Lite rymligare cykeltröjor, tips sökes

Pegorelli

Medlem
Cyklar mestadels landsväg, och är inte intresserad av MTB-tröjor, utan något mer klassiskt landsvägssnitt med tre fickor på ryggen etc.

Kör med någon Mavic-variant i dag och har tidigare testat Altura.
Har tittat runt lite, men tycker många tillverkare specar otydligt, och vill gärna få omdömen från riktiga användare. Comfort fit, semi form fit, club fit; det verkar finnas många namn där ute på ungefär samma sak

Tänkte vi kunde göra en lista över tröjor av lite rymligare snitt, det vill säga inte Rapha, Assos, Castelli och liknande tighta varianter, utan modeller som är ett eller två snäpp rymligare utan att för den skull bli "fladdriga"

CykelCity's egna tröjor (de billigare) och Sportful's Pista-tröjor är väl lite lösare i passformen? Dvs ingen race fit.

Vad är skillnaden mot att bara gå upp en storlek?

Raphas Classic är ju annars inga direkta korvskinn om man inte köper dem sådana.

Miss Lycka: Som vanligt helt missplacerad kommentar. Vad har storleken i sig med saken att göra? XXXXXL?

Rattnalle: Hört talas om olika snitt? Går du in i en butik och ska köpa en skjorta och inte råkar vara rätt smal tittar du inte på Slim fit i första hand och du tänker inte heller att, tja, vad spelar det för roll att det är slim fit, jag kan ju köpa en större storlek bara...

För att ändå göra mig lite tydligare: Jag är ute efter tröjor av rymligare snitt, inte tröjor för storvuxna. CW förstod direkt vad jag menade.

Pegorelli skrev:
-------------------------------------------------------
> Rattnalle: Hört talas om olika snitt? Går du in
> i en butik och ska köpa en skjorta och inte
> råkar vara rätt smal tittar du inte på Slim fit
> i första hand och du tänker inte heller att,
> tja, vad spelar det för roll att det är slim
> fit, jag kan ju köpa en större storlek bara...

Visst. Men få cykeltröjor är så figursydda. Det behöver de ju inte vara när tyget är så stretchigt.

Rapha Classic var annars ett seriöst tips. Jag som vill ha figursytt tycker inte den är det. Går man upp en storlek bör den bli rymlig på rätt ställen utan att det hänger massa slappt tyg över bröstet till exempel, något som inte vore otänkbart om man köper en figursydd i större storlek.

H&M var på rätt spår när de döpte sin tighta kollektion till Fit Sliq. Undrar varför de upphörde med det namnet?

Tillbaka
Topp