Löparknä VS MTB

Löparknä VS MTB
Jag började cykla landsväg 2012 för att mitt ena knä inte pallade löpning pga löparknä.
Förra året sadlade jag om till MTB och i år uppgraderade jag hoj till en scott spark 740 full suspension.
Nu har jag dock börjat känna av mitt taskiga knä lite vid längre skogsturer, bara lite lätta känningar.

Är det nån som vet några knep? Flytta fram eller bak sadel? Upp eller ner? Nåt som kan underlätta?
Jag är lite lätt desperat.

Mvh Daniel

Löparknä VS MTB
Då vet du redan att du inte kan träna eller cykla bort problemet. Det som hjälpt för mig är att justera vinkeln på klossarna. Förutsatt att du har sittafastpedaler. En utgångspunkt kan vara att sitta på ett bord o dingla m benen. Notera vinkeln på fötterna o försök efterlikna den vinkeln när du sitter fast i pedalen. Pedaler med generöst "float" kan oxå rekommenderas. Och mer grundläggande - att skynda långsamt vid upptrappning av cykling.

Löparknä VS MTB
Stretcha höftens utsida så går det bort på några veckor. Jag hade stora problem med löparknä både när jag sprang och cyklade till jag lärde mig det.

Edit: men självklart är en bikefit ändå en bra idé.

Senast ändrad:
Löparknä VS MTB
Hade samma problem med mtb o ITB för ca 17 år sedan. Ca 2 års uppehåll fr cykling o löpning samt mycket sjukgymnastik. Även operation. Kolla in vad Andy Pruitt skrivit - många bra tips där. Bikefit är jättebra men om du fixar på egen hand rekommenderas vinkel på kloss, inte för långt fram på skorna , se upp med alltför hög sadel o för långt bak. Stretch, intensiv foam roller massage. Gör det ont när du cyklar är ngt fel - sluta genast cykla med andra ord...

Löparknä VS MTB
Sjukgymnastik för att stabilisera alla muskler från bålen och nedåt och stretch för att förlänga ITB tycker jag är bästa metoden. Har dragits med löparknä sedan 2009 och gjort en mängd halvhjärtade försök att bli av med det, tills jag nu verkar ha lyckats och har fått slippa det i några år.
Det som har fungerat bäst (för mig!) vid löpning har varit ändrat löpsteg (kan ju liknas med att ändra klossarna) och knästabiliserande övningar. Benböj, nybörjarbalett och längdskidor har fungerat bra för mig.

"Mitt" löparknä uppstod som jag förstår det av att ITB skavde mot utsidan av knät. Men eftersom det handlade om en ensidig åkomma - oftast är väl inte båda knäna drabbade - börjar jag undra om vad som egentligen är roten till problemet. Det känns mer sannolikt att problemet har uppstått pga någon sorts vänster-högerobalans än att mitt vänstra ITB är för kort och tajt. Därför förespråkar jag ffa stabiliserande övningar men med stretch som komplement.

Löparknä VS MTB
Jag har själv haft samma problem som du. Fick avsluta min löpkarriär pga löparknä. Drogs med problemen i cykling tidvis också. Men tack och lov inte numera. Jag har provat det mesta i form av stretch av utsida ben, rumpa, baksida lår osv under långa perioder (flera månader) men inget hjälpte.

Exproffset Susanne Ljungskog drogs ju med löparknä och hennes man bikefit-experten Klas har flyttat bak hennes spurtkloss rejält långt bak i skon, skapade till och med ett specialfäste. Det hjälpte henne. Att flytta bak klossen hjälpte även mig.

Löparknä VS MTB
Jag hade det för 2år sen och jag gjorde nya sulor till skorna för att räta upp knäna och en bikefit, sen var jag fri. Huvudgrejen för mig var att sänka sadeln. Idag är jag jättekänslig mot sadlar som sitter på fel höjd.

Löparknä VS MTB
Bra tråd, tack för goda råd som får en att tänka till. Tittade på Bikefit videon från UCSF och den var grymt bra.

Men, chansar lite här och kapar tråden eftersom det finns så många med kunskap och liknande erfarenheter; om man har molande värk på insidan av knät på knölen utanför och under knäskålen, vad kan det bero på?

Löparknä VS MTB
Tack för hjälpen alla!!

När jag tänker på det så började problemen när jag höjde upp sadeln till "landsvägshöjd", Jag ska genast sänka sadeln ett snäpp och kolla på fotvinkeln.
hjälper det inte så får jag lägga lite pengar på en bikefit eller försöka själv.

Nu har jag en hel del bra knep.

Löparknä VS MTB
Jag har nästan helt blivit av med mina problem sedan jag började cykla med plattformspedaler både på mtb och landsväg då varierar och justerar man fötterna.

Sen brukar jag stretcha och värma upp innan och köra liniment på sidorna av knäna om jag ska köra längre pass.

Tillbaka
Topp