long vs medium cage på xt 11 delat

Björn J

Medlem
Har precis byggt om min sons mtb till singelklinga och 11 delat, gjorde jag ett misstag att sätta dit en medium cage på 11-42 kasset med 32 i fram ? den växlar bra men cagen blir ganska sträckt.

Kör midcage för 10-42, inga problem alls. Du kan troligtvis kapat kedjan 2st länkar för kort. Har du bakdämpare så bör du kolla att länkaget går att komprimeras och att växelföraren kan röra sig fritt.

Om den blir "för sträckt" beror det på att du har för kort kedja, inte på att du har för kort cage. Jag har svårt att se att medium inte skulle funka med enkelklinga.

Jag har long cage och det är fullständigt idiotiskt eftersom det inte fyller nån funktion. Bara lättare att fastna i saker och skrota bakväxeln. Har man ingen framväxel så räcker medium gott och väl för 11-42 (kort cage finns vad jag vet inte till XT).

En fördel med long cage är väl att kedjan inte sladdrar så mkt på låga växlar. Så fort korgen är vinklad framåt så blir det ju mindre fritt hängande kedja med en längre korg.

Jag kör med en 9-delad Saint supershort och 11-40 kassett. Mkt tyst o bra. Av någon anledning betydligt bättre än samma kassett med en medium XTR bakväxel på en annan hoj.

Oggler sa:
En fördel med long cage är väl att kedjan inte sladdrar så mkt på låga växlar. Så fort korgen är vinklad framåt så blir det ju mindre fritt hängande kedja med en längre korg.

Längre cage ger lägre kedjespänning, förutsatt att det sitter samma fjäder i växeln. Detta eftersom hävarmen är längre men momentet samma.

Kedjespänningen är ju också beroende av vilken vinkel växeln står i. Det är väl avståndet från kedja upp till där växeln ledar sig som är avgörande. Inte längden på korgen. Att påstå att en kortare korg per automatik spänner kedjan hårdare är ju bara en förenklad förklaring som är mest relevant då växeln står i rakt vertikalt läge.

Ville sa:
Du kan köra kortare kedja på longcage...
Kedjelängd bestämms väl av den längden som krävs för att omringa störst möjligt drev fram med störst möjligt drev bak när kedjestagen är som längst plus möjligtvis en länk. Var kommer cage längden i den ekvation?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp