Liten heldämpad hoj till kort Mamma.

marr

Aktiv medlem
Morsan har insett storheten och behöver en FS.
152cm med korta ben kräver en ram med rejält låg standover.
Klarar sig inte helt på tjejjens Bird aeris 1.5 xs. Blir dock inte riktigt klok på standover på den. Kan inte mäta just nu, men de kommer.

Kravspec är annars.
1x11 shimano
Shimano eller magura bromsar.
120-130 slag fram, likvärdigt på ramen.
Standover sub 700mm.
Rs luftdämpare
Budget på max 25.

Allt ovan säger bird aeris 120. Men vore kul med lite andra alternativ att kika på.

Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Ingen med korta mödrar som har någon input?

Svärmor är kort men inte så kort. Svärmor köpte sig en canyon som hon stormtrivs trivs med. Från att droppa 15 gick det till 120cm på en helg på isaberg.
Bing bing bing!

Tyvärr verkar alla canyons för stora....

Jag vet. Därav första meningen.

:) lite synd, de är prisvärda... Kan man förlänga korta ben?

marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:

Svärmor är kort men inte så kort. Svärmor köpte sig en canyon som hon stormtrivs trivs med. Från att droppa 15 gick det till 120cm på en helg på isaberg.
Bing bing bing!

Ajjemän. Kör morsan plattisar rekommenderar jag buffaloskor på vintern och högklackat på sommaren.

Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:

Bing bing bing!

Ajjemän. Kör morsan plattisar rekommenderar jag buffaloskor på vintern och högklackat på sommaren.

Hon föredrar spd.....

marr sa:
Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
marr sa:

Bing bing bing!

https://en.wikipedia.org/wiki/Distraction_osteogenesis

Isabeau Courdurier är 154cm och kör en Sunn Kern i xs.
Kanske lite för biffig för mamsen.

Annars så vet jag en peruan som custombygger en ram åt henne för en fin liten summa?

Min sambo är kortare än din mamma (Moderna varianten av min pappa är starkare din pappa).

Med 148,56cm så har hon samma problem som TS mamma.

Innan körde hon på en Giant Reign x (nånting) FS (XS) men upplevde den för tung. Var ev lite fel setup på den men standover var ok.

Hon gav upp FS pga svårt att hitta en cykel som passa kontra vad det får kosta (Gianten sved i plånboken).

Så nu kör hon en HT Giant i XS med SPD och trivs. Kör Hellas och tycker det funkar.

Inte ett svar på din fråga kanske men hon är inte ensam om att leta ramar (Jag vet inte hur många cyklar till vardags som har köpts och ratas via blocket).

En lite söndagsspaning:
Cyklingen som sport och rekreation har kommit långt sedan jag började för ca 15 år sedan. En tråd på Happy med droppande mammor och svärmödrar måste vara ett tecken på det.

Freddie L sa:
En lite söndagsspaning:
Cyklingen som sport och rekreation har kommit långt sedan jag började för ca 15 år sedan. En tråd på Happy med droppande mammor och svärmödrar måste vara ett tecken på det.

Evolution :)

Jag är lika kort som din mamma och har därmed samma problem. Har börjat acceptera att det förmodligen är långt över 25k och bara nästan tillräckligt låg standover som gäller...

Borde inte någon tillverkare utnyttja detta underexploaterade marknadssegment? Är man klok kan man säkert gå ner lite i hållbarhet då korta människor ofast väger mindre.

Ett tips om man kan tänka sig begagnat och komma undan lite billigare är att kolla på hojar från tiden strax innan hjulen blev större och ramarna jättelånga. 26" räcker om man är 152 och det går att hitta mycket mindre ramar.

Typ denna, visserligen i stl L vilket säkert är onödigt men med en superkort styrstam kan det mycket väl bli en modern trail geo i stl S.

https://m.blocket.se/stockholm/Specialized_comp_nyskick_76717199.htm?ca=11&w=3

Själv lämnade jag min gamla hoj till frugan, hon 158, jag 188. Min gamla var rätt storlek till mig när jag köpte den, nu motsvarar den ramen stl XS i nya hojens geo.

Klas A sa:
Ett tips om man kan tänka sig begagnat och komma undan lite billigare är att kolla på hojar från tiden strax innan hjulen blev större och ramarna jättelånga. 26" räcker om man är 152 och det går att hitta mycket mindre ramar.

