Liten kompressor för att blåsa torrt?

nasso

Aktiv medlem
Jag leker lite med tanken att skaffa en liten kompressor för att blåsa rent/torrt cykeln efter rengöring. Hade varit praktiskt. Skönt att få bort så mkt vatten som möjligt från stål-hojen.

Har inte så mkt annan användning för en kompressor. Kanske fylla ett däck ibland eller en fotboll, på sin höjd...

Hittade en sån här liten billig grej: https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../kompressorer/minikompressor-240-w-2000022233

Skulle det duga för ändamålet? Någon som har erfarenhet?

Har en del ryobi-grejer och batterier. De har några batteridrivna kompressorer också men de är dyrare och är tveksam till att det är mer "drag" i dem...

Såg nu att det bara var 12v på den...
Det stora bekymret är att den är tanklös och alltså inte har någon möjlighet att pumpa ut ett tryck. Det kommer alltså ett litet flöde luft hela tiden istället. För att få till det måste man komplettera med tryckkärl också.

Lättare (och billigare) att bara köpa en liten "vanlig" kompressor istället.

Jag har en sån. Bara egentligen till att pumpa däcken på släpvagnen med. Det klarar den bra - låter som fan, men fungerar bra.

Den från jula har inte heller tank?

De med tank är ofta så stora... Lite platsbrist. Rätt dyra med...

En utan tank, och med ett smalt munstycke räcker inte för att tex blåsa en kejda torr från vatten?

Den från jula har inte heller tank?

De med tank är ofta så stora... Lite platsbrist. Rätt dyra med...

En utan tank, och med ett smalt munstycke räcker inte för att tex blåsa en kejda torr från vatten?
Tja, blåser gör det ju iaf, men såklart är en stor tank med trycktegulator bättre.

jag vet inte...jag hade en gång en 12v från classe. Den blåste väl...men det gör ju en vanlig cykelpump också i så fall.

Senast ändrad:
Jo visst. En ferarri tar mig snabbare till jobbet än min toyota. ? Men toyotan klarar jobbet.

Frågan är om en kompressor utan tank klarar det jobbet jag vill utföra. Jag ska blåsa bort lite vatten. Jag ska inte driva en luftdriven slagborr eller spikmaskin :)

Någon här som använt en kompressor utan tank för att blåsa torrt cykelkomponenter? Blåsa bort damm från datorn/elektronik är ett annat användningsområde jag kom på nu. :)

Bara för blåsa torrt borde en sån här funka

Jag har en sån där Ryobi för deras One plus-system. Jag testade just att blåsa på lite grejer i garaget för din skull. Vatten på en kedja klarar den i alla fall. Den blåser lätt bort en 3 mm insexnyckel som ligger löst på ett bord. 6 mm gränsfall. Ölburk (full) - nej.

Bilagor

• 9044A9ED-1CC2-495A-8A8D-1233DA679113.jpeg
    9044A9ED-1CC2-495A-8A8D-1233DA679113.jpeg
    495.2 KB · Besök: 134
Till elektroniken funkar sånt här bra. Kedja har jag inte provat på. På min håller oljan bort rosten tills vattnet torkat.

1689525197004.png

ska du lägga ut pengar på nått så köp en med tank tex den från classe

annars kan du lika blåsa rent cykeln med vanlig fotpump den ger ungefär lika bra tryck per pumpslag som dom tanklösa länkade i tråden eller så ryobin kan va ett alternativ

edit kom på kanske ska förklara varför
en tanklös kompressor ger korta tryckstötar av luft per pumpslag vilket ger dåligt blåsflöde men för varje tryckstöt så ökar trycket i tex däck medans en med tank fyller tanken med dessa pumpstötar o lagrar luften i tanken vilket ger ett stabilt flöde med bra mängd luft för att blåsa rent saker

Jag har en sån där Ryobi för deras One plus-system. Jag testade just att blåsa på lite grejer i garaget för din skull. Vatten på en kedja klarar den i alla fall. Den blåser lätt bort en 3 mm insexnyckel som ligger löst på ett bord. 6 mm gränsfall. Ölburk (full) - nej.
Vilken hjälte. ❤️ Lite lockande ändå, faktiskt. Ska klura på en sån...

210 l/min på en sån... Rätt mycket mer än 30...

tryckluft är bra till mycket, inte minst få ut ingrodd boss ur kläder och skor.

men det finns ingen av mig känd enfas alltså under 2400 watt kompressor som utan tank klarar mer än än en medioker djupreningseffekt, den där usp:n för tryckluft. en fem till tioliters tank räcker rätt bra för ändamålet så länge pumpen ges tid att fylla upp den mellan varven.

men rätt ofta använder jag den här. effektivare på stora ytor. kompenserar ett lägre tryck med hög volym och fart. en imponerande maskin.
.
D83DCD8E-F0D2-4E33-A803-732648FFC29D.jpeg

Senast ändrad:
När man är inne på det här med bilhjul så är det ju en "tank" med 2-3 Bar. Man skulle kanske kunna tänka att man blåser från ett hjul och sedan fyller det långsamt med en kompressor utan tank. Ett löst hjul är nog mer praktiskt än ett på bilen.

Har en sån som jag använder på vintern för att blåsa bort vatten. Funkar ok.

tryckluft är bra till mycket, inte minst få ut ingrodd boss ur kläder och skor.

men det finns ingen av mig känd enfas alltså under 2400 watt kompressor som utan tank klarar mer än än en medioker djupreningseffekt, den där usp:n för tryckluft. en fem till tioliters tank räcker rätt bra för ändamålet så länge pumpen ges tid att fylla upp den mellan varven.

men rätt ofta använder jag den här. effektivare på stora ytor. kompenserar ett lägre tryck med hög volym och fart. en imponerande maskin.
.
Visa bilaga 638888
Har en likadan, sjukt mångsidig maskin. Tror jag aldrig använt den till att blåsa löv, men att snabbspola grillen, blåsa av snö från bilen och driva fram dottern på rullskridskor är den grym till.

Tillbaka
Topp