Lobstervantar

Akoa

Aktiv medlem
Lobstervantar
Mina Hestra lobstervantar börjar sjunga på sista versen. Någon som kan tipsa om några prisvärda handskar som är hyfsat varma (använder liner när det är riktigt kallt)?

Lobstervantar
Jo finns på nätet. Jag har nog haft mina i fem år nu och kommer ärligt talat inte ihåg hur bra de var när jag köpt dom. Nu är de tunna i fodret och värmer ok men inte mer...

Lobstervantar
Kör diadoras från xxl körde idag i -16 och fortfarande varm o go efter 1h

Går knappt att ha dem om det är varmare än -5, då blir det för svettigt

Lobstervantar
Föredetting skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker inte PI lobsters är riktigt varma, -9 i
> helgen och riktig kall efter två timmar.

Två timmar??? Mina fingrar värkte efter en halvtimme idag. Det funkade bra imorse men ett par grader kallare gjorde att jag frös rejält. Får nog ta och köra fingervantar+bt imorgon. Fast kanske det finns ännu bättre bättre?

Funderar lite på dessa:
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=HESTRAWOOLTERRYLOBSTER

Lobstervantar
Martinmat skrev:
> Kör diadoras från xxl körde idag i -16 och
> fortfarande varm o go efter 1h
>
> Går knappt att ha dem om det är varmare än -5,
> då blir det för svettigt

Menar du de gula de har på websidan? De ser inte särskilt varma ut.

Lobstervantar
De verkar inte finnas längre synd, gav 199kr ord 699kr bifogar en bild på dem. Grymt varma och prisvärda

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    37 KB · Besök: 30
Lobstervantar
Hestra's lobster har löst foder -bra att kunna byta eller köra med vanliga cykelhandskar under skalet när det är halvkallt. Craft's har fast foder. Övriga -vet ej.

Lobstervantar
Efter problem med Hestra så kan jag inte rekommendera dem. Haft ett annat par med innervantar i ull, som inte ens höll i två månader när jag har vigselring och enligt concept store skall man inte förvänta sig annat med naturmaterial. Så, varning för hestras kvalitet och kundhantering.

Lobstervantar
Martinmat skrev:
> Kör diadoras från xxl körde idag i -16 och
> fortfarande varm o go efter 1h
>
> Går knappt att ha dem om det är varmare än -5,
> då blir det för svettigt

Jo, jag kör också dessa. Kom precis in efter en tur på strax över en timme. - 15 ändå varm & go! :)
Å då är jag normalt väldigt frusen om fingrarna.

Att de inte går att beställa dessa just nu kan ju kanske bero på att de har begränsat sortiment under flytten av lagret som pågår just nu.

Frid!

Lobstervantar
Jag gillade inte Gripgrab, de var FÖR täta för mig. Svettade jag ner dem så ville de aldrig torka, inte ens i torkskåp. Fick stoppa tidningspapper i fingrarna för att få dem torra. Modellen jag hade var sydd med fyra separata fingrar inuti "klorna" vilket jag tycker är en sådär lösning.

IOFS nu när jag kommit på tricket med att köra kirurghandskar innerst som fuktspärr hade de nog funkat, men det var ju så dags.

Swix har ett par hyggligt billiga humrar egentligen avsedda för längdskidåkning, men de är OK för cykel också. Inte riktigt lika varma och bjuder säkert på omedelbar misär i regn. Men de har den stora fördelen att de torkar! Kanske bättre för cyklande med lägre snittfarter pga deras begränsade vindtäthet.

Biltemas regnhandske tycker jag är lite kort i fingrarna för att vara riktigt bekväm, men den är ändå klart prisvärd. Har man plats för ett par aningens tjockare fingervantar inuti blir de riktigt bra. Har man lyckats svetta ner dem så går de bra att vränga och då torkar de fort.