Typ denna, visserligen i stl L vilket säkert är onödigt men med en superkort styrstam kan det mycket väl bli en modern trail geo i stl S.

https://m.blocket.se/stockholm/Specialized_comp_nyskick_76717199.htm?ca=11&w=3

Själv lämnade jag min gamla hoj till frugan, hon 158, jag 188. Min gamla var rätt storlek till mig när jag köpte den, nu motsvarar den ramen stl XS i nya hojens geo.

26tum har vi inget emot. Problemet är standovern. Många gamla fs ramar var ganska höga.

Specialized womens camber finns i XS (eller fanns 2017 iallafall).
Passade fugan på 153 cm. Inte jättebilligt men under 20k för instegsvarianten

Kanske lite lite slag, men Trek Fuel EX Jr är annars ett bra alternativ om det är mer XC-åkning som är i åtanke, levereras med 2x10 för 16000, så då finns det ju gott om utrymme för individanpassning. Om man vill ha mer utförs-stuk på åkningen är Commencal Supreme Junior ett bra alternativ. 2499 euro på deras sida, då med 150 slag bak och 160 fram, Sram NX 1x11 och KS Dropper.

Doominator1 sa:
Kanske lite lite slag, men Trek Fuel EX Jr är annars ett bra alternativ om det är mer XC-åkning som är i åtanke, levereras med 2x10 för 16000, så då finns det ju gott om utrymme för individanpassning. Om man vill ha mer utförs-stuk på åkningen är Commencal Supreme Junior ett bra alternativ. 2499 euro på deras sida, då med 150 slag bak och 160 fram, Sram NX 1x11 och KS Dropper.

Commencalen såg dock rätt kort ut med 35,9 cm i reach, om marrs mamma är byggd ungefär som jag så vill hon nog ha lite längre reach än så. Som jämförelse har jag 37 cm + 50mm-stam på min nuvarande cykel, och det känns för kort ibland.

En följdfråga.

Morsan o hennes man ska köra CV.

De behöver däck för detta, båda har nu cyklar med NN, något mer lättrullat borde vara att föredra.
En kör 29 och 27.5.

Vad ska jag hänga på? Prioriterat en säker, men inte alltför tungrullad resa. De kommer köra med slang, slipper gärna punktering.

marr sa:
En följdfråga.

De behöver däck för detta, båda har nu cyklar med NN, något mer lättrullat borde vara att föredra.
En kör 29 och 27.5.

Vad ska jag hänga på? Prioriterat en säker, men inte alltför tungrullad resa. De kommer köra med slang, slipper gärna punktering.

Kolla på spez renegade och ground control.
Lätta å billiga däck, tror du får slang med om du köper från cyclestore.cu.uk

mikipedia_ sa:
marr sa:
En följdfråga.

En kör 29 och 27.5.

Ska kika på dem.

Räcker kanske med ett snabbt bakhjul och köra NN fram?

marr sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
En följdfråga.

En kör 29 och 27.5.

Ska kika på dem.

Ja det är ingen dum tanke?

marr sa:
mikipedia_ sa:
marr sa:
En följdfråga.

En kör 29 och 27.5.

Ska kika på dem.

Är det 27,5 på båda hojarna?

I så fall skulle man kunna tjacka sig ett "Vasaloppspaket" med Conti Raceking. 2 däck samt 2 slangar ingår.
Brukar finnas till bra priser på XXL.
Good enough till Vasan.

Fått hem hojjen nu. Rätt hafsigt ihopsatt måste jag säga. Radonen som passerat verkstaden har varit betydligt bättre ihopsatta.

Men större problem, eller ja kanske inte egentligen.
Den har fel gaffel.
Skulle sitta en rs revelation dual position 120/140.
Men de sitter en vanlig rs revelation rl 140.
Kanske inte är någon nackdel egentligen. Men får höra vad de har att säga till sitt försvar.

Sen blir de nog att göra isär/ihop på hela hojjen.

Rattnalle sa:
Att slippa DP är verkligen ingen nackdel, tvärt om. Skulle den varit RL oavsett hade jag sett det som en uppgradering.

Jag är nog böjd att hålla med ja. Men man bör ändå få vad man beställer :p eller ja.
Jag ställt en fråga till dem iallafall. Jag tänker definitivt inte skicka tillbaka den och byta :)
Om inget annat borde de uppdatera vad de säljer.

Haha vafan, de har ingen vidare koll alltså.

Fick det här som svar.

"I can confirm that this is the correct duel position fork that has come with the bike.

The duel position is the open and closed lock out on top of the fork"

De kan alltså inte skilja på en dual position och en lockout.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp