löpare mot mtb, utmaningen!

marseg

Ny medlem
Nu på onsdag skall jag ta mig an utmaningen från en god vän, vi skall korsa Orust på en den del av bohusleden (även kallad kuststigen) som går tvärs över ön. sträckan är ca 30 km teknisk stig med inslag av grusväg.
någon gång i höstas diskuterade vi huruvida det är snabbare att cykla eller springa över ön eftersom stigen är långsam på cykel bör snittet bli ganska lika.
löparen är bergsguide stark som få, tränad på hög höjd och äter rå kyckling till frukost! cyklisten å andra sidan är mer åt motionärs hållet, orakade ben och platta pedaler =)

Om ni är i krokarna kring Orust någon gång kan jag tipsa om turen på kuststigen, den är helt klart värd lite svett.

...en riktigt snabb och uthållig, men dödlig inte-Jonas-Buud-löpare kanske kan ligga runt låga 4 min/km i terräng om det är 30 km.
Så, räkna med 14-15 km/h i snitt om det är en riktig hårding (men inte Jonas Buud xD ) - kanske ned mot 12-13 om det är en mer normal löpare.

Vad grejar du på mtbn?

/J

Intressant. Jag sätter mina slantar på mtb, bör kunna plocka lite tid på de lättåkta partierna. Ju knöligare desto större fördel för löparen.

Som sagt... Det beror på hur stor del som är lättåkt. Löparen har ingen chans om det är några längre partier med lättåkt. Är det mest stök så kan det vara fördel till löparen om inte cyklisten är grym i stök.

Om inte din bergsguide-vän kommer från hög höjd senaste veckan har han ingen nytta av det.
Däremot lär han inte krokna oavsett.
Lycka till båda två! Och ha det kul!

("The best climber is The one that has the most fun.")

Senast ändrad:
När jag var som bäst som löpare så sprang jag två mil snabbare i terräng än på asfalt, När det gäller löpning vs mtb så sprang jag Lidas korta mtb -bana snabbare än jag cyklade. Den långa banan vann mtb med 20-30sek pga att den innehåller lite grusväg.

Så.. Jag tror att grusvägens längd avgör. Ju mer teknisk, desto mer fördel löpare.

det finns strava segment på alla sträckorna i skogen så om man skall tro dem är det mycket tufft att hålla över 14 km/h ofta nere under 10km/h så jag tänker att grusvägen blir utjämnare.
vi kommer cykla från öst till väst och det börjar med ett riktigt tufft segment som är uppför i ca 6 km så jag antar och hoppas att löparen vinner det så får jag jaga resten av vägen.

marseg sa:
öparen är bergsguide stark som få, tränad på hög höjd och äter rå kyckling till frukost! cyklisten å andra sidan är mer åt motionärs hållet, orakade ben och platta pedaler =)

Rå kyckling till frukost?! Är det någon specialkost för just bergsguider? Det låter väldigt annorlunda.....

/Fedde

Torrekullautmaningen kördes med löparen Ted Ås mot en cyklist som heter Mattias och cykeln vann rätt stort; det är några lätta partier (grusväg, går att hålla 30km/h) där dock som ger stor fördel för cykel.

Jag hittar inte länken men det var en kul utmaning.

Husabuse sa:
...en riktigt snabb och uthållig, men dödlig inte-Jonas-Buud-löpare kanske kan ligga runt låga 4 min/km i terräng om det är 30 km.
Så, räkna med 14-15 km/h i snitt om det är en riktig hårding (men inte Jonas Buud xD ) - kanske ned mot 12-13 om det är en mer normal löpare.

Vad grejar du på mtbn?

/J

Tror nog inte ens Buud klarar 4min/km i 3 mil om nu terrängen är så pass knölig så den gör det svårcyklat.

Tror nog bara löparen vinner i obanad terräng typ rakt genom skogen som en orienterare...

Om nu cyklisten har lite fart i sig vill säga.

Säg inte det...jag både springer och cyklar mtb själv, och har halvskaplig fart på cykeln, och mer än ok snurr på löparskorna, och springer med väldigt, väldigt snabba orienterare...

Det som avgör snabbt är om det kommer med lättcyklade partier där man kan elda på.

fick undersöka på strava lite och efter lite snabbt letande efter ett segment många kan relatera till så verkar det gå lika fort på cykel som till fots här på fem svåra i sickla skiffet. cyklisterna i topp är hyffsade och löparna i topp gör iaf under 35 på milen .
nu är det iofs ett segment som det mest går uppför på, skulle det gå lika mycket upp som ner och över 3 mil tror jag cyklisten vinner...
men nu är det iofs en vältränad gubbe mot en inte lika tränad så det kan så klart gå hur som.
https://www.strava.com/segments/1323470
https://www.strava.com/segments/7909274

Tja!
Blir spännande, jag tror på dig.
Bor själv på Orust och var exakt går stigen? Finns det någon karta över stigen eller kan du till och med ge mig en gpx-fil så att jag kan testa när jag är sugen?

marseg sa:
Nu på onsdag skall jag ta mig an utmaningen från en god vän, vi skall korsa Orust på en den del av bohusleden (även kallad kuststigen) som går tvärs över ön. sträckan är ca 30 km teknisk stig med inslag av grusväg.

Bohusleden≠kuststigen. Mig veterligen går inte Bohusleden ut på Orust eller vilken etapp av Bohusleden tänker ni tävla på?

