Logga GPS, puls och höjd med vadå?

Hoj!

Finns det någon bra pulsklocka som sparar gps-kordinater samt höjd via lufttryck?

Enkel överföring till dator, gärna blåtand.

Eller är jag som vanligt före utvecklingen med mina önskemål?

Garmin skall väl ha någon modell med önskade funktioner?

Varför vill du ha höjd med lufttryck, låter sketchy?

Senast redigerad av en moderator:
705-an gör allt det där förutom BT.

En liten sidonotering, vet nån varför ANT+ används isf Blåtand? Finns det nån fördel med ANT+ eller nackdel med BT? Eller är det bara patent/standard/politik?

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför vill du ha höjd med lufttryck, låter
> sketchy?

GPS-höjd är inget vidare. Genomsnittsfelet är ganska stort och det kan skifta ganska snabbt. Opålitligt som tusan!

Barometrisk höjdmätning är däremot väldigt pålitlig, särskilt över korta tidsintervall.

FR 405 gör ungefär det den med, men inte via BT utan ANT+ (jag undrar precis som ovanstående varför de gör så!!). Höjd-datat är dessutom inte barometriskt utan från GPS.

Men Garmin är svin så köp inget från dem. Ursprungliga 405:an hade nämligen en brist, den använder inte data från pulsbandet för att räkna ut kalorier utan bara sträckan. De släppte en ny modell (FR 405cx) som funkar som den ursprungligen borde ha gjort. Den gamla går INTE att uppdatera!

Den gamla går inte heller att använda för stillastående träning typ träningscykel, gym osv eftersom man inte rör sig framåt..

Men barometrisk höjdmätning måste kalibereras för att visa rätt! Och under längre tidsspann så kan ju vädret ändras = opålitligt.

Finns nog ingen bra lösning - men jag tycker min frilufts-GPS har visat korrekt höjd via GPS när jag haft möjlighet att kontrollera. Den har även barometrisk höjdmätare men den använder jag inte.

Verkar som Garmin utnyttjar det bästa av två världar om de har barometrisk sensor.

GPS vs. Barometric Altimeters
Saturday April 12, 2008

In my recent review of the Garmin Edge 605, I stated that its altimeter is not as accurate as that of the Garmin Edge 705 (one model up from the 605). Why? The 605's altimeter relies on GPS signals only, while the 705 uses GPS and barometric (senses changes in air pressure -- higher elevation equals lower air pressure) inputs to calculate elevation. A reader questioned this assertion.

I posed the question of altimeter accuracy to Garmin's engineers and they replied: "Combining both GPS and barometric altimeters, Garmin GPS units are able to provide the most accurate altitude readings of any handheld device. Absolute location is provided originally by the satellite to help auto-calibrate the barometric altimeter, then the barometric altimeter is used to provide a more stable elevation change. The barometric altimeter also allows us to provide elevation readings even when GPS signal is not available."

So the idea is to have GPS and barometric data work in tandem for an accurate reading. I rode my road bike over the same mountain and got a peak elevation of 1,025 feet with the Edge 605, and 1,051 feet with the Edge 705. A small difference, so the jury's still out, from my perspective. What is your experience with GPS altimeter accuracy (forum discussion)?

jomper skrev:
> Men barometrisk höjdmätning måste kalibereras
> för att visa rätt! Och under längre tidsspann
> så kan ju vädret ändras = opålitligt.

Kalibreras för att visa rätt värde, ja, men skillnaderna (höjdprofilen, höjdmeter) kommer att visas korrekt även utan kalibrering.

Min Polar CS600 har barometerhöjd, och där kan jag i efterhand justera basvärdet, och dessutom justera hela kurvan så att början och slutet får samma höjd (och allt däremellan korrigeras linjärt), de gånger jag börjat och slutat rundan (och mätningen) på samma punkt. Då tar man i praktiken hänsyn till förändringar i lufttryck under rundan. För mig är det utmärkt, eftersom jag så gott som alltid startar klockan utanför porten, och stoppar den när jag är tillbaks på samma punkt.

En gissning är att Garmin har valt ANT+ Sport för att det är en öppen standard för överföring av data mellan olika typer av sportkomponenter (pulsband, effektmätare), då funkar flera tredjepartstillverkares produkter. Att de sedan inte klämmer in en bluetooth-sändare/mottagare då det även går att överföra information till en dator medelst en liten USB-dongel är nog av rena utrymmesskäl skulle jag gissa, det är ju inga stora klockor vi pratar om.

När ni kommit fram till vad man ska ha så kan ni väl diskutera vilken mjukvara man ska logga det i. Sportstracker/funbeat/annat.

Jag vill främst logga sträcka och kumulerad stigning förutom att plotta GPS för att hålla koll på träningen.

Sen hade det varit fräsigt ifall man kunde se aktuell höjd i realtid på klockan medan man cyklar/åker skidor. Kan man det på Garmin-klockorna?(T ex Forerunner 305)

jomper skrev:
> Men barometrisk höjdmätning måste kalibereras
> för att visa rätt! Och under längre tidsspann
> så kan ju vädret ändras = opålitligt.

Behövs ingen kalibrering med FRWD:n, konstigt nog. Vid överföring(via blåtand) av träningsdatat anger man ifall man kört en slinga så blir höjdkurvan kompenserad, även om trycket ändrat sig. Känns som FRWD var långt före sin tid med loggning av puls, höjd, temp, GPS-data. Att sen analysprogrammet FRWD Replayer är så smidigt och bra är ett stort plus. Garmins program sägs inte vara i samma klass.

Mer info finns på http://www.frwd.fi/
wrist_display.jpg

W-series_front_side.jpg

/Leo

Men hallå, jag vill ju ha en klocka på armen. Inte en stor puck på styrstammen eller i ryggan. :)

Edit: Skrivet innan jag såg Leos inlägg, det där verkar däremot vara vad jag söker!

Garmins egna program är värdelöst, alla Garmin-användare kör med Sportstracker istället. Funkar även med FRWD! :)

Hos Garmin är det ForeRunner-modellerna du får kika på isåfall. Men jag tror inte någon av dem har barometrisk höjdmätare.

Snyggt blir det som sagt, vill man se hur man kört så finns många sätt att analysera datat. Google Earth ger fina bilder också, här exempel från lite AM cykling i Verbier 2008:

file=71050

FRWD Replayer analyser kan se ut så här, exempel från Cykel City Gran Fondo 2009 i Kungsbacka:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1197383/1215792#msg-1215792

file=105207

Analys av en av backarna under loppet

file=105204

Banprofil och hastighetshistogram

/Leo

FRWD: 1. How is the altitude measured?
The absolute altitude (altitude from sea level) is calculated with GPS, because the accuracy of the air pressure measurement concerning absolute altitude can vary as much as a few hundred meters due to the daily changes in air pressure.

The relative altitude (= altitude route profile from start point) is measured with a barometer and is based on the fact that air is lighter the higher you go in the atmosphere. By combining these two measuring techniques the software's altitude parameters are extremely accurate.
2. Why is the absolute altitude negative sometimes?
In GPS-based absolute altitude measurement accuracy varies typically within +-10 meters, so the measured altitude can be e.g. -4 meters during measurements performed on sea level. There are also places in the world where the altitude really is below the sea level (e.g. Dead Sea -400 meters).

Klockan kostar €229 vilket är klart överkomligt, dess enda nackdel tycks vara att den inte är vattentät.

Kan man byta batteri i pulsbandet själv?

Lassebett skrev:
> FRWD uppfyller kraven. www.frwd.se Grym logger!

Jag vann en FRWD som utlottningspris på en tävling för två månader sedan och är helt nöjd med den. GPS:n fungerar bra och den har ju en fungerande höjdmätare också. Idén är mycket bra och det är verkligen synd att finansieringen för företaget inte räckte till för att på allvar börja konkurrera med Garmins produkter. Den egna mjukvaran är helt ok, men skulle kunna bli en hel del bättre med lite vidareutveckling.