Lobstervantar
Hestras Wool Terry Mönster fungerar oerhört bra. Riktigt varma. Bra med lös innerhandske som kan tas ur och torkas. Om det är extremt kallt (eller om man är oerhört frusen av sig) så går det ju även bra att kombinera med en tunnare handske inunder (liner). För mig har de dock aldrig behövts då jag tycker att de redan är tillräckligt varma.

Lobstervantar
Tycker det är konstigt att nästan alla cykel handskar har så kort skaft. hade velat ha längre tajt skaft så att det inte riskera bli en glipa mellan jacka och hyanske.

Nu har jag väll i ärlighetens namn "lite" för långa armar men det borde inte va ett unikt problem.

-Åke

Lobstervantar
Eng skrev:
> P.I. P.R.O körde jag med förra vintern. Inte ens
> i -20 kunde jag ha dem hela vägen hem, fick byta
> till tunnare halvvägs.

Jag har deras Elite Softshell fingerhandskar och om de har lobsters i samma klass är det ett givet val. Var nästan för varm om fingrarna igår morse när det var -7. Tål 30-tvätt i maskin enligt lappen vilket är trevligt. Riktigt långa och bra skaft också som går en bra bit förbi handleden.

Lobstervantar
Med risk för att säga fel, men cykeljackor har mig veterligen så långa armar att man kan dra dem över handskarnas korta handledsmuff, eller har jag bara haft genetisk och köpemässig tur i den dimensionen?

Lobstervantar
Fliken skrev:
> Med risk för att säga fel, men cykeljackor har
> mig veterligen så långa armar att man kan dra
> dem över handskarnas korta handledsmuff, eller
> har jag bara haft genetisk och köpemässig tur i
> den dimensionen?

Lite tur behöver man nog ha. Men jag jag tycker att det är skönt med ett överlapp så att det går att röra sig utan att det glipar till. Jackan går ju inte hela vägen förbi tummen.

Lobstervantar
Min erfarenhet säger att om jag bara har dubbla handskar så är jag varm oavsett vad det är för någon sort jag har på händerna.

Igår körde jag med den här exklusiva kombon:

http://www.jula.se/fleecehandskar-901085

Samt denna:

http://www.jula.se/varselhandskar-beowulf-903107

Varmt och skönt hela turen på 45 min i -8 till -10 grader :-) Viktigt dock att det är tätt mellan jacka och handske, det gör stor skillnad om kyla kryper ner den vägen.

På samma sätt är det enklaste sättet att slippa frysa om fötterna att se till att använda damask + skoöverdrag. Det gör stor skillnad om kylan stoppas från att äta sig in runt fotleden/skenbenet.

Själv använder jag denna från addnature: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=LEGCOVERSSKYDDSDAMASKER

Lobstervantar
Jag skulle vilja ha ett par skal-lobsters. Eller i alla fall ett par utan fack för fingrarna invändigt. Facket längst ut ska var stort. Då kan man välja om man vill ha både pekfinger och långfinger i "bromsfacket" eller om man bara vill ha pekfingret där.

Har ni sett till några sådana?

Lobstervantar
Jag köpte ett par lobstervantar från Sealskinz som jag kört med under jobbpendlingen den här veckan.
De har hållt värmen bra i 45 minuter mystempo i mellan -12 och -5 grader. Har inte kört hårt i dem ännu så jag kan inte svara för om svetten lyckas ta sig igenom membranet.
Ganska lite dämpning i handflatan på gott och ont. Blir inte bulkigt och det är lättare att nå bromshandtagen, men gör och andra sidan ont ganska fort.

Bilagor

• 2014-01-18-11.10.31.jpg
    2014-01-18-11.10.31.jpg
    44 KB · Besök: 39
Lobstervantar
Akoa skrev:
> Det blev ett par diadora lobster på xxl. Fula
> utseendemässigt men kändes riktigt fina. 299kr
> kändes ok.

Det blir säkert bra det! Jag är väldigt nöjd med mina! Cyklade nästan två timmar häromdagen i minus 12 & det funkade fint! :)

Tillbaka
Topp