Ljud från bakhjul

sweetleif

Ny medlem
Ljud från bakhjul
Hej,

Har införskaffat en ny Canyon nerve, men när jag provkörde den i går för första gången så var det något från bakhjulet som lät ganska mycket. Ett högt jobbigt tickande ljud. Jag kom aldrig fram till var det var.

När jag vänder cykeln upp och ner och vevar igång pedalerna så kan jag inte framkalla detta ljud dock.. Det känns som att jag måste ha vikt på cykeln. Det jag märkte var dock att ljudet försvann så fort jag höll in bromsen lite lite grann.

Mina funderingar går därför kring skivbromsen, om det skulle vara något där.

Notera att cykeln levererades med bakdäcket monterat.

Länkar till hur det låter när jag har cykeln upp och ner, verkar den må bra?
https://vid.me/kIj2

ps: jag e noob, detta är min första MTB

Ljud från bakhjul
Regel 1: Vänd aldrig cykeln upp och ner, skaffa ett mekställ eller annan möjlighet att hänga upp den
dels för att du kan få problem om du har hydrauliska bromsar och det är inte så du cyklar försök att felsöka i "rätt "läge:)

Ljud från bakhjul
mickescott sa:
Regel 1: Vänd aldrig cykeln upp och ner, skaffa ett mekställ eller annan möjlighet att hänga upp den
dels för att du kan få problem om du har hydrauliska bromsar och det är inte så du cyklar försök att felsöka i "rätt "läge:)

Nja, att bromsa med cykeln upp och mer kan va dumt men att bara vända den lär inte ställa till några problem (även om ett mekställ underlättar när cykeln ska servas)

Ljud från bakhjul
Jag vet inte vad bromsoket är, men skivan kan bara ta i på ett enda ställe och det är var mekaniken nyper till själva skivan.

Alla skruvar som håller bromsskivan är stenhårt fastskruvade.

Bromsskivan verkar vara lika stabil som bromsskivan på främre hjulet..

Kan det vara så att hela bromsoket vad det nu är sitter helt snett?

Ljud från bakhjul
sweetleif sa:
Jag vet inte vad bromsoket är, men skivan kan bara ta i på ett enda ställe och det är var mekaniken nyper till själva skivan.

Alla skruvar som håller bromsskivan är stenhårt fastskruvade.

Bromsskivan verkar vara lika stabil som bromsskivan på främre hjulet..

Kan det vara så att hela bromsoket vad det nu är sitter helt snett?

Bromsoket är det svarta. Kolla ifall det sitter löst. Annars kolla så hjulet är centrerat. Är det enda jag kan komma på som skulle kunna vara fel om skivan sitter fast. Är inte hjuletcentrerat så kan skivan bli att ligga för nära ena bromsbelägget. Låter det lika när du knackar åt andra hållet också?

Ljud från bakhjul
Det låter som du skall undersöka klossarna. Jag tror att fjädern som håller klossarna har hamnat fel och skaver mot skivan.

Av med hjulet. Fram med lampa och lys in i bromsoket nerifrån. Hur ser det ut? Ta ut klossarna. Titta till dom.

Ljud från bakhjul
Nope det låter inte alls mot andra hållet om jag inte tar i hårdare.

Känns ju konstigt att jag får en felmonterad cykel levererad till mig, testkör de inte cyklarna innan leverans?

Ljud från bakhjul
Jag skruvade på de två skruvarna som håller fast bromsoket ovanifrån, sedan försökte jag centrera bromsoket så gott jag kunde, sen skruvade jag i skruvarna igen, nu har det blivit en klar förbättring!

Ljud från bakhjul
sweetleif sa:
Jag skruvade på de två skruvarna som håller fast bromsoket ovanifrån, sedan försökte jag centrera bromsoket så gott jag kunde, sen skruvade jag i skruvarna igen, nu har det blivit en klar förbättring!

provat att cykla en sväng och använt bromsen? Så att det inte glider tillbaka?

Ljud från bakhjul
Centrera genom att skruva loss oket lite grann, och medan du kniper åt bromshandtaget så skruvar du fast det. Då bör skivan hamna i så mycket mitten som det går!

Ljud från bakhjul
Lazy_eye sa:
Centrera genom att skruva loss oket lite grann, och medan du kniper åt bromshandtaget så skruvar du fast det. Då bör skivan hamna i så mycket mitten som det går!

Smart! Tänkte inte så långt, däremot så behövdes det ej!

Har varit ute på min första tur nu och skrammelljudet är helt borta!

Det hjälpte alltså att bara skruva upp de översta skruvarna på bromsoket och skruva i dem igen efter att jag justerade den i sidled.

Tack alla för hjälpen

Tillbaka
Topp