Westman skrev:
> När ni kommit fram till vad man ska ha så kan ni
> väl diskutera vilken mjukvara man ska logga det
> i. Sportstracker/funbeat/annat.
>
> Jag vill främst logga sträcka och kumulerad
> stigning förutom att plotta GPS för att hålla
> koll på träningen.
>
> Sen hade det varit fräsigt ifall man kunde se
> aktuell höjd i realtid på klockan medan man
> cyklar/åker skidor. Kan man det på
> Garmin-klockorna?(T ex Forerunner 305)

Kør med en Forerunner 405 och den tycker jag funkar kanon. Vældigt bra att kunna samla alla akiviteter, æven de som inte ær cykelrelaterade på samma stælle. Garmins eget program ær inget att ha dock, Sporttracks ær det som gæller, som tidigare næmnts. Exakt hur många kalorier jag gør åt under ett pass ær jag inte så fantastiskt intresserad av, så cx-versionen lider jag inte av att jag inte har. Nacdelen vid stillastående træning køper jag bara till viss del, pulsen har man ju ordning på i alla fall och det ræcker långt i min værld før den typen av træning.

Højdmætningen vi GPS ær givetvis långt ifrån knivskarp, jag får normalt sett +- 20-30 m skillnad mellan passen nær jag kør exakt samma stræckning, i extremfallet knappt 50 m. Mætfelet tycker jag brukar hålla sig under 20-30 meter dær jag haft møjlighet att kontrollera också, vilket jag upplever som fullt tillræckligt. Kummulerad stigning ær också inom ungefær samma felmætning, upp till 50 meter brukar jag få på totalen. Ser ut som om felet jæmnar ut sig lite ju længre passen varit.

ANT+ Sport var æven jag lite frågande till, men det ær ju faktiskt bara att leta rætt på en ledig usb-port, trycka in den dær och så fungerar det mer eller mindre som med blåtand. Kan enstaka gånger vilja ha lite øvertalning (2-3 førsøk), men blåtan ær ju inte 100% det heller å andra sidan.

Bottom Line: Jag rekommenderar den å det varmaste. Ser ut som att Forerunner 310XT ær ett riktigt bra alternativ också: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=27335

Rickardoooo skrev:
> Højdmætningen vi GPS ær givetvis långt ifrån
> knivskarp, jag får normalt sett +- 20-30 m
> skillnad mellan passen nær jag kør exakt samma
> stræckning, i extremfallet knappt 50 m.> Mætfelet
> tycker jag brukar hålla sig under 20-30 meter
> dær jag haft møjlighet att kontrollera också,
> vilket jag upplever som fullt tillræckligt.
> Kummulerad stigning ær också inom ungefær samma
> felmætning, upp till 50 meter brukar jag få på
> totalen. Ser ut som om felet jæmnar ut sig lite
> ju længre passen varit.

På hur lång sträcka med hur många kumulerade höjdmeter?

Jag har en FRWD F500 som jag är nöjd med. Replayer-mjukvaran är riktigt bra. Men minnet räcker inte så långt.

Jag hade velat se en sådan med en klocka som kunde visa GPS koordinater, samt att GPS enheten accepterade minneskort av något slag så att man kan lagra mer (t ex om man är på semester och inte har tillgång till en dator).

Leo: hur fixar du dina kartor på kvällsturer, med pilarna?

Brad skrev:
> Jag har en FRWD F500 som jag är nöjd med.
> Replayer-mjukvaran är riktigt bra. Men minnet
> räcker inte så långt.

Har du provat ändra logg-intervallet i enheten? Kör jag med 1 sek så får jag ca 4 timmars loggtid, 6 sekunder ger således ca 20-24 timmars loggtid vilket brukar räcka till det mesta.

> Leo: hur fixar du dina kartor på kvällsturer,
> med pilarna?

Använder Sporttracks för kartorna. Först exportera loggen som Google Earth, sen gör man om filen med ett program från KML till GPX, sen ladda in i Sportstracker.

/Leo

Westman skrev:
> Rickardoooo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Højdmætningen vi GPS ær givetvis långt
> ifrån
> > knivskarp, jag får normalt sett +- 20-30 m
> > skillnad mellan passen nær jag kør exakt
> samma
> > stræckning, i extremfallet knappt 50 m.>
> Mætfelet
> > tycker jag brukar hålla sig under 20-30 meter
> > dær jag haft møjlighet att kontrollera
> också,
> > vilket jag upplever som fullt tillræckligt.
> > Kummulerad stigning ær också inom ungefær
> samma
> > felmætning, upp till 50 meter brukar jag få
> på
> > totalen. Ser ut som om felet jæmnar ut sig
> lite
> > ju længre passen varit.
>
> På hur lång sträcka med hur många kumulerade
> höjdmeter?

4-6 mil, højdmeterantalet nærmar sig eller øvestiger 1000, eller 5-10 mil med ~500 højdmeter.
Kan givetvis vara inbillning, men jag jag har kikat på't en del och vill tro att jag kan se en trend enligt ovan. Ser bættre ut ju længre tid som brukas...

Leo skrev:
> Har du provat ändra logg-intervallet i enheten?
> Kör jag med 1 sek så får jag ca 4 timmars
> loggtid, 6 sekunder ger således ca 20-24 timmars
> loggtid vilket brukar räcka till det mesta.

Jag tror jag får ca 2:30 med tätaste sampling ('R-R heart rate') vilket inte riktigt räcker. Min är kankse en äldre version med mindre minne.

Med tanke på hur billigt minne är nu är det konstigt att de har inte börjat med minneskort. Jag misstänkter att det är patenter som sätter stopp för mindre företag (som vanligt!)

>
> Använder Sporttracks för kartorna. Först
> exportera loggen som Google Earth, sen gör man om
> filen med ett program från KML till GPX, sen
> ladda in i Sportstracker.

Ser bra ut, ska testa!

>
> /Leo

Jag köpte min FRWD B600 för ett par veckor sen från http://www.frwd.se
Ingen webbshop där men jag mailade och det funkade fint.

Jag har haft en frwd F300 men den packade ihop. Betydligt mer minne i den nya (10 timmar med 1-sek intervall) men det coola va att när jag reggade licensen för den nya FRWD:n så fick jag plötsligt tillgång till en massa extra data på mina gamla pass som loggats med F300.

Brad skrev:
>
> ...
> Med tanke på hur billigt minne är nu är det
> konstigt att de har inte börjat med minneskort.
> Jag misstänkter att det är patenter som sätter
> stopp för mindre företag (som vanligt!)
> ...
>

B400 som jag har ska tydligen ha mera minne. Tätaste samplingen, 1s R-R, ger 10 h och 6 s intervall ger 60 h.

the_TnT skrev:
> Var köper man frwd w400?
>
> Hittade den via någon skum samlingssajt för
> utländska webbshoppar:
> http://www.fruugo.com/se/sv/sek/product/783668/frw
> d-w400
>
> Då går köpet via
> http://www.lohenette.fi/product_16009.html

Jag tror inte att B400 innehåller Replayer PC-programmet, så det är kanske inte det bästa alternativet. PC-programmet kostar 49 € om man köper det separat, men det är antagligen förknippat med en hel del byråkratiskt trubbel att köpa det om man bor i Sverige.

Leo skrev:
>
> Använder Sporttracks för kartorna. Först
> exportera loggen som Google Earth, sen gör man om
> filen med ett program från KML till GPX, sen
> ladda in i Sportstracker.
>

Vilket program använder du för att konvertera från kml till gpx ? Har testa många men det funkar inte för mig. Jag antar att du exporterar till google earth "på marken" ??

ANT+
--------
+ strömsnålt
+ har du parat grejerna så är de parade
+ strömsnålt
+ tillförlitligt
+ stömsnålt

- låg bandbredd (men ska man skicka ett par byte varannan sekund så...)

Blåtand
--------
+ utbredd standard
+ hög bandbredd

- inte strömsnålt
- inte särskilt stabilt, tappar man kontakten tar det viss tid att upprätta den igen

GPS:er ger tre ggr så stort nogarnnhetsfel i vertikalled som i horisontalled. Står det att man har en nogrannhet för dagen på t ex 12 m motsvarar det alltså 36 m i höjdled.
Är inte helt säker om 12 m nogrannhet är +/- 6 m eller +/- 12 m. +/-36 m i höjdled skulle i extremfallet kunna ge en diff på 72 m mot verklig höjd.

...och det är ju en ganska rejäl backe.

vulk skrev:
> GPS:er ger tre ggr så stort nogarnnhetsfel i
> vertikalled som i horisontalled. Står det att man
> har en nogrannhet för dagen på t ex 12 m
> motsvarar det alltså 36 m i höjdled.
> Är inte helt säker om 12 m nogrannhet är +/- 6
> m eller +/- 12 m. +/-36 m i höjdled skulle i
> extremfallet kunna ge en diff på 72 m mot verklig
> höjd.
>
> ...och det är ju en ganska rejäl backe.

True, men det ær ju inte så att man någonsin missar en backe i loggningen direkt, relativt sett stæmmer det vældigt mycket bættre. 36 meter højdfel tror jag inte ær så ovanligt dæremot, 500 meterskullarna runt Oslo diffar på dryga 20 m. mellan passen och kummulerad højd får jag att uppgå till 20 meters diff på korta pass (1 mil) med relativt plan mark.

OdenXT skrev:
> Det finns ett bra plugin till SportTracks,
> "Elevation Correction Plugin" som använder extern
> höjddatabas och korrigerar höjdvärdea så att
> de stämmer bättre.
>
> http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/Plugin
> s/plugin_detail.php?id=71
>
> /G

Kanon! Skall bli intressant att prova ut, ser ju faktiskt ut som det skulle kunna fungera riktigt bra.

Yeti skrev:
> Jag tror inte att B400 innehåller Replayer PC-programmet

Vad tror du om W400 då? Det är den jag är spekulant på, det vill säga armbandsklockan och inte logger-pucken. w200 och w600 tycks ha utgått ur sortimentet och w400 vara da new shit.

Det står inget om FRWD Replayer Pro PC Software men en hel del om "Traxmeet":

W400 USED WITH TRAXMEET INTERNET TRAINING SERVICE
-A recording sports computer with a wrist display including the analyzable aftermaths at Traxmeet-internet service
Product package includes:
FRWD Recorder Unit
Wrist Display
Armstrap
USB dongle
Manuals (CD)
Heart rate transmitter belt
Battery charger and 4 rechargable batteries
Price 229 EUR
Join now ! www.Traxmeet.com Activate your free account Here

PRODUCTS THAT ARE NO LONGER AVAILABLE:

W100 FOR THOSE WHO EXERCISE FOR PLEASURE
- A recording sports computer with a wrist display including the aftermaths
FRWD Recorder Unit
Wrist Display
Armstrap
FRWD Replayer Pro PC Software (CD)
Manuals (CD)
USB dongle
* compatible with Traxmeet-internet training service

W600 IS THE KEEP-FIT ENTHUSIAST'S CHOICE
- A recording sports computer with a wrist display including the analyzable aftermaths
FRWD Recorder Unit
Wrist Display
Armstrap
FRWD Replayer Pro PC Software (CD)
Manuals (CD)
USB dongle
Heart rate transmitter belt
Battery charger and 4 rechargable batteries
* compatible with Traxmeet-internet training service

Källa: http://www.frwd.fi/index.php?83

De skulle verkligen behöva se över sin webbplats, jösses vad rörig den är. :-O

Lassebett skrev:
> Leo skrev:
> -----
> >
> > Använder Sporttracks för kartorna. Först
> > exportera loggen som Google Earth, sen gör man
> om
> > filen med ett program från KML till GPX, sen
> > ladda in i Sportstracker.
> >
>
> Vilket program använder du för att konvertera
> från kml till gpx ? Har testa många men det
> funkar inte för mig. Jag antar att du exporterar
> till google earth "på marken" ??

