Livslängd kasset/kedja?

knappen

Ny medlem
Livslängd kasset/kedja?
På ett ungefär, hur många mil kan man räkna med att en kasset och kedja på en landsvägscykel håller egentligen?
Normalt bruk, mer fint än dåligt väder, några tävlingar på amatörnivå, komponentgrupp typ ultegra/force.

Livslängd kasset/kedja?
750 mil på kassett och 250 mil på kedja, OM du byter kedja var 250:e mil. Tre kedjor på en kassett alltså. Kör du 400 mil på en kedja så kan du räkna med 400 mil på kassetten.

Riktigt, rejält, överdrivet generaliserat... Men jag antar att du söker ett enkelt svar som är något sånär i bollparken utan för mycket tekniska utsvävningar.

Livslängd kasset/kedja?
Sålde min gamla racer efter 6 år, Campa Velcoce, med original drev/kassett och två SRAM PC59 kedjor(som växlades mellan varannan månad). Helt i skick som ny, det var inte ens antydan till slitet. Den hade gått drygt 1000 mil då.

I skogen håller dock inte drivlinan lika bra, får ut ca 10-12 månader drifttid. Cyklar ca 10 timmar i veckan. SLX/XT drev/kassett och XTR kedja då.

/Leo

Livslängd kasset/kedja?
Jag upplever att Dura-Ace/XTR-kedjor håller och fungerar bra mycket bättre än billigare kedjor. Sen är det bra att göra som Leo och andra här att man har två kedjor. Vårda den ena, cykla med den andra. På så vis kan du alltid slänga på en fräsch kedja när du vill.

Men i mil räknat vet jag inte riktigt hur länge jag kör på mina. Jag byter nog oftare än vad jag egentligen behöver.

Livslängd kasset/kedja?
Kör tills det kukar ur.
Om du inte är höginkomsttagare dvs. Då kan du byta alltsomoftast bara för att vara på den säkra sidan och för att hålla konsumtionssamhället och tillväxten igång.

Detta är en tumregel, inget att bry sig om egentligen alltså.

Livslängd kasset/kedja?
på vintercrossen överlever en drivlina typ 300-400mil för mig men då ska det sägas att jag inte sköter om den det minsta, den rullar bara.

Racern brukar jag köra en säsong på samma grejer så ca 1000mil, sen byter jag kedja, kassett och stora kakan.

Livslängd kasset/kedja?
Har kört 1100 mil på min Dura Ace-kassett i år (eller förra året rättare sagt) utan att det börjar märkas att den blivit sliten. Har bytt kedja var 3-400:e mil ungefär och sett till att hålla hyfsat rent och välsmort.

Livslängd kasset/kedja?
Shit, 1000-1100 mil per säsong! Det är ca 3 mil om dagen året runt varje dag. Gör ni annat än att cykla racer? Och byter du till ny storklinga 1 gång per år Rock?

Livslängd kasset/kedja?
En tur i regn/plaskvåt vägbana upplever jag sliter ungefär som 100-200 torra landsvägsmil. Efter ett par regnrundor blir drivlinan aldrig sig själv igen, trots tvätt och inoljning.

Livslängd kasset/kedja?
Dura Ace 11s på finracern 400mil med bara en regnskur. Fortfarande OK enligt mina två tolkar. 0,45% enligt skjutmåttet.

Ultegra 11s på asfaltscrossen 200mil med blandat väder och underlag. 90% fint väder. Sliten till 0,75% enligt en av tolkarna om man pressar lite på tolken (0,59% enligt skjutmåttet).

Livslängd kasset/kedja?
Kudos sa:
Dura Ace 11s på finracern 400mil med bara en regnskur. Fortfarande OK enligt mina två tolkar. 0,45% enligt skjutmåttet.

Ultegra 11s på asfaltscrossen 200mil med blandat väder och underlag. 90% fint väder. Sliten till 0,75% enligt en av tolkarna om man pressar lite på tolken (0,59% enligt skjutmåttet).

När byter du, passerat 0,5% men inte nått 0,75%.

Jag försöker byta när någon sektion på kedjan har nått 0,5%, visserligen MTB men runt 100 mil på varje kedja.

Livslängd kasset/kedja?
Har inte hänt än, inte den lilla heller. Dels är det väl materialet som är bra, och dels löper kedjan aldrig särskilt snett däröver. Ja, eventuell dynga och fukt på vägen transporteras också bort, bakåt, med kedjan till kassetten.

Livslängd kasset/kedja?

Har bytt på en räser, när kuggarna blivit så vassa att man riskerade att skära sig. Uppskattar att den gått 2500-3000 mil.

Edit: citerade visst fel inlägg :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp