo skrev:
> Pata2 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En fördel med en uppdelning vore att jag
> skulle
> > sluta hänga här och kanske börja få saker
> > gjort istället.
>
>
> Samma här. Min fru och Posten skulle bli glada.

Ah-haaa! Det är därför mina nya skor inte har kommit ännu ;)

Lite rörigt här...
mehh.. vad ska alla sårade hjältar *peka på mig* göra när man inte kan läsa massa "onödigt" på happy när man har ont o hoppar på kryckor eller dylikt.. tänk om allt skulle bli sådär vettigt, (hemska tanke) då skulle allt bli jättetråkigt juh..

Lite rörigt här...
Oskar skrev:
> leffo skrev:
> -----
> > Det händer för att en ny medlem tänker out
> of
> > the box. En metod som förespråkas på
> företag
> > vid produktförbättringar. En mycket bra metod
> > då långtidsanställda är van vid gamla
> mönster
> > och inte kan tänka ur de gamla vanliga
> banorna...
>
> Kan man verkligen påstå att en ny medlem tänker
> out of the box genom att föreslå att
> happy-forumet skall se ut som de flesta forum
> brukar se ut?

Nej men genom att de ser att en förändring behövs.

Lite rörigt här...
Mårten: Puh, ett tag trodde jag du skulle avslöja allt jag beställt, men det var nog säkrast att du bara nämde snabbhetspremien. Hur går det för din vibrerande kevlarneger? Har den kommit än?

Lite rörigt här...
Morfum for Pepsodent! Eller vad det heter. Som minst officiel ambassadör för häppy och Genuin cykelglädje! Den killen gör mig glad bara genom att visa vad man kan göra med en cykel de flesta här skulle klassa som skräp. Hoppas jag en dag får äran att bjuda han på en (minst) öl, eller vad han nu gillar.

Lite rörigt här...
Mårten skrev:
> leffo: Behövs verkligen en förändring?

Som du vet själv så tycker en del det och en del inte.
Personligen tycker jag att det kan delas upp lite, mest pga av att jag missar en massa trådar som jag inte hittar igen som jag besökt tidigare, ja det finns en sökfunktion men den har tappat sin roll när man får 20 sidor som träff och de första fem sidorna är från samma tråd... och om man vill söka information hela tiden kan man använda sig av google, ett forum är ju inte till för att sökas i i första hand?

En annan fördel som jag ser är att man kan surfa mer selektivt på forumet vilket man inte kan idag då man Måste läsa igenom hela första sidans rubriker för att välja ut de intressanta trådarna, plus att det då kan finnas en mängd trådar på sidan två eller tre som man missar helt för att de inte är poppis nog att vara kvar på första sidan.

Jag upplever mestadels problemet med att inte kunna välja ut en kategori i förväg då man inte har så mycket tid att besöka forumet, när man var student kunde man givetvis sitta i timmar o surfa igenom några sidor...

Min åsikt är att forumet skulle må bra av att se ut som det är nu fast med en separat sida för OT och en sida för Happy Rides/Ride Reports!

Forumet är ju grymt bra, men när det är så pass stort som det är så borde det finnas utrymme för både kvantitet och kvalitet i ett användarvänligt skal. God natt :)

Lite rörigt här...
Leffo: Jag tror du sammanfattade det hela bra. Är man ute efter att hitta information suger Happyupplägget. Vill man däremot delta i diskussioner äger det. Frågan är vilken roll ett forum ska spela. Är det en kunskapsdatabas a la bibliotek eller är det ett levande diskussionsforum? Öh, jag tror jag gav bort svaret där.

Jag har försvunnit från forumet nån vecka då och då och tycker det är ganska lugnt. Bara att snabbt kolla igenom dom första tre sidorna så får man veckans highlights. Alla trådar där intresserar mig inte men jag läser trådar ur alla möjliga kategorier från rent OT-blaj till djuplodande diskussioner om huruvida hjulet står eller hänger i ekrarna. Ja tom. den där anala tråden om mjölksyratrösklar läser jag nog då och då.

En uppdelning skulle göra mitt forumsurfande långsammare och tråkigare. Men det kanske beror på att jag tillhör den skara som inte störs av att ha 90% av forumets trådar "ny-flaggade". Man måste inte läsa allt, när man väl kommer till den insikten är det lugnt sen. :)

Om du nu ska söka info är det som sagt Google som gäller, det mesta hittar du på det sättet. Vill du diskutera ett problem, starta en tråd eller sök så specifikt du kan. Sökfraser som "skivbroms" och "växlar" ger tokmycket träffar medan "Muerto månad service" ger betydligt färre träffar där alla är ganska relevanta.

Intressanta frågeställningar är det nog ingen som klankar ner på om dom dyker upp ett par tre fyra gånger - det är liksom oundvikligt. Men frågor om hur man justerar styrlagret hänvisas nog ganska snabbt till läsvärt och/eller sökfunktionen.

Lite rörigt här...
Personligen uppskattar jag oftast rörigheten. Det jag saknar är en sökmotor med en tydlig resultatlista som väger upp det, då borde det gå att få det bästa av två världar.

Lite rörigt här...
Wasabi skrev:
> Det handlar om att vi som har hängt här längst
> vet bäst och bestämmer över er newbies helt
> enkelt.

Absolut!

Och dte är även så man vinner diskutionerna. Han med flest poster har helt enkelt ganska så mycket högre status än oss andra. Det är därför vi alla avguda TNT och vill ha honom i vår säng.

Lite rörigt här...
Oj!...ja det gör jag visst. Får alltid dåligt samvete när jag ser på dendär. Jaja, man har ju hängt här ett tag nu.

Men jag undrar faktiskt varför räknaren finns där. Den fyller ju egentligen ingen funktion tycker jag..:)

Lite rörigt här...
Jag röstar för en uppdelning av forumet. Det skulle göra det enklare för mig att hitta det jag letar efter. Visst aer det lite kul med allt kaos som finns paa Happy men det skulle inte skada att det aeven fanns en uppdelning av forumet. Paa http://www.utsidan.se tycker jag att man har löst det bra. Daer har delat upp forumet i en massa olika delar saa att om man vill laesa om laangfaerdscykling saa gaar man dit direkt och slipper alla [OT]-traadar och annat man inte har tid att laesa igenom. Paa Utsidan har man aeven naagot som kallas "Visa senaste" daer det aer upplagt som paa Happy dvs Kaos. "Visa senaste" aer perfekt naer man jobbar eller inte har naagot vettigt att göra och man har tid att kolla forumet varje 5:de minut.
Jag tror att forumet skulle bli baettre om man delade upp det och aeven behaaller kaoset med en del typ "Kaos" eller "Vısa senaste"

/Stellan

Lite rörigt här...
Fast jämfört med utsidan så har vi ju redan gjort en rätt tydlig uppdelning. Cykling. Allt det andra har vi valt bort!

Lite rörigt här...
Kanske låta trådstartare meta-tagga sina trådar och så kan man filtrera som man vill eller simma runt i ofiltrerat kaos, fritt val och oändliga möjligheter.

Lite rörigt här...
Tankar finns på liknande varianter, frågan är mest om tillräckligt många av läsarna är geeks för att det ska funka.

Lite rörigt här...
jomper skrev:
> Tankar finns på liknande varianter, frågan är
> mest om tillräckligt många av läsarna är geeks
> för att det ska funka.

Skiter Dolly i en lustig hatt?

