Lite tempo

• Trådstartare Trådstartare T35
  • Start datum Start datum

T35

Ny medlem
Lite tempo
Har lite funderingar angånde tempo cyklar å hjälm. Är sugen att testa på lite triathlon.
Har i dag en racer specialized tarmac comp , om ja skulle köpa en instegs tempocykel skulle ja bli snabbare då?
Som det ser ut så blir den ca 1.5 kilo tygre än min racer. Ett par tempo pinnar på min lr en tempo cykel vad är bäst?
Ligger idag å snittar på 32-35km/h på mina turer.
Å hjälm, är det värt att köpa? Gör det nån skillnad på mina hastigheter?

Lite tempo
Tempopinnar tar dig en bit. Hjälmen gör nog lite nytta den också. Raka benen hjälper lite.

Citerar Robbie Stout

No. 3: Get the Helmet

Some riders are hesitant to make the crossover from a standard road helmet to a time-trial helmet, mostly because they don't think the benefit is worth the silly look. Yes, you'll look like a spaceman. However, a decent aero helmet is one of the most valuable pieces of TT equipment—and one of the most economical—that you can buy.

"Road helmets are mostly for cooling, and they are great at it, but the aerodynamics are god-awful," Brownlie said. "They are the equivalent of a 32-spoke wheel." So get over the look, get the helmet and shave seconds off of your next time trial.

Lite tempo
Hittills har jag inte varit många tiondels km/h snabbare med tempohojen än med hybriden jag körde på tidigare.
Men jämförelsen är lite haltande eftersom jag istället orkat springa 5-10min snabbare på 10km efter 4mil i 35km/h. Dessutom mycket sämre förhållande med rejäl blåst på dom två tävlingar jag kan jämföra med rakt av.
Aerohjälm (inte tempostrut) är nytt för i år också.

Lite tempo
Om du sätter tempopinnar på racern så se till att de kan sättas så lågt som möjligt. Det brukar vara svårt att få till tillräckligt drop på en racer.

Lite tempo
Tack för svaren. En hjälm är ju en hyffsat billig investering, finns endel beg å.
Tempo pinnar kanske är ett bra sätt att börja å betydligt billigare än en cykel. Droppet å sitt ställningen kanske blir svår att få otimal, men är ju inte elit direkt.
Finns det bra å dåliga pinnar? Nåra tips på vilka man ska sattsa på?
Raka benen känns inte aktuellt just nu, trampar hellre lite hårdare;)

Lite tempo
T35 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaren. En hjälm är ju en hyffsat
> billig investering, finns endel beg å.
> Tempo pinnar kanske är ett bra sätt att börja
> å betydligt billigare än en cykel. Droppet å
> sitt ställningen kanske blir svår att få
> otimal, men är ju inte elit direkt.
> Finns det bra å dåliga pinnar? Nåra tips på
> vilka man ska sattsa på?
> Raka benen känns inte aktuellt just nu, trampar
> hellre lite hårdare;)

När jag körde triathlon hade jag några billiga random pinnar. Fungerade bra - det dög för oss som inte hade råd till en riktig tempo hoj.

Lite tempo
Du behöver vare sig tempocykel, -pinnar eller -hjälm för att "testa på lite triathlon".
Sprint & Olympisk distans klarar du alldeles utmärkt på en ren racer, speciellt som dessa banor ofta snirklar sig runt på gator i städer.
Men nu var det iofs inte det som var frågan utan om en tempocykel skulle göra dig snabbare el inte. Det måste du testa. Har en kompis som ska köra Ironman i Kalmar nu och han har just sålt sin custom-byggda tempohoj och kommer att köra på sin racer istället eftersom han upplever att han blir tröttare i kroppen av att sitta på tempohojen och tappar fart på löpningen. (Jo, det beror väl sannolikt på fel inställning, antingen på hojen eller mentalt, men så är det för honom i varje fall.)

Lite tempo
En sak som kan vara värt att tänka på är att alla temporamar inte sväljer vissa lite bredare hjul. Min Planet X Stealth-ram tex är inte kompatibel med en HED jet disc.

"Please note that the bulged toroidal rim of the HED Jet Disc means that it is wider at the rim than a traditional wheel. This leads to compatibility issues for frames with narrow seat/chain stays. HED advise that the wheel should only be used on frames with at least 30mm between the steay/chain stays. The wheelset is compatible with our Exocet TT frame, but not our Stealth TT frame"

Tillbaka
Topp