Loctite för lager i ramen

Tjena.
Är mitt uppe i byte av lager i länkagen på min Allebike Majestic Fs.
Fick från Allebike att jag skulle använda mig av Loctite för cylindrisk fastsättning Medelstark.
Hittar bara i 50ml flaska för ca 800:-.
Finns det något alternativt märke med samma funktion? Antingen är jag kass på Google eller finns det inte😁

Tjena.
Fick från Allebike att jag skulle använda mig av Loctite för cylindrisk fastsättning Medelstark.
Finns det något alternativt märke med samma funktion? Antingen är jag kass på Google eller finns det inte😁

Finns även hos bla Clasan

Finns även hos bla Clasan
Fast det är inte gänglåsning jag behöver utan för cylindrisk fastsättning

Tjena.
Medelstark cylindrisk låsning låter som Loctite 609 eller 641; 609 verkar vara svårt att hitta till salu överhuvudtaget och 641 bara i 50ml flaska.

Lite enklare att få tag på är t.ex. Loctite 638 i mindre förpackning: https://www.kullagret.com/product/loctite-638-10ml-cylindrisk-fastsattning
Den är dock stark istället för medelstark (ca. dubbelt så stark), så det kan vara svårt att få ut lagren senare utan att värma upp Loctite:en/lagren till ~250 °C först.

Skulle inte ge mig på att använda gänglåsning istället för cylindrisk fastsättning.

Senast ändrad:
Swedol har ett liknande locktait med annat namn på för olika egenskaper Loxeal 83-03 stark permanent låsning för bussningar och lager och Biltema har också sortiment med olika egenskaper cylindrisk lås vätska.

Medelstark cylindrisk låsning låter som Loctite 609 eller 641; 609 verkar vara svårt att hitta till salu överhuvudtaget och 641 bara i 50ml flaska.

Lite enklare att få tag på är t.ex. Loctite 638 i mindre förpackning: https://www.kullagret.com/product/loctite-638-10ml-cylindrisk-fastsattning
Den är dock stark istället för medelstark (ca. dubbelt så stark), så det kan vara svårt att få ut lagren senare utan att värma upp Loctite:en/lagren till ~250 °C först.

Skulle inte ge mig på att använda gänglåsning istället för cylindrisk fastsättning.
Ja men det är exakt vad jag kommit fram till. Det är 641 jag behöver, men känns drygt att lägga 800 spänn på 8 lager.

Håller med men Pfaf kanske har bra koll, har av Henkel blivit rekommenderad att använda Loctiteprodukter på andra sätt än vad normal användning är.

Håller med men Pfaf kanske har bra koll, har av Henkel blivit rekommenderad att använda Loctiteprodukter på andra sätt än vad normal användning är.
Intressant att de föreslår annat än normal användning. :unsure:

Jag kan inte påstå mig vara expert på det här området. Har en flaska Loctite 648, aktivator och rengöring som jag köpte för ett halvår sedan för ett (icke-cykel) projekt som jag fortfarande inte genomfört.

Om @Ola Bokberg Befinner sig i Göteborgstrakten och kan tänka sig 648 kan han få några droppar av mig. 🙂

Jag handlade lite Loctite 648 över disk från Mekonomen och han i kassan:
"Du... är du säker på att du ska ha den där?"

Om du inte vill behöva skrota cykeln när lagerna tar slut, välj rätt Loctite. =)

Intressant att de föreslår annat än normal användning. :unsure:

Jag kan inte påstå mig vara expert på det här området. Har en flaska Loctite 648, aktivator och rengöring som jag köpte för ett halvår sedan för ett (icke-cykel) projekt som jag fortfarande inte genomfört.

Om @Ola Bokberg Befinner sig i Göteborgstrakten och kan tänka sig 648 kan han få några droppar av mig. 🙂
Det är väl i grunden samma typ av lim men blandat för olika styrkor och viskositet för olika applikationer. Vissa innehåller ämnen som funkar för privat bruk men för professionellt bruk kräver läkarundersökningar. Vill man då ha en variant som inte kräver läkarundersökningar så behöver Henkel vara lite kreativa med vilken produkt dom rekommenderar, typ så.

1747373546734.webp

Tillbaka
Topp