Lite rörigt här...
Stellan skrev:
> Jag röstar för en uppdelning av forumet. Det
> skulle göra det enklare för mig att hitta det
> jag letar efter. Visst aer det lite kul med allt
> kaos som finns paa Happy men det skulle inte skada
> att det aeven fanns en uppdelning av forumet. Paa
> http://www.utsidan.se tycker jag att man har
> löst det bra. Daer har delat upp forumet i en
> massa olika delar saa att om man vill laesa om
> laangfaerdscykling saa gaar man dit direkt och
> slipper alla -traadar och annat man inte har tid
> att laesa igenom. Paa Utsidan har man aeven naagot
> som kallas "Visa senaste" daer det aer upplagt som
> paa Happy dvs Kaos. "Visa senaste" aer perfekt
> naer man jobbar eller inte har naagot vettigt att
> göra och man har tid att kolla forumet varje 5:de
> minut.
> Jag tror att forumet skulle bli baettre om man
> delade upp det och aeven behaaller kaoset med en
> del typ "Kaos" eller "Vısa senaste"
>
> /Stellan

jag roestar foer att de som inte kan skriva med aa ae oe faar soeka sig till ett annat forum. ;)

Lite rörigt här...
fredrikw skrev:
> jag röstar också på att dela upp forumet så
> att Stellan får det enklare att hitta det han
> letar efter.

Då föreslår jag den här uppdelningen i stället
* Saker som intresserar Stellan
* Saker som Stellan inte är intresserad av

Nåde den som postar i fel forum!!!

Fast egentligen håller jag med jomper. This is da relevant kategori.

Utsidan är ett sådant där tråkigt forum man bara går till när man vill ha fakta.

Lite rörigt här...
Här är ett äpple:
Life > Sports & recreation > Cykling > Happymtb

Här är ett päron:
Life > Sports & recreation > Utsidan > aktivitet 1, aktivitet 2, aktivitet 3, aktivitet 4, etc..

Capiche?

Senast redigerad av en moderator:
Lite rörigt här...
velman skrev:
> Stellan skrev:
> -----
> > Jag röstar för en uppdelning av forumet. Det
> > skulle göra det enklare för mig att hitta det
> > jag letar efter. Visst aer det lite kul med
> allt
> > kaos som finns paa Happy men det skulle inte
> skada
> > att det aeven fanns en uppdelning av forumet.
> Paa
> > http://www.utsidan.se tycker jag att man har
> > löst det bra. Daer har delat upp forumet i en
> > massa olika delar saa att om man vill laesa om
> > laangfaerdscykling saa gaar man dit direkt och
> > slipper alla -traadar och annat man inte har
> tid
> > att laesa igenom. Paa Utsidan har man aeven
> naagot
> > som kallas "Visa senaste" daer det aer upplagt
> som
> > paa Happy dvs Kaos. "Visa senaste" aer perfekt
> > naer man jobbar eller inte har naagot vettigt
> att
> > göra och man har tid att kolla forumet varje
> 5:de
> > minut.
> > Jag tror att forumet skulle bli baettre om man
> > delade upp det och aeven behaaller kaoset med
> en
> > del typ "Kaos" eller "Vısa senaste"
> >
> > /Stellan
>
> jag roestar foer att de som inte kan skriva med aa
> ae oe faar soeka sig till ett annat forum. ;)

Egentligen kan jag skriva Ö ö men inte de andra bokstaeverna utan för mycket problem. Jag har i alla fall aeven Ü Ç Ş Ğ paa tagentbordet...

Vill naagon inte laesa min inlaegg saa finns "(Dölj användarens inlägg)"

/Stellan

Lite rörigt här...
Rippa skrev:
> Här är ett äpple:
> Life > Sports & recreation > Cykling > Happymtb
>
> Här är ett päron:
> Life > Sports & recreation > Utsidan > aktivitet
> 1, aktivitet 2, aktivitet 3, aktivitet 4, etc..
>
> Capiche?

Jag tror att svaret är
Life > Criminal organizations > American > Expression

Lite rörigt här...
Ett generellt problem som dykt upp på senare tid är att en del av de "kända" profilerna på happy gärna kapar trådar efter några inlägg och tar över dem och gör dem till egna debattrådar. Förr var det en ursäkt om man kapade tråden och sedan gick tråden tillbaka till sitt ursprunga ämne. Skapa en ny tråd och fortsätt diskussionen där. Detta är ett sätt att minska rörigheten.

Tillbaka
Topp