Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Lika länge, rent tidsmässigt om pulsen är den samma (förenklat). Från min sida har jag inget att sätta att man balansen på matkontot än via puls. Om du är ute efter ett korrekt värde uppsök aktivus eller likande. Gör testerna på löpband sedan på testcykel.
Enligt suuntos epoc och kaloriförbrukningsprogram så brukar jag förbränna mer kalorier om jag cyklar i skogen jämfört med att jogga (löpa), förutsatt att tiden är den samma och jag upplever ansträngningen som likvärdig. Jag tror det beror på att man klarar att hålla en högre puls under längre tid vid cykling jämfört med löpning. Kan iofs vara induviduellt men jag är ganska jämnt tränad inom båda områdena.
Menar du joggning eller löpning? Det skiljer nog en hel del i fettförbränning och konditionsträning mellan de bägge. Jämför man löpning och cykling skulle iallafall jag ha sjuuuuukt svårt att när jag cyklar kunna ligga på lika hög puls lika länge som när jag är ute och kutar 10km, t.ex.
Jag pysslar med både löpning och cykling. Vid löpning används fler muskler än vid cykling vilket gör att behovet av syresatt blod till musklerna blir större, vilket i sin tur gör att den upplevda ansträngningen är större vid löpning än vid cykling. Tycker iallafall jag. :-)
Jag är lika trött efter ett löppass på 1 tim som ett cykelpass på 2 timmar vid samma upplevda ansträngningsnivå. Medelpulsen brukar däremot vara högre vid löpning.
Vet inte om någon blev klokare av detta?
Annars håller jag med Stumpy. 42.
Musashi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag pysslar med både löpning och cykling. Vid
> löpning används fler muskler än vid cykling
> vilket gör att behovet av syresatt blod till
> musklerna blir större, vilket i sin tur gör att
> den upplevda ansträngningen är större vid
> löpning än vid cykling. Tycker iallafall jag.
> :-)
> Jag är lika trött efter ett löppass på 1 tim
> som ett cykelpass på 2 timmar vid samma upplevda
> ansträngningsnivå. Medelpulsen brukar däremot
> vara högre vid löpning.
>
> Vet inte om någon blev klokare av detta?
> Annars håller jag med Stumpy. 42.
Jag håller med Musashi. Det är mängden muskler som används samtidigt som är avgörande liksom vilken grenspecifik träningsekonomi man har. Jag är ännu ingen cyklist men skulle ömöjligen kunna hålla samma träningsintensitet på cykel som jag kan på löpning även om jag har en rätt så god allmänkondition.
Rippa skrev:
> Jag kan cykla 60 mil nonstop på lite drygt 24
> timmar. Men om jag springer längre än 5 km är
> jag så trött så jag blir självmordsbenägen.
>
> Svårt att jämföra. Man blir bra på det man
> tränar på liksom.
Precis svårt att jämföra, när man springer så stannar man ju inte och fikar stup i kvarten :)!
En skillnad att ha i åtanke vid jämförelse löpning/cykling (som borde vara mindre för mtb jmf landsväg) är att man måste bära hela sin kroppsvikt vid löpning.
saltgurkan skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan cykla 60 mil nonstop på lite drygt 24
> > timmar. Men om jag springer längre än 5 km
> är
> > jag så trött så jag blir
> självmordsbenägen.
> >
> > Svårt att jämföra. Man blir bra på det man
> > tränar på liksom.
>
> Precis svårt att jämföra, när man springer så
> stannar man ju inte och fikar stup i kvarten :)!
Nja.... asså, det beror ju lite på, i ultralöpning är det nödvändigt att stanna upp och äta emellanåt. Nu missade ni precis årets happening. Välkommen nästa år:
Enligt ett ganska insatt inlägg här på happy för ett par år sedan (som länkades till för bara ett par månader sedan?) så är kaloriförbrukning direkt relaterat till puls och maximal syreupptagning. Enligt det räkneexemplet så var 60% av maxpuls 40% av max syreupptagning och varje liter luft gav X antal kcal. Så, vid samma ansträning (puls) ger löpning och cykling lika stor förbränning.
Vikt, mängden muskler och så vidare har bara en påverkan på pulsen, inte på förbränningen.
Tack för alla svaren. Jag menar egentligen inte professionell löpning, utan mer motionsjoggning. Jag brukar jogga en sträcka på 5 km ibland, och funderade då över hur långt jag måste cykla för att uppnå samma "jobbighetsnivå" eller vad man ska kalla det. Såg framför mig att man inte alltid anstränger sig på cykeln, t ex när man rullar i nerförsbacke.
Det räcker ju med snittpuls. Då vet du också hur mycket syre du förbrukat (om du vet ditt max) i snitt under rundan. Om du bara vill ta ut dig "lika mycket" och inte bryr dig om hur mycket lika mycket är så räcker det att hålla samma snittpuls när du joggar eller springer. Med samma snittpuls så ger lika lång tid samma förbränning oavsett sport.
Min personliga upplevelse är att långsam löpning (typ 5.30-tempo och lägre) känns ungefär som ett snabbare distanspass i ansträngning. Pulsmässigt stämmer det också rätt bra. Med det tempot springer man 5 km på en knapp halvtimme, och på cykel motsvarar det kanske 30 km/h, så ca 15 km.
Men då springer jag rätt sällan. Ju mer jag springer, desto lättare upplever jag att det är.
Konstigt, jag ökar alltid mitt intag av kalorier mer under cykling än vad jag förbränner. Fast å andra sidan har jag ALDRIG, aldrig någonsin, sett en löpare stanna för en latte... så desto längre du cyklar - desto längre kommer du ifrån kalori-förbrukningen av löpning. Du kan lika gärna stanna hemma i sängen istället för att cykla om det är förbränning av kalorier som intresserar dig... :)
man förbränner ju rent logiskt mer per minut genom att springa då man invloverar mer muskelgupper.
mellan 25-30 kcal per km är det vanligt att man förbränner om man motionscyklar. sedan är ju ämnesomsättningen olika från person till person.
Rippa skrev:
> Jag kan cykla 60 mil nonstop på lite drygt 24
> timmar. Men om jag springer längre än 5 km är
> jag så trött så jag blir självmordsbenägen.
>
> Svårt att jämföra. Man blir bra på det man
> tränar på liksom.
Även om jag inte cyklar lika långt/snabbt så upplever jag precis samma sak (fast självmordstankarna dyker upp långt innan 5 km är sprungna).
Benskörhet... hör det hit?
Hursomhelst löparen "tränar" även skelettet,
om man bara cyklar riskerar man upp i åren att drabbas av benskörhet, har jag förstått, ev fel.
Kanske läge skippa lagningsgrejjer, springa hem om det blir punka...
På B svarar jag 42,3
geologen skrev:
> Men då springer jag rätt sällan. Ju mer jag
> springer, desto lättare upplever jag att det är.
Det där måste ju vara fel! Det blir aldrig lättare, man blir bara snabbare ;)
Virusko skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men då springer jag rätt sällan. Ju mer jag
> > springer, desto lättare upplever jag att det
> är.
>
>
> Det där måste ju vara fel! Det blir aldrig
> lättare, man blir bara snabbare ;)
Nu har du tabbat dig ... det finns av en anledning ett happybegrepp som kallas för "geologensäker". Geologen har inte fel helt enkelt.