Inte hunnit svara förrän nu. Använder programmet "KML to GPX converter 2". Ja, exporterar "på marken". Programmet finns att hämta här(klistra in länken och ta bort mellanslagen i http ): h t t p://www.mediafire.com/?sharekey=6cbc972553e3853e6e7203eb87368129f626555837fd9b5fb878de785cc0f59e

Här en instruktionsvideo:

/Leo

the_TnT skrev:
> Yeti skrev:
> -----
> > Jag tror inte att B400 innehåller Replayer
> PC-programmet
>
> Vad tror du om W400 då? Det är den jag är
> spekulant på, det vill säga armbandsklockan och
> inte logger-pucken. w200 och w600 tycks ha utgått
> ur sortimentet och w400 vara da new shit.
> ...

Jag skrev tydligen lite fel i mitt inlägg tidigare, jag menade att jag inte tror att W400 innehåller Replayer PC heller. Själv tycker jag att Traxmeet inte för närvarande räcker till. Det saknas en möjligheten att exportera spår, vilket är en i mitt tycke mycket väsentlig funktion. Även i övrigt är användargränssnittet ganska uselt. Här är en Skike-runda från tidigare i höst: http://www.traxmeet.com/traxmeet/Tr...992839593&josso_assertion_id=248B5B61BD828A04 . Den ger en bra bild av vilket typ av användargränssnitt det är frågan om.

Priset på W400, 229€, tycker jag är lite för högt, speciellt då PC-programmet knappast följer med.

> Leo skrev:
> Använder programmet "KML to GPX converter 2".

Jättetack för den Leo ! Har försökt länge med olika konverterare och nu funkar det äntligen.
Nu skall jag bara fixa så att jag kan använda min telefon som guide när jag skall hitta tillbaka till några happyridespår i Änggårdsbergen som verkar ha gömt sig :-)

> Yeti skrev:
> Det är den jag är
> spekulant på, det vill säga armbandsklockan och
> inte logger-pucken. w200 och w600 tycks ha utgått
> ur sortimentet och w400 vara da new shit.
> ...

Observera att WX00 är både loggerpuck och armbandsklocka !
Product packages: http://www.frwd.fi/index.php?57

Kontakta FRWD Sverige om din finska är knackig. Jag fick som sagt en B600 levereread för ett par veckor sen utan problem.

Nu har jag testat http://www.afischer-online.de/sos/AFTrack/index.html för att hitta tillbaka till rutter som varit roliga men jag inte hittar tillbaka till. Jag kör alltså med FRWD B600 ooch en symbiantelefon via blåtand. På telefonen ser jag nu pilar om jag skall sikta vänster eller höger eller rakt fram. Tyvärr ligger det ingen karta i bakgrunden så man vet inte alltid hur man skall välja om det finns två liknanade högeralternativ..
Guidar helt klart bättre än Nokia sportstracker iallafall.

FRWD B400 och W400 innehåller INTE FRWD Replayer Pro. Men om man är sugen på FRWD så funkar det med FRWD B100/B600 och FRWD W100/W600 , där följer det med en analysprogramvara och du kan men Traxmeet Sync programmet importera dina filer till Traxmeet.com, gratis!

Det bästa av två världar.

www.sportlabbet.se

Någon som har fler kommentarer om FRWD:s W600?
Saknas något som känns väsentligt för användning vid cykling, mtb eller racer?

En fråga till er som använder FRWD: Man kan ju se hur många kcal/min man ligger på, men det ska väl gå att se totala energianvändningen också? Det finns ju med i demosarna, men på mina egna rundor får jag bara ett sträck i det fältet. Hur gör man där?

Nå, nån som köpte FRWD W-600, och kan tala om för mig att den är skiten man ska ha? Kommer nog inte runt att jag blir besviken på GPS-höjdmätning så då verkar inte Forerunner vara ett så bra alternativ för mig.

Sent svar på rularns fråga men bakom fliken Body-i hittar du total förbrukning.

frwd.JPG ht=508

Energiförbrukning/minut finner man via menyn analys -> Kroppsparametrar men det hade du visst redan hittat.
dIAGRAM_frwd.JPG ht=483

Tillbaka
Topp