Hur gick det? Är på Orust nu och funderar på att cykla Morlanda - Svanesund. Har provcyklat Morlanda - Göksäter och gillade sträckan.

Jag har tränat med (sett dem försvinna framför mig i skogen...) världselitorienterare och några av dem skulle nog utan problem ge de flesta cyklister en match på 30 km om mängden grusväg var minimal. Det är framför allt en jag tänker på som springer terrängmilen på under 28 minuter och som bara för att prova på ställde upp som (seedad, långt fram i leden ändå) nybörjare i Madrids mara (eller var det Barcelona, Spanien i alla fall). Kom på trettionde plats. Han kan utan problem mata på 3.30-tempo mil efter mil i skogen.

Hur gick det?

thomalin sa:
När det gäller löpning vs mtb så sprang jag Lidas korta mtb -bana snabbare än jag cyklade.

Ursäkta uttrycket, fast då är du nog inge vidare på att cykla!

Mängden träning & kunskap som krävs för att med cykel snitta 17-18km/h runt röda spåret (4,36km) på Lida är ju inte ens i närheten av vad som krävs för att löpa det spåret i motsvarande 3:25-tempo.

Vilken djävla superduper toppelit orienterare som gör milen under 28 i terrängspåret , eller var det på cykel ?

mcperand sa:
Jag har tränat med (sett dem försvinna framför mig i skogen...) världselitorienterare och några av dem skulle nog utan problem ge de flesta cyklister en match på 30 km om mängden grusväg var minimal. Det är framför allt en jag tänker på som springer terrängmilen på under 28 minuter och som bara för att prova på ställde upp som (seedad, långt fram i leden ändå) nybörjare i Madrids mara (eller var det Barcelona, Spanien i alla fall). Kom på trettionde plats. Han kan utan problem mata på 3.30-tempo mil efter mil i skogen.

Hur gick det?

Du eller din kompis minns fel. Svenskt rekord på 10000m är 27.55 (Jonny Danielsson) och över 28 på landsväg (Musse). Fast det motsäger inte att han kan mata 3:30-fart i längden...

earnstrom sa:
mcperand sa:

Hur gick det?

Du eller din kompis minns fel. Svenskt rekord på 10000m är 27.55 (Jonny Danielsson) och över 28 på landsväg (Musse). Fast det motsäger inte att han kan mata 3:30-fart i längden...
Håller med om att det låter sinnessjukt snabbt med under 28 på milen i terräng, med vad har det med det svenska rekordet att göra?(ser inte att det står någonstans att personen i fråga är svensk).

Rutinerad löpare mot motionärcyklisten, hmmm. lurigt i tekniskt terräng som hämtas hem på grusvägarna. Det börjar bli intressant även här i Bergslagen att cykla på en grym vandringsled (terrängslinga) som kallar Silverleden. Det arrangeras varje år ett (löpning) terränglopp på 64 km som är rå och brutal. Nu har enträgna MTB cyklister försökt sig på den med cykel. Bitvis går det inte att cykla varken uppför eller nedför. Här har nog löparen en stor fördel gentemot cyklisten. Kommer bli intressant om något år med mer tidsstatistik för cykel.

Är det frågan om en inte superlätt terrängbana låter det som personen ifråga med en tjugoåttaminutersmil bör ha goda förutsättningar att ro hem terräng-VM.

Sixten Fors sa:
gerrardsdobbar sa:
Finns en hel tävling på samma tema i England.
Si cyklar på en cx och vinner ändå? Att cykla terräng med cx är väl ungefär som terränglöpning i pumps, varken manligt eller effektivt.

Det är väl j-ligt manligt att kuta omkring i pumps i terrängen. Bara en vettlös dödsföraktande idot skulle göra det. Min bild är att vettlösa, dödsföraktande idoter är män. Alltså är det från mitt perspektiv manligt.

WSMC sa:
earnstrom sa:
mcperand sa:

Hur gick det?

Håller med om att det låter sinnessjukt snabbt med under 28 på milen i terräng, med vad har det med det svenska rekordet att göra?(ser inte att det står någonstans att personen i fråga är svensk).
Han är faktiskt fransman och har 11 VM-guld (TG), så det är inte riktigt vilken svenne som helst. Springer kusligt snabbt även som "pensionär" i Uppsala-skogarna.

Så den stora frågan är nu...
Är Thierry Gueorgiou snabbare än Nino Schurter på 30 km teknisk stig med inslag av grusväg? (båda tog vm-guld 2017)

Lars.E sa:
Så den stora frågan är nu...
Är Thierry Gueorgiou snabbare än Nino Schurter på 30 km teknisk stig med inslag av grusväg? (båda tog vm-guld 2017)
Jag hoppas vi pratar om en stig på en ö på västkusten, annars känns det som en lite för öppen frågeställning :-)

Jo... grundfrågan var ju Kuststigen på Orust. Så det är väl fortfarande den vi pratar om även om bergsguiden nu tydligen blivit utbytt mot en mångfaldig vm-medaljör.

Fast ganska snart dök påståendet upp att ingen kunde springa så fort som en cyklist (om jag får parafrasera lite), och i komplementet till ingen finns TG med, så även om inte TG ingår i TS grundpremiss så försköts diskussionen ganska snabbt.

Tillbaka
Topp